Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 liian korkea(?) latausjännite pakkasella

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bertram
    Bimmer Rookie
    • Jan 2010
    • 122
    • Tuusula

    E61 liian korkea(?) latausjännite pakkasella

    Latausjännite >15V

    Parina pakkasaamuna startti pyöritti hieman hitaasti vaikka esilämmitys oli ollut päällä. Kone kyllä starttaa aivan hyvin, mutta pitkästä aikaa innostuin avaamaan salavalikon ja latausjännite sen mukaan on lukemissa 14,9 - 15,2 V. Lukema pysyy tuossa ikkunassa pitkänkin ajomatkan jälkeen. Akun navoista ja konehuoneesta mitattu jännite on ollut mittaustarkkuuden puitteissa sama.

    Seurannan aikana ulkolämpötila on pyörinyt välillä -5...-20 C ja sillä ei mielestäni ole ollut vaikutusta lukemiin.

    Kysymyksiä:
    - Onko luku liian korkea vai kuuluuko sen pakkasella nousta näin ylös asti?
    - Jos liian korkea, onko jännitteensäädin (noin 3v / 50tkm sitten vaihdettu) valmis, vai voiko ohjelmallisesti konffata IBS:ää tms?
    - Onko vaara että akusta (lyijyakku) tulee pihvi jos jatkuvasti lataa >15V?

    Mitään oireita ei siis ole muuta kuin tuo aavistus hieman hitaasta pyörityksestä. INPAlla en vielä ole ehtinyt katsoa koodeja. Kiitos tiedoista tai jos kukaan on katsonut salavalikkoaan nyt pakkasella.
    == e61 530d aut. Touring 05 ==
    == e61 525i man. Touring 06 ==
    == Ex: e39 530d man. Touring 5/02 Sondermodell ==
  • e46touring
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2003
    • 1327
    • Tornio

    #2
    Originally posted by Bertram View Post
    Latausjännite >15V

    Parina pakkasaamuna startti pyöritti hieman hitaasti vaikka esilämmitys oli ollut päällä. Kone kyllä starttaa aivan hyvin, mutta pitkästä aikaa innostuin avaamaan salavalikon ja latausjännite sen mukaan on lukemissa 14,9 - 15,2 V. Lukema pysyy tuossa ikkunassa pitkänkin ajomatkan jälkeen. Akun navoista ja konehuoneesta mitattu jännite on ollut mittaustarkkuuden puitteissa sama.

    Seurannan aikana ulkolämpötila on pyörinyt välillä -5...-20 C ja sillä ei mielestäni ole ollut vaikutusta lukemiin.

    Kysymyksiä:
    - Onko luku liian korkea vai kuuluuko sen pakkasella nousta näin ylös asti?
    - Jos liian korkea, onko jännitteensäädin (noin 3v / 50tkm sitten vaihdettu) valmis, vai voiko ohjelmallisesti konffata IBS:ää tms?
    - Onko vaara että akusta (lyijyakku) tulee pihvi jos jatkuvasti lataa >15V?

    Mitään oireita ei siis ole muuta kuin tuo aavistus hieman hitaasta pyörityksestä. INPAlla en vielä ole ehtinyt katsoa koodeja. Kiitos tiedoista tai jos kukaan on katsonut salavalikkoaan nyt pakkasella.
    Onnittelut. Joku älynnyt koodata (-B110) LYIJY akun josta syystä latausjännite nousee pakkasella n.15V tuntumaan. Kovaa ajoa ja seuraat akun kuntoa ts. tarvittaessa ylläpitolaturi konehuoneen liittimiin kiinni.

    Startin voisi vaihtaa JOS kilometrejä on +250tKm.
    startti ja laturi kestää sen +250tKm noin keskimäärin
    __________________________________________________ ____________
    Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

    Comment

    • HTK12
      BTCF Member
      • Jul 2011
      • 10941
      • Joensuu

      #3
      Lataus toimii kuten kuuluukin. Pakkasella latausjännite pitääkin nostaa, että akku ottaa kunnolla virtaa vastaan. Esim. Exidellä on älylaturi, joka nostaa jänniteen jopa 15.8V kovilla pakkasella (olisiko ollut -30c tms.). Kesällä yli 15V jännite ei olisi hyväksi akulle, mutta pakkasella hyvä, koska lyijyakku säilyy paremmassa kunnossa, jos se on täyteen ladattu.
      e39 540iA E85

      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

      Comment

      • enins
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2009
        • 520
        • Rauma

        #4
        Originally posted by e46touring View Post
        Onnittelut. Joku älynnyt koodata (-B110) LYIJY akun josta syystä latausjännite nousee pakkasella n.15V tuntumaan. Kovaa ajoa ja seuraat akun kuntoa ts. tarvittaessa ylläpitolaturi konehuoneen liittimiin kiinni.

        Startin voisi vaihtaa JOS kilometrejä on +250tKm.
        startti ja laturi kestää sen +250tKm noin keskimäärin
        Startin kestosta en sanoisi noin varmaa tietoa, enkä kyllä laturinkaan. Itsellä oli 530d 400 tkm mittarissa siitä luopuessani ja vuosileimoista päätellen alkuperäiset kikkareet. Startin pultit saattaa kuuleman mukaan löystyä ja sitä varten olisi startteja turhaankin vaihdettu.

        Latausjännite tosiaan ok, kuten jo kommentointiinkin.
        Autokalusto: 320d f30

        Comment

        • Bertram
          Bimmer Rookie
          • Jan 2010
          • 122
          • Tuusula

          #5
          Tänään +2...+4 paikkeilla latausjännite on tosiaan palannut suunnilleen tasolle 14,7 - 14,8V eli säädin tosiaan seuraa lämpötilaa ja pelaa sittenkin niin kuin pitää.
          Talvella >15V lukemista ei siis tarvitse pelästyä. Kiitokset vastauksista.
          == e61 530d aut. Touring 05 ==
          == e61 525i man. Touring 06 ==
          == Ex: e39 530d man. Touring 5/02 Sondermodell ==

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎