Announcement

Collapse
No announcement yet.

e60 523i kylmakaynnistyksessa moottorin epatasainen ja hytkyva kaynti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • naamavelli
    Newbiemmer
    • Aug 2012
    • 20
    • Oulu

    e60 523i kylmakaynnistyksessa moottorin epatasainen ja hytkyva kaynti

    Otsikon mukainen ongelma, ajaessakin ehka pienta nykimista.
    Talvella bensan katku kaynnistyksessa.
    Helmikuussa katsastuksessa paastomittaukset meni kylla lapi mutta tarkastaja ihmetteli pitkaan runsasta hapen maaraa mittauksissa.

    Tuollaset vikakoodit icarsoft antaa, ei sytyta merkkivaloja.

    2EF7 DME: Map thermostat, activation

    3104 DME: Smooth runnin, stratified-charge operation

    CDAD Message error(request, wheel torque, drive train, 0xBF)
    DME receiver, DSC/LDM transmiter

    2F11 DME: Radiator blind, top
    Last edited by naamavelli; 21-07-2023, 09:05.
  • JanskiAWD
    Bimmer Rookie
    • Mar 2006
    • 192
    • S:t Karins

    #2
    Onko N53 moottorilla?
    Jos on, niin bensasuutinvialta kuulostaa (bensan haju, ongelmat kylmäkäynnistyksessä).
    Päästömittauksesta: Linkki
    e92 "330"xiA M-sport
    Mini Cooper R50

    Comment

    • Silmaauki
      BTCF Member
      • Jan 2015
      • 1604
      • Turku

      #3
      Hiukan tulee tosta tokasta mieleen myös nox-ongelma.

      Jos on suutinongelmaa, niin pitäis kait tulla muitakin virhekoodeja. Voi tosin olla ettei toi carsoft osaa niitä lukea.
      E93 335i Aarre, Montego blue
      E90 318i talvipulkka

      Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

      Comment

      • naamavelli
        Newbiemmer
        • Aug 2012
        • 20
        • Oulu

        #4
        Mitenhän noista vaihtoehdoista vois varmistua että osuuko jompikumpi? Ja kuinkahan kalliita korjauksia olisivat?

        Comment

        • Urpo_rotta
          BTCF Member
          • May 2012
          • 5134
          • Pirkkala

          #5
          Suutinviaksi väittäisin.

          Ota suuttimet irti ja toimita ne testaukseen (esim. Finjector) korvaa rikkinäiset.

          Tällä konstilla vältät älyttömän arvuuttelun ja veivaamisen ja lähes varmasti säästät myös rahaa.
          E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
          E34 525i -90 twinturbo 427/519

          N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
          VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
          Kysy jos tarvetta

          Comment

          • naamavelli
            Newbiemmer
            • Aug 2012
            • 20
            • Oulu

            #6
            Työkaveri (firman raskaskoneasentaja) automies muutenkin istui carsoft kädessä ja seuraili reaali dataa eikä nähnyt mitään poikkeavaa missään vaiheessa. Tuo map thermostat vikakoodikaan ei tule päälle ajon aikana eikä kone lämpimänä startatessa. Aamulla kun starttasin niin silloin tuli vikakoodi vasta.

            Comment

            • naamavelli
              Newbiemmer
              • Aug 2012
              • 20
              • Oulu

              #7
              Originally posted by Urpo_rotta View Post
              Suutinviaksi väittäisin.

              Ota suuttimet irti ja toimita ne testaukseen (esim. Finjector) korvaa rikkinäiset.

              Tällä konstilla vältät älyttömän arvuuttelun ja veivaamisen ja lähes varmasti säästät myös rahaa.
              Oisko heittää Oulusta liikettä joka nuo hommat tekis?

              Comment

              • Urpo_rotta
                BTCF Member
                • May 2012
                • 5134
                • Pirkkala

                #8
                Originally posted by naamavelli View Post
                Oisko heittää Oulusta liikettä joka nuo hommat tekis?
                Suomessa ei ole hirveen monta paikkaa jotka testaa suorasuihkutussuuttimia.
                Posti kulkee ja vie suuttimet perille.

                Irrotus ei vaadi ihmeellistä asiantuntemusta, järjestystä ei kannata sotkea ja jos tulee uusia niin eculle pitää syöttää niistä ne koodit jotta kaikki varmasti pelaa oikein.
                E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                E34 525i -90 twinturbo 427/519

                N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                Kysy jos tarvetta

                Comment

                • will3
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2011
                  • 34
                  • Hyvinkää

                  #9
                  Originally posted by Urpo_rotta View Post
                  Suomessa ei ole hirveen monta paikkaa jotka testaa suorasuihkutussuuttimia.
                  Posti kulkee ja vie suuttimet perille.

                  Irrotus ei vaadi ihmeellistä asiantuntemusta, järjestystä ei kannata sotkea ja jos tulee uusia niin eculle pitää syöttää niistä ne koodit jotta kaikki varmasti pelaa oikein.
                  Mä testautin finjectorilla 6kpl suuttimia. No tästä asiasta on sitten varmaan useita mielipiteitä mutta finjectorin testeri testaa ainoastaan 5bar paineella suuttimet eivätkä he tee suuttimille mitään, tai ainakaan 1,5v sitten eivät tehneet. Autossahan suuttimiin tulee 200bar paine joka ainaki omasta mielestä on ihan eriasia testata tiiveyttä kuin 5bar. Finjectorin testin mukaan kaikki 6kpl suuttimia oli ok, no autoon kun ne löi kiinni niin osa vuoti kylmänä, osa ei pelannut laihaseoksella mitälie muuta. Omalta kohdalta tämä 120e testi oli siis täysin turha.

                  Bimmerprofs ei myöskään näytä suosittelevan oikein mitään noita puhdistuspalveluja koska suurinosa testaa ne huoneenlämmössä, väärällä paineella ja pahimmillaaan laitteessa kiertää vielä sama mulju edestakaisin puhdistamattomana (eli suuttimesta irronnut paska syötetään takaisin). Joku testaus oli olemassa joka näille suuttimille vartavasten suunniteltu, siinä oli mukana ultraäänipuhdistus ja takaisinpäin virtauksella puhdistus ja paljon laajempi raportti ja korkeampi paine, näitä en kyllä suomesta löytänyt.

                  Mulla itsellä on yhteensä 12kpl suuttimia joista helvetinmoisella työllä hakemalla löysin jokseenkin kelvollisen setin suuttimia koneeseen. Eniten tossa aikaa ei vie se suuttimien vaihto, vaan inpa datan kyttääminen, adaptioiden nollaus+sopeutusajot, jatkuva vitutus. Vastapainona on sitte ostaa se 6x500€=3000€ setti suuttimia jolloin homma sitten ratkeaa JOS kaikki muu on kunnossa.

                  Comment

                  • 205/65-15H
                    BTCF Member
                    • Mar 2008
                    • 1416

                    #10
                    Onko havaintoa kestääkö rev11 suuttimet pitempään kuin vanhemmat versiot? Meillä meni 6 kpl vaihtoon 70 ja 170tkm kohdalla.
                    e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                    e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                    Ioniq5 AWD -22
                    Leaf 40kwh -18

                    Comment

                    • JanskiAWD
                      Bimmer Rookie
                      • Mar 2006
                      • 192
                      • S:t Karins

                      #11
                      Originally posted by will3 View Post
                      Mä testautin finjectorilla 6kpl suuttimia. No tästä asiasta on sitten varmaan useita mielipiteitä mutta finjectorin testeri testaa ainoastaan 5bar paineella suuttimet…jne
                      Sama käsitys itsellä suutintesteistä.
                      Tosin Finjectorilla vaihdettiin testattuihin suuttimiin uudet suodattimet, ja tästä jäi ajatus pyörimään päähän voisiko ehjien suuttimien käyttöikää pidentää vaihtamalla suodattimet ennakoivasti. Mitä itse noita käytettyjä suodattimia nähnyt niin pahimmillaan suodattimen muovinen runko on murentunut ja se kaikki päätyy tietenkin suuttimen sisään, millä luultavasti on ikävä vaikutus suuttimen kestoon.
                      e92 "330"xiA M-sport
                      Mini Cooper R50

                      Comment

                      • will3
                        Bimmer Rookie
                        • Nov 2011
                        • 34
                        • Hyvinkää

                        #12
                        Originally posted by JanskiAWD View Post
                        Sama käsitys itsellä suutintesteistä.
                        Tosin Finjectorilla vaihdettiin testattuihin suuttimiin uudet suodattimet, ja tästä jäi ajatus pyörimään päähän voisiko ehjien suuttimien käyttöikää pidentää vaihtamalla suodattimet ennakoivasti. Mitä itse noita käytettyjä suodattimia nähnyt niin pahimmillaan suodattimen muovinen runko on murentunut ja se kaikki päätyy tietenkin suuttimen sisään, millä luultavasti on ikävä vaikutus suuttimen kestoon.
                        Mä näin jossain kuvan niistä risoista suodattimista myös, muistaakseni kyseisellä sivulla luki että kyseinen suodatin on astetta tiheämpää ja tukkeutuvampaa sorttia esim bensan lisäaineiden kanssa. No tiedä tuosta sitten mutta varmasti nämä suuttimet ovat herkempiä epäpuhtauksille kuin niinsanotut perinteiset. Sillon niitä suodattimia ei finjectorilla ollut saatavilla kun omani käytin. Varmasti hyvä vaihtaa ne jos suuttimet ottaa irti.

                        Comment

                        • will3
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2011
                          • 34
                          • Hyvinkää

                          #13
                          Originally posted by will3 View Post
                          Mä näin jossain kuvan niistä risoista suodattimista myös, muistaakseni kyseisellä sivulla luki että kyseinen suodatin on astetta tiheämpää ja tukkeutuvampaa sorttia esim bensan lisäaineiden kanssa. No tiedä tuosta sitten mutta varmasti nämä suuttimet ovat herkempiä epäpuhtauksille kuin niinsanotut perinteiset. Sillon niitä suodattimia ei finjectorilla ollut saatavilla kun omani käytin. Varmasti hyvä vaihtaa ne jos suuttimet ottaa irti.


                          Tuollahan ne kuvatkin oli.

                          Comment

                          • JanskiAWD
                            Bimmer Rookie
                            • Mar 2006
                            • 192
                            • S:t Karins

                            #14
                            Originally posted by will3 View Post
                            Mä näin jossain kuvan niistä risoista suodattimista myös, muistaakseni kyseisellä sivulla luki että kyseinen suodatin on astetta tiheämpää ja tukkeutuvampaa sorttia esim bensan lisäaineiden kanssa. No tiedä tuosta sitten mutta varmasti nämä suuttimet ovat herkempiä epäpuhtauksille kuin niinsanotut perinteiset. Sillon niitä suodattimia ei finjectorilla ollut saatavilla kun omani käytin. Varmasti hyvä vaihtaa ne jos suuttimet ottaa irti.
                            Kysyin Finjectorilta ja noita suodattimia on nyt saatavilla heiltä:


                            Täytyy jossain vaiheessa ottaa työn alle. Paras jos suodattimet pystyisi vaihtamaan suuttimia irroittamatta.

                            Ja sori offtopic, tämä ei taida enää liittyä suoraan ketjun aloittajan kysymykseen.
                            e92 "330"xiA M-sport
                            Mini Cooper R50

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎