Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 530d LCI, ahtoputken yläpään öljynvuoto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jifuus
    Newbiemmer
    • Jun 2013
    • 13
    • Lahti

    E61 530d LCI, ahtoputken yläpään öljynvuoto

    Morot
    Noin vuosi sitten laturin vaohdon yhteydessä vaihdatin ahtoputken yläpään tiivisteen kun siinä oli sellaista "mönjämäistä" vuotoa.
    Ilmeisesti ei olis kannattanu mennä koskemaan.
    Siitä lähtien o
  • VilleP
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 2218
    • Vantaa

    #2
    On mitä?
    F11 530xd LCI
    S2 Avant

    Comment

    • Jifuus
      Newbiemmer
      • Jun 2013
      • 13
      • Lahti

      #3
      ... loggaa ulos aina kesken kirjoituksen

      Comment

      • Jifuus
        Newbiemmer
        • Jun 2013
        • 13
        • Lahti

        #4
        Kokeillaan nyt jatkaa selkokielellä. Eilen tosiaan loggaili ulos ja sekoitti nuo tekstitkin miten sattuu.

        Eli kyse siis ahtoputken ja kaasuläppkotelon liitoksesta.
        Laturin vaihdon yhteydessä vaihdatin tiivisteen ja sen jälkeen padot aukesi oikein kunnolla.
        Ennen kuin tajusin tarkastaa, oli räiskinyt lähes koko konehuoneen öljystä märäksi.
        Valitin korjaamolle ja sain uuden tiivisteen, olen vaihtanut itse vielä uuden tiivisteen ja uusinut sen ahtoputken yläpään. Viimeisenä toimena uusin kaasuläppäkotelon. Vuotaa samaan tahtiin edelleen.

        Öljyä kuluu n. 1L/10tkm.
        Pari vuotta ennen tätä vuotohässäkkää poistatin dpf ja egr + ohjelmointi.
        Siinä yhteydessä kysyin tutkimaan mistä silloinen Öljyn tiputtelu on peräisin ja kuulemma öljypohjan tiiviste vuotaa.
        Eli kulutti jo silloin öljyä mutta on se nyt ollut hiukan runsaampaa sen jälkeen.

        Olisiko ideoita missä vika, mitä tehdä?
        Last edited by Jifuus; 12-01-2022, 14:25.

        Comment

        • mmie
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2012
          • 504
          • Kouvola

          #5
          Originally posted by Jifuus View Post
          Kokeillaan nyt jatkaa selkokielellä. Eilen tosiaan loggaili ulos ja sekoitti nuo tekstitkin miten sattuu.

          Eli kyse siis ahtoputken ja kaasuläppkotelon liitoksesta.
          Laturin vaihdon yhteydessä vaihdatin tiivisteen ja sen jälkeen padot aukesi oikein kunnolla.
          Ennen kuin tajusin tarkastaa, oli räiskinyt lähes koko konehuoneen öljystä märäksi.
          Valitin korjaamolle ja sain uuden tiivisteen, olen vaihtanut itse vielä uuden tiivisteen ja uusinut sen ahtoputken yläpään. Viimeisenä toimena uusin kaasuläppäkotelon. Vuotaa samaan tahtiin edelleen.

          Öljyä kuluu n. 1L/10tkm.
          Pari vuotta ennen tätä vuotohässäkkää poistatin dpf ja egr + ohjelmointi.
          Siinä yhteydessä kysyin tutkimaan mistä silloinen Öljyn tiputtelu on peräisin ja kuulemma öljypohjan tiiviste vuotaa.
          Eli kulutti jo silloin öljyä mutta on se nyt ollut hiukan runsaampaa sen jälkeen.

          Olisiko ideoita missä vika, mitä tehdä?
          Jos siis öljyä ahtoputkistossa, niin turbo kai siellä öljyä puskee läpi. Eli turbo lienee syyllinen.
          ex e36 325
          ex e46 328
          e92 335i FBO
          Ducati 900S ie
          KTM 640
          Suzuki GT550
          Honda CBR600

          Comment

          • VilleP
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2003
            • 2218
            • Vantaa

            #6
            No ei nyt välttämättä, yleensä puskee pako puolelle.

            Suurella todennäköisyydellä liika huohotus tuon aiheuttaa. Tee moottorin pesu öljyn vaihdon kanssa niin helpottaa.
            F11 530xd LCI
            S2 Avant

            Comment

            • MeisterW
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2017
              • 306
              • Uusimaa

              #7
              Ahtoputkessa ihan normaalisti kulkee öljysumua. Ongelma lienee siis putken kiinnityksessä. Öljynkulutuskin ihan normaalia. Yrittäisin laatutiivisteellä ja liukasteella saada putken lukittumaan kunnolla.
              E39 M5 2002
              E70 X5 3.0sd 2008
              E83 X3 3.0i 2005
              G21 330e

              Comment

              • VilleP
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2003
                • 2218
                • Vantaa

                #8
                Kyllä se softatattuna tahtoo väkisin hikoilla tiivisteiden välistä, vaikka olisi uutta oem tiivistettä.
                F11 530xd LCI
                S2 Avant

                Comment

                • mmie
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2012
                  • 504
                  • Kouvola

                  #9
                  Puskeeko se sitä öljyä oikeasti niin paljon ehjäksi luokitellusta koneesta, että nuinkin nopeasti sotkee häiritsevän paljon? Itsellänihän siis ei ole kokemusta kyseisistä dieseleistä, kunhan vaan spekuloin.
                  ex e36 325
                  ex e46 328
                  e92 335i FBO
                  Ducati 900S ie
                  KTM 640
                  Suzuki GT550
                  Honda CBR600

                  Comment

                  • VilleP
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 2218
                    • Vantaa

                    #10
                    Ei sen kuulu pärskiä pitkin tiluksia. Jos tiiviste oli tarvike tiiviste, niin tilaa marmorilta uusi oem. Vaihda se ja varmista että se ei mene kierteelle ja että putki on kunnolla kiinni. Varmista myös että putken kiinnitys jousi on ehjä, mikäli sellainen on. Jos ylimääräistä hikoilua on myös muualla, suorita se koneen sisäpesu, jotta huohotus helpottuu.
                    F11 530xd LCI
                    S2 Avant

                    Comment

                    • JiiVee92
                      BTCF Member
                      • Mar 2017
                      • 929
                      • Kouvola/Myllykoski

                      #11
                      Sigun kulkineen coolerin liitoksiin laitoin tarviketiivisteet, ja hyvin ne pitää, kun varmisti, että eivät menneet kierteelle. Tai ei ainakaan ole enää sieltä sotkenut. En tiedä olinko vaan evo vai mitä, mutta yllättävän hankalat oli saada menemään suoraan.
                      EX: Ford mondeo -96 "isiliisinki" | BMW E39 523iA toukka -98 "äitiliisinki" R.I.P| Mazda 626 LX 2.0 -86 R.I.P| BMW E36 318i -91 "ei vähäpäästöinen" | E39 525iA toukka -03
                      NYT: E61 530xd -08 käyttis
                      Ista+,ista-p, Inpa, Winkfp, NCS-Expert, Esys ja icom löytyy vikakoodien lukemiseen, nollaamiseen, pieniin koodausjuttuihin, ohjainlaitteiden päivittelyihin ja muuhun ihmettelyyn.

                      Comment

                      • Jifuus
                        Newbiemmer
                        • Jun 2013
                        • 13
                        • Lahti

                        #12
                        Sen verran vielä, että korjaamolla tietenkin sanoivat johtuvan siitä, että turbo vuotaa niin paljon, että mikään tiiviste ei pidä.
                        Turbon käsikopelolla tarkastanut taas sanoi, että siinä mitään väljyyttä ainakaan ei tunnu. Ja Öljymäärän kulutuskin normaalin rajoissa. Kun vielä ottaa huomioon, että se saattaa osan hukata sieltä öljypohjan tiivisteen vuodostakin.

                        Itse myös koittanut järkeillä, että kun siellä ahtoputkessa on aina sitä öljysumua niin ei kai se tiivisteen vuotaminen ole kiinni siitä kuinka öljypitoinen se sumu on.

                        Kiitos kommenteista.
                        Pitää varmaan nyt sitten katsoa vielä se tiivisteen asentaminen ja tarkastaa osat. Tiiviste pitäisi kyllä olla ihan OEM laatuinen. Ahtoputken yläpään muoviosa on muistaakseni joku tarvike.

                        Comment

                        • JiiVee92
                          BTCF Member
                          • Mar 2017
                          • 929
                          • Kouvola/Myllykoski

                          #13
                          Voisikohan sellainen olla mahdollista, että aikaisempi korjaaja on onnistunut tyrimään naarmuille sen kohdan mihin sen tiivisteen pitäisi tiivistyä, jos tiiviste on oikein laitettu, ja ehjä?
                          EX: Ford mondeo -96 "isiliisinki" | BMW E39 523iA toukka -98 "äitiliisinki" R.I.P| Mazda 626 LX 2.0 -86 R.I.P| BMW E36 318i -91 "ei vähäpäästöinen" | E39 525iA toukka -03
                          NYT: E61 530xd -08 käyttis
                          Ista+,ista-p, Inpa, Winkfp, NCS-Expert, Esys ja icom löytyy vikakoodien lukemiseen, nollaamiseen, pieniin koodausjuttuihin, ohjainlaitteiden päivittelyihin ja muuhun ihmettelyyn.

                          Comment

                          • ///THe
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2009
                            • 840
                            • Espoo

                            #14
                            Kovaa huohotusta yleisesti näissä M57:ssa aiheuttaa venttiilikopantiivisteen pettäminen imukanavien kohdalta. Tämän seurauksena ahtopaine karkaa koneeseen aiheuttaen luonnollisesti lisääntyvää huohotusta. Ohjelmoidussa korostuu vielä enempi.
                            X5 F15 ///Msport
                            CRX 2gen +25psi

                            Comment

                            • Jifuus
                              Newbiemmer
                              • Jun 2013
                              • 13
                              • Lahti

                              #15
                              Originally posted by JiiVee92 View Post
                              Voisikohan sellainen olla mahdollista, että aikaisempi korjaaja on onnistunut tyrimään naarmuille sen kohdan mihin sen tiivisteen pitäisi tiivistyä, jos tiiviste on oikein laitettu, ja ehjä?
                              Tiivisteen oikein laittaminen on näistä enää vaihtoehto. Senkin koitin viimeksi suurella hienovaraisuudella laittaa. Ei toki poista sitä etteikö voisi olla väärin.
                              Muuten olen jo uusinut kaikki osat mitkä tiiveyteen vaikuttaa.
                              Eli tiivisteen tietysti ,mutta myös sen ahtoputken yläpään muovikäyrän, ja viimeisenä kaasuläppäkotelon.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎