Elikkäs tuossa muutama viikko sitten tuntui että alkoi ilmastointi lämpiämää pikkuhiljaa kunnes lopulta puhaltanukku kädenlämpöstä. Nyt kävin ilmastointihuollossa jossa täyttivät vajaa 200 grammaa. Kun ajoin sieltä pois niin ei lähtenyt kompura olleskaan päälle mutta myöhemmin illalla parkkipaikalla autoa pidin hetken tyhjäkäynnillä niin raksahti kompura päälle ja alkoi puhaltamaan kylmää. Tänään töihin ajettaessa ekan pätkän motaria ajaessa ilmastointi toimi mutta puolivälissä pysähdyin ruokakauppaan, jonka jälkeen ei enää kompura mennyt päälle. Mistäköhän kannattais lähteä eka tutkimaan? Töiden jälkeen meinasin istalla kattoa jos löytyisi jotain. Auto E60 M54b25 525i
E60 ilmastointi probleema
Collapse
X
-
Tags: None
-
Ilmastointikompressorin hihnapyörän toimintaa olisi paikallaan seurata vertaamalla hihnapyörän toimintaa kun ilmastointi on kytketty päälle/pois silloin kun vika ei ole aktiivinen, ja samaten kun ilmastointi ei toimi vaikka se on kytketty päälle.
ISTA:lla voisi vilkaista IHKA:n vikakoodit ja samaten seuraa ilmastoinnin paineita ja lämpötilaa kun kytketty päälle/pois vastaavissa tilanteissa.IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.
Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
Tampere
-
Mitå pitäisi nähdä kun katsoo hihnapyörää laitteen ollessa päällä ja toimii, päällä ja ei toimi, pois päällä? Näkeekös istasta nuo paineet? Mikä on hyvä paine, jolla pitäisi kylmää tulla? Saakohan näihin kompuroihin vaihdettua tuota kytkintä vai koko homma vaihtaa? En ole kuullut että näistä menisi tuo kompura hirveän yleisesti mutta kai kaikki mahdollista 18v vanhalle autolle.Originally posted by JaniLap View PostIlmastointikompressorin hihnapyörän toimintaa olisi paikallaan seurata vertaamalla hihnapyörän toimintaa kun ilmastointi on kytketty päälle/pois silloin kun vika ei ole aktiivinen, ja samaten kun ilmastointi ei toimi vaikka se on kytketty päälle.
ISTA:lla voisi vilkaista IHKA:n vikakoodit ja samaten seuraa ilmastoinnin paineita ja lämpötilaa kun kytketty päälle/pois vastaavissa tilanteissa.BMW 525i E60 - 04
Comment
-
Hihnapyörän pääty pysyy paikoillaan vaikka hihnapyörä liikkuu hihnan avulla moottorin käydessä, kun ilmastointi ei ole kytketty päälle. Ilmastoinnin ollessa kytkettynä päälle, myös hihnapyörän pääty osallistuu pyörimisliikkeeseen.
Paineet taisi olla n. 2 bar matalapainepuolella ja n. 10 bar korkeapainepuolella. Näkee ISTA:lla.IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.
Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
Tampere
Comment
-
Tyhjäkäynnillä tuuletin ei lähde pyörimään jos laittaa ilmastoinnin päälle. Eikös sen kuuluisi lähteä?BMW 525i E60 - 04
Comment
-
Normaalisti sen pitäisi pyöriä jaksottain myös tyhjäkäynnillä, mm. ilmastointijärjestelmän painetasoista riippuen kun ilmastointi on kytketty päälle.IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.
Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
Tampere
Comment
-
-
-
Jos kone on ajettu lämpimäksi (yli 90 celsiusastetta) ja ilmastointi on kytketty päälle, niin tuulettimen pitäisi käynnistyä tyhjäkäynnillä varsin pian. ISTA:lla voi ajaa tuuletinta, josta haluaa testata pyöriikö ylipäätään.IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.
Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
Tampere
Comment
-
Ajoin koneen lämpimäksi työmatkalla, pysähdyttyäni avasin konepellin kun moottori vielä päällä niin huomasin että tuuletin pyörii. Kuitenkin pyöriminen lakkasi lähes välittömästi pysähdyttyäni. Veden lämpötila 97c ja ilmastointi päällä (ei toimi).Originally posted by JaniLap View PostJos kone on ajettu lämpimäksi (yli 90 celsiusastetta) ja ilmastointi on kytketty päälle, niin tuulettimen pitäisi käynnistyä tyhjäkäynnillä varsin pian. ISTA:lla voi ajaa tuuletinta, josta haluaa testata pyöriikö ylipäätään.BMW 525i E60 - 04
Comment
-
ISTA löysi seuraavanlaiset vikakoodit:
9C6A IHKA: Compressor clutch
9C53 IHKA: Electric auxiliary heater
9C6B IHKA: Auxiliary-waterpumpBMW 525i E60 - 04
Comment
-
jatkoa tarinaan. Vaihdon juuri autoon uuden kompuran, lauhduttimen ja kuivaimen sekä "expansion valven". Näiden vaihtamisen jälkeen ei kuitenkaan toiminut. Viime syksynä tehtiin autoon ilmastointi huolto ja nyt tyhjennyksen yhteydessä otettiin ulos 770g eli vajaassa vuodessa vain 40g kadonnut eli ei liene siitäkään. Nyt viimeisimpänä testattu kaikki asiaan liittyvät kytkennät ja johdot jatkuvuuden ja vastuksen osalta. Herjaa edelleen tuota kompuran kytkintä. Mitä aikaisemmin kysyttiin oli että pyöriikö hihnapyörän pääty eli ilmeisesti se rullan 7mm kappale pyörii koko ajan mukana oli ilmastointi päällä tai ei.
Alkaa olla ideat lopussa.BMW 525i E60 - 04
Comment
-
Ilmeisesti bemarin ilmastoinnin kompurassa on magneettikytkin. Sen pitäisi toimia niin että kun ilmastointi on päällä kompura pyörii ja kun se ei ole päällä niin kompura ei pyöri. Se mikä saa kompuran pyörimään on magneettikytkin. Magneettikytkin vetää magneetilla sen päädyn kiinni hihnapyörään ja kompura lähtee pyörimään. Jos se pääty pyörii, kompura käy.
No nyt jos se pyörii koko ajan niin se on niin sanotusti ihan vituillaan. Vaihdettiin vähän aikaa sitten toisen merkkiseen autoon pelkkä se magneettikytkin, kun ei kytkenyt vaikka sähkö tuli. Uusi magneettikytkin niillä prikoilla jotka välissä oli alunperin otti myös koko ajan kiinni. Laitettiin väliin vaan lisää prikkoja kunnes ei ottanut kiinni. Pitää siis olla pieni rako etulevyn ja hihnapyörän välissä. Sitten kun sähkö tulee etulevy nappaa hihnapyörään kiinni ja kompura lähtee pyörimään.
Kun kompura vaihdettiin tuliko siinä myös uusi magneettikytkin? Ei se flekti käy välttämättä Bemarissa vaikka ilmastointi on päällä.
Ehkä kannattaisi viela katsoa onko siinä rakoa silloin kun auto ei ole käynnissä ettei ole joku outo sähköongelma, magneettikytkin kytkee aina. Pyörittää vaikka tehostimen pumpulta konetta ja katsoo pyöriiko kompura myös silloin.
Magneettikytkin:
Last edited by Rattiukko; 07-06-2023, 23:46.
Comment
-
Kyseessä siis tehdas uusi denson laite joten epäilen siinä olevan vikaa, mutta mitäköhän osaa tarkalleen siis tulisi katsoa että mikä pyörii ja milloin. Jos saisi vaikka jonkin kuvan aiheesta? En aivan ymmärrä mitä rakoa tarkoitat.Originally posted by Rattiukko View PostIlmeisesti bemarin ilmastoinnin kompurassa on magneettikytkin. Sen pitäisi toimia niin että kun ilmastointi on päällä kompura pyörii ja kun se ei ole päällä niin kompura ei pyöri. Se mikä saa kompuran pyörimään on magneettikytkin. Magneettikytkin vetää magneetilla sen päädyn kiinni hihnapyörään ja kompura lähtee pyörimään. Jos se pääty pyörii, kompura käy.
No nyt jos se pyörii koko ajan niin se on niin sanotusti ihan vituillaan. Vaihdettiin vähän aikaa sitten toisen merkkiseen autoon pelkkä se magneettikytkin, kun ei kytkenyt vaikka sähkö tuli. Uusi magneettikytkin niillä prikoilla jotka välissä oli alunperin otti myös koko ajan kiinni. Laitettiin väliin vaan lisää prikkoja kunnes ei ottanut kiinni. Pitää siis olla pieni rako etulevyn ja hihnapyörän välissä. Sitten kun sähkö tulee etulevy nappaa hihnapyörään kiinni ja kompura lähtee pyörimään.
Kun kompura vaihdettiin tuliko siinä myös uusi magneettikytkin? Ei se flekti käy välttämättä Bemarissa vaikka ilmastointi on päällä.
Ehkä kannattaisi viela katsoa onko siinä rakoa silloin kun auto ei ole käynnissä ettei ole joku outo sähköongelma, magneettikytkin kytkee aina. Pyörittää vaikka tehostimen pumpulta konetta ja katsoo pyöriiko kompura myös silloin.
Magneettikytkin:
https://aeromotors.fi/kataloog/artic...0037-thermotecBMW 525i E60 - 04
Comment
Comment