Announcement

Collapse
No announcement yet.

523i vm2008 sammuu lämpimänä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kylänmies
    Newbiemmer
    • Aug 2023
    • 5
    • Jormua

    523i vm2008 sammuu lämpimänä

    Tämähän vika tuli jo vuonna 2019 eli auto sammuu lämpimänä ja jäähtyessään yleensä 15-45min kuluessa lähtee käyntiin normaalisti.

    Sitten tipahti yks venttiili männän päälle (ei onneksi hajottanut mäntää) ja tehtiin kansiremppa, sen jälkeen olen epätoivosesti yrittänyt löytää mikä tuon sammumisen aiheuttaa, luettelen osia mitä on vaihdettu;

    -Kampiakselin asentotunnistin
    -Nokka-akselien tunnistimet
    -Kaikki 4 lambdaa
    -Molemmat katit
    -Jakopää rempattu täysin
    -Imuilman lämpötila-anturi
    -Tankkien polttoainepumput
    -Sytytyspuolat

    Kaikki osat on alkuperäisiä joten siitä ei ainakaan pitäisi jäädä kiinni.

    Välillä pääset vaikka 500km yhtäsoittoa ja välillä matka loppuu 30km päähän, auto sammuu välillä aivan laakista ja välillä vähitellen hyytyen, mikä sitten mietityttää onko vika polttoaineen saannissa vai sytytyksessä.

    Alkanut pikkuhiljaa miettimään, että voiko moottorinohjauksesta löytyä vika, tai sitten polttoaineen korkeapainepumpusta


    Jakopääremontissa suuttimet testattiin ja 2 suutinta oli aivan raja-arvojen sisällä. Suuttimia ei ole vaihdettu koskaan ja autolla on ajettu 292tkm

    Mietteitä?
    Last edited by Kylänmies; 16-08-2023, 20:26.
  • Heguli 31
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 9867
    • KVLA

    #2
    Tarinasi ei sisällä mitään mainintaa vikakoodeista missään vaiheessa mitattuna. Voisi olla avuksi foorumin tietoniekoille.

    Comment

    • radixen
      Bimmer Rookie
      • Sep 2011
      • 99
      • Finland

      #3
      Tuollaisesta ongelmasta jää varmuudella vikakoodi/koodeja. Ensin ne lukuun niin ei tarvitse arvailla mistä on kyse. Ja bemarin omalla softalla eikä jollain yleis-OBD-lukijalla.

      PS. Tarkista, että akussa on piuhat kiinni tiukasti.
      Last edited by radixen; 18-08-2023, 12:38.
      "The things you own end up owning you." - Tyler Durden

      Comment

      • Kylänmies
        Newbiemmer
        • Aug 2023
        • 5
        • Jormua

        #4
        Originally posted by radixen View Post
        Tuollaisesta ongelmasta jää varmuudella vikakoodi/koodeja. Ensin ne lukuun niin ei tarvitse arvailla mistä on kyse. Ja bemarin omalla softalla eikä jollain yleis-OBD-lukijalla.

        PS. Tarkista, että akussa on piuhat kiinni tiukasti.
        Akunkengät on jämäkästi.

        Vikakoodeista sen verran, että niitähän on ollut kampuralta, nokka-akselilta, polttoaineen paineesta. Käytännössä melkein kaikki vikakoodit mitä moottoriin, sytytykseen sekä polttoaineeseen voi liittyä. Testereitä ollut monia, käytetty myös wetterillä lukijassa. Nyt ei anna enää mitään vikakoodia ja sama vika jatkuu, siksi tämä on meleko mystinen vika.

        Comment

        • Urpo_rotta
          BTCF Member
          • May 2012
          • 5134
          • Pirkkala

          #5
          Kyllähän tuo melko äkkiä lähtis selviämään kun sais vian päälle ja alkas livedataa kattelemaan.
          E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
          E34 525i -90 twinturbo 427/519

          N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
          VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
          Kysy jos tarvetta

          Comment

          • Kylänmies
            Newbiemmer
            • Aug 2023
            • 5
            • Jormua

            #6
            Originally posted by Urpo_rotta View Post
            Kyllähän tuo melko äkkiä lähtis selviämään kun sais vian päälle ja alkas livedataa kattelemaan.
            Vähän tumpelo olen nuiden testereiden suhteen, minkä tasosella testerillä livedatan saanti olis mahdollista? Ollut mielessä kunnon testerin hankkiminen kun tämä auto tulee kumminkin pysymään taloudessa paaliin saakka.

            Comment

            • radixen
              Bimmer Rookie
              • Sep 2011
              • 99
              • Finland

              #7
              INPA:lla live-dataa ajossa. Kannattaa katsoa moottorin lämpöjä.

              Hyvä katsoa vesipumpun ja jäähdyttimen toiminta. Ylikuumeneeko kone? Tuosta pitäisi tosin tulla herja näyttöön.

              Toinen suspekti on laturi. Jos laturi on tiensä päässä, voi tulla mitä ihmeellisempiä vikakoodeja ja jos auto ei saa oikeaa jännitettä sähköä, voi sammua koko laitos. INPA:lla näkee myös hyvin nuo jännitteet.

              Mulla meni vanhasta E60 LCI N53:sta laturi ja siihen laitettiin ensin joku tarvikelaturi joka oli jo uutena sökö. Kone kävi ihan miten sattuu, kojelautaan syttyi joulukuusi ja about kaikki vikakoodit pamahti maan ja taivaan väliltä.
              "The things you own end up owning you." - Tyler Durden

              Comment

              • Urpo_rotta
                BTCF Member
                • May 2012
                • 5134
                • Pirkkala

                #8
                Minä katsoisin livedatasta kampuran pyörintätietoa, pa-painetta, lambda-arvoja jne. Joista sitten alkaisin päätellä miksi kone sammuu.
                E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                E34 525i -90 twinturbo 427/519

                N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                Kysy jos tarvetta

                Comment

                • Maki1
                  Bimmer Rookie
                  • May 2011
                  • 147
                  • Kuopio

                  #9
                  Johtosarjassa johtojen suojakuoria hankautunut puhki ja ottaa yhteen?
                  Atm:

                  E61 530d Black Sapphire Metallic
                  Ex:

                  Vw Passat 1,9Tdi B6 eka ja vika Vw
                  E32 740iaL Sterlingsilber
                  E36 323 Touring
                  E39 523 Touring
                  Farkku Omega Ekotekki
                  Farkku Omega 2,5Td
                  BMW
                  E32 730i Alpinweiß II
                  Honda Accord
                  Sunny N13
                  Mazda 323 1.3 "50hp"

                  Comment

                  • Kylänmies
                    Newbiemmer
                    • Aug 2023
                    • 5
                    • Jormua

                    #10
                    Päivitystä tähän keissiin. Laitettiin uudet (oem) suuttimet ja korkeapainepumppu, kerkesin ajaa noin 100km moitteetta kunnes 3 sylinteriä tipahti pelistä pois ja kone alkoi yskimään ja räkimään, ei meinannut pysyä käynnissä kun reilulla kaasulla. Meni hermot, annoin auton seistä pari viikkoa ja keräsin motivaatiota alkaa taas tutkimaan mikä tätä vaivaa. Käyn läpi nuo moottorinohjauksen johdot jos sieltä löytyisi jotain. Moottori ei ylikuumene, vikakoodit tulee nyt sytytyskatkoksista. 

                    Comment

                    • Kylänmies
                      Newbiemmer
                      • Aug 2023
                      • 5
                      • Jormua

                      #11
                      Originally posted by radixen View Post
                      INPA:lla live-dataa ajossa. Kannattaa katsoa moottorin lämpöjä.

                      Hyvä katsoa vesipumpun ja jäähdyttimen toiminta. Ylikuumeneeko kone? Tuosta pitäisi tosin tulla herja näyttöön.

                      Toinen suspekti on laturi. Jos laturi on tiensä päässä, voi tulla mitä ihmeellisempiä vikakoodeja ja jos auto ei saa oikeaa jännitettä sähköä, voi sammua koko laitos. INPA:lla näkee myös hyvin nuo jännitteet.

                      Mulla meni vanhasta E60 LCI N53:sta laturi ja siihen laitettiin ensin joku tarvikelaturi joka oli jo uutena sökö. Kone kävi ihan miten sattuu, kojelautaan syttyi joulukuusi ja about kaikki vikakoodit pamahti maan ja taivaan väliltä.
                      Latausjännitteen voisin kyllä myös mitata, laturi on alkuperäinen eli karvan alle 300tkm ajettu.

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎