Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 näytöt sekoileen ja herjaa ABS viasta Lapissa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Safiiri
    Bimmer Rookie
    • Jan 2008
    • 51
    • Leivonmäki

    E61 näytöt sekoileen ja herjaa ABS viasta Lapissa

    Viikko oltu reisussa Lapissa yöpakkasten keskellä ja eilen E61 vm 2004 teki ekan kerran sen, että näyttöön tuli 2km ajon jälkeen "ABS + aja varovasti" -vikailmoitus. Sen jälkeen koko keskinäyttö alkoi vilkkua/sammua, aivan kuin näyttöelementti kärsisi kylmästä. Kuskin näytöön tuli taasen vuorotellen vikailmoituksia ABS, auton korkeus, käsijarru, moottori eli kaikki kuskin näytön merkkivalot. Auto ajettiin kaupan parkkiin eikä lähtenyt käyntiin heti, mutta tunnin kauppareissun jälkeen se käynnistyi normaalisti ilman vikailmoituksia, sillä pystyi ajamaan mökille.

    Tänään aamulla sitten uudestaan autoa käynnistämään. Auto oli lämppärin päässä 2h ja kun pakkasta oli vielä -10C niin autoa käynnistämään. Käynnistyi normaalisti ja annoin tyhjäkäydä 15min ilman ongelmia. Sen jälkeen 50m ajon jälkeen näyttöön tuli samat vikailmoitukset + KM-määrä -640.000 ja seuraava huolto 01/2000.

    Auton tietokone on lienee Microsoft Windows CE pohjainen ja olisikohan siihen kosteutta tiivistynyt vuorokauden sisäisten voimakkaiden lämpötilavaihteluiden (-20C - +5C) vuoksi. Huoltoonhan tuo pitää saada, mutta missä olisi lähin Kittilässä vai jos tuo lähtee käyntiin ilman uusia vikareita, niin uskaltaako ajaa etelään? Osaako tuolle tehdä muuta kuin täyden virtaresetin irroittamalla akunkengän sekä kokeilla uudestaan iltapäivällä kun lämmintä +5C?


    Pikaisista kommenteista kiittäen!
  • Dunky
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2003
    • 4929
    • Kotka

    #2
    Ryssän bootti vain Akun kenkä irti ja toivoo parasta...
    Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

    Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

    Comment

    • WSE1
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 3242
      • Suomusjärvi

      #3
      Eihän tuossa mikään sinänsä rikkoonnukaan vaikka autolla ajaa eteläänkin saakka. Mikäli abs ei toimi niin täytyy sitten ajaa se asia huomioiden.
      Vika voi poistua kun auto on lämmin eli pitempään ajettaessa, kannattaa silti selvittää mistä ongelma on aiheutunut ettei myöhemmin joudu saman asian kanssa enää painimaan.

      Comment

      • Safiiri
        Bimmer Rookie
        • Jan 2008
        • 51
        • Leivonmäki

        #4
        Kittilään jäi auto

        Originally posted by WSE1 View Post
        Eihän tuossa mikään sinänsä rikkoonnukaan vaikka autolla ajaa eteläänkin saakka. Mikäli abs ei toimi niin täytyy sitten ajaa se asia huomioiden.
        Vika voi poistua kun auto on lämmin eli pitempään ajettaessa, kannattaa silti selvittää mistä ongelma on aiheutunut ettei myöhemmin joudu saman asian kanssa enää painimaan.
        Akku vaikutti tyhjältä ja latasin sen yön yli. Sen jälkeen akku kiinni ja auto lähti hyvin käyntiin ja kävi 1½h tyhjälkäynnillä. Sen jälkeen matkaan ilman lämppäriä ja aluksi 10km ilman valoja.

        15km ajon jälkeen iDrive näyttö himmeni ekan kerran. Otin Xenon valot pois ja sen jälkeen virtaa taas riitti hetkeksi. Sen jälkeen auton sähköiset vehkeet hävis yksitellen 2km matkalla järjestyksessä ABS, alustan ilmajousitus, ohjaustehostin, sähköikkunat, airbag, kierros+polttoaineen kulutusmittari, joten ei muuta kuin auto pikaseen huoltsikan pihaan. Tuossa järjestyksessä tietokone niitä lienee pudottaa pois käytöstä, jos virtaa ei riitä. Jännitemittarilla vielä lopuksi kokeilin ja näytti 6V konehuoneen navoista. Kun kaasua hiukan polkas, niin jännite putos 4 volttiin eli polttoainepumppu otti lienee enemmän virtaa.

        Olisko laturi vialla vai sen lisäksi akku/jännitteentasain? Vikakoodeja siellä on varmaan kymmeniä, mutta latauksen merkkvalo/akku ei palanut missään vaiheessa aiemmin. Ongelma alkoi aina iDriven näytön sammumisella. No huomenna huolto kertoo lisää.
        Last edited by Safiiri; 14-04-2008, 07:12. Reason: Tarkennettu

        Comment

        • kartsan
          Bimmer Rookie
          • Jan 2004
          • 187
          • Kiukainen

          #5
          Originally posted by Safiiri View Post
          Olisko laturi vialla vai sen lisäksi akku/jännitteentasain? Vikakoodeja siellä on varmaan kymmeniä, mutta latauksen merkkvalo/akku ei palanut missään vaiheessa aiemmin. Ongelma alkoi aina iDriven näytön sammumisella. No huomenna huolto kertoo lisää.
          Kyllähän tuo mun mielestä kuulostaa laturivialta. Itsellä alkoi kanssa ABS-valo ensimmäisenä palaa kun laturi oli sökö ja sitten alkoi palaa muitakin valoja kun jännite laski. Tosin auto on vanhempi mutta silti. Auton käynnissä ollessa pitäisi olla jännite ainakin jotain 13 volttia muistaakseni. Toinen mahdollisuus on että kosteutta on kerääntynyt jonnekin niin ettei laturin virta pääse akulle asti. Näin kävi kaverin autossa jossa kanssa epäiltiin aluksi laturia. Jossain liitännässä oli vaan hapettumaa.

          Niin, piti vielä kysyä että mitä huolto sanoi, löysikö no sitä vikaa ?
          Last edited by kartsan; 14-04-2008, 16:30.
          Yamaha XJ750 ja XJ900
          E32 730iA
          ex E32 750iAL
          ex E34 525tdsA Touring

          Comment

          • Safiiri
            Bimmer Rookie
            • Jan 2008
            • 51
            • Leivonmäki

            #6
            Originally posted by kartsan View Post
            Kyllähän tuo mun mielestä kuulostaa laturivialta. Itsellä alkoi kanssa ABS-valo ensimmäisenä palaa kun laturi oli sökö ja sitten alkoi palaa muitakin valoja kun jännite laski. Tosin auto on vanhempi mutta silti. Auton käynnissä ollessa pitäisi olla jännite ainakin jotain 13 volttia muistaakseni. Toinen mahdollisuus on että kosteutta on kerääntynyt jonnekin niin ettei laturin virta pääse akulle asti. Näin kävi kaverin autossa jossa kanssa epäiltiin aluksi laturia. Jossain liitännässä oli vaan hapettumaa.

            Niin, piti vielä kysyä että mitä huolto sanoi, löysikö no sitä vikaa ?
            Laturi paljastui vian aiheuttajaksi. Latausjännite tyhjäkäynnillä oli vain 11.7V jos vasta yli 4000 kierroksen kohdalla latasi kuulemma normaalilla 13.7-14.0V jännitteellä. Liekö sitten vikana laturin hiilet vai ohjauselektroniikka, se jää vielä epäselväksi.

            Se mikä hämmästyttää vieläkin, on ettei auto mitenkään hälyttänyt huonosta latauksesta tai alhaisesta akun jännitteestä, vaan ensimmäinen ilmiö oli iDrive näytön sammuminen ja seuraavaksi ABS vikailmoitus. Minusta tuo on aika heikkoa vikamiattaus ohjelmiston suunnittelua, koska autossa jopa alustan toimivuus on riippuvainen siitä että sähköä riittää.

            Comment

            • veku
              Bimmer Enthusiast
              • May 2005
              • 6325
              • P-Pohjanmaa

              #7
              Originally posted by Safiiri View Post
              Minusta tuo on aika heikkoa vikamiattaus ohjelmiston suunnittelua, koska autossa jopa alustan toimivuus on riippuvainen siitä että sähköä riittää.
              Yhdyn mielipiteeseen.
              Tuossa E60\E61 taitaa olla jo niin paljon elektroniikkaa että tien päällä alkaa olla aika voimaton olo jos jotain tulee..
              F11 M550D
              E39 M5
              F26 3.0 Da M-Sport
              E61 535D M-Sport

              Comment

              • WSE1
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 3242
                • Suomusjärvi

                #8
                Originally posted by Safiiri View Post

                Se mikä hämmästyttää vieläkin, on ettei auto mitenkään hälyttänyt huonosta latauksesta tai alhaisesta akun jännitteestä, vaan ensimmäinen ilmiö oli iDrive näytön sammuminen ja seuraavaksi ABS vikailmoitus. Minusta tuo on aika heikkoa vikamiattaus ohjelmiston suunnittelua, koska autossa jopa alustan toimivuus on riippuvainen siitä että sähköä riittää.
                Latauksen loppuminen selittää hyvin kyllä tuon kaiken aikaisemmin mainitun.
                Suhteellisen harvinaista noinkin uudessa autossa, lienee ajettu kuitenkin jo yli 250tkm, sen verran nuo laturint kuitenkin yleensä vähintään kestää.
                Tuossa pitäisi latauksen osalta olla vielä parempi vikadiagnostiikka kuin monessa vanhemmassa autossa, säätimen elektroniikka ohjaa latausvaloa suoraan ja senhän pitäisi tällöin ilmaista kaikki lataukseen liittyvät viat teoriassa, perinteisellä dioditrio ohjauksella eivät kaikki viat ilmene.
                Ilmeisesti insinööri ei kuitenkaan ole ollut niin viisas kuin on ollut tarkoitus ja säädin ei osaa ilmaista itse itsensä vikaantumista joka tässä tapauksessa kyllä on todennäköisin syy.

                Comment

                • takahiki
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2004
                  • 203
                  • home

                  #9
                  Löytyykö se säädin laturin sisältä vai onko se erillinen.

                  Comment

                  • Safiiri
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2008
                    • 51
                    • Leivonmäki

                    #10
                    Originally posted by WSE1 View Post
                    Latauksen loppuminen selittää hyvin kyllä tuon kaiken aikaisemmin mainitun.
                    Suhteellisen harvinaista noinkin uudessa autossa, lienee ajettu kuitenkin jo yli 250tkm, sen verran nuo laturint kuitenkin yleensä vähintään kestää.
                    Tuossa pitäisi latauksen osalta olla vielä parempi vikadiagnostiikka kuin monessa vanhemmassa autossa, säätimen elektroniikka ohjaa latausvaloa suoraan ja senhän pitäisi tällöin ilmaista kaikki lataukseen liittyvät viat teoriassa, perinteisellä dioditrio ohjauksella eivät kaikki viat ilmene.
                    Ilmeisesti insinööri ei kuitenkaan ole ollut niin viisas kuin on ollut tarkoitus ja säädin ei osaa ilmaista itse itsensä vikaantumista joka tässä tapauksessa kyllä on todennäköisin syy.
                    Laturi hajosi tosiaan 150tkm kohdalla.

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎