Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 ilmajousitus - varaosat M-sport vs. "tavallinen" sopiiko keskenään? RATKAISTU

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 4cyl turbo
    Bimmer Rookie
    • Jun 2020
    • 112
    • Vantaa

    E61 ilmajousitus - varaosat M-sport vs. "tavallinen" sopiiko keskenään? RATKAISTU

    Täällä on tilanne:
    - E61 on matkustajan puolen takakulma hieman alempana kuin kuljettajan puolen
    - tätä on edeltänyt kompressorin tiheämpi käynti
    - tilanne on mennyt sillä tavalla huonommaksi, että oireiden alettua, jousitus kai tuli oikeaan tasoon, mutta nyt auto on oikea takakulma selvästikin "pohjassa", koska se ajossa tuntuu kuin takakulmassa olisi kottikärrynrengas ilman jousitusta.

    - auto on madallutettu, edessä on madallusjouset, takana mahdollisesti ohjelmallisesti.

    Kysymys olisi, sopiiko "tavallinen" ja "m-sport" osa keskenään?

    Ajattelin ostaa 2 kpl ( "parin" )

    Netissä näille on kaksi eri osanumeroa, enkä tiedä mitä minulla on autossani.




    37126765602 ("tavalllinen")
    37126765603 ( "m-sport")
    Last edited by 4cyl turbo; 08-10-2023, 22:37.
    2004 E61 530d, manuaalivaihteinen, titansilber metallic
  • JaniLap
    BTCF Member
    • Sep 2012
    • 2712
    • Tampere

    #2
    Arnottin ilmajouset ainakin yhteensopivia kumpaankin alustaversioon ja hinta-laatu -suhde niissä on erinomainen.
    IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
    BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
    Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
    Tampere

    Comment

    • Rattiukko
      BTCF Member
      • Nov 2022
      • 577
      • Uusimaa

      #3
      Dunlop tuntuu toimivan myös ja tulee sama osa molemmilla numeroilla:

      Comment

      • 4cyl turbo
        Bimmer Rookie
        • Jun 2020
        • 112
        • Vantaa

        #4
        Kiitos vastauksista, auttaa paljon. Mulla oli mietinnässä jälkimmäinen ehdotus, Dunlop -merkkinen varaosa, joten tieto että sekin ehkä olisi "ok" -laatuinen tuntuu hyvältä.

        Dunlop:ia olin alustavasti ajatellut, koska tällä videolla asentaja laittaa sen merkkiset, ja sanoo niitä ei tarvinnut poralla "koneistaa"...



        Video tuntui myöskin käytännönläheiseltä.

        Olisin jo laittanut tilaukseen, mutta funtsin ehkä kuitenkin vielä nostaisin auton perän ylös ja katsoisin miltä siellä näyttää, mahdollisesti siellä näkyy jotain muutakin mitä pitäisi samalla hankkia..
        2004 E61 530d, manuaalivaihteinen, titansilber metallic

        Comment

        • ruupanen
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2006
          • 5153
          • Joensuu

          #5
          Sopii keskenään. Mulla ois sulle uudet pussit sopuhintaan. Laita yv jos ja kun tarvetta.
          E30 cabriolet(½), E46 cabriolet(½), E61 535d M-sport, E91 330 xd M-sport

          Vikakoodien lukemista ja pieniä koodailuja Joensuun seudulla. Myös VAG, muille merkeille autocom. Yv tai O44 533 2446 tavoittaa.

          Comment

          • ErkkiE
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2006
            • 608
            • Espoon haja-asutus

            #6
            Omaan laitoin Dunlopit, kun olivat kohtuuhintaiset Saksan ebayssa (noin 200e/pari). Ei mitään moittimista, mukana oli vielä uudet letkuliittimet (2 kpl). Vaikea sanoa, onko jonkin merkkisissä sitten oikeasti jotain, miksi ei menisi suoraan, mutta Dunlopit ja Arnottit ainakin menee ihan ilman sen isompaa kikkailua. Tuossahan on varsin simppeli se kiinnitys (toinen pää työnnetään paikoilleen ja toinen kierretään) ja tietysti letku kiinni. Eiköhän millä tahansa noista Arnott, Dunlop, Bilstein, Sachs pärjää oikein hienosti. Osalla on omat versiot tavallinen/m-sport (kuten alkuperäisissä - esim. Bilsteinilla). Useimmilla on vain yksi versio. Eroa ei liene helppo huomata.

            E

            Comment

            • 4cyl turbo
              Bimmer Rookie
              • Jun 2020
              • 112
              • Vantaa

              #7
              Sain ne pussit pois autosta. Oikeastaan ainoa yllätys oli, että ei ollut yllätyksiä. Se puoli mikä tuntui kuin kottikärrynrengas olisi, siellä pussi oli jo valmiiksi tyhjä. Toisen puolen pussi oli vastaavasti elämää nähneessä kunnossa, mutta siellä oli ilmaa ja tyhjensin sen poraamalla reiän pussiin. Valmistauduin kovaan jysäykseen, mutta se olikin pieni kevyt lussahdus kun porasin reiän.

              Ketjun 1. viestissä linkitetty youtube -video - ihan sen mukaan meni. Heitin vielä niitä pusseja maassa pari kertaa kuten videolla, tuli fiilis homma on hanskassa.

              Oikeastaan haastavin tähän saakka oli auton nostaminen ilmaan. Olin varautunut vaikeampaan operaatioon ja siksi laitoin auton harkkotiilien päälle perästään. Piti sitten ensin nostaa tunkilla renkaan etupuolelta, ja sitten vaihtaa tilalle ne harkkotiilet. Mutta ne kassit tulikin sieltä niin nopeasti ja helposti, että jos tekisin uudestaan, nostaisin vaan puoli kerrallaan ylös ja jotain alle että auto ei pääse tippumaan.

              Mulla oli tarkoitus ostaa tilalle Dunlopit, mutta odottelenkin nyt Ruupaselta pusseja kun ne oli tarjolla sopivasti. Kerron vielä miten etenee.
              2004 E61 530d, manuaalivaihteinen, titansilber metallic

              Comment

              • 4cyl turbo
                Bimmer Rookie
                • Jun 2020
                • 112
                • Vantaa

                #8
                Auto kerkesi olla pukeilla muutaman päivän. Sunnuntain ratoksi asensin uudet pussit autoon. Kaikki meni helposti. Ainoa yllätys tai epäselvä asia oli uusien osien asennuksen jälkeen, miten ja milloin uudet pussit täyttyisivät. Netistä olin lukenut, että jousitusta ei saisi laskea maahan ennen pussien täyttöä. Syykin mielestäni on ilmeinen - jos pussit pääsevät kiertymään tai liikkumaan niin, että yläpäät tippuvat koloistaan, tai jousen alapää ei asettuisi kohdilleen, se voisi rikkoa osia.

                Auto pukeilla, käynnistelin auton ja nollailin vikakoodeja INPA:lla, toivoen takaluukun suunnalta alkaisi kuulua kompressorin ääntä. No ei tietystikään mitään tapahtunut, ilmapussit olivat edelleen tyhjinä, takajousituksen roikkuessa ilmassa. Auto käynnissä tunkkasin vasemmanpuoleisen iskunvaimentimen alta, ajattelin se saisi tasonsäädön reagoimaan, mutta ei, auto alkoi nousta pukeilta ilmaan, jousi oli "sisässä", mitään ei tapahtunut.

                Sammutin auton, asettelin pussit mielestäni hyvin ja suoraan, varmistin ne ovat paikoillaan. Auton perän alle laitoin tunkin (tiedän, ei saisi niin tehdä..) ja sillä hitaasti laskin auton pukeilta alas. Jossain vaiheessa kun renkaat alkoivat jo mennä lokasuojiin kompressori lähti päälle, jolloin lopetin laskemisen ja annoin täyttyä vähän ennenkuin laskin auton maahan. Auto asettui korrektiin korkeuteen ja tuntuu hyvältä ajossa.

                Kiitos kaikille
                2004 E61 530d, manuaalivaihteinen, titansilber metallic

                Comment

                • edva
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2018
                  • 301
                  • Pirkkala

                  #9
                  Hieno homma, että tuli kuntoon!
                  Eipä tuossa paljon muuta voi kusta kuin et pussi ei ole paikallaan ja lähtee liikkumaan täyttyessä tai että pussille menevä letku on jäänyt väärään kohtaan tai päässyt liikkumaan asentajan rassatessa. Täyttyessä letku jää sitten rungon ja pussin muovisen reunan väliin puristuksiin eikä enää täyty tai tyhjene. Auto kyllä alkaa herjata ilmaperän säätöä, jos näin on päässyt käymään.
                  e61 530xd LCI 3/2007

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎