Latausjännite >15V
Parina pakkasaamuna startti pyöritti hieman hitaasti vaikka esilämmitys oli ollut päällä. Kone kyllä starttaa aivan hyvin, mutta pitkästä aikaa innostuin avaamaan salavalikon ja latausjännite sen mukaan on lukemissa 14,9 - 15,2 V. Lukema pysyy tuossa ikkunassa pitkänkin ajomatkan jälkeen. Akun navoista ja konehuoneesta mitattu jännite on ollut mittaustarkkuuden puitteissa sama.
Seurannan aikana ulkolämpötila on pyörinyt välillä -5...-20 C ja sillä ei mielestäni ole ollut vaikutusta lukemiin.
Kysymyksiä:
- Onko luku liian korkea vai kuuluuko sen pakkasella nousta näin ylös asti?
- Jos liian korkea, onko jännitteensäädin (noin 3v / 50tkm sitten vaihdettu) valmis, vai voiko ohjelmallisesti konffata IBS:ää tms?
- Onko vaara että akusta (lyijyakku) tulee pihvi jos jatkuvasti lataa >15V?
Mitään oireita ei siis ole muuta kuin tuo aavistus hieman hitaasta pyörityksestä. INPAlla en vielä ole ehtinyt katsoa koodeja. Kiitos tiedoista tai jos kukaan on katsonut salavalikkoaan nyt pakkasella.
Parina pakkasaamuna startti pyöritti hieman hitaasti vaikka esilämmitys oli ollut päällä. Kone kyllä starttaa aivan hyvin, mutta pitkästä aikaa innostuin avaamaan salavalikon ja latausjännite sen mukaan on lukemissa 14,9 - 15,2 V. Lukema pysyy tuossa ikkunassa pitkänkin ajomatkan jälkeen. Akun navoista ja konehuoneesta mitattu jännite on ollut mittaustarkkuuden puitteissa sama.
Seurannan aikana ulkolämpötila on pyörinyt välillä -5...-20 C ja sillä ei mielestäni ole ollut vaikutusta lukemiin.
Kysymyksiä:
- Onko luku liian korkea vai kuuluuko sen pakkasella nousta näin ylös asti?
- Jos liian korkea, onko jännitteensäädin (noin 3v / 50tkm sitten vaihdettu) valmis, vai voiko ohjelmallisesti konffata IBS:ää tms?
- Onko vaara että akusta (lyijyakku) tulee pihvi jos jatkuvasti lataa >15V?
Mitään oireita ei siis ole muuta kuin tuo aavistus hieman hitaasta pyörityksestä. INPAlla en vielä ole ehtinyt katsoa koodeja. Kiitos tiedoista tai jos kukaan on katsonut salavalikkoaan nyt pakkasella.
Comment