Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 ei kiihdy kylmänä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Seiko
    Newbiemmer
    • Feb 2023
    • 1
    • Pirkanmaa

    E60 ei kiihdy kylmänä

    Tämäkin päivä koitti eli piti tunnukset vihdoin tehdä kun oma ymmärrys loppui.


    Ongelma on ollut olemassa jo auton hankinnasta lähtien eli reilun 3 vuotta. Vasta nyt on kuitenkin alkanut kiinnostus syyn selvittämiseen.


    Eli autona E60 520da vuodelta 2006. Moottorikoodi ilmeisesti M47, 163hp löytyy. DPF ei ole jos se jotenkin tähän vaikuttaa.



    Ongelma on seuraava: kun autoa käynnistää aamupakkasilla niin moottori käynnistyy ja sammuu välittömästi (Edit: hehkut ja releboksi ehjiä). Kun kone useiden starttausten jälkeen saadaan jäämään käyntiin, ei liikkellelähtö heti onnistu vaan vaihdekepin siirto pois P-asennosta laskee kierrokset niin alas että kone joko sammuu tai on lähellä sammumista. Jos kone ei sammu ja yrittää lähteä liikkeelle, ei auto reagoi kaasuun mitenkään vaan kaasupoljinta saa polkea mielensä mukaan ilman että kierrokset muuttuvat. Kone ottaa kyllä kierroksia täysin normaalisti P-asennossa mutta ei vaihde tai pakki päällä.



    Jos auton antaa käydä noin 5 minuuttia, liikkeelle pääsee mutta ensimmäiset kymmenet metrit kiihtyvyys ja kaasuun reagointi on todella huonoa. Kun kierrokset saa kerran nousemaan noin 2000 nurkille, ongelma poistuu ja kaikki toimii kuten pitää. Jos moottori on edes etäisesti lämmin, ei ongelmia ole vaan asia ilmenee yleensä aamun ensimmäisellä käynnistyksellä.


    Itselläni ei ole mitään koneita ja laitteita esim livedatan seuraamiseen joten omat tutkimukseni ovat ainoastaan purettujen osien tutkailua, muutama vikakoodilappu sekä valaistuneet arvaukset.


    Vikakoodeista ja omia ajatuksia mahdollisista syistä tulee mieleen seuraavat:



    1. Vanhemmista koodien luvuista ei kauheasti ole muistikuvia mutta edellisen vuoden aikana tehdyistä kahdesta on. Tammerdieselissä näytti molemmilla kerroilla vikakoodia 3FC0 - Ilmamassamittari (Impulssi liian korkea) sekä 483D - Kaasuläpän säätömoottori (sähköinen/mekaaninen vika). Moottorin vikavalo ei kuitenkaan ole koskaan palanut.



    Ilmamassamittarin vaihto ei vikakoodia poistanut eikä sitä korjaamon mieskään saanut sen kummemmin koneellakaan ratkaistua. Kaikki siihen liittyvät johdot tarkistettu silmämääräisesti niin pitkälle kuin ne on mahdollista nähdä mutta kaikki näytti ehjältä. Ilmamassamittarin koodi ei kuitenkaan ole ollut aina ongelma vaan se ilmestyi ensimmäisen kerran vasta reilu vuosi sitten. Kaasuläpän koodi on saattanut olla mukana pitkäänkin mutta kuten sanoin, ei tarkkoja muistikuvia ole.


    2. Kaasuläppä yms. mikä läppä se dieseleissä nyt virallisesti onkaan. Läppä liikkuu täysin kiinni-asentoon kun moottorin sammuttaa ja aukeaa heti tämän jälkeen täysin auki-asentoon kuten ilmeisesti pitääkin. Ajon aikaisen liikehdinnän seurantaan ei minulta kuitenkaan laitteita löydy. Imusarjaa olen käyttänyt pariinkin otteeseen kädessä ja putsannut kaasuläpän, egr ja imusarjan muutenkin. Ovat molemmilla kerroilla olleet todella puhtaat muutenkin eikä tekemilläni toimenpiteillä ole ollut mitään vaikutusta mihinkään. Mistä tämä nollauksen jälkeen uusiutuva vikakoodi tulee on täysin mysteeri.



    Muita ajatuksia asiasta? Kaikki apu on avuksi mutta en ehkä haluaisi alkaa ohjelmistoja opettelemaan ja kaapeleita hankkimaan.
  • VilleP
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 2200
    • Vantaa

    #2
    Tarviis tosiaan lukea koodit inpalla, jotta saisi kaikki ulos ja järjellisessä muodossa. Käyppä nimimerkki böntin luona luetuttamassa, jos Tampere lähistöllä:

    F11 530xd LCI
    S2 Avant

    Comment

    • Cunttory
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2004
      • 1772
      • Kuopio

      #3
      Melkeinpä ajanhukkaa ilman vikakoodeja tosiaan selvitellä mahdollista vikaa.

      Suosittelisin vikakoodien lukuun varmasti harrastelijaystävällisempää hinnoittelultaan olevaa vaihtoehtoa:

      Kaikista Pierburgin tuotteista tulee iän myötä paskaa!

      Comment

      • MajorDrake
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 7524
        • Jyväshyvä

        #4
        Liekkö kaasuläppä jumii kiinni asentoon, otan imuletku sen edestä irti ja tarkista. Tokihan testeri kertoo asian helpoimmin.

        Edit: jos vika on tässä, käännä käsin auki asentoon kun sen piuha on irti niin autolla pystyy ajamaan.
        M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
        Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
        Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

        Comment

        Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎