Announcement

Collapse
No announcement yet.

Keulan kolarikorjaus - tyhmiä kysymyksiä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • okkraj
    Bimmer Rookie
    • Sep 2011
    • 95
    • Espoo

    Keulan kolarikorjaus - tyhmiä kysymyksiä

    1) Kannattaako auto viedä laakkonen/autokeskus akselille arviointiin vai vakuutusyhtiön suosittamalle kumppanille (in car / autoklinikka)? Jos aktiivivakkarissa olisi joku vika niin saavatko ei merkkihuollot sen kuntoon/suunnattua?

    2) Voisiko tuo olla menossa jo lunariin näin pienestä, ei kai? Vauriot näyttää omaan silmään aika pieneltä joten kertakorvaus tietysti myös houkuttelisi, mikäli hinta on kohdallaan, työkalut pysyy jotenkin hyppysissä (kaikki rempat tehnyt autoon 10v ajan itse), mutta kokemusta mälleistä ei ole.

    Tuomion hinnasta kuullee maanantaina, paljonko sen jälkeen on aikaa pähkäillä että antaako korjattavaksi vai ottaako kertakorvauksen?

    3) Voisiko tuosta olla mitään muuta 'merkittävää' mennyt kuin lokari, umpio, puskuri ja puskurin kannake (51 11 7 178 080) sekä oikean puolen absorberi (51 11 7 178 082) sekä olettavasti umpion kannake myöskin solmussa? Parkkitutka 1kpl.

    4) konepelti vaikuttaa vähän vääntyneen/noussut ylös tuosta umpion kohdilta, samoin kuskinpuolella umpio ihan vähän porrastaa lokasuojan linjan nähden (olettavasti vääntynyt puskuri painaa umpiota?) Puskurille tuleva johtosarja katki ennen liitintä, samoin puskurilla kulkeva sarja on liittimen jälkeen poikki ja sitten vielä lisäksi poikki paristakin eri kohdasta eli puskurin puolelta puuttuu johtoa ~10cm pätkä kokonaan. Muovilärpäke kulmasta säpäleinä ja sisälokasuojassa lokarin ja puskurin yhtymäkohdassa kiinnikohta vähän revennyt (voisi kuvitella että sitä pystyisi silti käyttämään). Joku hieman painaa tuota sisälokarin etureunaa lähemmäs rengasta kuin kuskin puolella

    Aktiivivakkari näyttäisi olevan koskemattomana pesässään, puskurissa olevat muovit siihen liittyen solmussa. Tutka saa vissiin sähköt puskurin suunnalta tai ainakin puskurille menee johtoja (onko puskurissa ne "lähitutkat" eiks niitä ole 2kpl). Vakkari ei toimi, herjaa sensorista, mutta jos johdot kiertää puskurissa tuon hantin etukulman kautta niin se selittää tuon.

    Tossa olisi vissiin jo "iso osa" ns. pakollisista osista?


    Last edited by okkraj; 23-08-2021, 12:46.
    E61 530dA LCI 6/2007
  • ekkoo1
    BTCF Member
    • Jun 2019
    • 1368
    • Pohjanmaa

    #2
    Lokari ja puskuri on tuskin mikään ongelma, toki jos harkitset omaan piikkiin purkuosia niin vaikka värikoodi olisi sama niin ovat yleensä suht naarmuilla. Maalaus alkaa äkkiä maksamaan ja hopea näyttää sävyerot hyvin.

    Mahdollisia yllätyksiä voi olla kiinnityskohdissa, esim. mihin lokari ja puskurin vahvike kiinnittyy, mitä teet jos niissä on murtumia tai jengat soikeana?

    Tuosta aktiivivakkarin johtosarjasta voi tulla työläs jos se on poikki, e60 löytyy kyllä purettuja mutta tutkalliset varmaan harvassa.
    E39 540i -96 Ajamisen iloa
    E34 540i -94 Hitsaamisen iloa
    E53 4.4i -01 Varaosien tilaamisen iloa
    Audi A6 Avant 4.2 -99 Tavarankuljetin

    Comment

    • aae30
      BTCF Member
      • May 2010
      • 2710
      • .fi

      #3
      Noihin saa vielä uutena johtosarjat hankittua.

      Esim. seuraava johtosarja 72,44€ @ bmwautoparts.net.
      Wiring set
      61 12 9 122 280
      For vehicles with
      Active cruise control+Stop&Go function
      Sorry I'm Not Sorry
      E34 540iA 93 sedan
      E34 540iA 93 sedan
      E39 530iA 00 touring

      Comment

      • okkraj
        Bimmer Rookie
        • Sep 2011
        • 95
        • Espoo

        #4
        Originally posted by ekkoo1 View Post
        Lokari ja puskuri on tuskin mikään ongelma, toki jos harkitset omaan piikkiin purkuosia niin vaikka värikoodi olisi sama niin ovat yleensä suht naarmuilla.Maalaus alkaa äkkiä maksamaan ja hopea näyttää sävyerot hyvin.
        Tää ei oo mikään näyttelypeli, jos on about samassa kunnossa kuin nykyiset niin evvk, tosin juurikin puskuria/lokaria ei ainakaan ihan heti samassa värissä (354 titan silver muistaakseni) edes tuntunut löytyvän. Itse räpeltäen valmiiksi oikeassa värissä oleva kohtuullinen osa olisi selkeesti "paras" vaihtoehto jos kertakorvausta tavoittelee.
        Originally posted by ekkoo1 View Post
        Mahdollisia yllätyksiä voi olla kiinnityskohdissa, esim. mihin lokari ja puskurin vahvike kiinnittyy, mitä teet jos niissä on murtumia tai jengat soikeana?
        En oikein jaksa usko että tämmöisiä ongelmia olisi. Vahvike on katkennut/antautunut (siksi puskurikin törröttää noin, saanee takas lähemmäs oikeaa muotoa jos ajaa autolla päin talon seinää tms. tai sitten koko kannake katkeaa irti) periksi siitä apparin puolen T-haarasta eli olettavasti "runkopalkkien" päässä oleva ns. oikea palkin kiinnityspiste ennen sitä puskurin kannakkeen puristusosaa lienee edelleen ok (näyttäisi jopa siltä että se on ok myös palkin päästä ja itse palkin poikittaisosa on ratkennut/katkennut/antaunut pulttien ympäriltä).

        Mielestäni näyttäisi siltä että lokari on painunut kasaan pääasiassa sen takia että mälli on tullut puskuriin, se nro 4 (51 11 7 178 078) osa joka on puskurin ja lokarin välissä on irronnut puskurista ja on edelleen kiinni lokarissa eli tuo voisi olla taittanut lokarin päädyn päin umpiota ja sitten jossain kohtaa on umpio antautunut sekä osa irronnut puskurista kun puskuri painunut vieläkin enemmän. Lokarin kaikki runkoon tulevat kiinnityspisteet lienevät siis ok jos arvaukseni tuo nro 4:sta pitää paikkansa, en vaan löytänyt selkeää osanumeroa että mihin osaan tuo nro4 kiinnittyy autossa kun se näyttäisi olevan jossain muuallakin kiinni kuin vain lokarissa ja puskurissa (samassa lienee äänitorvi), onko se tuo "umpion alla oleva rauta ..484 johon viittaan seuraavaksi". Tämä (51 64 7 163 484) on vissiin se umpion alla oleva rauta (tämähän on runkopalkin ja itse puskurin tuen 51 11 7 178 080 välissä), se lienee myös vääntynyt (tai mistä sitä tietää). Tästä (51 64 7 161 452) ei ole mitään hajua että mikä tuo osa on, jompi kumpi liittynee siiten että sisälokari on lähellä rengasta. Mäsänä/solmussa näytäisi varmasti olevan myös 63 12 6 936 090 eli umpion kiinnikerauta joka tulee tuo ..484 raudan päälle, näyttäisi siltä että ainakin tuo kiinnike on ratkennut irti tuosta kannakeraudasta eli umpio saattaa edelleen olla kiinni kokonaan tuossa kiinnikkeessään eli sen kiinnekkeet ehjät mutta itse umpion pleksi rikki. Kaikki nämä pikku palaset näyttää olevan kymppejä ulkomailta uutena...

        Nettiautoa vähän katselin ja hinnat vaikuttaa aika absurdeilta alle 300tkm ajetuille (omassa 280tkm), sieltä se hinta vissiin määritellään lunarille eli eipä taida lunastuksesta olla pelkoa kun pyyntihinnat on reilusti oli 7ke ja mahtikin antoi 5600 ilman autoveroa. Saattaapi kyllä olla että omatoiminen korjaus ei kiinnosta jos kaaran saa takas ajoon tekemättä itse mitään, toisaalta jos jostain saisi oikeassa värissä olevan lokarin ja puskurin niin tarvittavat osat lienee kaikki yhteensä alle 1ke ja "vähän" omaa aikaa päälle...

        @aae30: mistähän noista johtosarjoista tietäisi että mikä olisi oikeasti mikä, onko tuo nyt aktiivivakkarilta jonnekin menevä (kyllä), mutta minne se menee ja montako johtoa siinä on? Tässä on ihan selvästi se ihan apparin reunasta puskurille menevä poikki monessa kohtaa jossa on ainakin PDC anturit (ainakin reunimmainen PDC ja sumari). Ulkolämpötila on -40C eli se lienee vähintään samassa nipussa ja vienee 2 piuhaa.

        Autolta tulee 14+9 johtoa, niputettu yhteen mutta selkesti nuo niput ovat omillaan eli välissä on erkkaria. 14 johdon nipusta ennen puskurissa olevaa liitintä haarautuu sumarille 2 eli jää 12. Ko. liittimessä puskurin päässä lukee PDC ja reunimmaiseen PDC anturin koloon jää 3 ja 9 jatkaa matkaa niin tuo on PDC anturin johtosarja. absorberin ja itse puskurin välissä on nippu josta laskin 8 johtoa eli se sopisi tuohon toiseen 9 johdon nippuun joka tulee autosta ja se lienee sitten tuo aktiivi vakkari? Eli rikki on johtosarjat autosta 14+9 koko nippu sekä puskurilta lähtevät PDC haara 12 johtoa tuosta 14 nipusta.
        Last edited by okkraj; 07-08-2021, 20:48.
        E61 530dA LCI 6/2007

        Comment

        • aae30
          BTCF Member
          • May 2010
          • 2710
          • .fi

          #5
          En tiedä, ihan arvalla sen ongein osakuvista "Various additional wiring sets" alta, mutta oli siellä ilmeisesti puskurin(=parkkitutkat?) johtosarja erikseen vajaa 100e
          .
          Set of cables, front bumper
          61 12 9 122 274
          For vehicles with
          Park Distance Control (PDC)
          Sorry I'm Not Sorry
          E34 540iA 93 sedan
          E34 540iA 93 sedan
          E39 530iA 00 touring

          Comment

          • HTK12
            BTCF Member
            • Jul 2011
            • 10941
            • Joensuu

            #6
            Johtosarjoista helpoiten selvittää mikä menee minnekkin katsomalla sähkökavioista värit ja johtojen määrän. Siitä sitten tietää heti mikä johtonippu on millekkin. Aktiivivakkarin joutunee suuntauttamaan marmorilla, muilla ei käsittääkseni ole laitteita suuntaamiseen. Toinen vaihtoehto tietenkin on muuttaa auto normivakkarille, jos haluaa halvalla korjata ja ottaa kertakorvauksen.
            e39 540iA E85

            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

            Comment

            • okkraj
              Bimmer Rookie
              • Sep 2011
              • 95
              • Espoo

              #7
              Originally posted by HTK12 View Post
              Johtosarjoista helpoiten selvittää mikä menee minnekkin katsomalla sähkökavioista värit ja johtojen määrän. Siitä sitten tietää heti mikä johtonippu on millekkin. Aktiivivakkarin joutunee suuntauttamaan marmorilla, muilla ei käsittääkseni ole laitteita suuntaamiseen. Toinen vaihtoehto tietenkin on muuttaa auto normivakkarille, jos haluaa halvalla korjata ja ottaa kertakorvauksen.
              Koitin katsella sähkökaavioita, mutta en löydä ulkolämpotilan tai vakkarin tutkien kaavioita (SSP). PDC ja sumarit löytyi ISTAsta "vehicle management->troubleshooting->function structure" alta. PDC:t body->signal and warning function->park distance control -> tästä etsii, ei alempaa tutkat menevät suoraan puskurin liittimen kautta PDC modulille takakonttiin. Vastaavasti sumarit löytyvät body->lighting->fog lights alta, menevät suoraan valomodulille "ratin alle", vastaavasti mitään ei löydy jos etsii front fog lights alta mutta kait se kuuluu istan logiikkaan. Tutkaa etsin mm. chassis and suspension -> cruise control, mutta siellä on vain steering column SSP...

              Eli käsittääkseni tuo on sitten main wiring harnessia joka katki eli se on pakko jatkaa käsin joka tapauksessa (mutta ei se nyt mikään ihmeellinen homma ole vaikkapa kutistesukkatinajatkoilla kuten takaluukunkin johtosarjat). Eli tuo 14 johdon nippu on tuossa yllä ns. 100% varmasti.

              Samassa läjässä olevan 9 nipun johdon (joka menee carrierille) värit ovat: 2xvalk, 2xru/mu, 2x valk/pun si/valk, si/pun, si/ru ja näissä missään ei ole yhtä raitaa eli pääväri ei ole tuo ensimmäinen vaan johtimissa on aina esim 1/4 ru, sitten 1/4 mu, 1/4ru ja taas mustaa loppu. Johtimet ovat vähän paksumpia kuin PDC:n joka on 0,35 eli joko 0,5 tai 0,75, kaikki samanpaksuisia.

              Pystyisikö joku katsomaan josko löytäisi mitä nuo johdot ovat? Koska nuo ovat main harnessia niin tuskin löyty mitään 9 johdon "nippua" vaan erillisiä naruja. Tietysti voisi vielä myös koittaa lukaista vikakoodit että mitä se tutka herjaa ongelmaksi, onko kaikki pimeänä vai esim. vain se puskurissa oleva SSR lyhyen matkan anturi...

              Kävin tänään näyttämässä autoa ja alkuarvio on sittenkin kohti AVK:ta eli lunariin, loppuviikosta varmaankin tiedossa enemmän. Marmorin osien hintoja johtosarjan virallinen jatko 500e, umpio 1k, maalaamatonpuskuri 600e, carrier, lokari... Eli kyllähän sitä tuosta kertyy nopeasti ja paljon kun kuulemma purkuosia ei voi käyttää ja joka lommo pitää tehdä kuin olisi tehtaalta tullut... Ottaa aivoon jo valmiiksi, ei millään viitsisi luopua autosta (ollut ittellä jo 10v ja toinen omistaja bmw AG:n lisäksi (oli saksassa ekat 4v liisarina) )

              ~12km ajon jälkeen alkoi auto puskemaan ns. väkisin lämmintä kabiiniin, voiko -40C ulkolämpötila tehdä tämän, kun ei kai tuolla muuta ole puskurilla joka asiaan voisi mitenkään vaikuttaa...
              Last edited by okkraj; 09-08-2021, 21:36.
              E61 530dA LCI 6/2007

              Comment

              • BMW525Xda
                BTCF Member
                • Feb 2014
                • 8681
                • Xxxxxx

                #8
                Originally posted by okkraj View Post
                Kävin tänään näyttämässä autoa ja alkuarvio on sittenkin kohti AVK:ta eli lunariin, loppuviikosta varmaankin tiedossa enemmän.
                Kannattaa neuvotella itselle mieleinen hinta lunastukselle, sieltä sanottu ei ole apteekin hinta vaan se on heidän esityksensä ja näkemyksensä. Jos sinulla on esittää argumentit korkeamman hinnan puolesta saattaa tulla huomattavasti parempi kuin alkup esitys.

                Oikeasti tuollaiselle 15v e6x varmaan tulee 4-5k€ esitys ensimmäisenä, lopullinen saattaa nousta sinne 7-8k€ jos on hyvät argumentit.

                Comment

                • okkraj
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2011
                  • 95
                  • Espoo

                  #9
                  Originally posted by BMW525Xda View Post
                  Kannattaa neuvotella itselle mieleinen hinta lunastukselle, sieltä sanottu ei ole apteekin hinta vaan se on heidän esityksensä ja näkemyksensä. Jos sinulla on esittää argumentit korkeamman hinnan puolesta saattaa tulla huomattavasti parempi kuin alkup esitys.

                  Oikeasti tuollaiselle 15v e6x varmaan tulee 4-5k€ esitys ensimmäisenä, lopullinen saattaa nousta sinne 7-8k€ jos on hyvät argumentit.
                  Milläs tuota sitten pitäisi lähteä perustelmaan jos siis auto pihasta on lavetilla lähdössä, autoon viimeaikoina vaihdetuilla osilla (ei ns. normi öljy tms huolloilla)? Varusteilla, weba, aktiivivakkari ?

                  Pelkästään mahti antaa 5,7k ja se on yleensä 'tusinaautoissa' (ainakin omalla kohdalla vuonna 2011 oli) "halpa" ettei veroa perittäisi liikaa. Vaurioukko perusti oman alkuarvionsa lunarista 7-8k arvoon (sanoi että 10k:lla olettavasti korjattaisiin (mutta tuohan arvoinen se ei toki ole)) ja kun nettiautoa selaa niin hankalahko sieltä alle 7k on mitään löytää jos huomioi vaikkapa 500e tinkivaran. Jos hinnasta aletaan vääntämään nettiauton pohjalta niin mikä on korjauskerroin esim 280tkm ja 350tkm ajetun välillä (alle 300tkm ajettuja kun siellä ei juuri ole), mahti antaa 5650 ja 4350e hinnat eli 30% kovempi tuo vähemmän ajettu...

                  8k pintaan voisi olla jotenkin tyytyväinen (mutta ei kyllä ennen mälliä tuolla hinnalla olisi pihasta lähtenyt kun ajatus oli ajaa tämä "loppuun" tai no 3-4v vielä ja kun tietää auton viat ja mitä sille on tehnyt niin joku arvo sillekin pitää laskea (siis jos lähtisi itse autoa myymään) puhumattakaan uuden auton ostamisen vaivasta ja sen aiheuttamasta vitutuksesta/epätietoisuudesta...), alle 7k hinta ottaisi kyllä vielä nykyistäkin enemmän aivoon...
                  E61 530dA LCI 6/2007

                  Comment

                  • HTK12
                    BTCF Member
                    • Jul 2011
                    • 10941
                    • Joensuu

                    #10
                    Originally posted by okkraj View Post
                    Koitin katsella sähkökaavioita, mutta en löydä ulkolämpotilan tai vakkarin tutkien kaavioita (SSP). PDC ja sumarit löytyi ISTAsta "vehicle management->troubleshooting->function structure" alta. PDC:t body->signal and warning function->park distance control -> tästä etsii, ei alempaa tutkat menevät suoraan puskurin liittimen kautta PDC modulille takakonttiin. Vastaavasti sumarit löytyvät body->lighting->fog lights alta, menevät suoraan valomodulille "ratin alle", vastaavasti mitään ei löydy jos etsii front fog lights alta mutta kait se kuuluu istan logiikkaan. Tutkaa etsin mm. chassis and suspension -> cruise control, mutta siellä on vain steering column SSP...

                    Eli käsittääkseni tuo on sitten main wiring harnessia joka katki eli se on pakko jatkaa käsin joka tapauksessa (mutta ei se nyt mikään ihmeellinen homma ole vaikkapa kutistesukkatinajatkoilla kuten takaluukunkin johtosarjat). Eli tuo 14 johdon nippu on tuossa yllä ns. 100% varmasti.

                    Samassa läjässä olevan 9 nipun johdon (joka menee carrierille) värit ovat: 2xvalk, 2xru/mu, 2x valk/pun si/valk, si/pun, si/ru ja näissä missään ei ole yhtä raitaa eli pääväri ei ole tuo ensimmäinen vaan johtimissa on aina esim 1/4 ru, sitten 1/4 mu, 1/4ru ja taas mustaa loppu. Johtimet ovat vähän paksumpia kuin PDC:n joka on 0,35 eli joko 0,5 tai 0,75, kaikki samanpaksuisia.

                    Pystyisikö joku katsomaan josko löytäisi mitä nuo johdot ovat? Koska nuo ovat main harnessia niin tuskin löyty mitään 9 johdon "nippua" vaan erillisiä naruja. Tietysti voisi vielä myös koittaa lukaista vikakoodit että mitä se tutka herjaa ongelmaksi, onko kaikki pimeänä vai esim. vain se puskurissa oleva SSR lyhyen matkan anturi...

                    Kävin tänään näyttämässä autoa ja alkuarvio on sittenkin kohti AVK:ta eli lunariin, loppuviikosta varmaankin tiedossa enemmän. Marmorin osien hintoja johtosarjan virallinen jatko 500e, umpio 1k, maalaamatonpuskuri 600e, carrier, lokari... Eli kyllähän sitä tuosta kertyy nopeasti ja paljon kun kuulemma purkuosia ei voi käyttää ja joka lommo pitää tehdä kuin olisi tehtaalta tullut... Ottaa aivoon jo valmiiksi, ei millään viitsisi luopua autosta (ollut ittellä jo 10v ja toinen omistaja bmw AG:n lisäksi (oli saksassa ekat 4v liisarina) )

                    ~12km ajon jälkeen alkoi auto puskemaan ns. väkisin lämmintä kabiiniin, voiko -40C ulkolämpötila tehdä tämän, kun ei kai tuolla muuta ole puskurilla joka asiaan voisi mitenkään vaikuttaa...
                    Kyllä ne aktiivivakkarin johtokaaviotkin sieltä löytyy, niitäkin on tullut tutkittua.
                    e39 540iA E85

                    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                    Comment

                    • Wangel436
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2002
                      • 1029
                      • Ylöjärvi

                      #11
                      Mitä olis kertakorvaushinta tuolle kysyitkö edes?


                      Minulla vähän samalainen tapaus kun otin peuran kanssa osumaa. Korjausarvio oli kanssa +8ke ja lunastusta ehdottivat, sovittiin kertakorvaus joka oli ihan käypänen kyllä sitten lopulta. Ekaksi katseli halvimman mukaan nettiautosta,mutta tuumasin että katsoppa minun auton varusteet ja sen pohjalta mieti korvausta uudestaan.
                      Autossahan pitää olla kaksi toimivaa kattoluukkua....

                      E61 530D ///M-sport




                      Comment

                      • okkraj
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2011
                        • 95
                        • Espoo

                        #12
                        Originally posted by Wangel436 View Post
                        Mitä olis kertakorvaushinta tuolle kysyitkö edes?
                        En ole vielä vakuutustyypin kanssa ollut jutuissa, siellä päässä kiireitä, loppuviikosta kuulemma ehkä. ”Vahva lunari/en usko että lähetään korjaamaan” arvio tuli korjaamotyypiltä kun kävin näyttämässä auton vauriot vakuutusta varten. Eli eiköhän tässä muutaman päivän sisällä ”viisastu” asiassa.

                        Mulla on autossa kaskossa 30% lunastusetu (käyvän arvon päälle) ja sitä ei luonnollisesti sitten saa jos auto olisi menossa lunariin, mutta sen sijaan pitääkin auton ja ottaa kertakorvauksen. Tästä saattaa tulla ”ratkaiseva” ero… Sen verran tuossa tutkin että on se sitten lunari tai kertakorvaus niin auton käypäarvo pitäisi/pitää määrittää samalla tavalla. Kertakorvauksessa teoriassa pmaksavat sitten käyvän arvon ja romun arvon erotuksen, siitä ei olekaan sitten mitään hajua miten romun arvo muodostuu paperilla . Lunarissa sitten joutuu maksamaan tuosta +30% osuudesta vakuutuskirjassa ko. kohdassa olevan ”extra” omavastuun eli tän hintaisessa puhutaan oikeasti +25% korvauksesta.

                        Hyvä nyt selvitellä näitä kuitenkin eteenpäin, nyt on jo selvää että etukäteen pitää itse muodostaa autolle ”jos olisi ehjänä” jonkinlainen järkevä ja perusteltavissa oleva hinta käyväksi arvoksi, eikä vain todeta ”ok” kun vakuutusyhtiö kertoo että saat siitä x eur. Lisäksi pitää pitää huoli että tuota +30% ei yritetä kattaa pienellä käyvällä arvolla jolloin lopputulos olisi sama kuin hintatietoinen asiakas ilman ko. etua…

                        Osiakin vähän selvittelin ja tuo carrierikin on näköjään sellainen että ihan kaikki puretut ei sovi, pitää olla lci ja ei m-sportti (eikä myöskään korea versio). Valmiiksi oikean värisen puskurin/lokarin löytyminen ei ollutkaan mikään itsestään selvyys eli jos haluaa päästä halvalla ja nopeasti kohtuulliseen kuosiin niin eipä välttämättä ihan simppeliä ole… Lisäksi jäi käsitys että ei lci ja lci puskuritkin (ei m-sport. Avoimeksi jäi myös että saisiko autolla nyt enää edes ajaa vaiko eikä saa, ainakin jos se menee lunariin (siis svt/copart aka avk) niin uuden omistajan tarvii näyttää konttorilla eli uusi katsastus ennenkuin saa kilvet joka ilmeisesti vaatii jonkun puskurin raadon keulalle eli pelkkä umpio ja carrier ei riitä että auton saisi takas ajoon..

                        Jos kertakorvausta taas miettii niin siihenkin pitäisi olla kustannuslaskelma valmiiksi tehtynä ennen vakuutusyhtiön soittoa. Tonnilla tuota ei tee, 1,5k ehkä ja 2k/+ jos maalataan osat jos oman työn(/harrastuksen) arvostaa 0€:ksi, umpio/puskuri on pakko olla käytetty noihin hintoihin ja kaikki pikkusälä netistä??? Vaurioukkoakin vähän mietitytti että miksi kuskin puolen umpio vähän pykältää kun sen kiinnitys kuitenkin näyttää ehjältä... Tietysti autoa purkamalla näihin saisi jotain selvyyttä, mutta jos kertakorvaus on huono ja auto menossa lunariin oikeasti hyvällä hinnalla niin turhaa työtä tuokin - ei oo helppoa ...
                        Last edited by okkraj; 10-08-2021, 23:35.
                        E61 530dA LCI 6/2007

                        Comment

                        • Laku
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2007
                          • 17522
                          • Turku

                          #13
                          Lunastusedunhan nimenomaan saa, jos auto lunastetaan. Edit: Niinhän kirjoititkin. Se tosiaan ohjaa jo vahvasti tarttumaan tarjoukseen, kunhan se on asiallinen.
                          Näillä mennään:
                          - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                          - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                          - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                          - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                          Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                          Comment

                          • okkraj
                            Bimmer Rookie
                            • Sep 2011
                            • 95
                            • Espoo

                            #14
                            Tovi aikaa vierähti, mutta nyt sain eurot tietoon. Hylsyn hinnaksi muodostuisi itselle ~3,5ke jos auton pitää eli ilman autoa 3,5k enemmän tassuun. Lunastusedun saa sittenkin vaikka auton pitäisikin (mutta sitä ei saa kuin vain kerran samaan autoon) eli sillä ei ole väliä viekö yhtiö auton vai ei, seuraava(t) mälli(t) (ainakin samassa yhtiössä) on sitten ilman ko. etua.

                            Tuossa kun listaili kaikkia "tunnettuja" puutteita ja ominaisuuksia listaan, mm. tarvitaan uudet kesärenkaat (vastaavasti nyt voi yritää kaupata varastossa olevat talvirenkaat itse jonnekin muutamalla satkulla) tms. niin hylsyn hinta nousee ja alkaa vaaka kallistumaan kylmän käteisen suuntaan. Eikä unohtaa toki sovi myöskään tulevia "varmoja" vikoja/ongelmia jotka ei ihan vielä ole realisoitunut sekä varmasti maksuun menevää diesel veroa alle 15tkm ajoilla... Tietysti tämä samalla tarkoittanee sitä että tuskin nettiautostakaan kannattaa enää hankkia toista E61:stä tilalle :think. Alkaahan tuo muutenkin olemaan jo harrastusauto iässä ja kun 2 kohtuudella toimivaa kulkinetta tarttisi. Sekaan vielä pieni epävarmuus että onko tuolta mennyt jotain muutakin kallista kuin mitä on heti nähtävissä/arvattavissa kuten esim. SRR sensori puskurilta...

                            Jos 2k käyttää korjaukseen ja nettiautosta saisi heti rempan jälkeen myytäessä alle 7k niin eipä tuossa korjauksessa rahallinen upsidekaan kovin korkea ole. Tietysti voisi siitä tonnin saada suhteellisen pienellä vaivalla...
                            E61 530dA LCI 6/2007

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎