Announcement

Collapse
No announcement yet.

RATKAISTU : E61 530d - uusi vikakoodi - 4298 - oxygen sensor(?),moottori nykii ajossa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 4cyl turbo
    Bimmer Rookie
    • Jun 2020
    • 112
    • Vantaa

    RATKAISTU : E61 530d - uusi vikakoodi - 4298 - oxygen sensor(?),moottori nykii ajossa

    Niin, haaste alkoi niin, että huomasin auto nyki kiihdytettäessä jossain 1500-2000 kierrosta moottorissa. Luin vikakoodit INPA:lla ja siellä oli aika iso kasa koodeja.
    - vikakoodien nollauksen jälkeen tulee koodi 4298 ajossa aina takaisin jonkin ajan kuluessa.
    - moottori käy välillä "ok", mutta välillä on ihan selvää nykimistä ja epäröintiä, erityisesti kun vaikkapa moottorijarruttaa odottaessa toisen auton takana, että pääsee ohittamaan... sitten kun tulee tilaisuus ohittaa ja siirtyy moottorijarrutuksesta kaasupolkimelle, tulee useimmin nykimistä / epäröintiä.

    Hain googlella vikakoodeja, ja luin foorumilta toisesta ketjusta, että 4298 voisi viitata "Oxygen sensor":iin.

    Toisaalta netissä sanottiin, että autossa ehkä on enemmänkin Oxygen sensoreita.

    Mistä voisi tietää, mikä Oxygen sensor mahdollisesti on rikki?

    Koetan tässä miettiä mistä lähteä liikkeelle, mitä osia ostaa?

    Kiitos
    Last edited by 4cyl turbo; 17-06-2022, 00:57.
    2004 E61 530d, manuaalivaihteinen, titansilber metallic
  • JaniLap
    BTCF Member
    • Sep 2012
    • 2717
    • Tampere

    #2
    Ainoastaan yksi happitunnistinhan siellä on ja sen varaosanumero on 13627791600. Kurkkaa konetilaan apukuskin puolelta niin anturi sijaitsee hiukkassuodattimen pöntön kyljessä muiden anturien joukossa. On varsin helposti vaihdettavissa.
    IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
    BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
    Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
    Tampere

    Comment

    • 4cyl turbo
      Bimmer Rookie
      • Jun 2020
      • 112
      • Vantaa

      #3
      Kiitos vastauksesta. Ytimekäs vastaus, tässä tuli juuri se mitä tietoja tarvitsenkin (mistä anturi löytyy, vain yksi anturi, ja mistä kannattaa katsoa + osanumero ). Mietin pelonsekaisin tuntein onko ihan kammo-remontti odotettavissa, sekin arvio auttaa, että normaalisti odotettavissa olisi ihan siedettävä työsuorite. Itse meinaan koettaa vaihtaa.


      Katsoin jo mistä osan saisi hankittua, vaikuttaisi esimerkiksi pääkaupunkiseudulla Motonetistä ei voi suoraan hakea, mutta jostain nettikaupoista olisi muutaman päivän toimitusajalla ehkä saatavilla. Googlen kanssa pelatessa aina vähän tuskastuttaa eri (netti)kauppojen tiedot vihreällä pallukalla "suoraan hyllyssä", "tilattavissa", kun kaupat kertovat saatavuudestaan eri tavoilla, niistä ei oikein saa selvää, mikä se todellinen tilanne on. :think



      Youtubesta löysin tän videon, josta löytyi mitä kautta INPA:ssa pääsee seuraamaan anturien arvoja (noin ajasta 3min eteenpäin), se tieto multa oli unohtunut




      Menee ehkä muutama päivä tässä, maanantaina selvitän mistä saan uuden lambda-anturin. Kerron miten osa-hankinta etenee ja sitten myöhemmin, korjaantuuko vika.
      2004 E61 530d, manuaalivaihteinen, titansilber metallic

      Comment

      • JaniLap
        BTCF Member
        • Sep 2012
        • 2717
        • Tampere

        #4
        Anturin hankinnan osalta ehdotan katsomaan merkkiin erikoistuneista varaosaliikkeistä. Vaikkapa bemariosat.fi, jossa sitä näkyy olevan varastossa ja toimitus on nopeaa.

        Vaihtotyötä varten tarvitset myös sopivan lambda-anturihylsyn tai vääntimen. Näitä saa hankittua vaikkapa Biltemasta.

        Voihan olla, että autossa on muutakin korjattavaa, mutta ainakin vikakoodien perusteella kannattaa aloittaa tuosta anturin vaihtotyöstä ja seurata kuinka auto käyttäytyy uudella anturilla.
        IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
        BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
        Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
        Tampere

        Comment

        • ErkkiE
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2006
          • 609
          • Espoon haja-asutus

          #5
          Lambdahylsyjen osalta oma kokemus on, että halvat (esim. Biltema) on usein liian pehmeää metallia ja hylsy joustaa, ennen kuin kunnolla kuumuudessa jumahtanut lambda irtoaa. Paremmat hylsyt sitten toimii hyvin. Joskus olen myös hätätilassa vetänyt lukkopihdeillä hylsyn tiukasti lambdaan kiinni, niin ei fleksaa. Muutenhan M57:ssa lambda on sinänsä aika hyvin tyrkyllä, kunhan vain saa hylsyn ja vääntimen mahtumaan. Johtojen liittimet voi olla joskus aika piukassa liittimissä siinä suoraan pakosarjan päällä ja muovi kuumuudessa jo 15 vuotta kovettunutta.

          E

          Comment

          • 4cyl turbo
            Bimmer Rookie
            • Jun 2020
            • 112
            • Vantaa

            #6
            Kiitos työkaluvinkeistä.

            Mulla on kotona valmiina "kukonjalka-avaimia" - tämän tyyppisiä https://www.silikotek.fi/index.php/t...a-avaimet-1-2/ ja pienempiäkin. En tiedä meniskö noilla, tai sitten mietin voin ehkä uhrata vanhan lambda-anturin johdon - ja jos tilaa on laittaa tavallisen hylsyn siihen päälle, ErkkiE:n vinkin mukaan. Oletan uuden asennus menee jo helpommin, työkalun ei tarvitse olla niin vahva kuin irroituksessa.

            Lambda-anturi Bemariosat.fi:stä saapui tänään paikalliseen S-Market:iin, josta kävin sen noutamassa.

            Mulle on vielä epäselvää, onko vaihtotyö yläkautta (konepellin puolelta), vai alakautta (auto ilmaan). Oletan alakautta. Koetin sitä Lambdaa yläpuolelta katsella, en ihan ehkä nähnyt sitä, mutta luullakseni näin mihin johto menee.
            2004 E61 530d, manuaalivaihteinen, titansilber metallic

            Comment

            • JaniLap
              BTCF Member
              • Sep 2012
              • 2717
              • Tampere

              #7
              Yläkautta olen itse vaihtanut, mutta menee varmasti alapuoleltakin.

              Nuo kukonjalat ovat ihan toimivia ja onpa bemarin oma lambdatyökalukin saman tyyppinen.

              ErkkiE:n kommentti on osuva halvempien työkalujen pehmeydestä, sillä itsekin olen yhden Bilteman lambdavääntimen saanut hajalle ihan vain vääntövoimalla. Tämä tosin tapahtui NOx-anturin vaihtotyössä, mutta tiukassa ovat välillä lambdatkin.
              IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
              BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
              Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
              Tampere

              Comment

              • 4cyl turbo
                Bimmer Rookie
                • Jun 2020
                • 112
                • Vantaa

                #8
                tuplaviestin poisto
                Last edited by 4cyl turbo; 15-06-2022, 09:37.
                2004 E61 530d, manuaalivaihteinen, titansilber metallic

                Comment

                • 4cyl turbo
                  Bimmer Rookie
                  • Jun 2020
                  • 112
                  • Vantaa

                  #9
                  Aamulla aikaisin aloitin yläkautta tekemään lambdan vaihtoa.

                  - en ole varma pitääkö ilmanputsarikotelo ottaa tieltä pois, mutta vaikuttaisi sen poistamalla saa paljon lisätilaa / lambda-anturin paremmin näkösälle.
                  - sain ilmanputsarikotelon kuoren ja ilmansuodattimen pois, mutta se alempi kotelonpuolikas on vielä jostain kiinni.

                  Jatkanen ilmansuodatinkotelon poistoa illalla töiden jälkeen.
                  2004 E61 530d, manuaalivaihteinen, titansilber metallic

                  Comment

                  • JaniLap
                    BTCF Member
                    • Sep 2012
                    • 2717
                    • Tampere

                    #10
                    Koteloita ei tarvitse irroittaa lambda-anturin vaihtoa varten. Sopivilla jatkovarsilla ja nivelillä saa anturin irroitettua. Ellei muuten, niin katkaisee poistettavan anturin johdon, jotta saa tilaa hylsylle, lenkille tai muulle irroitustyökalulle.
                    IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                    BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                    Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                    Tampere

                    Comment

                    • JiiVee92
                      BTCF Member
                      • Mar 2017
                      • 929
                      • Kouvola/Myllykoski

                      #11
                      Ja se ilmansuodatinkotelon alaosa taitaa olla kiinteä osa venttiilikoppaa.
                      EX: Ford mondeo -96 "isiliisinki" | BMW E39 523iA toukka -98 "äitiliisinki" R.I.P| Mazda 626 LX 2.0 -86 R.I.P| BMW E36 318i -91 "ei vähäpäästöinen" | E39 525iA toukka -03
                      NYT: E61 530xd -08 käyttis
                      Ista+,ista-p, Inpa, Winkfp, NCS-Expert, Esys ja icom löytyy vikakoodien lukemiseen, nollaamiseen, pieniin koodausjuttuihin, ohjainlaitteiden päivittelyihin ja muuhun ihmettelyyn.

                      Comment

                      • 4cyl turbo
                        Bimmer Rookie
                        • Jun 2020
                        • 112
                        • Vantaa

                        #12
                        Kiitos taas vinkeistä. Lambdan vaihtotyö on nyt suoritettu.
                        - kokonaisuudessaan siihen meni työkalujen esille kaivamisen kanssa ehkä 3.5h,
                        -- joista 2 tuntia meni ilmanputsarin irroituksessa ja niiden muovien, "korin tukitankojen" poistossa mitkä menevät etutolppien yläpäähän. Nämä 2 tuntia siis lopulta olivat turhaa.
                        - käytännössä ainoat (oikeasti) tarvittavat työkalut mulla oli tavallinen halpis 22mm avopää - kiintolenkkiavain, sellainen mikä maksaa noin 1 euron/kpl jossain Puuilossa tms.
                        - Lisäksi apuna oli tavallinen ruuvimeisseli jolla kampesin Lambda-anturin johdon irti liittimestään.
                        - Lambda anturin näkee juuri-ja-juuri kun katsoo matkustajan puolen etulokarin yläreunan korkeudelta suurinpiirtein etulampun tai etuvilkun suunnasta.
                        - Kiintolenkkiä käytin avopää edellä, eli en katkaissut johtoa vanhasta anturista.
                        - Helposti aukesi, ei tarvinnut paljoa voimaa, odotin paljon haastavampaa.

                        Ruuvasin uuden anturin paikoilleen ja laitoin johdon kiinni.

                        En vielä käynyt koeajolla. Vähän mua jännittää, jos se kuitenkin on sähkövika tms., mutta onpahan anturi vaihdettu niin voi sitten ihmetellä jos vikakoodi tahtoo tulla takaisin.


                        Kerron miten etenee.
                        2004 E61 530d, manuaalivaihteinen, titansilber metallic

                        Comment

                        • 4cyl turbo
                          Bimmer Rookie
                          • Jun 2020
                          • 112
                          • Vantaa

                          #13
                          Ajoin tänään 530d:lla 40km kahdessa erässä, vikakoodi 4298 (oxygen sensor) ei palannut takaisin.

                          - Vertailun vuoksi, viikonloppuna ajoin autolla 700km ja parhaimmillaan vikakoodin saattoi saada pois muutaman kilometrin matkalle, mutta lopussa vikakoodi tuli takaisin välittömästi, tyyliin 1-5 sekunnissa.

                          Muut havainnot,
                          - nykiminen/epäröinti on hävinnyt
                          - viimeaikoina moottori oli "raskaan tuntuinen", ikäänkuin joku jarruttaisi sitä. Auto antoi kyllä ahtopainetta, mutta silti kierrosten nostaminen tuntui "raskaalta". Lambdan vaihdon jälkeen eron huomasi heti, moottori tuntuu "kevyeltä", "railakkaalta", ja käyntiäänikin on tutumpi Bmw -tyyppinen - auton sisällä siinä on vähän samaa kuin Bmw m3 e36. Aika yllättävä muutos tuolla lambdan vaihdolla

                          Remppa tuntuu jälkikäteen onnistuneelta, kiitos kaikille avusta!
                          2004 E61 530d, manuaalivaihteinen, titansilber metallic

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎