Announcement

Collapse
No announcement yet.

Epätasainen tyhjäkäynti ja INPA auki ei starttaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • edva
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2018
    • 301
    • Pirkkala

    Epätasainen tyhjäkäynti ja INPA auki ei starttaa

    Auto hyrskyttelee ja välillä tyhjäkäynti on todella epätasainen varsinkin lämpimällä koneella. Kylmänä en ole huomannut mitään vikaa tyhjäkäynnissä, mutta hörskähtää oudosti käynnistyessä. Joskus pientä nykimistä tasakaasulla. Lappu lattiaan ja kulkee normaalisti.

    Vikakoodit moottorilta 3F30 ja 4B90 ja 4P10.

    Ideaoita tästä? Suunnitelmissa tehdä ohivuototesti et näkis mikä suutin lykkää eniten takasin. Homma vaan tyssäs tähän:

    Yritin tsekata mitä korjausarvot sanoo. Kaapelissa 7-8 pinnit ei yhdessä. Eikös E6x pidä olla näin? Koneen asetuksista COM1 säädetty 1ms.

    Virrat päälle ja INPA:ssa näkyy ignition on. Päästää korjausarvojen valikkoon, mutta startatessa heittää ApiCheckJobStatus: Job-Status error (kuva) vian eikä auto starttaa. Startti kyllä pyörii, mutta ei edes yritä lähteä. Kun odottelee hetken läppäri irti obd-pistokkeesta niin auto menee nukkumaan ja starttaa taas normaalisti.

    Missähän vika tuossa kun ei starttaa? EWS synkronointi tuli mieleen, mutta ainakaan INPA:n main menussa ei ole tätä vaihtoehtoa ollenkaan?
    Last edited by edva; 09-11-2021, 12:17.
    e61 530xd LCI 3/2007
  • alpine3
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2010
    • 1269
    • Kajjjaani

    #2
    Jos auto kuitenkin käynistyy ilman pistoketta OBD-portissa niin EWS-DDE synkassa ei ole vikaa. Oletko kokeillut laittaa johtoa OBD-pistokkeeseen auton käydessä, valittaako silloin mistään?

    Tuo ohivuototestihän kertoo yksiselitteisesti jos joku suutin päästää liikaa läpi, nuo korjausarvot ei niinkään.
    BMW F10 520d '10 Alpinweiss III
    BMW F11 530dxa '12 Sophisto Grey

    Comment

    • edva
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2018
      • 301
      • Pirkkala

      #3
      Kiitokset. Sain tsekattua arvot kun löin kone käynnissä piuhan kiinni. Kun sammutin koneen heitti taas tuon saman errorin. Millähän tuon saisi pelittään oikein?

      Alla tulokset eli onhan tuo 3. suutin nyt reilusti pihalla arvoista. Eka kuva heti startin jälkeen, toinen @1500rpm ja kolmas kun päästin siitä tyhjäkäynnille. Teen vielä ohivuototestin illemmalla.
      Last edited by edva; 09-11-2021, 12:17.
      e61 530xd LCI 3/2007

      Comment

      • edva
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2018
        • 301
        • Pirkkala

        #4
        Jos vaihdan 3. suuttimen niin tarviiko se heti koodata koneelle? Toimiiko auto ilman koodauksia ja miten koodaus INPA:lla tapahtuu? Vai millä ohjelmalla nuo pitäis koodata?
        Last edited by edva; 28-07-2021, 22:11.
        e61 530xd LCI 3/2007

        Comment

        • alpine3
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2010
          • 1269
          • Kajjjaani

          #5
          Ei tarvitse koodata ts. kalibroida DDE:elle heti. Onnistuu INPA:lla tai ISTA:lla.
          BMW F10 520d '10 Alpinweiss III
          BMW F11 530dxa '12 Sophisto Grey

          Comment

          • HTK12
            BTCF Member
            • Jul 2011
            • 10941
            • Joensuu

            #6
            Jos ohivuototestissä ei muissa suuttimissa ole sanomista, niin vaihda se kolmosen suutin ja katso alkaako toimia paremmin. Toki suuttimesta kannattaa ottaa kuva niin saa sitten koodattua sen. Toimii ilman koodaamista, se on vain hienosäätö.
            e39 540iA E85

            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

            Comment

            • edva
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2018
              • 301
              • Pirkkala

              #7
              Suutintesti tehty ja tulokset.
              1. 3ml
              2. 3ml
              3. 5ml
              4. 3ml
              5. 4ml
              6. 3ml

              Testi tehty siis lämpimällä koneella ja tyhjäkäyntiä 2min.
              Hmm noissa ei kai sit oo vikaa. Mitähän seuraavaks testattais?

              EDIT: Tuli mieleen ettei olis viallinen nokka-akselin tai kampiakselin asentotunnistin?
              Last edited by edva; 29-07-2021, 17:57.
              e61 530xd LCI 3/2007

              Comment

              • HTK12
                BTCF Member
                • Jul 2011
                • 10941
                • Joensuu

                #8
                Vaihda se kolmosen suutin kun selvästi on vaihtokunnossa ja katso jatkuuko ongelmat vielä vaihdon jälkeen.
                e39 540iA E85

                Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                Comment

                • edva
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2018
                  • 301
                  • Pirkkala

                  #9
                  Yritin vaihtaa, mut sain selvästi rikkinäisen suuttimen liikkeestä. Tai ainakin oli kasaushommat tehtaalla jääny kesken, kun yks kaulus oli eri kohassa kun vanhassa. Huomenna hakeen uutta.
                  Onks toi 2ml heitto muihin verrattuna paljon ja miks? Vai mitä tääl puhuttiin et alle 20ml/2min vielä ok
                  e61 530xd LCI 3/2007

                  Comment

                  • HTK12
                    BTCF Member
                    • Jul 2011
                    • 10941
                    • Joensuu

                    #10
                    Originally posted by edva View Post
                    Yritin vaihtaa, mut sain selvästi rikkinäisen suuttimen liikkeestä. Tai ainakin oli kasaushommat tehtaalla jääny kesken, kun yks kaulus oli eri kohassa kun vanhassa. Huomenna hakeen uutta.
                    Onks toi 2ml heitto muihin verrattuna paljon ja miks? Vai mitä tääl puhuttiin et alle 20ml/2min vielä ok
                    Ei, 2ml ei ole väliä. Korjausarvo on perseellään, niin siksi vaihtoon. Korjausarvo ja ohivuota on täysin kaksi eriasiaa, eikä niillä ole välttämättä mitään tekemistä keskenään. Ohivuodoissa raja on 20ml/2min. Korjausarvoit pitäisi olla +-2. Yli sen niin suutin vaihtoon.
                    e39 540iA E85

                    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                    Comment

                    • edva
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2018
                      • 301
                      • Pirkkala

                      #11
                      Jaajaa, tänks! On se komeeta ku voi viisaammalta kysyä
                      e61 530xd LCI 3/2007

                      Comment

                      • edva
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2018
                        • 301
                        • Pirkkala

                        #12
                        Suutin vaihdettu ja auto toimii hyvin.
                        Miten tuo koodaus onnistuu INPA:lla, kun mun kone ei näytä ollenkaan tuota systemdiagnosen vaihtoehtoo valikossa, sen jälkeen kun valittee M57TU2.
                        Koitin myös ISTA+:lla enkä saa yhteyttä autoon. "Could not be identified ja check vehicle interface an PAD active." Mikähän tuossakin on...
                        Last edited by edva; 09-11-2021, 12:17.
                        e61 530xd LCI 3/2007

                        Comment

                        • HTK12
                          BTCF Member
                          • Jul 2011
                          • 10941
                          • Joensuu

                          #13
                          Originally posted by edva View Post
                          Suutin vaihdettu ja auto toimii hyvin.
                          Miten tuo koodaus onnistuu INPA:lla, kun mun kone ei näytä ollenkaan tuota systemdiagnosen vaihtoehtoo valikossa, sen jälkeen kun valittee M57TU2.
                          Koitin myös ISTA+:lla enkä saa yhteyttä autoon. "Could not be identified ja check vehicle interface an PAD active." Mikähän tuossakin on...
                          INPA versioista usein puuttuu aina jotain, joten paljon helpompi/varmempi hoitaa se koodaus ISTA:lla. Onko kaapelin & ISTA asetukset kunnossa? Jos inpa löytää auton, niin tuskin on kaapelissa tms. vikaa vaan joku asetus ongelma.
                          e39 540iA E85

                          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                          Comment

                          • edva
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2018
                            • 301
                            • Pirkkala

                            #14
                            Ostin koneen sulta ehkä joskus viime vuonna. ISTAa en oo vielä tarvinnu et nyt ekaa kertaa sitä starttailen. Sun laittamiin asetuksiin en oo koskenu ja ainakin näyttäis olevan COM1 1ms, 7-8 pinnit erillään, ediabas yms asiat kunnossa. Tän videon perusteella kattelin et pitäs olla oikein:



                            EDIT:
                            Tästä videosta löyty apu ISTA:n ongelmaan:


                            Sain toimiin, kun muutin EDIABAS.ista -> BIN -> EDIABAS -tiedoston #interface = STD:OBD. Oli aiemmin REMOTE.
                            ISTA tunnisti auton ja tällä ohjeella sain laitettua uuden suuttimen koodin autolle:
                            Last edited by edva; 30-07-2021, 17:52.
                            e61 530xd LCI 3/2007

                            Comment

                            • HTK12
                              BTCF Member
                              • Jul 2011
                              • 10941
                              • Joensuu

                              #15
                              Originally posted by edva View Post
                              Ostin koneen sulta ehkä joskus viime vuonna. ISTAa en oo vielä tarvinnu et nyt ekaa kertaa sitä starttailen. Sun laittamiin asetuksiin en oo koskenu ja ainakin näyttäis olevan COM1 1ms, 7-8 pinnit erillään, ediabas yms asiat kunnossa. Tän videon perusteella kattelin et pitäs olla oikein:



                              EDIT:
                              Tästä videosta löyty apu ISTA:n ongelmaan:


                              Sain toimiin, kun muutin EDIABAS.ista -> BIN -> EDIABAS -tiedoston #interface = STD:OBD. Oli aiemmin REMOTE.
                              ISTA tunnisti auton ja tällä ohjeella sain laitettua uuden suuttimen koodin autolle:
                              https://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=1290545
                              Itse testaan asennuksen jälkeen ennen lähetystä, niin en tiedä kyllä mistä sinne on se REMOTE tullut. Se toimii nimittäin vain ICOM kanssa. Usb-laapelin kanssa pitää tosiaan olla tuo STD:OBD. Hyvä kun sait koodattua suuttimen.
                              e39 540iA E85

                              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎