Elikkäs tuossa muutama viikko sitten tuntui että alkoi ilmastointi lämpiämää pikkuhiljaa kunnes lopulta puhaltanukku kädenlämpöstä. Nyt kävin ilmastointihuollossa jossa täyttivät vajaa 200 grammaa. Kun ajoin sieltä pois niin ei lähtenyt kompura olleskaan päälle mutta myöhemmin illalla parkkipaikalla autoa pidin hetken tyhjäkäynnillä niin raksahti kompura päälle ja alkoi puhaltamaan kylmää. Tänään töihin ajettaessa ekan pätkän motaria ajaessa ilmastointi toimi mutta puolivälissä pysähdyin ruokakauppaan, jonka jälkeen ei enää kompura mennyt päälle. Mistäköhän kannattais lähteä eka tutkimaan? Töiden jälkeen meinasin istalla kattoa jos löytyisi jotain. Auto E60 M54b25 525i
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E60 ilmastointi probleema
Collapse
X
-
Ilmastointikompressorin hihnapyörän toimintaa olisi paikallaan seurata vertaamalla hihnapyörän toimintaa kun ilmastointi on kytketty päälle/pois silloin kun vika ei ole aktiivinen, ja samaten kun ilmastointi ei toimi vaikka se on kytketty päälle.
ISTA:lla voisi vilkaista IHKA:n vikakoodit ja samaten seuraa ilmastoinnin paineita ja lämpötilaa kun kytketty päälle/pois vastaavissa tilanteissa.IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
Tampere
-
-
Originally posted by JaniLap View PostIlmastointikompressorin hihnapyörän toimintaa olisi paikallaan seurata vertaamalla hihnapyörän toimintaa kun ilmastointi on kytketty päälle/pois silloin kun vika ei ole aktiivinen, ja samaten kun ilmastointi ei toimi vaikka se on kytketty päälle.
ISTA:lla voisi vilkaista IHKA:n vikakoodit ja samaten seuraa ilmastoinnin paineita ja lämpötilaa kun kytketty päälle/pois vastaavissa tilanteissa.BMW 525i E60 - 04
Comment
-
-
Hihnapyörän pääty pysyy paikoillaan vaikka hihnapyörä liikkuu hihnan avulla moottorin käydessä, kun ilmastointi ei ole kytketty päälle. Ilmastoinnin ollessa kytkettynä päälle, myös hihnapyörän pääty osallistuu pyörimisliikkeeseen.
Paineet taisi olla n. 2 bar matalapainepuolella ja n. 10 bar korkeapainepuolella. Näkee ISTA:lla.IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
Tampere
Comment
-
-
Normaalisti sen pitäisi pyöriä jaksottain myös tyhjäkäynnillä, mm. ilmastointijärjestelmän painetasoista riippuen kun ilmastointi on kytketty päälle.IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
Tampere
Comment
-
-
Jos kone on ajettu lämpimäksi (yli 90 celsiusastetta) ja ilmastointi on kytketty päälle, niin tuulettimen pitäisi käynnistyä tyhjäkäynnillä varsin pian. ISTA:lla voi ajaa tuuletinta, josta haluaa testata pyöriikö ylipäätään.IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
Tampere
Comment
-
-
Originally posted by JaniLap View PostJos kone on ajettu lämpimäksi (yli 90 celsiusastetta) ja ilmastointi on kytketty päälle, niin tuulettimen pitäisi käynnistyä tyhjäkäynnillä varsin pian. ISTA:lla voi ajaa tuuletinta, josta haluaa testata pyöriikö ylipäätään.BMW 525i E60 - 04
Comment
-
-
jatkoa tarinaan. Vaihdon juuri autoon uuden kompuran, lauhduttimen ja kuivaimen sekä "expansion valven". Näiden vaihtamisen jälkeen ei kuitenkaan toiminut. Viime syksynä tehtiin autoon ilmastointi huolto ja nyt tyhjennyksen yhteydessä otettiin ulos 770g eli vajaassa vuodessa vain 40g kadonnut eli ei liene siitäkään. Nyt viimeisimpänä testattu kaikki asiaan liittyvät kytkennät ja johdot jatkuvuuden ja vastuksen osalta. Herjaa edelleen tuota kompuran kytkintä. Mitä aikaisemmin kysyttiin oli että pyöriikö hihnapyörän pääty eli ilmeisesti se rullan 7mm kappale pyörii koko ajan mukana oli ilmastointi päällä tai ei.
Alkaa olla ideat lopussa.BMW 525i E60 - 04
Comment
-
-
Ilmeisesti bemarin ilmastoinnin kompurassa on magneettikytkin. Sen pitäisi toimia niin että kun ilmastointi on päällä kompura pyörii ja kun se ei ole päällä niin kompura ei pyöri. Se mikä saa kompuran pyörimään on magneettikytkin. Magneettikytkin vetää magneetilla sen päädyn kiinni hihnapyörään ja kompura lähtee pyörimään. Jos se pääty pyörii, kompura käy.
No nyt jos se pyörii koko ajan niin se on niin sanotusti ihan vituillaan. Vaihdettiin vähän aikaa sitten toisen merkkiseen autoon pelkkä se magneettikytkin, kun ei kytkenyt vaikka sähkö tuli. Uusi magneettikytkin niillä prikoilla jotka välissä oli alunperin otti myös koko ajan kiinni. Laitettiin väliin vaan lisää prikkoja kunnes ei ottanut kiinni. Pitää siis olla pieni rako etulevyn ja hihnapyörän välissä. Sitten kun sähkö tulee etulevy nappaa hihnapyörään kiinni ja kompura lähtee pyörimään.
Kun kompura vaihdettiin tuliko siinä myös uusi magneettikytkin? Ei se flekti käy välttämättä Bemarissa vaikka ilmastointi on päällä.
Ehkä kannattaisi viela katsoa onko siinä rakoa silloin kun auto ei ole käynnissä ettei ole joku outo sähköongelma, magneettikytkin kytkee aina. Pyörittää vaikka tehostimen pumpulta konetta ja katsoo pyöriiko kompura myös silloin.
Magneettikytkin:
Last edited by Rattiukko; 07-06-2023, 23:46.
Comment
-
-
Originally posted by Rattiukko View PostIlmeisesti bemarin ilmastoinnin kompurassa on magneettikytkin. Sen pitäisi toimia niin että kun ilmastointi on päällä kompura pyörii ja kun se ei ole päällä niin kompura ei pyöri. Se mikä saa kompuran pyörimään on magneettikytkin. Magneettikytkin vetää magneetilla sen päädyn kiinni hihnapyörään ja kompura lähtee pyörimään. Jos se pääty pyörii, kompura käy.
No nyt jos se pyörii koko ajan niin se on niin sanotusti ihan vituillaan. Vaihdettiin vähän aikaa sitten toisen merkkiseen autoon pelkkä se magneettikytkin, kun ei kytkenyt vaikka sähkö tuli. Uusi magneettikytkin niillä prikoilla jotka välissä oli alunperin otti myös koko ajan kiinni. Laitettiin väliin vaan lisää prikkoja kunnes ei ottanut kiinni. Pitää siis olla pieni rako etulevyn ja hihnapyörän välissä. Sitten kun sähkö tulee etulevy nappaa hihnapyörään kiinni ja kompura lähtee pyörimään.
Kun kompura vaihdettiin tuliko siinä myös uusi magneettikytkin? Ei se flekti käy välttämättä Bemarissa vaikka ilmastointi on päällä.
Ehkä kannattaisi viela katsoa onko siinä rakoa silloin kun auto ei ole käynnissä ettei ole joku outo sähköongelma, magneettikytkin kytkee aina. Pyörittää vaikka tehostimen pumpulta konetta ja katsoo pyöriiko kompura myös silloin.
Magneettikytkin:
https://aeromotors.fi/kataloog/artic...0037-thermotecBMW 525i E60 - 04
Comment
-
Comment