Announcement

Collapse
No announcement yet.

530da -05 ja vedot katosi pakkasella???

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tommipommi
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2011
    • 225
    • sastamala

    530da -05 ja vedot katosi pakkasella???

    No nyt sitten saa kaikki tietää/arvailla missä vika, kun pemu tänään -17 pakkaskeleissä alkoi menettää puhtejaan 20min ajon jälkeen? Mitään herjoja ei läväyttänyt taululle. Pääsin kyllä takasin kotia, mutta ei meinannut jaksaa 80-nopeutta pitää ylämäkiin. Kaasua jos painoi, niin laatikko vaihtoi pienemmälle normaalisti, mutta vauhtia ei tullut lisää. Kotipihaan kun pääsin, niin P asennossa kiekat kyllä nousee mielestäni normaaliherkkyydellä. Sammutin auton ja koitin käynnistää niin ei merkkiäkään, että yrittäisi edes pyörittää starttia.. Normaalit starttauksessa palavat valot kyllä mielestäni syttyi kaikki, mutta mitään ei tapahtunut. Starttaukset muutoin ollut moitteettomia.
    Koodivehkeitä ei tähän hätään vielä ole.
    Alkumatkan mielestäni auto veti ihan normaalisti, tosin huomasin ongelman liittyessäni isommalle tielle, että en ole satavarma alunkaan toiminnasta, mutta ongelman havaittuani matka kotiin 30min meni ns. linkuttaen, mutta ongelma ei silti enää pahentunut. Aivan kuin joku limp-mode, mutta mitään herjoja ei ainakaan tullut ja vaihteisto vaihteli normaalisti jne..

    Mitä itselle tuli mieleen:
    PA-suodatin jos olisi jäätänyt, vaihdettu vuosi sitten(edellisellä mentiin vissiin 8v. ilman ongelmia) ja eikös näissä se lämmityskin sille ole. Niin en oikein usko sen olevan syynä?

    Akku on melko tuore ja ollut hyvä, mutta laturia mietin kun ajettu vissiin alkuperäisellä yli 400tkm, mutta kun ei antanut mitään herjoja virran vähyydestä niin ei kai sähköistäkään varmaan ollut kyse?

    Auto seissyt viimesen kuukauden kyllä pihalla, että voisko jotain kosteus/jäätymisjuttua olla, voiko joku kaasupolkimeen liittyvähomma olla kyseessä? Silti kolmena edellisenä päivänä autolla ajettu 100km päivittäin ilman minkäänlaisia ongelmia, mutta pakkasta oli toimiessaan vähemmän.

    DPF-polttokin on minusta pörissyt vielä viime aikoina, vaikkakin niitä hehkuja on ollut pimeenä jo pidemmän aikaa ja voisiko dpf-tukkeutumisesta ongelmat alkaa tuollain ihan yht'äkkiä? Ja ilman että mitään herjoja tulee aiheesta.

    Vihjeitä saa heittää missä nyt mättää, kiitos etukäteen kaikille ja hyvää loppiaista!!
    Last edited by tommipommi; 06-01-2022, 17:53.
  • Urpo_rotta
    BTCF Member
    • May 2012
    • 5272
    • Pirkkala

    #2
    Vikakoodien luku, hyvin suurella todennäköisyydellä siellä on niitä.
    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
    E34 525i -90 twinturbo 427/519

    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
    Kysy jos tarvetta

    Comment

    • tommipommi
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2011
      • 225
      • sastamala

      #3
      On varmasti pitkä liuta, en pääse niitä valitettavasti kuitenkaan lähipäivinä luetuttamaan niin oisko mitään arvailuja ennen sitä? Ja tosiaan kun auto ei nyt edes yritä käynnistyä..
      Autolla käyty juuri kuukaus sitten lapissa ja toimi yli -30pakkasissakin täysin moitteetta. Sen jälkeen seisonut 4 viikkoa pihassa ja ajettu +300km ennenkö nyt ongelmat alkoi tänään, mutta näköjään tosiaan autot tykkäävät kun niillä ajetaan..
      Last edited by tommipommi; 06-01-2022, 18:12.

      Comment

      • BMW525Xda
        BTCF Member
        • Feb 2014
        • 8681
        • Xxxxxx

        #4
        Oisko takakontin +kaapelin läpiviennistä hapettunu katki :think

        Comment

        • tommipommi
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2011
          • 225
          • sastamala

          #5
          Originally posted by BMW525Xda View Post
          Oisko takakontin +kaapelin läpiviennistä hapettunu katki :think
          Hyvä veikkaus, mutta se meni jo 2v. Sitten niin huonoon kuntoon, että piti korjata itse. Ja en tietenkään silloin tiennyt, että niitä on maahantuojan puolestakin hoidettu ja takaisin kutsu tuli korjauksesta parin kuukauden päästä:-( En ole kysynyn vieläkö ne tämän hoitaisi takaisinkutsuna?? En kuitenkaan millään usko, että nyt olisi siitä kyse, se tuli ihan hyvään kuntoon silloin uskoakseni, toisaalta nämähän on mullakin vain näitä uskomuksia:think

          Comment

          • MeisterW
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2017
            • 307
            • Uusimaa

            #6
            Pahin skenaario, että esim. alakerrasta laakeri pyörähtänyt, ja kun pysähtyi, niin moottori niin jumissa, et startti ei jaksa pyörittää. Jos virtaa on, ja ei pyöri, niin kokeilisin dampperistä pyörittää käsin.
            E39 M5 2002
            E70 X5 3.0sd 2008
            E83 X3 3.0i 2005
            G21 330e

            Comment

            • Urpo_rotta
              BTCF Member
              • May 2012
              • 5272
              • Pirkkala

              #7
              Startin jäätyminen kannattaa sulkee pois, tullu tänä talvena 2kpl vastaan.
              Ja tietenkin se, että jos startti on yksinkertasesti rikki
              Yhdistää vaikka ruuvarilla virtajohdon siihen herätteeseen niin voi manuaalisesti todeta onko ehjänä.
              E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
              E34 525i -90 twinturbo 427/519

              N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
              VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
              Kysy jos tarvetta

              Comment

              • tommipommi
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2011
                • 225
                • sastamala

                #8
                Huih! Toivotaan ettei, mutta kuka tietää. Periaatteessa vois hyvinkin sopia oireisiin tommonen. Toisaalta käynti tuntui ihan normaalilta ja pehmeältä ja tyhjäkäyntiä jaksoi muistaaksein käydä ihan normaalisti, mutta ei ole mulla kokemusta millaiseksi laakerin luiskahtamisesta käynti muuttuisi??

                Comment

                • kalevik
                  BTCF Member
                  • Apr 2009
                  • 957
                  • Salo

                  #9
                  Originally posted by tommipommi View Post
                  Huih! Toivotaan ettei, mutta kuka tietää. Periaatteessa vois hyvinkin sopia oireisiin tommonen. Toisaalta käynti tuntui ihan normaalilta ja pehmeältä ja tyhjäkäyntiä jaksoi muistaaksein käydä ihan normaalisti, mutta ei ole mulla kokemusta millaiseksi laakerin luiskahtamisesta käynti muuttuisi??
                  Mainitsit että ei merkkiäkään että yrittäisi pyörittää starttia.

                  Lyökö siis startin päälle mutta ei jaksa pyörittää = kone jumissa, vai eikö startti ääntele lainkaan?
                  E61 525i, Suzuki VS1400
                  Exät: Jaana, Susanna, Maija

                  Comment

                  • tommipommi
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2011
                    • 225
                    • sastamala

                    #10
                    Originally posted by kalevik View Post
                    Mainitsit että ei merkkiäkään että yrittäisi pyörittää starttia.

                    Lyökö siis startin päälle mutta ei jaksa pyörittää = kone jumissa, vai eikö startti ääntele lainkaan?
                    Ei startti äännellyt eikä yrittänyt lainkaan. Ei minulla siis semmosta fiilistä tullut, että kone olis jumissa.

                    Ja startti+akku on vaihdettu Uusiin sen plussakaapelikorjauksen yhteydessä 2v. Sitten ja ainakin starttivika olisi mulle aika iso yllätys. Ja eihän se startti varmaan sitä ajon aikaista tehojen laskua voinut aiheuttaa vai? Eli epäilen ettei startissa nyt ole vikaa?

                    Comment

                    • HTK12
                      BTCF Member
                      • Jul 2011
                      • 10941
                      • Joensuu

                      #11
                      Se polttoaineen lämmitys on monessa tämän ikäisessä rikki, joten sen varaan ei kyllä kannata laskea. Itse veikkasin startti, kun ei yritä edes pyörittää. Olettaen toki, että akussa on virtaa. DPF tukkeutuminen ei aiheuta yllättävää hyytymistä. Aloittaisin niistä koodeista ja sen jälkeen testaisin toimiiko startti.
                      e39 540iA E85

                      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                      Comment

                      • tommipommi
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2011
                        • 225
                        • sastamala

                        #12
                        Jos se polttoaineen lämmitys tämmösessä vanhassa koslassa voi isollakin todennäköisyydellä olla pimeänä niin sehän vois sit ollakin syynä. Lähtiessä pakkasta oli vain 9 sitten pakkanen kiristyi 15 ja 17,5 kun ongelmat alkoivat.. Voisko sit mitenkään olla jos saa nuhasesti dieseliä jäätymisen takia, että jaksaa mennä jotenkin kaheksaakymppiä +\-, mutta sammutuksen jälkeen polttoaine paine tai joku muu Ehto? suodattimen jäätymisestä? Johtuen ei täyty ja startti ei lähde pyörimään. Voiko tällainen olla mahdollista? Se starttaushan ei se alkuperäinen ongelma tässä ollut jos se ei tehojen uupumista aiheuta?? Itse en startin rikkoutumiseen/jäätymiseen nyt innostu. Ja vikakoodeja en vielä saa.. olen siitä pahoillani.

                        Comment

                        • HTK12
                          BTCF Member
                          • Jul 2011
                          • 10941
                          • Joensuu

                          #13
                          Onko sulla kesälaatua tankissa vai miksi epäilet, että toimimaton polttoaineenlämmitys olisi syynä hyytymiseen? Eihän polttoaineen lämmitystä ole monessakaan autossa ja silti toimivat täysin normaalisti oikean laadun diiselillä (riittävä pakkasen kesto). Toki polttoaineen joukossa oleva vesi voi aiheuttaa hyytymistä jäätyessään. Ei tosin sekään estä startin pyörimistä. Kuten sanoin aloittaisin ihan perusjutuista koodit & startin testaaminen. Jos koodeja ei ole mahdollista saada luettua, niin testaa startin toiminta. Vian selvittäminen on helpointa kun lähtee ihan perusjutuista liikkeelle, eikä yritä tehdä siitä liian vaikeaa. Startteja näissä on monilla mennyt ihan varoittamatta, usein edellisen kerran toiminut ilman ongelmia ja seuraavalla kerralla startti ei vaan toimi. Näitä on itsellekkin tullut vastaan ihan riittävästi.
                          e39 540iA E85

                          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                          Comment

                          • tommipommi
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2011
                            • 225
                            • sastamala

                            #14
                            Ei ole kesälaatua, ainut vaihtoehto jos olis vettä kondensoitunu tankkiin sitä ajattelin, mutta eipä tosiaan koskaan ennenkään ole tämmöstä ongelmaa ollut?
                            No täytyy kattoa, mutta edelleenkin olen sitä mieltä, että ajaessa tuli joku ongelma eikä se ole startti. Auto ei nyt sitten sen alkuperäisen ongelman takia yritäkkään enää startata, enkä millään usko että startissa olisi vikaa. En usko siihen että yhtäkkiä tulee kaksi vikaa yhtaikaa. Mutta joo selvitellään tässä jahka kerkiän, ilmottelen sitten tänne joskus kun kaikki taas selviää Edelleen arvailuja saa kyllä heitellä tänne kaikenmoisia. Kiitosta vaan tähän asti ja mukavaa viikonlopunjatkoa!!

                            Comment

                            • kalevik
                              BTCF Member
                              • Apr 2009
                              • 957
                              • Salo

                              #15
                              Originally posted by tommipommi View Post
                              Ei ole kesälaatua, ainut vaihtoehto jos olis vettä kondensoitunu tankkiin sitä ajattelin, mutta eipä tosiaan koskaan ennenkään ole tämmöstä ongelmaa ollut?
                              No täytyy kattoa, mutta edelleenkin olen sitä mieltä, että ajaessa tuli joku ongelma eikä se ole startti. Auto ei nyt sitten sen alkuperäisen ongelman takia yritäkkään enää startata, enkä millään usko että startissa olisi vikaa. En usko siihen että yhtäkkiä tulee kaksi vikaa yhtaikaa. Mutta joo selvitellään tässä jahka kerkiän, ilmottelen sitten tänne joskus kun kaikki taas selviää Edelleen arvailuja saa kyllä heitellä tänne kaikenmoisia. Kiitosta vaan tähän asti ja mukavaa viikonlopunjatkoa!!
                              HTK12 kirjoitti asiaa, lisään vielä muutaman perusjutun auton vikojen etsimisestä:

                              1 Älä oleta mitään
                              2 Se että joku toimi eilen, ei ole tae siitä että se toimii tänään.
                              3 Se että joku on korjattu aikoja sitten ei tarkoita sitä että siihen ei voi enää koskaan tulla vikaa. Kohta 2.
                              4 Et pysty keksimään niin mahdotonta syy/seuraus-ketjua etteikö se olisi jollekin jossain tapahtunut.
                              E61 525i, Suzuki VS1400
                              Exät: Jaana, Susanna, Maija

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎