Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 LCI ilmastoinnin matalapainepuoli tukossa?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TeeJTee
    Newbiemmer
    • Jul 2015
    • 12
    • Kaakonkulma

    E61 LCI ilmastoinnin matalapainepuoli tukossa?

    Löytyisikö foorumilaisilta tietoa allekirjoittaneelle ja lääkettä potilaalle?

    Potilaana E61 LCI 520d -07.

    Alkuoireena oli viime vuonna ilmastoinnista katoavat kylmäaineet. Kylmää tuli aina kun kylmäaineita riitti, mutta kuukauden välein olisi saanut järjestelmää täyttää. Viaksi löytyi ylimääräisillä reijillä varustettu keulan lauhdutin, joka vaihdettiin siis vajaa vuosi sitten syksyllä. Lauhduttimen vaihdon jälkeen kylmäaineet ovat nyt pysyneet järjestelmässä sisällä, mutta kylmää ei tullut vaihdon jälkeen eikä tule edelleenkään. Koko homma jäi vähän kesken kun eihän sitä talvella ilmastointia tarvitse...

    ISTA:lla anturitiedot vaikuttavat todellisilta: ulkolämpötila, sisälämpötila, höyrystimen lämpötila. Korkeapainepuolella +25 asteen lämpötilassa 9bar. Flekti toimii.

    Kun eilen kylmälaitehuollossa kytkettiin ilmastointihuoltolaite järjestelmään, korkeapainepuolen mittari näytti noin 8,5bar ja alipainepuolen mittari noin 1bar. Nämä arvoina kun ilmastointi oli ollut käyttämättä noin vuorokauden verran.

    - Pitäisikö paineiden tasaantua kohtuullisen nopeasti kompressorin sammuttua?

    - Tapahtuuko paineiden tasaantuminen ainoastaan paisuntaventtiilin kautta vai pääseekö kompressorin kautta kylmäainetta takaisin alipainepuolelle?

    Kytkettäessä ilmastointilaite päälle ja kompressorin kytkeydyttyä päälle, ISTA:n lukema nousi hieman noin 9,15bar:iin ja ilmastointihuoltolaitteen mittareissa korkeapainepuolen lukema nousi samoin hieman ja alipainepuoli vastaavasti laski. Kylmää ei kuitenkaan lähtenyt tulemaan, koska kylmäaine ei ilmeisesti liiku järjestelmässä.

    Korkeapainepuolella huoltoventtiilistä höyrystinen kennolle päin mentäessä on metalliputkea ja paisuntaventtiili. Höyrystimen kennolta palattaessa ennen matalapainepuolen huoltoventtiiliä on myös metalliputkea, kuten siitä eteenpäin kompressorille.

    - Mikä tuolla järjestelmässä voisi olla tukkeessa? Paisuntaventtiili?

    - Jos vikaa lähdetään korjaamaan paisuntaventtiiliä vaihtamalla, onnistuuko vaihto moottoritilan puolelta?

    Itselleni tulee ensimmäisenä mieleen todennäköisenä vikapaikkana paisuntaventtiili, mutta en ole tämänkään alan ammattilainen.:think Myös muita pohdintoja otetaan kiitollisena vastaan!
    Last edited by TeeJTee; 23-05-2023, 14:11.
  • Rattiukko
    BTCF Member
    • Nov 2022
    • 338
    • Uusimaa

    #2
    se uusi kenno, voiko olla tukossa?

    Comment

    • TeeJTee
      Newbiemmer
      • Jul 2015
      • 12
      • Kaakonkulma

      #3
      Originally posted by Rattiukko View Post
      se uusi kenno, voiko olla tukossa?
      Tuota pohdin myös. Saavat korjaamolla tutkia senkin kun seuraavan kerran tyhjäävät järjestelmän.

      Lauhdutin on kompressorin ja korkeapainepuolen huoltoventtiilin välissä. Jos/kun korkeapainepuolen huoltoventtiilille muodostuu painetta, kylmäaine ilmeisesti kuitenkin silloin kulkee lauduttimen läpi. :think

      Comment

      Working...
      X
      😀
      🥰
      🤢
      😎
      😡
      👍
      👎