Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 530d lci kulutus ja maffin seilaaminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Niquu
    Bimmer Rookie
    • Dec 2009
    • 32
    • Nokia

    E61 530d lci kulutus ja maffin seilaaminen

    Moro

    Mistähän tässä seuraavana jatkais vian etsintää, kun kulutus on näytön mukaan 8.6(laskettu hyvin lähellä samaa, vähän korkeempi) ja ihan sama missä ajaa ja miten ajaa sekä putken päät nokiset(k-arvo 0.55):think

    Vikakoodeja luettu, eikä nyt muuta ole kun hehkut. Live dataa kanssa kerran jos toisen ja isoin näkyvä asia on, että maffin todelliset arvot seilaa +-100 pyynnistä, niin tyhjäkäynnillä kuin ajossakin. Toki tyhjäkäynnillä jonkin ajan päästä nousee noin 100 pyynnin päälle ja ei oikeestaan seilaa enään, mutta vähänkin kun näyttää kaasua, niin sama seilailu alkaa niin ja hetkellinen kulutus ei nouse kun 19litraan vaikka kuinka polkis...

    Sitten mitä on jo tehty-> ahtoputkien tiivisteet vaihdettu, välijäähdytin vaihdettu(oli reikä), maf vaihdettu turhaan ja lambda vaihdettu

    Sanottakoon loppuun, että ahdin on vaihdettu saksassa noin 80000km sitten, eli jossain 210000kmssä ja en usko että on piristettu, ja dpf ja egr on käytössä, eikä dpf ole arvojen mukaan tukossa, vaan näyttelee oikein hyviäkin arvoja...
  • VilleP
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 2032
    • Vantaa

    #2
    Ei tuo 8.6 kuulosta mitenkään kovalta jos yhtään taajama/kaupunki ajoa mukana. Olihan uusi maf orkkis merkkiä? Ilmansuodatin jos kovin vanha myös hyvä vaihtaa ja polttoainejärjestelmän puhdistusaineet tankkiin.
    Last edited by VilleP; 21-09-2023, 08:38.
    F11 530xd LCI
    S2 Avant

    Comment

    • Urpo_rotta
      BTCF Member
      • May 2012
      • 5134
      • Pirkkala

      #3
      Dpf ainakin jollain tapaa rikki, kun päästää nokea läpi.

      Jotkut väittää että näin voi olla vaikka dpf olisikin ehjä, mutta itse olen sitä mieltä että ehjästä ei tule mitään mustaa läpi.
      Esim. Itsellä on perheessä 390tkm menty diesel jossa edelleen kirkkaat putkenpäät.

      K-arvo pitäs olla kokolailla nolla jos kaikki on kunnossa.
      E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
      E34 525i -90 twinturbo 427/519

      N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
      VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
      Kysy jos tarvetta

      Comment

      • Niquu
        Bimmer Rookie
        • Dec 2009
        • 32
        • Nokia

        #4
        Originally posted by VilleP View Post
        Ei tuo 8.6 kuulosta mitenkään kovalta jos yhtään taajama/kaupunki ajoa mukana. Olihan uusi maf orkkis merkkiä? Ilmansuodatin jos kovin vanha myös hyvä vaihtaa ja polttoainejärjestelmän puhdistusaineet tankkiin.
        No vastaavalla/enemmän kaupunki ajoa sisältävä kulutus on n kolme vuotta sitten ollu litran vähemmän ja tällä hetkellä laskettu kulutus on lähellä 8.8:think
        Uus maffi on alkuperänen bosch ja niitä on laitettu vissiin paritkin purkit tässä vuoden aikana ja huolto on tehty maaliskuussa.

        Comment

        • Niquu
          Bimmer Rookie
          • Dec 2009
          • 32
          • Nokia

          #5
          Originally posted by Urpo_rotta View Post
          Dpf ainakin jollain tapaa rikki, kun päästää nokea läpi.

          Jotkut väittää että näin voi olla vaikka dpf olisikin ehjä, mutta itse olen sitä mieltä että ehjästä ei tule mitään mustaa läpi.
          Esim. Itsellä on perheessä 390tkm menty diesel jossa edelleen kirkkaat putkenpäät.

          K-arvo pitäs olla kokolailla nolla jos kaikki on kunnossa.
          Eihän sitäkään nyt saa tarkastettua muulla kuin irrottamalla:think poltot onnistuu, ainakin protoolin mukaan. Näin itsekkin olen asian ymmärtäny, että noki jäis sinne... Sain kanssa kuulla että k-arvo olis oikeesti lähellä nollaa, mikäli kaikki kunnossa mutta hajukin on kuin vanhassa diisselissä

          Ja tohon maffin seilaamiseen, niin vastaavasta ohjelmoidusta koneesta katoin että tyhjäkäynnillä arvo pyöri+-25-50 pyynnistä

          Niin ja mitähän lambdan arvo/afr pitäs olla minkäkinlaisessa ajossa?
          Last edited by Niquu; 21-09-2023, 12:17.

          Comment

          • VilleP
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2003
            • 2032
            • Vantaa

            #6
            Kuulostaa nyt nyt kuitenkin siltä että siellä on katti/dpf tyhjät/rikki ja softassa savutusta. Jos molemmat laitteet paikoillaan, niin ei pitäisi haista eikä tosiaan mustaa olla putkissa.
            F11 530xd LCI
            S2 Avant

            Comment

            • Niquu
              Bimmer Rookie
              • Dec 2009
              • 32
              • Nokia

              #7
              Originally posted by VilleP View Post
              Kuulostaa nyt nyt kuitenkin siltä että siellä on katti/dpf tyhjät/rikki ja softassa savutusta. Jos molemmat laitteet paikoillaan, niin ei pitäisi haista eikä tosiaan mustaa olla putkissa.
              Oon täysin samaa mieltä, mutta ei sinne kukaan mun omistus aikana (5.5vuoden) oo laittanu ohjelmaa, saati tyhjentäny niitä ja tosiaan kolmisen vuotta sitten ei ole haissut tai savuttanu ja tuntuu "yhtä tehokkaalta" kuin edellinen e60 530d -03. Eikä pakoputken päästä kuulu turbon vislaus ja tehot tuntuu olevan paikallaan:think

              Comment

              • VilleP
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2003
                • 2032
                • Vantaa

                #8
                Polttaako miten usein dpf:n?
                F11 530xd LCI
                S2 Avant

                Comment

                • Niquu
                  Bimmer Rookie
                  • Dec 2009
                  • 32
                  • Nokia

                  #9
                  Originally posted by VilleP View Post
                  Polttaako miten usein dpf:n?
                  En osaa huomata sitä ajossa, niin en suoraan osaa sanoa, mutta protool:illa näytti eilen jotain 85litraa sitten viimesin onnistunut poltto ja heti sanon että se oli pakotettu:think

                  Comment

                  • Niquu
                    Bimmer Rookie
                    • Dec 2009
                    • 32
                    • Nokia

                    #10
                    Jos nyt unohdetaan dpf:n mahdolliset ongelmat, niin osaako joku sanoo noihin muihin mitään:think

                    Comment

                    • Niquu
                      Bimmer Rookie
                      • Dec 2009
                      • 32
                      • Nokia

                      #11
                      Nostetaas tää taas löydettäväks

                      Comment

                      • Juho_
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2016
                        • 1048
                        • Suomi

                        #12
                        Onko vastapainetta tarkastettu, että pitääkö paine-erotunnistimen tieto paikkansa?
                        Ja mitä ilmamassamittarin arvo on joutokäynnillä? Toteutunut siis, kuumalla moottorilla.

                        "Tasaisella" tiellä @ 100km/h (ja 80km/h) paljonko hetkellinen kulutus millä auto vielä ylläpitää nopeuden eikä ala hyytymään pikkuhiljaa?
                        Imusarjan paine em. tilanteessa?

                        Onko imusarjaa käytetty irti? Egr käytössä, niin voipi olla aika paljon nokea/karstaa imukanavissa.
                        Välillä oireilee kovin erikoisesti kun imukanavia alkaa muurautumaan umpeen
                        YouTube
                        Instagram // Juhon Moottoripaja

                        Comment

                        • Niquu
                          Bimmer Rookie
                          • Dec 2009
                          • 32
                          • Nokia

                          #13
                          Originally posted by Juho_ View Post
                          Onko vastapainetta tarkastettu, että pitääkö paine-erotunnistimen tieto paikkansa?
                          Ja mitä ilmamassamittarin arvo on joutokäynnillä? Toteutunut siis, kuumalla moottorilla.

                          "Tasaisella" tiellä @ 100km/h (ja 80km/h) paljonko hetkellinen kulutus millä auto vielä ylläpitää nopeuden eikä ala hyytymään pikkuhiljaa?
                          Imusarjan paine em. tilanteessa?

                          Onko imusarjaa käytetty irti? Egr käytössä, niin voipi olla aika paljon nokea/karstaa imukanavissa.
                          Välillä oireilee kovin erikoisesti kun imukanavia alkaa muurautumaan umpeen
                          Ei oo tarkastetttu, muttta oon tullu jo vähän tulokseen että siinäkin vois olla vikaa, että täytyy sekin yrittää tarkastaa. Toki nyt se on näyttänyt jotain 200mbar 3000 kierroksessa, ja sillon aikasemmin ne näytti ihan hyviä, eikä ainakaan vielä valita auto mitään asiasta...
                          Ja maffin seilaaminen loppu tai ei ainakaan oo niin iso enään kun vaihdetttiin lambda. Maffin pyyntti ollu n.417 ja totteutunut 434-475

                          Tohon hetkelliseen kulutukseen osaan sanoa kun töistä ajalen kottio, niin siinä on aika hyvää pitkää tasasta suoraa, niin se näyttää 4-6L vakkari 113kmh ja töihin mennessä samahomma toistepäin 5-7L.
                          Imusarjan painetta en osaa sanoa siinä tilanteessa, mutta voin logata töistä kotiin tullessa tässä joku päivä vaikka kaiken mitä nyt protool antaa

                          Imusarjaa ei oo vielä käytetty irti, mutta tarkoitus on tässä vaihtaa hehkut, niin siinä se tulee tarkistettua ja pestyä. Egr käytössä, mutta itsessään egr on yllättävän puhdas kun vaihdettiin sinne egr-kaasuläppä väliin tiiviste ja katteltiin sitä... Jos ja kun mikäli siellä on karstaa kanavissa, niin millä ne helpoiten kaivaa pois sieltä

                          Comment

                          • Juho_
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2016
                            • 1048
                            • Suomi

                            #14
                            Matka-ajossa ainakin ihan normaali kulutus.

                            Karstan poisto on aika työlästä varsinkin jos öljyä seassa. Tahmeeta moskaa.
                            Paras on kun kanava kerrallaan venttiilit kiinni ja egr puhdistusainetta tms ja antaa sen vaikuttaa, sit jotai pulloharjaa tms ja kaikkea mitä keksiikään ni tökkii irti ja paineilmalla rättiä/paperia vasten tyhjentää.

                            Imusarjaan vaa kunnolla egr puhdistusainetta ja harjaa.
                            Paras ois joku osienpesukone esim teijo ni lähtee hyvin karsta kun pesuvesi n. 80c niin osa jo huuhtoutuu siinä ku eka egr puhdistusainetta työntää imusarjaan.
                            YouTube
                            Instagram // Juhon Moottoripaja

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎