Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vuotava ilmajousen liitin?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ErkkiE
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2006
    • 624
    • Espoon haja-asutus

    Vuotava ilmajousen liitin?

    Jäi aavistuksen vuotamaan sininen letku (liitin) kompressorin päästä, kun kävi liitos auki. Saippuavedellä katsoen tulisi liittimen ja letkun välistä, ei liittimen kierteestä. Pieni kiristäminen ei auta ja kovaa tuota ei edes kannata kiristää, kun siellä on muovissa kierteet.

    Varaosana näyttää olevan myynnissä tuota letkua itsessään (37236765098) ja myös liittimiä (37221092403). Pystyykö tuota pelkkää liitintä itsessään vaihtamaan ja meneekö se ihan pätkäisemällä ja uusi liitin vai miten tuon vaihto tapahtuu? Vai onko jotain muuta hyvää menetelmää saada tuota tiiviiksi?

    E
  • zakspeed
    BTCF Member
    • Nov 2003
    • 2000
    • Tampere/kainuu

    #2
    Jos letkussa vara lyhentää niin pätkä pois ja ehjällä helmellä liitos uudestaan kiinni.

    Ja mutteri/helmi ensin kiinni ja sitten vasta letku sisään niin pitkälle, kuin menee. Asennusta helpottaa jos on se uuden komponentin mukana tuleva muovitappi tallessa pitämään sen helmen siellä mutterin takana oikein.
    -M5- '00
    -i3 94 rex '19
    -Ascona B 4.0 '80
    Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
    -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
    -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

    Comment

    • ErkkiE
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2006
      • 624
      • Espoon haja-asutus

      #3
      Kiitoksia vinkeistä Zakspeedille. Haetaan ensin noita liittimiä ja kokeillaan sillä menetelmällä. Liittimet ei ole kovin kalliita (n. 4e). Letku on melko kallis (noin 40e) siihen nähden, mitä se on, mutta toki se hinta ei ole ongelma, kunhan tulee kuntoon. Ei vaan viitsisi turhaan enempää purkaa, mitä on pakko.

      E

      Comment

      • Urpo_rotta
        BTCF Member
        • May 2012
        • 5273
        • Pirkkala

        #4
        Mutterin sisällä on o-renkaat joiden kuuluu tiivistyä muoviputken pintaan, näin ei nyt syystä tai toisesta tapahdu.

        Uusi mutteri ja pieni lyhennys niin pitäs tulla hyvä
        E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
        E34 525i -90 twinturbo 427/519

        N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
        VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
        Kysy jos tarvetta

        Comment

        • ErkkiE
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2006
          • 624
          • Espoon haja-asutus

          #5
          Noniin, eilen tuli laitettua uusi liitin ja näyttäisi auto pysyneen korkeudessa yön yli kompuran sulake irti ja saippuavesikokeessa vuoto oli lakannut.

          Sen verran huomioita: Letkussa on kompressorin päässä pieni paksennus, (joka määrittää letkun oikean määrän mennä liittimen sisään), joten letkua on pakko lyhentää paksennukseen asti eli noin kaksi senttiä. Ainakin matkustajan puoleisessa sinisessä letkussa oli juuri ja juuri sen verran eli kerran voi lyhentää kompressorin päästä, eli ensi kerralla letku vaihtoon. Letkun vaihto kokonaisuudessaan edellyttää ilmajousen irrotusta, koska jousen päästä sitä ei saa irti muutoin. Kun omassa jouset vielä ihan siistin näköiset, niin ei viitsinyt enempää purkaa kaikkea ja nyt lyhennettiin eikä vaihdettu koko letkua.

          Itse leikkasin terävällä veitsellä varovasti, ettei rutistu letku ollenkaan (pysyy pyöreänä), pyöristin päästä terävät reunat pois, merkkasin oikean määrän mennä liittimen sisään ja hiukan liukastetta, että menee liittimeen nätisti eikä riko niitä pikkuisia O-renkaita. Liitin tosiaan paikalleen muttei kiristystä, sitten se muovitappi pois, letku paikalleen ja kiristys. Sinänsä ihan nerokas tuo helmiliitin ja edullinen (3,50 e/kpl marmorilla).

          E

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎