Tässä Increased emissions (vikakoodi 4501 liian pienestä virtauksesta EGR kautta; vaihdettu jo EGR ja myös painesäädin) tutkiessani rupesin tutkimaan alipaineita 530xd:stä.
Toimii seuraavasti:Tyhjäkäynnillä ehkä 0,3-0,4 bar ja isommilla kierroksilla pysyy noin 0,7 barissa. Ilmeisesti ei oikein riitä alipaine EGR:lle ja siksi hitaassa ajossa/kaupungissa usein tulee tuo increased emissions ja taas vauhdikkaammassa ajossa ei.
Heti sammutuksen jälkeen alipaine katoaa ihan välittömästi kokonaan pois ja poljin on kova. Ajossa tehostin toimii ja jarruteho on ok - olkoonkin, että tuntuma ei ole ihan yhtä napakka kuin talouden E91:ssä. Jos lyttää jarrutehostimen letkun, niin sitten paine putoaa (siis alipainepumpun ja letkujen puolella) hitaasti eli ei isoa vuotoa ennen tehostinta. Jos vapauttaa letkun, niin saman tien alipaine katoaa kokonaan eli karkaa tehostimen kautta.
Ilmeisesti tässä ei järjellisesti ole muuta vikakohdetta kuin itse tehostin? Vai voiko tehostimelle menevän letkun takaiskukin aiheuttaa tämän? Pistin jo uuden letkun (jossa takaisku) tilaukseen, kun ei ole kovin kallis, mutta pitääkö laittaa tehostinkin? Ulkoisesti tehostin ei näytä siltä, että se olisi uinut vedessä, mitä joillakin ilmeisesti on käynyt (kaukalon vedenpoistojen tukkeuduttua), mutta kaipa nuo sisäisestikin voi hajota.
Edit: Tehostimelle menevässä letkussa ja takaiskussa ei ollut vikaa. Itse tehostimessa ei pysy alipaine ollenkaan. Vaikka laittaisi imun suoraan tehostimen letkuliitokseen, niin alipainetta ei saa edes pumpattua testipumpulla,kun vuotaa saman tien pois. Auton oma alipainepumppu jaksaa imeä alipaineen ja pitää sitä koneen käydessä, kun on jonkin verran kierroksia, mutta vuotaa ihan sekunneissa kokonaan pois. Eiköhän seuraavana ohjelmassa ole sitten uusi tehostin. Näitä onneksi saa tarvikkeena Saksasta reilun satasen hintaan TRW:nä (alkuperäisvalmistaja on juuri TRW), niin ei viitsi kokeilla käytetyillä vaihdon ollessa kummiskin jonkinmoinen homma.
E
Toimii seuraavasti:Tyhjäkäynnillä ehkä 0,3-0,4 bar ja isommilla kierroksilla pysyy noin 0,7 barissa. Ilmeisesti ei oikein riitä alipaine EGR:lle ja siksi hitaassa ajossa/kaupungissa usein tulee tuo increased emissions ja taas vauhdikkaammassa ajossa ei.
Heti sammutuksen jälkeen alipaine katoaa ihan välittömästi kokonaan pois ja poljin on kova. Ajossa tehostin toimii ja jarruteho on ok - olkoonkin, että tuntuma ei ole ihan yhtä napakka kuin talouden E91:ssä. Jos lyttää jarrutehostimen letkun, niin sitten paine putoaa (siis alipainepumpun ja letkujen puolella) hitaasti eli ei isoa vuotoa ennen tehostinta. Jos vapauttaa letkun, niin saman tien alipaine katoaa kokonaan eli karkaa tehostimen kautta.
Ilmeisesti tässä ei järjellisesti ole muuta vikakohdetta kuin itse tehostin? Vai voiko tehostimelle menevän letkun takaiskukin aiheuttaa tämän? Pistin jo uuden letkun (jossa takaisku) tilaukseen, kun ei ole kovin kallis, mutta pitääkö laittaa tehostinkin? Ulkoisesti tehostin ei näytä siltä, että se olisi uinut vedessä, mitä joillakin ilmeisesti on käynyt (kaukalon vedenpoistojen tukkeuduttua), mutta kaipa nuo sisäisestikin voi hajota.
Edit: Tehostimelle menevässä letkussa ja takaiskussa ei ollut vikaa. Itse tehostimessa ei pysy alipaine ollenkaan. Vaikka laittaisi imun suoraan tehostimen letkuliitokseen, niin alipainetta ei saa edes pumpattua testipumpulla,kun vuotaa saman tien pois. Auton oma alipainepumppu jaksaa imeä alipaineen ja pitää sitä koneen käydessä, kun on jonkin verran kierroksia, mutta vuotaa ihan sekunneissa kokonaan pois. Eiköhän seuraavana ohjelmassa ole sitten uusi tehostin. Näitä onneksi saa tarvikkeena Saksasta reilun satasen hintaan TRW:nä (alkuperäisvalmistaja on juuri TRW), niin ei viitsi kokeilla käytetyillä vaihdon ollessa kummiskin jonkinmoinen homma.
E
Comment