Announcement

Collapse
No announcement yet.

530d kierrokset humppaa ja paljon vikakoodeja

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tka330
    Newbiemmer
    • Apr 2020
    • 14
    • Jepua

    530d kierrokset humppaa ja paljon vikakoodeja

    Eli e61 530d -05 humppaa hieman kierrokset kun ajaa "pinta kaasulla". Vikavalo tauluun ja ilmoittaa increased emission, tai joku vastaava. Inpalla katoin vikakoodit ja tuli pitkä rivi niitä:
    -Kaikki paitsi 2:sen hehkut
    -pakokaasun vastapaineanturi
    -ilmamassamittari
    -lamda
    -pakokaasun kierrätyksen säätö, säädön kalibrointi
    -hiukkasuodatinjärjestelmä
    Mistähän tässä nytt järkevin lähteä alkuun 🤔

    Myös toinen ongelma että kauksäätimestä ei saa ovis lukkoon. Ja kaiuttimista ei kuulu ääntä. Ei radio, navi tai vikailmoitus äänet.
  • BMW525Xda
    BTCF Member
    • Feb 2014
    • 8681
    • Xxxxxx

    #2
    Eikö nuo oireet viittaisi DBF tukkoisuuteen. Itse aloittaisin pakkopoltolla ja kertomalla autolle että DBF on vaihdettu uuteen. Toki nuo hehkut pitää ensin saada toimimaan että pakkopolton saa suoritettua. Sitten vikakoodit nollaukseen ja katsomaan mitä sieltä palaa takaisin.

    Katso impalla paljonko dbf vastapaine on, ylittyykö raja-arvot reilusti ja mitä näyttää kilometrejä. Yleensä 300tkm kohdilla alkaa dbf tukkoisuudet näissä.

    :think

    Comment

    • ptikkala
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2007
      • 1571

      #3
      Hehkut kuntoon ja pakkopolttoa kehiin

      Comment

      • 4cyl turbo
        Bimmer Rookie
        • Jun 2020
        • 113
        • Vantaa

        #4
        Jos pakkopoltto on Tka330:lle tuntematon, niin omastani sain polton päälle:
        1) tankki täyteen (tai puolilleen, ei kuitenkaan alle 1/4 koska auto ei suostu aloittamaan DPF -polttoa alle 1/4 -tankillisella)
        2) moottori pitää olla "lämmin" ja ymmärtääkseni 20km yhtenäisen ajosuoritteen aikana moottorin kierrokset pitää olla yli 2000 rpm.

        3) kannettava tietokone sylissä ja samalla nollaten vikakoodeja. Tämä vikakoodien nollaus ei ole niin olennainen tuolla 20km matkan alkuosassa (kilometrit 1..19), voihan niitä nollailla ja lukea silloinkin, mutta DPF poltto ei ala ennenkuin hetkeä edeltävä viimeinen 20km on mennyt vähintään 2000 rpm (keski)kierroksilla.

        -- Silloin kun on varma 2) ehto täyttyy, sitten nollaus vaikka 1-2 sekunnin välein (mitkä ne shortcutit on INPA:ssa ... F1 luku ja F2 nollaus, tai jotain sinnepäin)


        Vain tietyt vikakoodit estävät DPF -polton, AP:n listasta varmaan kaikki, mutta hehkujen vikakoodit eivät estä (kokemusta on).



        Yleisestä tilanteessa kun vikakoodeja paljon voisi ihan käynnistyksestä alkaen katsoa milloin vikakoodit tulevat - missä järjestyksessä. Monesti se aiheuttaja tulee ensimmäisenä ja muut vikakoodit jotka ovat seurausta ensimmäisestä, vähän sen perässä.


        Tsemppiä 530d selvityksiin!
        2004 E61 530d, manuaalivaihteinen, titansilber metallic

        Comment

        • JiiVee92
          BTCF Member
          • Mar 2017
          • 938
          • Kouvola/Myllykoski

          #5
          75 astetta on moottorin lämmön alaraja dpf poltolle.
          EX: Ford mondeo -96 "isiliisinki" | BMW E39 523iA toukka -98 "äitiliisinki" R.I.P| Mazda 626 LX 2.0 -86 R.I.P| BMW E36 318i -91 "ei vähäpäästöinen" | E39 525iA toukka -03
          NYT: E61 530xd -08 käyttis
          Ista+,ista-p, Inpa, Winkfp, NCS-Expert, Esys ja icom löytyy vikakoodien lukemiseen, nollaamiseen, pieniin koodausjuttuihin, ohjainlaitteiden päivittelyihin ja muuhun ihmettelyyn.

          Comment

          • Urpo_rotta
            BTCF Member
            • May 2012
            • 5273
            • Pirkkala

            #6
            Kannattaa käyttää testeriä, jolla saa suoraan käskettyä polton päälle, sitten seuraat dpf lämmöistä milloin on poltto päällä (ja miten hyvin) jos lämmöt nousee pytyssä lähelle 600 asteeseen poltto on tehokas ja yleensä onnistuu.

            Noesta tukkeutunut vaatii yleensä useita yrityksiä ennenkuin poltto alkaa pysyä päällä, onnistunut poltto kestää vähintään 20min

            Jos taas pytty on jo tuhkasta tukossa, poltot ei auta, vaan edessä on dpf pesu tai uusiminen.
            E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
            E34 525i -90 twinturbo 427/519

            N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
            VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
            Kysy jos tarvetta

            Comment

            • nevari
              BTCF Member
              • Apr 2008
              • 259
              • jyväskylä

              #7
              vielä lisäyksenä, "kaasuläppäkotelon" anturin viat estävät myös polton, eihän tuo yksi koodi nyt sattuisi sitä tarkoittamaan

              Comment

              • VilleP
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2003
                • 2282
                • Vantaa

                #8
                Ja pakopaineanturin vika estää myös polton. Eli anturit yms kuntoon ja sitten pakkopolttamaan sormet ristissä.
                F11 530xd LCI
                S2 Avant

                Comment

                • Heguli 31
                  BTCF Member
                  • Oct 2004
                  • 10076
                  • KVLA

                  #9
                  Koodeissa voi olla myös vanhoja koodeja,jos niitä ei ole nollattu välillä. Itse nollaisin koodit ja uusi tsekkaus pienen ajolenkin jälkeen. Ei sitten tule turhia osia vaihdeltua,kun alkaa pakkopolttoa suunnittelemaan.

                  Comment

                  • HTK12
                    BTCF Member
                    • Jul 2011
                    • 10941
                    • Joensuu

                    #10
                    Ne vikakoodit kannattaisi tänne laittaa, kun kysyy apuja. DPF liittyviä koodejakin on useita, joten tuosta nyt ei voi sanoa onko siellä nyt koodi vaikka siitä, että suodattimen laskennallinen ikä on täynnä tai vastapaine liian korkea jne. Jos koodit liittyvät DPF tukkoisuuteen, niin pakkopolttoa tekemään testerin kanssa. Polttopyyntö laitetaan testerillä moottorinohjaimelle ja sitten ajamaan. Tankkissa vähintään 1/4" polttoainetta. Jäähdytysnesteen pitää olla vähintään 75c. Tasaista ajoa vähintään 60km/h nopeudella. Vikakoodeja voi joutu nollailemaan jatkuvasti alussa, jos on kovin tukkoon päässyt. Kertaakaan itsellä ei ole jäänyt pakkopoltto tekemättä hehkujen takia, hehkuja ei tarvita lämpimällä moottorilla (nollataan ne vikakoodit lämpimällä moottorilla). Toki ne hehkut kannattaa laittaa pikenmiten kuntoon, kun se voi estää normaalipoltot.
                    e39 540iA E85

                    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                    Comment

                    • Tka330
                      Newbiemmer
                      • Apr 2020
                      • 14
                      • Jepua

                      #11
                      Kiitos vastauksista. Koitan saada tuon pakkopolton päälle inpalla. En ole sitä ennen tehnyt, mutta enköhän mä jollaki lailla saa selvitetty. En oo autolla paljon ajanu, mutta mitä oon niin en oo huomannu että olis polttanu.

                      Mikä sen dpf vastapaine rajaarvo pitääs olla?
                      Sillä on ajettu noin 377tkm

                      Vikakoodit ja selitykset oli google translatorilla saksan kieleltä, eli saatta olla että ei ihan oikeen suomensanat. Laitan tähän vikakoodit ja saksan selitykset:

                      -4507 (0402) abgasrueckfuehr-regelung, regelabweichung
                      -4166 partikelfiltersystem
                      -3ff0 (3263) luftmassermesser
                      -4cf3 abgasgegendrucksensor, signal
                      -4288 lamda

                      Comment

                      • ptikkala
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2007
                        • 1571

                        #12
                        jos nuo koodit on aktiivisia ja tulee takaisin niin pakkopoltto ei lähde päälle

                        Comment

                        • Tka330
                          Newbiemmer
                          • Apr 2020
                          • 14
                          • Jepua

                          #13
                          Originally posted by ptikkala View Post
                          jos nuo koodit on aktiivisia ja tulee takaisin niin pakkopoltto ei lähde päälle
                          Joo ovat aktiivisia. Tulee heti takaisin. Mitkä kaikki noista vioista estää polton? Kuinkas ne hehkut? Jotkut sanoo että estää jotkut sanoo että ei.

                          Mulla vuotaa jäähdytysnestettä siitä y-haarasta egr lauhdutimen alla niin mulla nytt auki koko etupää niin vaihdan kaikki tarvittavat osat. Onko mitään nixejä hehkujen vaihdossa. Vähä pelottaa että menee poikki. Samalla varmaan vois vaihtaa releen. Saako releen testattu että toimii, koska mietin jos se on vika kun antaa kaikille paitsi 2 hehkulle vikakoodia

                          Comment

                          • ptikkala
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2007
                            • 1571

                            #14
                            Etsi moottoriohjainlaite ja katso ettei siellä ole liittimissä ongelmia, hapettumaa, kosteutta tms. Keulasta katsottuna vasemmalla tuulilasin alapuolella kotelossa. Akku irti ennen kuin irroittelet / laitat paikoilleen liittimiä.

                            Comment

                            • Tka330
                              Newbiemmer
                              • Apr 2020
                              • 14
                              • Jepua

                              #15
                              Originally posted by ptikkala View Post
                              Etsi moottoriohjainlaite ja katso ettei siellä ole liittimissä ongelmia, hapettumaa, kosteutta tms. Keulasta katsottuna vasemmalla tuulilasin alapuolella kotelossa. Akku irti ennen kuin irroittelet / laitat paikoilleen liittimiä.
                              Ok, koitan tarkistaa. Tarkistin myös hehkut yleismittarilla ääniasetuksella ja 2 ja 3 piippas, ei muut. Eli kyllä tuos menee hekut vaihtoon.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎