Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jarrutehostinko rikki?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ErkkiE
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2006
    • 608
    • Espoon haja-asutus

    Jarrutehostinko rikki?

    Tässä Increased emissions (vikakoodi 4501 liian pienestä virtauksesta EGR kautta; vaihdettu jo EGR ja myös painesäädin) tutkiessani rupesin tutkimaan alipaineita 530xd:stä.

    Toimii seuraavasti:Tyhjäkäynnillä ehkä 0,3-0,4 bar ja isommilla kierroksilla pysyy noin 0,7 barissa. Ilmeisesti ei oikein riitä alipaine EGR:lle ja siksi hitaassa ajossa/kaupungissa usein tulee tuo increased emissions ja taas vauhdikkaammassa ajossa ei.

    Heti sammutuksen jälkeen alipaine katoaa ihan välittömästi kokonaan pois ja poljin on kova. Ajossa tehostin toimii ja jarruteho on ok - olkoonkin, että tuntuma ei ole ihan yhtä napakka kuin talouden E91:ssä. Jos lyttää jarrutehostimen letkun, niin sitten paine putoaa (siis alipainepumpun ja letkujen puolella) hitaasti eli ei isoa vuotoa ennen tehostinta. Jos vapauttaa letkun, niin saman tien alipaine katoaa kokonaan eli karkaa tehostimen kautta.

    Ilmeisesti tässä ei järjellisesti ole muuta vikakohdetta kuin itse tehostin? Vai voiko tehostimelle menevän letkun takaiskukin aiheuttaa tämän? Pistin jo uuden letkun (jossa takaisku) tilaukseen, kun ei ole kovin kallis, mutta pitääkö laittaa tehostinkin? Ulkoisesti tehostin ei näytä siltä, että se olisi uinut vedessä, mitä joillakin ilmeisesti on käynyt (kaukalon vedenpoistojen tukkeuduttua), mutta kaipa nuo sisäisestikin voi hajota.

    Edit: Tehostimelle menevässä letkussa ja takaiskussa ei ollut vikaa. Itse tehostimessa ei pysy alipaine ollenkaan. Vaikka laittaisi imun suoraan tehostimen letkuliitokseen, niin alipainetta ei saa edes pumpattua testipumpulla,kun vuotaa saman tien pois. Auton oma alipainepumppu jaksaa imeä alipaineen ja pitää sitä koneen käydessä, kun on jonkin verran kierroksia, mutta vuotaa ihan sekunneissa kokonaan pois. Eiköhän seuraavana ohjelmassa ole sitten uusi tehostin. Näitä onneksi saa tarvikkeena Saksasta reilun satasen hintaan TRW:nä (alkuperäisvalmistaja on juuri TRW), niin ei viitsi kokeilla käytetyillä vaihdon ollessa kummiskin jonkinmoinen homma.

    E
    Last edited by ErkkiE; 13-08-2021, 20:39.
  • ErkkiE
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2006
    • 608
    • Espoon haja-asutus

    #2
    Itse itselleni vastaten. Ei ollut tehostin hajonnut sisäisesti, vaan kuoressa rintapellin puolella korroosio syönyt puhki. Lähinnä pistekorroosioreikä, ei näyttänyt ollenkaan uineelta. Mistä ikinä sitten onkaan syöpyminen lähtenyt liikkeelle, mutta näemmä kaikki on mahdollista, kun EGR:n koodeja metsästää...

    Tosiaan tarvikkeena myytävä tehostin on myös TRW:n tekemä ja varsin halpa. Samat koodit löytyy kuin alkuperäisessä, joka myös TRW. Valmistusmaana nyt Puola, kun alkuperäinen oli vielä Saksasta.

    Saas nähdä, miten muuttuu toiminta, kun saa taas kasattua ja ajoon.

    E

    Comment

    Working...
    X
    😀
    🥰
    🤢
    😎
    😡
    👍
    👎