Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 ilmastointi probleema

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • AlastairPitt
    Bimmer Rookie
    • Jun 2019
    • 153
    • Espoo

    E60 ilmastointi probleema

    Elikkäs tuossa muutama viikko sitten tuntui että alkoi ilmastointi lämpiämää pikkuhiljaa kunnes lopulta puhaltanukku kädenlämpöstä. Nyt kävin ilmastointihuollossa jossa täyttivät vajaa 200 grammaa. Kun ajoin sieltä pois niin ei lähtenyt kompura olleskaan päälle mutta myöhemmin illalla parkkipaikalla autoa pidin hetken tyhjäkäynnillä niin raksahti kompura päälle ja alkoi puhaltamaan kylmää. Tänään töihin ajettaessa ekan pätkän motaria ajaessa ilmastointi toimi mutta puolivälissä pysähdyin ruokakauppaan, jonka jälkeen ei enää kompura mennyt päälle. Mistäköhän kannattais lähteä eka tutkimaan? Töiden jälkeen meinasin istalla kattoa jos löytyisi jotain. Auto E60 M54b25 525i
    BMW 525i E60 - 04
  • JaniLap
    BTCF Member
    • Sep 2012
    • 2564
    • Tampere

    #2
    Ilmastointikompressorin hihnapyörän toimintaa olisi paikallaan seurata vertaamalla hihnapyörän toimintaa kun ilmastointi on kytketty päälle/pois silloin kun vika ei ole aktiivinen, ja samaten kun ilmastointi ei toimi vaikka se on kytketty päälle.

    ISTA:lla voisi vilkaista IHKA:n vikakoodit ja samaten seuraa ilmastoinnin paineita ja lämpötilaa kun kytketty päälle/pois vastaavissa tilanteissa.
    N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
    BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
    Webasto ja Eberspächer vikadiagnostiikka.
    Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
    Tampere

    Comment

    • AlastairPitt
      Bimmer Rookie
      • Jun 2019
      • 153
      • Espoo

      #3
      Originally posted by JaniLap View Post
      Ilmastointikompressorin hihnapyörän toimintaa olisi paikallaan seurata vertaamalla hihnapyörän toimintaa kun ilmastointi on kytketty päälle/pois silloin kun vika ei ole aktiivinen, ja samaten kun ilmastointi ei toimi vaikka se on kytketty päälle.

      ISTA:lla voisi vilkaista IHKA:n vikakoodit ja samaten seuraa ilmastoinnin paineita ja lämpötilaa kun kytketty päälle/pois vastaavissa tilanteissa.
      Mitå pitäisi nähdä kun katsoo hihnapyörää laitteen ollessa päällä ja toimii, päällä ja ei toimi, pois päällä? Näkeekös istasta nuo paineet? Mikä on hyvä paine, jolla pitäisi kylmää tulla? Saakohan näihin kompuroihin vaihdettua tuota kytkintä vai koko homma vaihtaa? En ole kuullut että näistä menisi tuo kompura hirveän yleisesti mutta kai kaikki mahdollista 18v vanhalle autolle.
      BMW 525i E60 - 04

      Comment

      • JaniLap
        BTCF Member
        • Sep 2012
        • 2564
        • Tampere

        #4
        Hihnapyörän pääty pysyy paikoillaan vaikka hihnapyörä liikkuu hihnan avulla moottorin käydessä, kun ilmastointi ei ole kytketty päälle. Ilmastoinnin ollessa kytkettynä päälle, myös hihnapyörän pääty osallistuu pyörimisliikkeeseen.

        Paineet taisi olla n. 2 bar matalapainepuolella ja n. 10 bar korkeapainepuolella. Näkee ISTA:lla.
        N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
        BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
        Webasto ja Eberspächer vikadiagnostiikka.
        Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
        Tampere

        Comment

        • AlastairPitt
          Bimmer Rookie
          • Jun 2019
          • 153
          • Espoo

          #5
          Tyhjäkäynnillä tuuletin ei lähde pyörimään jos laittaa ilmastoinnin päälle. Eikös sen kuuluisi lähteä?
          BMW 525i E60 - 04

          Comment

          • JaniLap
            BTCF Member
            • Sep 2012
            • 2564
            • Tampere

            #6
            Normaalisti sen pitäisi pyöriä jaksottain myös tyhjäkäynnillä, mm. ilmastointijärjestelmän painetasoista riippuen kun ilmastointi on kytketty päälle.
            N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
            BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
            Webasto ja Eberspächer vikadiagnostiikka.
            Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
            Tampere

            Comment

            • AlastairPitt
              Bimmer Rookie
              • Jun 2019
              • 153
              • Espoo

              #7
              10min tyhjäkäynnillä ei flekti pyörähtänyt kertaakaan.:think
              BMW 525i E60 - 04

              Comment

              • AlastairPitt
                Bimmer Rookie
                • Jun 2019
                • 153
                • Espoo

                #8
                Tuuletin ei pyöri vaikka irrottaa jäähdytinnesteen lämpötila anturin.
                BMW 525i E60 - 04

                Comment

                • JaniLap
                  BTCF Member
                  • Sep 2012
                  • 2564
                  • Tampere

                  #9
                  Jos kone on ajettu lämpimäksi (yli 90 celsiusastetta) ja ilmastointi on kytketty päälle, niin tuulettimen pitäisi käynnistyä tyhjäkäynnillä varsin pian. ISTA:lla voi ajaa tuuletinta, josta haluaa testata pyöriikö ylipäätään.
                  N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                  BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                  Webasto ja Eberspächer vikadiagnostiikka.
                  Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                  Tampere

                  Comment

                  • AlastairPitt
                    Bimmer Rookie
                    • Jun 2019
                    • 153
                    • Espoo

                    #10
                    Originally posted by JaniLap View Post
                    Jos kone on ajettu lämpimäksi (yli 90 celsiusastetta) ja ilmastointi on kytketty päälle, niin tuulettimen pitäisi käynnistyä tyhjäkäynnillä varsin pian. ISTA:lla voi ajaa tuuletinta, josta haluaa testata pyöriikö ylipäätään.
                    Ajoin koneen lämpimäksi työmatkalla, pysähdyttyäni avasin konepellin kun moottori vielä päällä niin huomasin että tuuletin pyörii. Kuitenkin pyöriminen lakkasi lähes välittömästi pysähdyttyäni. Veden lämpötila 97c ja ilmastointi päällä (ei toimi).
                    BMW 525i E60 - 04

                    Comment

                    • AlastairPitt
                      Bimmer Rookie
                      • Jun 2019
                      • 153
                      • Espoo

                      #11
                      ISTA löysi seuraavanlaiset vikakoodit:
                      9C6A IHKA: Compressor clutch
                      9C53 IHKA: Electric auxiliary heater
                      9C6B IHKA: Auxiliary-waterpump
                      BMW 525i E60 - 04

                      Comment

                      • AlastairPitt
                        Bimmer Rookie
                        • Jun 2019
                        • 153
                        • Espoo

                        #12
                        jatkoa tarinaan. Vaihdon juuri autoon uuden kompuran, lauhduttimen ja kuivaimen sekä "expansion valven". Näiden vaihtamisen jälkeen ei kuitenkaan toiminut. Viime syksynä tehtiin autoon ilmastointi huolto ja nyt tyhjennyksen yhteydessä otettiin ulos 770g eli vajaassa vuodessa vain 40g kadonnut eli ei liene siitäkään. Nyt viimeisimpänä testattu kaikki asiaan liittyvät kytkennät ja johdot jatkuvuuden ja vastuksen osalta. Herjaa edelleen tuota kompuran kytkintä. Mitä aikaisemmin kysyttiin oli että pyöriikö hihnapyörän pääty eli ilmeisesti se rullan 7mm kappale pyörii koko ajan mukana oli ilmastointi päällä tai ei.

                        Alkaa olla ideat lopussa.
                        BMW 525i E60 - 04

                        Comment

                        • Rattiukko
                          BTCF Member
                          • Nov 2022
                          • 348
                          • Uusimaa

                          #13
                          Ilmeisesti bemarin ilmastoinnin kompurassa on magneettikytkin. Sen pitäisi toimia niin että kun ilmastointi on päällä kompura pyörii ja kun se ei ole päällä niin kompura ei pyöri. Se mikä saa kompuran pyörimään on magneettikytkin. Magneettikytkin vetää magneetilla sen päädyn kiinni hihnapyörään ja kompura lähtee pyörimään. Jos se pääty pyörii, kompura käy.


                          No nyt jos se pyörii koko ajan niin se on niin sanotusti ihan vituillaan. Vaihdettiin vähän aikaa sitten toisen merkkiseen autoon pelkkä se magneettikytkin, kun ei kytkenyt vaikka sähkö tuli. Uusi magneettikytkin niillä prikoilla jotka välissä oli alunperin otti myös koko ajan kiinni. Laitettiin väliin vaan lisää prikkoja kunnes ei ottanut kiinni. Pitää siis olla pieni rako etulevyn ja hihnapyörän välissä. Sitten kun sähkö tulee etulevy nappaa hihnapyörään kiinni ja kompura lähtee pyörimään.


                          Kun kompura vaihdettiin tuliko siinä myös uusi magneettikytkin? Ei se flekti käy välttämättä Bemarissa vaikka ilmastointi on päällä.


                          Ehkä kannattaisi viela katsoa onko siinä rakoa silloin kun auto ei ole käynnissä ettei ole joku outo sähköongelma, magneettikytkin kytkee aina. Pyörittää vaikka tehostimen pumpulta konetta ja katsoo pyöriiko kompura myös silloin.


                          Magneettikytkin:
                          Last edited by Rattiukko; 07-06-2023, 22:46.

                          Comment

                          • AlastairPitt
                            Bimmer Rookie
                            • Jun 2019
                            • 153
                            • Espoo

                            #14
                            Originally posted by Rattiukko View Post
                            Ilmeisesti bemarin ilmastoinnin kompurassa on magneettikytkin. Sen pitäisi toimia niin että kun ilmastointi on päällä kompura pyörii ja kun se ei ole päällä niin kompura ei pyöri. Se mikä saa kompuran pyörimään on magneettikytkin. Magneettikytkin vetää magneetilla sen päädyn kiinni hihnapyörään ja kompura lähtee pyörimään. Jos se pääty pyörii, kompura käy.


                            No nyt jos se pyörii koko ajan niin se on niin sanotusti ihan vituillaan. Vaihdettiin vähän aikaa sitten toisen merkkiseen autoon pelkkä se magneettikytkin, kun ei kytkenyt vaikka sähkö tuli. Uusi magneettikytkin niillä prikoilla jotka välissä oli alunperin otti myös koko ajan kiinni. Laitettiin väliin vaan lisää prikkoja kunnes ei ottanut kiinni. Pitää siis olla pieni rako etulevyn ja hihnapyörän välissä. Sitten kun sähkö tulee etulevy nappaa hihnapyörään kiinni ja kompura lähtee pyörimään.


                            Kun kompura vaihdettiin tuliko siinä myös uusi magneettikytkin? Ei se flekti käy välttämättä Bemarissa vaikka ilmastointi on päällä.


                            Ehkä kannattaisi viela katsoa onko siinä rakoa silloin kun auto ei ole käynnissä ettei ole joku outo sähköongelma, magneettikytkin kytkee aina. Pyörittää vaikka tehostimen pumpulta konetta ja katsoo pyöriiko kompura myös silloin.


                            Magneettikytkin:
                            https://aeromotors.fi/kataloog/artic...0037-thermotec
                            Kyseessä siis tehdas uusi denson laite joten epäilen siinä olevan vikaa, mutta mitäköhän osaa tarkalleen siis tulisi katsoa että mikä pyörii ja milloin. Jos saisi vaikka jonkin kuvan aiheesta? En aivan ymmärrä mitä rakoa tarkoitat.
                            BMW 525i E60 - 04

                            Comment

                            • Rattiukko
                              BTCF Member
                              • Nov 2022
                              • 348
                              • Uusimaa

                              #15
                              Taas muokkaan, on siinä pieni rako etulevyn ja hihnapyörän välillä. Tuon ruostekasan pitäisi pyöriä käsin auto sammuksissa. Se on se etulevy. Kompressorin hihnapyörän edessä oleva kiekko.
                              Last edited by Rattiukko; 07-06-2023, 23:38.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎