Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 525XD '2008, lämmöt ei nouse korjaustenkaan jälkeen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tonza-
    Newbiemmer
    • Apr 2022
    • 10
    • Oulun seutu

    E60 525XD '2008, lämmöt ei nouse korjaustenkaan jälkeen

    Eli otsikon mukainen ongelma, jäähdytysnesteen lämmöt salavalikosta tarkasteluna eivät meinaa pysyä tarpeeksi ylhäällä vaikka pää- ja egr-termostaatit sekä automaattilaatikon lämmönvaihdin uusittu.

    Kilometrejä kertynyt n. 370tkm.

    Varaosat vaihdettu kertaalleen jo takuuseen.



    Tilanne nyt n. 1 viikko pää- ja egr-termostaattien vaihtojen jälkeen (lämmönvaihdin vaihdettu varaosatakuuseen n. 1kk sitten):


    -Ulkona lämpötila n. +1C

    -Ajoa moottoritiellä 100-110km/h n. 40 km.

    -Lämmöt nousevat hitaasti n. 66C, jonka jälkeen ei enää meinaa nousta.

    -Välittömästi termostaattien vaihtojen jälkeen lämmöt pysyivät pari päivää n. 86C:ssa vastaavissa olosuhteissa.

    -Samalla tavalla kävi myös aiemmin, kun alun perin termostaatit ja lämmönvaihdin uusittiin, eli toimi arviolta ehkä muutaman viikon suurinpiirtein oikein, mutta sitten taas lämmöt salavalikosta tarkasteltuna alkoivat laskemaan aivan liian alas.

    -Jos moottoria kuormittaa hitailla ajonopeuksilla x ajan, niin lämmöt saa nousemaan yli +90C.

    -Talvella ensimmäisten osien vaihtojen lämmöt pysyivät moottoritienopeuksissa n. 82C kun ulkolämpötila oli n. -16C.


    Olisiko kenelläkään vastaavia kokemuksia kyseisistä autoista/moottoreista, ja mahdollisia ehdotuksia että mikä voi vielä olla pielessä?

    Auto on ollut minulla nyt muutaman kuukauden ajan, ja nämä ongelmat ovat olleet läsnä koko ajan enemmän tai vähemmän.
  • VilleP
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 2200
    • Vantaa

    #2
    Tarvike vai oem termarit?
    F11 530xd LCI
    S2 Avant

    Comment

    • JaniLap
      BTCF Member
      • Sep 2012
      • 2712
      • Tampere

      #3
      Originally posted by tonza- View Post
      Olisiko kenelläkään vastaavia kokemuksia kyseisistä autoista/moottoreista, ja mahdollisia ehdotuksia että mikä voi vielä olla pielessä?

      Auto on ollut minulla nyt muutaman kuukauden ajan, ja nämä ongelmat ovat olleet läsnä koko ajan enemmän tai vähemmän.
      Arvelen että tehtyjen takuukorjausten kohdalla ei ole käytetty alkuperäisiä BMW-varaosia, vaan tilalle on laitettu tarvikevalmistajien varaosia.

      Erityisesti päätermostaatti on sellainen, jonka uusimisessa suosittelen käyttämään ainoastaan BMW:n alkuperäisosaa. Tarvikeosat ovat päätermostaatin kohdalla valitettavan lyhytikäisiä. EGR-termostaatin ja vaihdelaatikon lämmönvaihtimen kohdalla BEHR/Hella valmistamakin on kelvollinen.

      Mikäli alkuperäisosan käytöstä ei ole varmuutta, niin ainakin päätermostaatti kannattaa vaihtaa vielä kertaalleen uuteen (alkuperäisosa).
      IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
      BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
      Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
      Tampere

      Comment

      • Clavurion
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 9156
        • Oulu

        #4
        Laatikon lämmönvaihtimen rooli on varsin helppo poissulkea puristamalla sille menevä letkulinja tilapäisesti kiinni. Ja siihen lämmönvaihtimelle voi laittaa myös letkutermarin paluulinjaan, niin ei tarvi koko lämmönvaihdinta uusia.
        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        • tonza-
          Newbiemmer
          • Apr 2022
          • 10
          • Oulun seutu

          #5
          Kiitoksia kaikille vastauksista !

          Kyllä pitäisi olla kaikkien osien alkuperäisosia, eli ei tarvikerimpuloita. Sehän tässä pientä ihmistä hämmästyttääkin, kun siltikään ei meinaa toimia.

          Mielenkiintoista on myös, että tosiaan muutama päivä menty nyt ikävä kyllä noilla ~65C lämmöillä, mutta kun tänään varasin TAAS ajan pajalle, niin eiköhän lämmöt nousseet siinä samassa n. 84C paikkeille. Eli vaikuttaisi että jokin jumii.

          Tämä "ihmeparantuminen" tapahtui ohitustilanteen jälkeen.


          Aiemmin koittanut samalla tavalla myös antaa vähän kenkää, että josko auttaisi, mutta huonolla menestyksellä.

          On se kumma että auto heti säikähtää kun korjaamolle soittelee, ja alkaa nostella lämpöjä.

          Korjaamo aikoi kysellä bmw:n tekniseltä tuelta myös asiasta, tällä hetkellä myös korjaamolle itselleen ainakin heidän sanojensa mukaan tämä on vähän hämärä tapaus.

          Kyseessä kaikenkukkuraksi merkkihuolto.

          Comment

          • VilleP
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2003
            • 2200
            • Vantaa

            #6
            Ilmaa järjestelmässä? Tai itse lämpöanturi?
            F11 530xd LCI
            S2 Avant

            Comment

            • tonza-
              Newbiemmer
              • Apr 2022
              • 10
              • Oulun seutu

              #7
              Lämpöanturin pitäisi ainakin periaatteessa toimia, koska tosiaan kuitenkin reagoi selvästi eri "tilanteisiin", ja näyttää 80-90C jonkin aikaa termareiden vaihdon jälkeen.

              Ilmaa jäähdytysjärjestelmässä voi tietty olla, jos ovat joka kerta huonosti ilmanneet, tai (entä jos) olisikin jotain -vakavaa-kyseessä, voisikohan kansi/kansipahvi/muu vastaavankaltainen vaurio mitenkään aiheuttaa tämänkaltaisia ongelmia...?

              Tämä toki varmasti melko epätodennäköinen vaihtoehto, kun auto muuten toimii normaalisti...?

              Äärimmäisiä skenaarioita tietty myös pyörinyt tässä mielessä kun vika ei tunnu korjaantuvan, tai uusiutuu hetikohta osien vaihdon jälkeen.

              Comment

              • Heguli 31
                BTCF Member
                • Oct 2004
                • 10031
                • KVLA

                #8
                Asiaan liittyen,onko autossa maskin takana ne "sälekaihtimet"? Ja mikäli on,niin toimiiko oikein?

                Comment

                • Urpo_rotta
                  BTCF Member
                  • May 2012
                  • 5265
                  • Pirkkala

                  #9
                  Paisarin korkki uusittu oem osalla? Se kannattaa aina olla oem ja uusia jos on mitään ongelmia.

                  Ja sitten jos lämpöjen käyttäytymiseen ei löydy syytä niin kansivika kannattaa ottaa yhdeksi mahdolliseksi vikakohteeksi.

                  Jos paikallaan polkee reilusti, miten neste käyttäytyy paisarissa? Tuleeko kuplia
                  E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                  E34 525i -90 twinturbo 427/519

                  N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                  VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                  Kysy jos tarvetta

                  Comment

                  • VilleP
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 2200
                    • Vantaa

                    #10
                    Eikä olisi eka kerta kun sen uusi OEM termarikin hajoaa heti.
                    F11 530xd LCI
                    S2 Avant

                    Comment

                    • tonza-
                      Newbiemmer
                      • Apr 2022
                      • 10
                      • Oulun seutu

                      #11
                      Säiliön korkkia en oo vaihtanut toistaiseksi, varmaan hyvä voisi olla vaihtaa sekin.

                      Kaihtimet on, ainakin tähän mennessä olleet aina kiinni-asennossa kun katsonut, miten lie ajossa sitten käyttäytyvät. :think

                      Comment

                      • Clavurion
                        BTCF Member
                        • Feb 2005
                        • 9156
                        • Oulu

                        #12
                        Paisarin korkilla ei ole mitään tekemistä lämpenemisongelman kanssa. Eri asia, jos keskusteltaisiin ylilämpöongelmasta.
                        E39 530dA -02 M-Sport
                        E53 X5 3.0dA -06 Sport
                        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                        Comment

                        • Urpo_rotta
                          BTCF Member
                          • May 2012
                          • 5265
                          • Pirkkala

                          #13
                          Jos korkki on ihan holo, järjestelmä ilmautuu heikommin, koska järjestelmän paine ei nouse.

                          On totta että yleensä korkkiin liittyvät ongelmat ovat päinvastaisia kuin kysyjän tapauksessa, mutta se on niin halpa osa että se kannattaa uusia ihan huoltonakin tuon ikäiseen autoon.
                          E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                          E34 525i -90 twinturbo 427/519

                          N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                          VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                          Kysy jos tarvetta

                          Comment

                          • JaniLap
                            BTCF Member
                            • Sep 2012
                            • 2712
                            • Tampere

                            #14
                            Sihahtaako paisarista kun korkin avaa ajon jälkeen lämpimästä koneesta? Se nyt kertoo ainakin että nouseeko paine ylipäätään järjestelmässä.

                            Vesipumppua jos ei ole jo vaihdettu noilla kilometreillä, niin ennakoivana huoltona voisi harkita samalla jos/kun sen päätermostaatin vaihtaa vielä kertaalleen?
                            Last edited by JaniLap; 27-04-2022, 16:15.
                            IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                            BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                            Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                            Tampere

                            Comment

                            • Tommi
                              Bimmer Fanatic
                              • Sep 2005
                              • 289
                              • Kajaani

                              #15
                              Originally posted by tonza- View Post
                              Säiliön korkkia en oo vaihtanut toistaiseksi, varmaan hyvä voisi olla vaihtaa sekin.

                              Kaihtimet on, ainakin tähän mennessä olleet aina kiinni-asennossa kun katsonut, miten lie ajossa sitten käyttäytyvät. :think
                              Kaihtimet taitaa olla ilmavirrasta aukeavat
                              Nyt: e61 lci 530da m-sport; e34 m5 3,8 -92
                              Ex:e39 540i 4,4 m62 6-gang -97; e30 320i 2,0 m20 -86
                              e30 320i 2,0 m20 -85 "Zender"; e34 520i 2,0 m20 -89

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎