Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 530xd 2010 ohjaustehostimen (tod.näk.) ininä / vinkuminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • GOYA
    Newbiemmer
    • Aug 2020
    • 19
    • Kemiö

    E61 530xd 2010 ohjaustehostimen (tod.näk.) ininä / vinkuminen

    Terve!

    Eli otsikon potilaalla sellainen ongelma, huomasin eilen pitkän matkan yhteydessä että ylimääräinen ääni jostain iskee korvilleni.
    Laitoin sen sivuun kun kas tänään yhdessä jyrkemmässä käännöksessä vinkuna oli ihan selkeä ja ohjauspyörä tuntui pätkivän jotenkin.

    Vein autoni pihalle, testeri sisään mutta vikakoodeja ei ollut.

    Ääni alkoi kuitenkin huomata joka käänteessä, myös pienimmässäkään, ehkä tuntuu myös hieman jäykempi kuin ennen ajon aikana.

    Autolla ajettu 340tkm ja hiljattain apulaitteiden rullat + hihnat vaihdettiin kuten myös dumpperiki (oli jo viallinen).

    Voisiko kyseessä olla öljyn vajetta vai onko irtisanominen nurkan takana?
    Pystyykö mistään tarkistamaan / täyttämään öljyä sinne säiliöön?

    Kiitos :-)
  • Fubar
    BTCF Member
    • Aug 2003
    • 173
    • Kuopio

    #2
    Originally posted by GOYA View Post
    Terve!

    Eli otsikon potilaalla sellainen ongelma, huomasin eilen pitkän matkan yhteydessä että ylimääräinen ääni jostain iskee korvilleni.
    Laitoin sen sivuun kun kas tänään yhdessä jyrkemmässä käännöksessä vinkuna oli ihan selkeä ja ohjauspyörä tuntui pätkivän jotenkin.

    Vein autoni pihalle, testeri sisään mutta vikakoodeja ei ollut.

    Ääni alkoi kuitenkin huomata joka käänteessä, myös pienimmässäkään, ehkä tuntuu myös hieman jäykempi kuin ennen ajon aikana.

    Autolla ajettu 340tkm ja hiljattain apulaitteiden rullat + hihnat vaihdettiin kuten myös dumpperiki (oli jo viallinen).

    Voisiko kyseessä olla öljyn vajetta vai onko irtisanominen nurkan takana?
    Pystyykö mistään tarkistamaan / täyttämään öljyä sinne säiliöön?

    Kiitos :-)
    Ohjaustehostimen öljn tarkastaminen on helppo homma. Konepelti auki ja sitten vain avaa sen moottorin suojamuovin läpi tulevan mustan pyören kannen/korkin (keulasta päin katsottuna oikealla puolella moottorin suojamuovin etuosassa. Korkissa on mittatikku josta oikean öljynpinnan voi tarkastaa.
    E61 530d -06, E61 530xd -06, E34 540i/6 touring -95
    ex. E39 530d touring -03, E39 M5 -00, E39 520d touring -01, E30 324tda touring -89, E30 316 1.8 2d -86

    Comment

    • ErkkiE
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2006
      • 519
      • Espoon haja-asutus

      #3
      Näissä ei tehostimessa ole sähköä kuin siinä tapauksessa, että on Servotronic -ohjaus, eli vikakoodeja tuolta hydraulipuolelta ei helposti tule. Siinäkin (Servotronic) tapauksessa on tavallinen, moniurahihnan pyörittämä hydraulipumppu ja muuten tavallinen hydraulipiiri. Letkuissa/putkissa voi olla vuotoja (letkuosat tihkuu ja korroosio iskee putkiinkin) ja joskus näistä pumppujakin hajoaa.

      Öljymäärä ensin tarkistukseen ja jos on kovin alhaalla, niin tutkimaan, mistä katoaa.

      E
      Last edited by ErkkiE; 25-02-2023, 15:52.

      Comment

      • Heguli 31
        BTCF Member
        • Oct 2004
        • 9867
        • KVLA

        #4
        Tulihan varmasti ihan oikean pituinen hihna silloin uusittua? Eli jos se on vähänkin liian pitkä,niin pienen käytön jälkeen ei kiristimessä riitä enää varat.

        Comment

        • GOYA
          Newbiemmer
          • Aug 2020
          • 19
          • Kemiö

          #5
          Jaahas, oli kuiva kuin mikä
          Ihme kyllä, vaihdettu muutama v. sitten :think

          Katotaan kun säiliö on putsattu ja uudet öljyt laitettu sisään

          Onko muuten kun vaihtari tapahtuu niin alhaalta jostain täytyy tyhjentää koko systeemin vai riittäkkö säiliön putsaus ja tuoren tavaran täyttö?
          Attached Files

          Comment

          • Heguli 31
            BTCF Member
            • Oct 2004
            • 9867
            • KVLA

            #6
            Noi öljythän ei sitten haihdu,joten joku vuoto on olemassa. Hammastanko?

            Comment

            • GOYA
              Newbiemmer
              • Aug 2020
              • 19
              • Kemiö

              #7
              Täytyy tarkistaa, ei sitt muuta ku pajaan ens viikolla
              Laitan päivityksiä sen mukaisesti

              Comment

              • ErkkiE
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2006
                • 519
                • Espoon haja-asutus

                #8
                Sen pystyy parhaiten huuhtelemaan siten, että ensin säiliö tyhjäksi, paluuletku irti säiliöstä ja irtoastiaan, moniurahihna pois ja pyörittää pumppua käsin ja välillä vielä ohjaus jompaakumpaan suuntaan. Kone käydessä virtaus on niin suuri, että sinne ei ehdi uutta nestettä kaataa samaa tahtia. Käsinkin pumppaa nopeasti litran. Lopuksi letku takaisin kiinni. Saattaa olla kertakäyttöinen klemmari, mutta uusi tavallinen tilalle.

                Pystyy sitä vaihtamaan hiljakseen siten myös, että muutaman kerran säiliö tyhjäksi ja uutta säiliöön. Kokonaistilavuus nesteelle on litran luokkaa.

                Mutta eiköhän siellä jossain nyt vuoto ole, jos tyhjäksi on mennyt.

                Säiliössä on sisäänrakennettu sihti, jota ei saa erikseen vaihdettua. Pari viikkoa sitten Motonetin säiliö (kun e91:een hain) oli ilahduttavasti sekä edullinen että alkuperäisosa (bemarin logo hiottu pois, mutta varaosanumero oli vielä jäljellä).

                E
                Last edited by ErkkiE; 25-02-2023, 21:09.

                Comment

                • HTK12
                  BTCF Member
                  • Jul 2011
                  • 10923
                  • Joensuu

                  #9
                  Originally posted by GOYA View Post
                  Täytyy tarkistaa, ei sitt muuta ku pajaan ens viikolla
                  Laitan päivityksiä sen mukaisesti
                  Laita nyt öljyä sinne ennenkuin jatkat ajamista mihinkään. Pumppu ei tykkää pyöriä kuivana.
                  e39 540iA E85

                  Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                  Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                  Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                  Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                  INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                  Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                  Comment

                  • edva
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2018
                    • 286
                    • Pirkkala

                    #10
                    Ja öljyksi CHF11S, kun kerran LCI vehje.
                    e61 530xd LCI 3/2007

                    Comment

                    • JaniLap
                      BTCF Member
                      • Sep 2012
                      • 2554
                      • Tampere

                      #11
                      Öljyksi sopii myös CHF 202 -luokituksella oleva tavara.
                      N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                      BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                      Webasto ja Eberspächer vikadiagnostiikka.
                      Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                      Tampere

                      Comment

                      • GOYA
                        Newbiemmer
                        • Aug 2020
                        • 19
                        • Kemiö

                        #12
                        Originally posted by HTK12 View Post
                        Laita nyt öljyä sinne ennenkuin jatkat ajamista mihinkään. Pumppu ei tykkää pyöriä kuivana.
                        Kyllä, näin tehään

                        Comment

                        • GOYA
                          Newbiemmer
                          • Aug 2020
                          • 19
                          • Kemiö

                          #13
                          Terve taas!

                          Uudet tavarat saanut, eli uus Febin säiliö (kuulemaan säiliössä jonkunnäkönen suodatin joten menossa vaihtoon) ja Fuchsin Titani öljyt.
                          Meinasin itse puhdistaa koko systeemin ja teen sen imemällä vanhaa öljyn järjestelmästä ja sitten uuden sisään (käännetään ohjauspyörän samalla päästä päähän).

                          Näin 4-5 kertaa niin suurin osa vanhasta öljystä vaihdetaan.

                          Kysymys on, kun vaihdan uus säiliön tilalle nii imeekö järjestelmä siihen systeemin ilmaa? Vai se onko se plug & play menetelmä?

                          Toki tiedän ett jossain pakko olla vuoto, oikea haittari aika rasvanen, meinasin niitäkin pistää vaihtoon.
                          Mutta koska akseli ja tehostin ovat erillään toisistaan, missä vuoto vois olla? Onko siihen akselin ja tehostimen välissä stefa tai jotain?

                          Yritän näinä päivinä nostaa auton ylös ja tarkistaa asian…

                          Comment

                          • HTK12
                            BTCF Member
                            • Jul 2011
                            • 10923
                            • Joensuu

                            #14
                            Originally posted by GOYA View Post
                            Terve taas!

                            Uudet tavarat saanut, eli uus Febin säiliö (kuulemaan säiliössä jonkunnäkönen suodatin joten menossa vaihtoon) ja Fuchsin Titani öljyt.
                            Meinasin itse puhdistaa koko systeemin ja teen sen imemällä vanhaa öljyn järjestelmästä ja sitten uuden sisään (käännetään ohjauspyörän samalla päästä päähän).

                            Näin 4-5 kertaa niin suurin osa vanhasta öljystä vaihdetaan.

                            Kysymys on, kun vaihdan uus säiliön tilalle nii imeekö järjestelmä siihen systeemin ilmaa? Vai se onko se plug & play menetelmä?

                            Toki tiedän ett jossain pakko olla vuoto, oikea haittari aika rasvanen, meinasin niitäkin pistää vaihtoon.
                            Mutta koska akseli ja tehostin ovat erillään toisistaan, missä vuoto vois olla? Onko siihen akselin ja tehostimen välissä stefa tai jotain?

                            Yritän näinä päivinä nostaa auton ylös ja tarkistaa asian…

                            Helpoin tapa huuhdella järjestelmä on kun paluuletku laitetaan jäteöljyastiaan, säiliöstä tulpataan se paluu tilapäisesti ja toinen kataa uutta nestettä kun säiliöä vajuu. Eli purkit auki valmiiksi ja toinen laittaa auton käyntiin ja kääntelee ohjauksta laidasta laitaan.

                            Järjestelmä ilmaa itsensä kun pitää säiliössä riittävästi nestettä ja kääntelee ohjausta laidasta laitaan.
                            e39 540iA E85

                            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                            Comment

                            • GOYA
                              Newbiemmer
                              • Aug 2020
                              • 19
                              • Kemiö

                              #15
                              Originally posted by HTK12 View Post
                              Helpoin tapa huuhdella järjestelmä on kun paluuletku laitetaan jäteöljyastiaan, säiliöstä tulpataan se paluu tilapäisesti ja toinen kataa uutta nestettä kun säiliöä vajuu. Eli purkit auki valmiiksi ja toinen laittaa auton käyntiin ja kääntelee ohjauksta laidasta laitaan.

                              Järjestelmä ilmaa itsensä kun pitää säiliössä riittävästi nestettä ja kääntelee ohjausta laidasta laitaan.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎