Tämäkin päivä koitti eli piti tunnukset vihdoin tehdä kun oma ymmärrys loppui.
Ongelma on ollut olemassa jo auton hankinnasta lähtien eli reilun 3 vuotta. Vasta nyt on kuitenkin alkanut kiinnostus syyn selvittämiseen.
Eli autona E60 520da vuodelta 2006. Moottorikoodi ilmeisesti M47, 163hp löytyy. DPF ei ole jos se jotenkin tähän vaikuttaa.
Ongelma on seuraava: kun autoa käynnistää aamupakkasilla niin moottori käynnistyy ja sammuu välittömästi (Edit: hehkut ja releboksi ehjiä). Kun kone useiden starttausten jälkeen saadaan jäämään käyntiin, ei liikkellelähtö heti onnistu vaan vaihdekepin siirto pois P-asennosta laskee kierrokset niin alas että kone joko sammuu tai on lähellä sammumista. Jos kone ei sammu ja yrittää lähteä liikkeelle, ei auto reagoi kaasuun mitenkään vaan kaasupoljinta saa polkea mielensä mukaan ilman että kierrokset muuttuvat. Kone ottaa kyllä kierroksia täysin normaalisti P-asennossa mutta ei vaihde tai pakki päällä.
Jos auton antaa käydä noin 5 minuuttia, liikkeelle pääsee mutta ensimmäiset kymmenet metrit kiihtyvyys ja kaasuun reagointi on todella huonoa. Kun kierrokset saa kerran nousemaan noin 2000 nurkille, ongelma poistuu ja kaikki toimii kuten pitää. Jos moottori on edes etäisesti lämmin, ei ongelmia ole vaan asia ilmenee yleensä aamun ensimmäisellä käynnistyksellä.
Itselläni ei ole mitään koneita ja laitteita esim livedatan seuraamiseen joten omat tutkimukseni ovat ainoastaan purettujen osien tutkailua, muutama vikakoodilappu sekä valaistuneet arvaukset.
Vikakoodeista ja omia ajatuksia mahdollisista syistä tulee mieleen seuraavat:
1. Vanhemmista koodien luvuista ei kauheasti ole muistikuvia mutta edellisen vuoden aikana tehdyistä kahdesta on. Tammerdieselissä näytti molemmilla kerroilla vikakoodia 3FC0 - Ilmamassamittari (Impulssi liian korkea) sekä 483D - Kaasuläpän säätömoottori (sähköinen/mekaaninen vika). Moottorin vikavalo ei kuitenkaan ole koskaan palanut.
Ilmamassamittarin vaihto ei vikakoodia poistanut eikä sitä korjaamon mieskään saanut sen kummemmin koneellakaan ratkaistua. Kaikki siihen liittyvät johdot tarkistettu silmämääräisesti niin pitkälle kuin ne on mahdollista nähdä mutta kaikki näytti ehjältä. Ilmamassamittarin koodi ei kuitenkaan ole ollut aina ongelma vaan se ilmestyi ensimmäisen kerran vasta reilu vuosi sitten. Kaasuläpän koodi on saattanut olla mukana pitkäänkin mutta kuten sanoin, ei tarkkoja muistikuvia ole.
2. Kaasuläppä yms. mikä läppä se dieseleissä nyt virallisesti onkaan. Läppä liikkuu täysin kiinni-asentoon kun moottorin sammuttaa ja aukeaa heti tämän jälkeen täysin auki-asentoon kuten ilmeisesti pitääkin. Ajon aikaisen liikehdinnän seurantaan ei minulta kuitenkaan laitteita löydy. Imusarjaa olen käyttänyt pariinkin otteeseen kädessä ja putsannut kaasuläpän, egr ja imusarjan muutenkin. Ovat molemmilla kerroilla olleet todella puhtaat muutenkin eikä tekemilläni toimenpiteillä ole ollut mitään vaikutusta mihinkään. Mistä tämä nollauksen jälkeen uusiutuva vikakoodi tulee on täysin mysteeri.
Muita ajatuksia asiasta? Kaikki apu on avuksi mutta en ehkä haluaisi alkaa ohjelmistoja opettelemaan ja kaapeleita hankkimaan.
Ongelma on ollut olemassa jo auton hankinnasta lähtien eli reilun 3 vuotta. Vasta nyt on kuitenkin alkanut kiinnostus syyn selvittämiseen.
Eli autona E60 520da vuodelta 2006. Moottorikoodi ilmeisesti M47, 163hp löytyy. DPF ei ole jos se jotenkin tähän vaikuttaa.
Ongelma on seuraava: kun autoa käynnistää aamupakkasilla niin moottori käynnistyy ja sammuu välittömästi (Edit: hehkut ja releboksi ehjiä). Kun kone useiden starttausten jälkeen saadaan jäämään käyntiin, ei liikkellelähtö heti onnistu vaan vaihdekepin siirto pois P-asennosta laskee kierrokset niin alas että kone joko sammuu tai on lähellä sammumista. Jos kone ei sammu ja yrittää lähteä liikkeelle, ei auto reagoi kaasuun mitenkään vaan kaasupoljinta saa polkea mielensä mukaan ilman että kierrokset muuttuvat. Kone ottaa kyllä kierroksia täysin normaalisti P-asennossa mutta ei vaihde tai pakki päällä.
Jos auton antaa käydä noin 5 minuuttia, liikkeelle pääsee mutta ensimmäiset kymmenet metrit kiihtyvyys ja kaasuun reagointi on todella huonoa. Kun kierrokset saa kerran nousemaan noin 2000 nurkille, ongelma poistuu ja kaikki toimii kuten pitää. Jos moottori on edes etäisesti lämmin, ei ongelmia ole vaan asia ilmenee yleensä aamun ensimmäisellä käynnistyksellä.
Itselläni ei ole mitään koneita ja laitteita esim livedatan seuraamiseen joten omat tutkimukseni ovat ainoastaan purettujen osien tutkailua, muutama vikakoodilappu sekä valaistuneet arvaukset.
Vikakoodeista ja omia ajatuksia mahdollisista syistä tulee mieleen seuraavat:
1. Vanhemmista koodien luvuista ei kauheasti ole muistikuvia mutta edellisen vuoden aikana tehdyistä kahdesta on. Tammerdieselissä näytti molemmilla kerroilla vikakoodia 3FC0 - Ilmamassamittari (Impulssi liian korkea) sekä 483D - Kaasuläpän säätömoottori (sähköinen/mekaaninen vika). Moottorin vikavalo ei kuitenkaan ole koskaan palanut.
Ilmamassamittarin vaihto ei vikakoodia poistanut eikä sitä korjaamon mieskään saanut sen kummemmin koneellakaan ratkaistua. Kaikki siihen liittyvät johdot tarkistettu silmämääräisesti niin pitkälle kuin ne on mahdollista nähdä mutta kaikki näytti ehjältä. Ilmamassamittarin koodi ei kuitenkaan ole ollut aina ongelma vaan se ilmestyi ensimmäisen kerran vasta reilu vuosi sitten. Kaasuläpän koodi on saattanut olla mukana pitkäänkin mutta kuten sanoin, ei tarkkoja muistikuvia ole.
2. Kaasuläppä yms. mikä läppä se dieseleissä nyt virallisesti onkaan. Läppä liikkuu täysin kiinni-asentoon kun moottorin sammuttaa ja aukeaa heti tämän jälkeen täysin auki-asentoon kuten ilmeisesti pitääkin. Ajon aikaisen liikehdinnän seurantaan ei minulta kuitenkaan laitteita löydy. Imusarjaa olen käyttänyt pariinkin otteeseen kädessä ja putsannut kaasuläpän, egr ja imusarjan muutenkin. Ovat molemmilla kerroilla olleet todella puhtaat muutenkin eikä tekemilläni toimenpiteillä ole ollut mitään vaikutusta mihinkään. Mistä tämä nollauksen jälkeen uusiutuva vikakoodi tulee on täysin mysteeri.
Muita ajatuksia asiasta? Kaikki apu on avuksi mutta en ehkä haluaisi alkaa ohjelmistoja opettelemaan ja kaapeleita hankkimaan.
Comment