Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 525d laatikko asiaa.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bmw1991
    BTCF Member
    • Sep 2013
    • 34
    • satakunta

    E61 525d laatikko asiaa.

    Joo elikkäs auto 05vm 525riiseli.
    Mikä mahtaa olla ongelma vai ominaisuus.
    Mielestani tuossa kun noin taajama nopeuksissa
    (Ehkä 3-2 vaihteelle kun laatikko vaihtelee) kun päästää kaasusta niin tuntuu aika tahmealta ja vauhti hiipuu mielestäni nopeasti ja hetken paasta taas rullaa ok.
    Muuten vaihtaa ok eika humppaile. Kiitos vastauksista
    Last edited by bmw1991; 21-03-2023, 18:59.
  • Rattiukko
    BTCF Member
    • Nov 2022
    • 339
    • Uusimaa

    #2
    .. ei mitään
    Last edited by Rattiukko; 22-03-2023, 20:40.

    Comment

    • bmw1991
      BTCF Member
      • Sep 2013
      • 34
      • satakunta

      #3
      Originally posted by Rattiukko View Post
      .. ei mitään
      Okei auttoipa tosi paljon

      Comment

      • Rattiukko
        BTCF Member
        • Nov 2022
        • 339
        • Uusimaa

        #4
        Kirjoitin jotain höpinää jakolaatikosta ja nelivedosta mutta autosi taitaa olla takaveto joten siinä tuskin on jakolaatikkoa niin poistin höpinät.


        525xd lci, joskus olen huomannut kakkoselta ylöspäin kolmoselle vaihdossa moottorinohjaus leikkaa syötön pois hetkeksi kokonaan, vaihto kestää pidempään kuin normaalisti. Sitäkään ei ole tapahtunut mulla jostain syystä pitkään aikaan. Ehkä laatikon öljynvaihto auttoi siihen. Voisko liittyä jotenkin tuohon. Taitaa olla sama zf 6hp19 laatikko.
        Last edited by Rattiukko; 24-03-2023, 14:12.

        Comment

        • ErkkiE
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2006
          • 519
          • Espoon haja-asutus

          #5
          Se voimakas hidastus viittaa siihen, että se pitää momentinmuunninta jostain syystä lukittuna, kierrokset jää tietysti ylös ja auto jarruttaa moottorilla enemmän. Normaalistihan (rauhallisesti ajettaessa) ainakin omassa (6hp28:ssä) käytännössä irrottaa lukituksen ja kierrokset tippuu siihen tonnin lähelle ja auto käytännössä rullaa vapaalla. Toki sitten räyhäävämmäsä ajossa (ja sport/manuaali puolella) välillä sitten saattaa myös enemmän jarruttaa moottorilla. Solenoidien välityksellä tuotakin tietysti ohjataan, mutta kummallista olisi, jos vain tietyssä tilanteessa käyttäytyy hassusti ja muutoin normaali. Toki tuossa sähköisesti ohjatussa laatikossa on paljon kaikkea älyä, jolla se päättelee, miten se toimisi eri tilanteissa. Useimmiten aika hyvin ja joskus vähän oudosti.

          Se satunnainen kulmikkuus muutoin omassa ainakin liittyy hiukkaspolttoon.

          E

          Comment

          • JaniLap
            BTCF Member
            • Sep 2012
            • 2554
            • Tampere

            #6
            Originally posted by bmw1991 View Post
            Joo elikkäs auto 05vm 525riiseli.
            Mikä mahtaa olla ongelma vai ominaisuus.
            Kuulostaa kuten edellä ErkkiE kirjoittaa. Mekatroniikan komponenteissa voi olla jo kulumaa, mikä tekee sen toiminnasta kulmikkaampaa. Minkä verran laatikolla on ajettu ja milloin laatikköljyt vaihdettu? Onko laatikkoon tehty aiemmin remonttia vai onko edelleen koskematon?
            N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
            BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
            Webasto ja Eberspächer vikadiagnostiikka.
            Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
            Tampere

            Comment

            • bmw1991
              BTCF Member
              • Sep 2013
              • 34
              • satakunta

              #7
              Originally posted by ErkkiE View Post
              Se voimakas hidastus viittaa siihen, että se pitää momentinmuunninta jostain syystä lukittuna, kierrokset jää tietysti ylös ja auto jarruttaa moottorilla enemmän. Normaalistihan (rauhallisesti ajettaessa) ainakin omassa (6hp28:ssä) käytännössä irrottaa lukituksen ja kierrokset tippuu siihen tonnin lähelle ja auto käytännössä rullaa vapaalla. Toki sitten räyhäävämmäsä ajossa (ja sport/manuaali puolella) välillä sitten saattaa myös enemmän jarruttaa moottorilla. Solenoidien välityksellä tuotakin tietysti ohjataan, mutta kummallista olisi, jos vain tietyssä tilanteessa käyttäytyy hassusti ja muutoin normaali. Toki tuossa sähköisesti ohjatussa laatikossa on paljon kaikkea älyä, jolla se päättelee, miten se toimisi eri tilanteissa. Useimmiten aika hyvin ja joskus vähän oudosti.

              Se satunnainen kulmikkuus muutoin omassa ainakin liittyy hiukkaspolttoon.

              E
              Ookei eli mitä tässä sitten lähtisi tekemään vai uutta lootaa tilalle 😅

              Comment

              • bmw1991
                BTCF Member
                • Sep 2013
                • 34
                • satakunta

                #8
                Originally posted by JaniLap View Post
                Kuulostaa kuten edellä ErkkiE kirjoittaa. Mekatroniikan komponenteissa voi olla jo kulumaa, mikä tekee sen toiminnasta kulmikkaampaa. Minkä verran laatikolla on ajettu ja milloin laatikköljyt vaihdettu? Onko laatikkoon tehty aiemmin remonttia vai onko edelleen koskematon?
                Okei. Noin 450tkm ja vajaa 50tkm oli lootaöljyt muistaakseni vaihdettu. Muista laatikon laitoista ei ole tietoja

                Comment

                • Rattiukko
                  BTCF Member
                  • Nov 2022
                  • 339
                  • Uusimaa

                  #9
                  Yksi vaihtoehto voisi olla nollata laatikon oppimat asiat ohjelmalla, resetointi. Meneekö sitten parempaan vai huonompaan suuntaan sen jälkeen, vaikea sanoa. Kannattaako tehdä suurempaa remonttia jos toimii noin suurinpiirtein ja puoli miljoonaa kilometriä melkein taulussa? Vaihtaa ne öljyt taas ja sitten resetointi päälle.


                  Se lisätermostaatti kannattaisi ehkä laittaa laatikon öljynjäähdyttimen jäähdytysnestekiertoon, pysyy öljyt paremmin lämpimänä eikä maksa juuri mitään.
                  Last edited by Rattiukko; 28-03-2023, 16:05.

                  Comment

                  • bmw1991
                    BTCF Member
                    • Sep 2013
                    • 34
                    • satakunta

                    #10
                    Originally posted by Rattiukko View Post
                    Yksi vaihtoehto voisi olla nollata laatikon oppimat asiat ohjelmalla, resetointi. Meneekö sitten parempaan vai huonompaan suuntaan sen jälkeen, vaikea sanoa. Kannattaako tehdä suurempaa remonttia jos toimii noin suurinpiirtein ja puoli miljoonaa kilometriä melkein taulussa? Vaihtaa ne öljyt taas ja sitten resetointi päälle.


                    Se lisätermostaatti kannattaisi ehkä laittaa laatikon öljynjäähdyttimen jäähdytysnestekiertoon, pysyy öljyt paremmin lämpimänä eikä maksa juuri mitään.
                    Juu melkein näin että käyn vaihdattaa öljyt ja miten tuo resenointi sitten tapahtuu?
                    Ja onko tuolla nimellä ihan vaan lisätermari vai ?
                    Ehkä pientä humppausta olen nyt huomannut kanssa. Mutta ei niinku nämä yleensä.

                    Comment

                    • ErkkiE
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2006
                      • 519
                      • Espoon haja-asutus

                      #11
                      Pieni humppaus harvoin itsekseen poistuu. Jollei nyt isompaan remonttiin (zipkit, solenoidit) halua ruveta, niin ainakin kannattaa öljynvaihdon yhteydessä vaihtaa ne mekatroniikan ja vaihteiston väliset tiivisteet, kun ne ei maksa kuin parikymppiä ja lisätyö on pieni, kun on muutenkin jo öljypohja irti ja mahdollisesti sähköläpiviennin holkki myös.

                      E

                      Comment

                      • Rattiukko
                        BTCF Member
                        • Nov 2022
                        • 339
                        • Uusimaa

                        #12
                        Se lisätermostaatti on viritys joka auttaa läätikon lämpöjä pysymään korkeammalla. Tuossa sivulla on kuva ja tarinaa virityksestä:




                        Tuossa itse termostaatti:
                        Last edited by Rattiukko; 28-03-2023, 18:39.

                        Comment

                        • JaniLap
                          BTCF Member
                          • Sep 2012
                          • 2554
                          • Tampere

                          #13
                          Originally posted by bmw1991 View Post
                          Okei. Noin 450tkm ja vajaa 50tkm oli lootaöljyt muistaakseni vaihdettu. Muista laatikon laitoista ei ole tietoja
                          Jos mekatroniikka on alkuperäisessä kunnossaan, ei toiminnan ajoittainen kulmikkuus ole yllättävää, ja kun laatikko ei ilmeisesti varsinaisesti humppaa, turbiinin uusiminen ei silloin ole (vielä) ajankohtaista. Sen sijaan mekatroniikan kunnostusta voi harkita. Laatikon ohjausyksikköön voi niin halutessaan myös päivittää 530d tarkoitetun ohjelmistoversion, mikä tekee tuosta 525d laatikon toiminnasta pehmeämpää ja sulavampaa.
                          Last edited by JaniLap; 28-03-2023, 19:38.
                          N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                          BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                          Webasto ja Eberspächer vikadiagnostiikka.
                          Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                          Tampere

                          Comment

                          • bmw1991
                            BTCF Member
                            • Sep 2013
                            • 34
                            • satakunta

                            #14
                            Originally posted by ErkkiE View Post
                            Pieni humppaus harvoin itsekseen poistuu. Jollei nyt isompaan remonttiin (zipkit, solenoidit) halua ruveta, niin ainakin kannattaa öljynvaihdon yhteydessä vaihtaa ne mekatroniikan ja vaihteiston väliset tiivisteet, kun ne ei maksa kuin parikymppiä ja lisätyö on pieni, kun on muutenkin jo öljypohja irti ja mahdollisesti sähköläpiviennin holkki myös.

                            E
                            Ookei juu itse en noista niin tiedä. Jollekin osaavalle vietävä jos olisi satakunta

                            Comment

                            • bmw1991
                              BTCF Member
                              • Sep 2013
                              • 34
                              • satakunta

                              #15
                              Originally posted by JaniLap View Post
                              Jos mekatroniikka on alkuperäisessä kunnossaan, ei toiminnan ajoittainen kulmikkuus ole yllättävää, ja kun laatikko ei ilmeisesti varsinaisesti humppaa, turbiinin uusiminen ei silloin ole (vielä) ajankohtaista. Sen sijaan mekatroniikan kunnostusta voi harkita. Laatikon ohjausyksikköön voi niin halutessaan myös päivittää 530d tarkoitetun ohjelmistoversion, mikä tekee tuosta 525d laatikon toiminnasta pehmeämpää ja sulavampaa.

                              Okei itse en noista niin tiedä.ja kyllä pieni humppaus on.
                              Jos olisi joku osaava joka laittelisi mieluiten satakunta

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎