Announcement

Collapse
No announcement yet.

525i Käy kuumana

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bertram
    Bimmer Rookie
    • Jan 2010
    • 120
    • Tuusula

    525i Käy kuumana

    Moottorin (N52B25) lämmöt nousevat tasaisesti liian korkealle ja saattavat hetkellisesti laukaista varoituksen. Seurasin INPA:lla jäähdytyksen toimintaa ulkolämpötilan ollessa noin 22c ja motarilla 100km/h vakkari päällä:
    • Jäähdytysnesteen lämpötila ~115c
    • Paluulämpötila ~90c
    • Termostaatin ohjaus täysin auki
    • Vesipumppu >90%
    • Flekti ~100%

    Vesipumppu ja termostaatti on juuri vaihdettu + ilmaus suoritettu.

    Lämpötiloissa huomioita herättää korkea paluulämpötila, vaikka DME selvästi yrittää ohjata lämpöjä alas. Lämpötilaero syylarin yli on ainoastaan 25c mikä tuntuu pieneltä(?).
    Mitään näkyvää ulkoista estettä ei ole tiellä, kaihtimia tässä ei ole. Millä tasolla terveen jäähdyttimen paluulämpötilan tai lämpötilaeron pitäisi suunnilleen olla?
    == e61 530d aut. Touring 05 ==
    == e61 525i man. Touring 06 ==
    == Ex: e39 530d man. Touring 5/02 Sondermodell ==
  • Petri.Kekkonen
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2006
    • 7328
    • Oulu

    #2
    N52-moottorin dokkarissa jonka voi ladata linkistä http://www.e90post.com/forums/attach...6&d=1331856881 anotaan että ECO-moodissa 112°C on normaali lämpö, joten ei 115°C paljon korkeampi ole, mutta jos jos herjaa ylilämmöstä niin sitten tietenkin jossain on vika.
    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
    E39 523i M Sport '00, Titansilber

    Comment

    • Bertram
      Bimmer Rookie
      • Jan 2010
      • 120
      • Tuusula

      #3
      Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
      N52-moottorin dokkarissa jonka voi ladata linkistä http://www.e90post.com/forums/attach...6&d=1331856881 anotaan että ECO-moodissa 112°C on normaali lämpö, joten ei 115°C paljon korkeampi ole, mutta jos jos herjaa ylilämmöstä niin sitten tietenkin jossain on vika.
      Sanoisin että tässä tapauksessa täyttyy jo vian tunnusmerkit. Mitta-arvoja seuraamalla voi tunnistaa mm. tuon eco-moodin ja sen miten ohjaus pyrkii pitämään tuon 112c.
      Mutta nyt säädöt ovat "tapissa" ja lämmöt (hetkellisesti) liukuvat jopa tuohon 120c hälyyn asti.

      Vielä voisi lisätä tarkennuksena että esim. moottoritieltä palattaessa taajamaan, ei lämmöt laske kunnolla tuohon noin 100...105c asetusarvoon vaan ne jäävät roikkumaan korkealle, vaikka jäähdytys muuten pyörii täysillä.

      Olisin kiitollinen jos joku voisi tsekata tuon syylarin paluulämmön N52 (tai N53) koneesta niin saisi kunnollisen referenssin.
      == e61 530d aut. Touring 05 ==
      == e61 525i man. Touring 06 ==
      == Ex: e39 530d man. Touring 5/02 Sondermodell ==

      Comment

      • Bertram
        Bimmer Rookie
        • Jan 2010
        • 120
        • Tuusula

        #4
        Ratkaisu taisi löytyä kun lomareissun jälkeen ehdin viimein perehtyä tähän tarkemmin. Tiivistettynä syy oli jäähdyttimen ulkopuolinen likaantuminen ja lämmöt palautuivat normaalille tasolle puhdistuksen jälkeen.

        Lehtiä tms. ei ollut mitenkään poikkeavan paljon (lauhduttimen ja syylarin välissä) ja olin luonnollisesti jo aikaisemmin varmistanut että ilma virtaa kennojen läpi. Siitäkin huolimatta jonkinlainen kerros likaa molemmissa kennoissa oli, mikä kesän alettua nosti lämmöt ylös. Kannattaa silloin tällöin tuo kenno pudistaa.

        Nyt palaavan jv:n lämpötila on noin 30...35C tasolla kun ulkolämpötila oli ~18C.
        Last edited by Bertram; 22-07-2023, 20:36.
        == e61 530d aut. Touring 05 ==
        == e61 525i man. Touring 06 ==
        == Ex: e39 530d man. Touring 5/02 Sondermodell ==

        Comment

        Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎