Announcement

Collapse
No announcement yet.

e60 550i N62b48 jäähdytinneste vuodot/kokemukset

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tumper
    Newbiemmer
    • Jul 2015
    • 9
    • Kuopio

    e60 550i N62b48 jäähdytinneste vuodot/kokemukset

    Kyseinen kampe ollut nyt käytössä vuodesta 2018 ja pakko kyllä myöntää, että on kaiken kaikkiaan sekä moottoriltaankin oiva laite, pois lukien tämä surullisen kuuluisa jäähdytysjärjestelmä. Ensimmäisen kuukauden aikana todettiin ensimmäinen jäähdytinneste ja siitä taisasta tahtia n.6kk välein aina uusi. Vesipumppuja on mennyt 2-3, termareita vähintään yhtä monta, vesipumpun takana menevä pieni muoviputki ja vieressä oleva o-rengas ainakin 5 kertaa, ylävesiletkuja 3 ja luultavasti kaikki muut letkut ainakin kerran. Transfer pipe vuoto korjattiin onnistuneesti yläkautta leikkaamalla poikki ja asentamalla retrofit teleskooppi-malli tilalle joten koneen nostamiselta säästyttiin. Myös moottorin ja vaihdelaatikon välinen koppa uusittiin kerran joka oli oma savottansa vaihdelaatikon irroittamisen takia.

    Edellisen kerran vesipumppu on vaihdettu joskus kevät talvella ja samalla luonnollisesti uusittiin taakse menevä putki sekä o-rengas. Nyt kun alle vuoden sisällä tämä uusi putki on alkanut vuotamaan, herää jo ihmetys etteikö todella nämä osat kestä edes vuotta tiiviinä?

    Onkohan tähän olemassa joku yllä mainitun kaltainen retrofit esim. tiiviimpi putki/tiiviste tai uusittu työtapa voisi välttyä alle vuoden välein vesipumpun irroittamiselta ja putken uusimiselta. Putki itsessään maksaa halvimmista 6e hinnoista marmorin muutamaan kymppiin joten rahallisesti iso vaiva ei ole, mutta vesipumpun ja hihnojen kanssa on aina oma työmaansa.

    O-ring: 11517507717
    Return pipe: 11511439976



    Kyseessä siis 05-06 vuosimallia oleva pre-facelift 550i e60.
    E60 550i
  • Pulliaine_
    Bimmer Rookie
    • Feb 2016
    • 99
    • varkaus

    #2
    Tulee mieleen että onko jäähdytysjärjestelmässä liian kova paine? 🤔 Pystyykö paisuntasäiliön korkin avaamaan ajon jälkeen ilman että työntää nestettä pihalle?

    Comment

    • tumper
      Newbiemmer
      • Jul 2015
      • 9
      • Kuopio

      #3
      Originally posted by Pulliaine_ View Post
      Tulee mieleen että onko jäähdytysjärjestelmässä liian kova paine? 🤔 Pystyykö paisuntasäiliön korkin avaamaan ajon jälkeen ilman että työntää nestettä pihalle?
      Mielestäni normaali suhahdus kuuluu korkkia rauhallisesti ja nesteet pysyy sisällä.

      En varsinaisesti epäile, että kyseessä olisi edes mikään varsinainen vika vaan oikeastaan ihmettelin järjestelmän heikkoutta, kun samat putket ja tiivisteet saa uusia muutaman vuoden välein. Viimeisimmällä kerralla putki alkoi vuotaa muutaman kuukauden seisontaperiodin aikana, ilmeisesti pakkasten myötä.

      Olenko sitten ainut idiootti joka tällä talvisin ajaa, kun tuntuu, että nimenomaan pakkasta ei nuo putket ja tiivisteet kestä. Tähän saisi varmaan tuolla 6 sarjalaisten puolella enemmän vastauksia, kun näitä koneita taitaa
      noissa yleisemmin.:think
      E60 550i

      Comment

      • Shatter
        BTCF Member
        • Mar 2013
        • 854
        • Oulu

        #4
        Jos on käytetty alkuperäisiä osia jo noin moneen kertaan ja aina vuotaa niin tulee mieleen onko tiivistepinnat rohtuneet ja olisiko ajatusta vaihtaa hieman ylikokoiset o-renkaat sinne missä niitä on.
        Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

        E91 330dA xDrive M-Sport '09
        VW Golf Mk4 1.9TDI Automatic `05
        VW Golf Mk5 2.0TDI `09
        MB W108 250S -67

        Comment

        • tumper
          Newbiemmer
          • Jul 2015
          • 9
          • Kuopio

          #5
          Sen verran yllä mainituista korjauksista kerkesi kulua aikaa, että kotiin ajettu ja yön yli tallissa kunnes seuraava jäähdytinneste vuoto ilmeni. Tämänkin etsimiseen menikin muutama viikkoa aikaa, koska omaa nosturia ei ole ja vuoto oli hyvin mitätön. Positiivista tässä vuodossa on se, ettei tämä letku olekaan vielä oman omistukseni aikaan vuotanu ja pääsee vaihteeksi vaihtamaan "uutta" palaa.

          Kieltämättä väkisin tulee mieleen ajatus, että systeemissä on jostain syystä liian kova paine ja järjestelmä yksinkertaisesti pettää seuravaaksi heikoimmasta kohdasta. Yleensä se heikoin kohta on tuo vesipumpun takana kulkeva putki ja sen viereinen o-rengas, mutta nyt kun ne on vaihdettu niin järjestelmä petti seuraavaksi heikoimmasta/vanhimmasta kohdasta. Olen nyt tylysti ruennut käyttämään tarvikeosia spareton verkkokaupasta hintaeron ollessa melko makea. En ole huomannut OEM osien vaikuttavan tähän seikkaan.

          Totuushan on, että järjestelmän laatu on heikko liittimineen ja letkuineen. Autohan on sen ikäinen, että varmasti alkavat olla kaikki letkut vaihtokunnossa. Tämän asian olenkin tiedostanut alusta alkaen, en vain suostu hyväksymään että samoja osia tarvitsee vaihtaa vuoden välein.

          Onkohan mahdollista tutkia järjestelmän tuottamaa painetta jotenkin järkevästi?

          Alla kuva uudesta tuttavuudesta, hinta 18e ja tuskin vaihtokaan kummoinen savotta on.

          E60 550i

          Comment

          • junkkri
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2007
            • 660
            • Järvenpää

            #6
            Letkuja

            vaihdettu minunkin E65:een/N62 745 ja termarit 2 kertaa ja paisuntasäiliö 2 kertaa. Alkuperäisillä.Johtunee lämpöjen takia eli 105c ?? Muovi/pakeliitti ei vai ole "oikeanlaista" ??

            Comment

            • ekkoo1
              BTCF Member
              • Jun 2019
              • 1290
              • Pohjanmaa

              #7
              Eiköhän tuommoiseenkin voisi harkita vaihtaa kylmempää termaria? Näköjään jenkkipojat ainakin on laittanut esim. 90C termarin sisuskaluja alkuperäiseen termarikoteloon. Itsekin käyttänyt M62 kanssa kylmempää 95C "tyhmää" termostaattia sen oem 105C sähkötermarin sijaan.

              Yksi mahdollinen ongelma on ecun seuranta tuolle termostaatille, siitä voi jotain koodia tulla.
              E39 540i -96 Ajamisen iloa
              E34 540i -94 Hitsaamisen iloa
              E53 4.4i -01 Varaosien tilaamisen iloa
              Audi A6 Avant 4.2 -99 Tavarankuljetin

              Comment

              • aae30
                BTCF Member
                • May 2010
                • 2636
                • .fi

                #8
                Originally posted by ekkoo1 View Post
                Yksi mahdollinen ongelma on ecun seuranta tuolle termostaatille, siitä voi jotain koodia tulla.
                ainakin ensimmäiselle(piiri avoimena) vikakoodille löytyy helppo apu 1kOhmin vastuksesta(bmw-osanumerolla saa suoraan liittimeen sopivan).


                tämmöinen modattu termarikin tullut vastaan myös näille n62:sille:
                Cold thermostats for petrol engine bmw: N62, N63, N73, N74, S55, S63M, S63N, S63R, M52, M54, M56, M62. Best update for your engine.

                kehuvat vähentävän järjestelmän painetta yms..
                Sorry I'm Not Sorry
                E34 540iA 93 sedan
                E34 540iA 93 sedan
                E39 530iA 00 touring

                Comment

                • junkkri
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2007
                  • 660
                  • Järvenpää

                  #9
                  Onko

                  näin,että 90c termari ja tuo1kohmin vastus johonkin (liittimeen??)

                  Comment

                  • tumper
                    Newbiemmer
                    • Jul 2015
                    • 9
                    • Kuopio

                    #10
                    Originally posted by aae30 View Post
                    ainakin ensimmäiselle(piiri avoimena) vikakoodille löytyy helppo apu 1kOhmin vastuksesta(bmw-osanumerolla saa suoraan liittimeen sopivan).


                    tämmöinen modattu termarikin tullut vastaan myös näille n62:sille:
                    Cold thermostats for petrol engine bmw: N62, N63, N73, N74, S55, S63M, S63N, S63R, M52, M54, M56, M62. Best update for your engine.

                    kehuvat vähentävän järjestelmän painetta yms..
                    Toi termari voisi ehdotomasti olla kokeilemisen arvoinen, kiitos tästä! Ehdottomasti tuntuu, että järjestelmä kerää painetta ja siitä syytä seuraavaksi heikoin kohta pettää sen sijaan, että esim. osien laadussa olisi moitittavaa. Harmi vain, että tuo ei ihan ilmainen ole, mutta toisaalta ei ole myöskään ylävesiletkun vaihtokaan vuoden välein.

                    Tätä vastus-asiaa en täysin ymmärtänyt, voiko olla, että kamppeessa on jokin "anturi"vika mistä ei vikakoodia tule vai pitäisikö tämä näkyä näitä koodeja luettaessa?
                    Last edited by tumper; 26-02-2023, 14:30. Reason: typo
                    E60 550i

                    Comment

                    • aae30
                      BTCF Member
                      • May 2010
                      • 2636
                      • .fi

                      #11
                      Originally posted by tumper View Post
                      Tätä vastus-asiaa en täysin ymmärtänyt, voiko olla, että kamppeessa on jokin "anturi"vika mistä ei vikakoodia tule vai pitäisikö tämä näkyä näitä koodeja luettaessa?
                      en ole ihan varma olenko itsekään enää ns. kärryillä, mutta tuossa linkkaamassani kylmemmässä
                      termostaatissa se vastus lienee laitettu jo termostaatin oman lämpeävän vastuksen tilalle*,
                      koska lupaavat toimivan ilman vikakoodeja "plug and play", ja siitä tosiaan sille liitin löytyy.

                      vanhempien(m62)/itse patentoitujen kylmempien termostaattien ongelma siis tuo, koska niissä
                      termareissa ei mitään sähköjä edes ole, jolloin vikakoodi avoimesta piiristä on fakta ilman erillistä vastusta.

                      *) ihan ~markettiepokseista löytyy tähän riittävä liima.
                      Sorry I'm Not Sorry
                      E34 540iA 93 sedan
                      E34 540iA 93 sedan
                      E39 530iA 00 touring

                      Comment

                      • tumper
                        Newbiemmer
                        • Jul 2015
                        • 9
                        • Kuopio

                        #12
                        Originally posted by aae30 View Post
                        en ole ihan varma olenko itsekään enää ns. kärryillä, mutta tuossa linkkaamassani kylmemmässä
                        termostaatissa se vastus lienee laitettu jo termostaatin oman lämpeävän vastuksen tilalle*,
                        koska lupaavat toimivan ilman vikakoodeja "plug and play", ja siitä tosiaan sille liitin löytyy.

                        vanhempien(m62)/itse patentoitujen kylmempien termostaattien ongelma siis tuo, koska niissä
                        termareissa ei mitään sähköjä edes ole, jolloin vikakoodi avoimesta piiristä on fakta ilman erillistä vastusta.

                        *) ihan ~markettiepokseista löytyy tähän riittävä liima.
                        Päädyin hankkimaan tän kylmätermarin ja puolen vuoden jälkeen vastaavia vikoja ei ole ilmennyt, voi olla sattumaa, mutta tuntuu, että auto toimii paremmin. Talvi näyttää kestääkö järjestelmä tulevat koitokset, mutta kylmätermari vaikuttaa ratkaisulta.
                        E60 550i

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎