Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mokailua moottoria purkaessa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • edva
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2018
    • 306
    • Pirkkala

    Mokailua moottoria purkaessa

    Lohko otti ja räpsähti halki kesällä. Purin moottorin ja silloin irrotin tuon alipainepumpun puolikaaren pultit, joita ei TIS ohjeen mukaan sitten missään nimessä olis saanu irrottaa. Pultit meni tietenkin poikki eikä kanteen katkennut puoli lähtenyt hitsailuvirityksistä huolimatta irti.

    Eli siis tuosta kannesta nouseva puolikaari


    Nyt kone kasattuna uudella lohkolla. Kiinnitin puolikaaren paikalleen metalliepoksilla, mutta sehän ei kestänyt mitään. Vuotaa öljyä tuosta alipainepumpun alta. Puolikaari tuntuu olevan ihan irti kun heiluu sormella tökkiessä.

    Onko kukaan muu ollut näin tyhmä, että on irrottanut tuon puolikaaren? Hitsata ei uskalla kun alumiinia. Oon miettiny kaikenlaisia pantavirityksiä ja rautalankaa jne. yrittää puristaa puolikaaren kantta vasten. Vähän virittelyksi menee. Oisko mitään hyviä ideoita tai pohdintaa tuon korjaamiseen.

    Ajatuksena lähtee poraan vanhoihin pultteihin käsiporalla varovasti milin reikiä ja sitten suurentaa niin että saan vanhojen pulttien paikalle 4mm kierretangon läpi venakopasta kanteen. Tangon päihin mutterit ja näin puristaa kannen, tuon puolikaaren ja venttiilikopan tiivisteineen yhteen. Näin siitä saisi pitävän. On vaan aika projekti saada reiät suoraan, kun terä hakeutuu teräksisen pultin ohi alumiiniseen kanteen.

    Lisäks vois kysyä mikä vitun idea on ollu laittaa nää tehtaalla kiinni niin, ettei pultteja voi irrottaa tai ne katkee.
    Attached Files
    e61 530xd LCI 3/2007
  • HTK12
    BTCF Member
    • Jul 2011
    • 10941
    • Joensuu

    #2
    Joko ne katkenneet pultit pitäisi sieltä saada pois hitsaamalla mutterit tai sitten hitsata se puolikaari kiinni. En näe miksi alumiinia ei voisi hitsata. Vaatii toki sopivan laitteiston ja osaamista, mutta kyllä alumiinikansiakin hitsataan.
    e39 540iA E85

    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

    Comment

    • Vibex
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2014
      • 1997
      • Lohja

      #3
      Katkesiko aivan pinnan tasalta vai onko ns. syvennöksessä? Jos on pienestikkään syvennöksessä, niin tekisin samalla reijän halkaisijalla holkin jossa poran terän kokoinen reikä. Tämä holkki tiputetaan syvännykseen, ja se pitää poran keskellä ja suorassa. Sitten vastakierteillä yms viritelmillä pultin pätkät pihalle,
      Husqvarna Svartpilen
      BMW e36 318iA

      Ex:

      BMW e85 Z4 3,0
      BMW e36 316ti
      MINI Cooper S
      BMW Z3 Coupé
      BMW e46 325iA
      BMW Z3 Roadster
      BMW e46 328ci
      BMW e36 316ti

      Comment

      • edva
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2018
        • 306
        • Pirkkala

        #4
        Yritetty irrottaa katkenneita pultteja kannesta vastakierteellä ja hitsaamalla pultin päähän mutteri. Ei inahtanukkaan.
        e61 530xd LCI 3/2007

        Comment

        • Vibex
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2014
          • 1997
          • Lohja

          #5
          Onnistuisiko em. menetelmällä tehdä katkenneeseen pulttiin inan pienemmät kierteet?
          Last edited by Vibex; 09-11-2021, 13:29.
          Husqvarna Svartpilen
          BMW e36 318iA

          Ex:

          BMW e85 Z4 3,0
          BMW e36 316ti
          MINI Cooper S
          BMW Z3 Coupé
          BMW e46 325iA
          BMW Z3 Roadster
          BMW e46 328ci
          BMW e36 316ti

          Comment

          • Hörhö
            Bimmer Rookie
            • May 2013
            • 71
            • Lpr

            #6
            Tuttu tunne, itellä kävi sama juttu kaverin moottorin kanssa aikanaan, en ymmärrä myöskään ideaa tuossa.Lienee tehtaalla liimattu nuo ruuvit kiinni?
            Sama kun ois tehty kiinteäksi tuo kaari, kun kerran varaosana ei saa sitä eikä edes pultteja siihen.

            Muistelen, että sain porattua ja tehtyä kierteen kanteen, ja uusi pultti rakentui kierretangosta jonka päälle jatkomutteri, kulmat pyöristettynä...

            Comment

            • edva
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2018
              • 306
              • Pirkkala

              #7
              Arvashan sen et joku muukin ruuvauskiimassa irrottanu noi Tumppien päässä oleva T40 kanta oikein pyytää irrottaan, kun toi puolikaari on vieläpä irrallisen näkönen. Päädyn varmaanki testaan samaa et kierteet kanteen ja mutteri+kierretanko siihen.
              Jos löytyy vielä muita ideoita niin sana on vapaa.
              e61 530xd LCI 3/2007

              Comment

              • Urpo_rotta
                BTCF Member
                • May 2012
                • 5273
                • Pirkkala

                #8
                Apuvälineitä käyttäen pieni reikä ihan keskelle, sitten suurentaa että vain jenga jäljellä, ja lopuksi kierretapilla jenga puhtaaksi.

                Usein olen tehnyt ja onnistuu alumiinissa olevaan pulttiinkin.

                Hitsailuun vinkkinä: ensin hitsaat prikan kunnolla kiinni pulttiin ja siihen vasta hitsaat mutterin josta väännät, tulee paljon kestävämpi
                E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                E34 525i -90 twinturbo 427/519

                N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                Kysy jos tarvetta

                Comment

                • juhomo
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2007
                  • 637
                  • Kempele

                  #9
                  Originally posted by Urpo_rotta View Post
                  Apuvälineitä käyttäen pieni reikä ihan keskelle, sitten suurentaa että vain jenga jäljellä, ja lopuksi kierretapilla jenga puhtaaksi.

                  Usein olen tehnyt ja onnistuu alumiinissa olevaan pulttiinkin.

                  Hitsailuun vinkkinä: ensin hitsaat prikan kunnolla kiinni pulttiin ja siihen vasta hitsaat mutterin josta väännät, tulee paljon kestävämpi

                  Certanium 707 puikolla vielä suorittaa nuo hitsaukset, eikä millään ydintäyte migillä tms niin parantaa kans onnistumisprosenttia
                  Automyynti, Korjaamo, Rengasmyynti, Hinaus yms:

                  www.jsautomoto.fi

                  Comment

                  • edva
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2018
                    • 306
                    • Pirkkala

                    #10
                    Mitä urpo_rotta meinaat apuvälineillä?
                    e61 530xd LCI 3/2007

                    Comment

                    • Urpo_rotta
                      BTCF Member
                      • May 2012
                      • 5273
                      • Pirkkala

                      #11
                      Originally posted by edva View Post
                      Mitä urpo_rotta meinaat apuvälineillä?
                      Pistepuikko, jonkinlainen holkki jonka läpi poraat ja kaikkea mahdollista muuta mitä keksit.
                      E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                      E34 525i -90 twinturbo 427/519

                      N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                      VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                      Kysy jos tarvetta

                      Comment

                      • edva
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2018
                        • 306
                        • Pirkkala

                        #12
                        No nyt on puolikaari kunnolla paikallaan. Kaverin kans porattin läpi orkkistapeista ja tehtii M6 kierteet. Sit kierretanko sisälle ja threadlockilla kii.

                        Kaks iltaa kesti porata ne katkenneet pultit pois kannesta kun oli niin helvetin kovaa materiaalia. Terä kesti aina jonkun 10sek ja sit oli jo tylsä. Eteni jonku 0,1mm kerrallaan HSS ja cobaltti tylsty aika samalla lailla. Alotettii 1,5mm terällä ja aina 5mm asti. En tiä mitä materiaalia ne on tehtaalla käyttäny, mut jestas oli kovassa.

                        Kiitokset jeeseistä taas kerran
                        e61 530xd LCI 3/2007

                        Comment

                        • Vibex
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2014
                          • 1997
                          • Lohja

                          #13
                          Originally posted by edva View Post
                          No nyt on puolikaari kunnolla paikallaan. Kaverin kans porattin läpi orkkistapeista ja tehtii M6 kierteet. Sit kierretanko sisälle ja threadlockilla kii.

                          Kaks iltaa kesti porata ne katkenneet pultit pois kannesta kun oli niin helvetin kovaa materiaalia. Terä kesti aina jonkun 10sek ja sit oli jo tylsä. Eteni jonku 0,1mm kerrallaan HSS ja cobaltti tylsty aika samalla lailla. Alotettii 1,5mm terällä ja aina 5mm asti. En tiä mitä materiaalia ne on tehtaalla käyttäny, mut jestas oli kovassa.

                          Kiitokset jeeseistä taas kerran
                          Hienoa että kondiksessa. Monesti tällaisia materiaaleja poratessa on oltava hyvin pieni pyörimisnopeus, muutoin palaa terät!
                          Husqvarna Svartpilen
                          BMW e36 318iA

                          Ex:

                          BMW e85 Z4 3,0
                          BMW e36 316ti
                          MINI Cooper S
                          BMW Z3 Coupé
                          BMW e46 325iA
                          BMW Z3 Roadster
                          BMW e46 328ci
                          BMW e36 316ti

                          Comment

                          • Jarger
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2005
                            • 3951
                            • Finnland

                            #14
                            Tässäpä opettavainen tarina, toivottavasti ei koskaan käy itselle. Joskus tehdessä ei malta ohjeita katsoa
                            Negatiiviset kauppakokemukset:
                            Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

                            Comment

                            • BMW525Xda
                              BTCF Member
                              • Feb 2014
                              • 8681
                              • Xxxxxx

                              #15
                              Originally posted by Jarger View Post
                              Tässäpä opettavainen tarina, toivottavasti ei koskaan käy itselle. Joskus tehdessä ei malta ohjeita katsoa
                              Itte kuulun siihen ryhmääm tyhmimpään joka lukee ohjeet vasta jos menee pieleen

                              Originally posted by Vibex View Post
                              Hienoa että kondiksessa. Monesti tällaisia materiaaleja poratessa on oltava hyvin pieni pyörimisnopeus, muutoin palaa terät!
                              Tämä. Ihmettelin tuossa kun teriä mennyt useita, itse käyttänyt usein jopa käsiporaa ja leikkuunestettä jos mahdollista ja uppoaa hyvä metalliterä metalliin kuin metalliin kuin voihin.

                              Mulla oli töissä nuori jampperi ja pyysin että porailisi 10mm reikiä vaihtolavan pohjaan, tulin hallille niin siinä oli kasa 10 teriä ja hikinen juniori penkillä. Oli täydellä nopeudella aina ekaan milliin polttanu terän ja 9 seuraavaa kolmella akulla juurtanu ja kun hommaa aloitettiin veti ekan akun kiviterällä ennenkuin sattui huomaamaan että onpa ihmeellistä kun ei pure ja tuli kysymään

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎