Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60\E61 rengaspaineet 19" renkailla sekä auraskulmat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • veku
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 6317
    • P-Pohjanmaa

    E60\E61 rengaspaineet 19" renkailla sekä auraskulmat

    Eli alusta päivittyi 30 mm (H&R + perä ohjelmalla)vakio matalampaan ja rengastus 16->19
    Mielestäni 16" nakeilla ohjaus toimi madallettunakin ihan normaalisti.
    Alkuperäisellä 16" talvirengastuksella (215\55-16)ja madalletuna auto kulki kyllä suoraan mutta nyt näillä 19" Dunlopin nakeilla(245\35-19 ja 275\30-19) + matalemmalla alustalla on hieman vikuri ajettava.

    Pienetkin tien kallistumat tuntuvat niin että rattia pitää vänkätä vastaan jottei vedä ko kallistuman reunaan.
    Myös ohituksisssa auton ohjaustuntuma on hieman levoton.
    Kun tie on suora autokin kulkee mukavasti.
    Rattikin on myös aavistuksen vinossa jos sillä on jotain merkitystä..:think
    Kai tuo E61 pitäisi olla hyvä ajaa tuolla setillä,ainkin E39 meni kuin juna(rengastuksen ollessa 16-19") kun kulmat yms oli kunnossa.

    E61 aurauskulmat + perän madallus on tehty bemarilla viime perjantaina.
    Muuten olen hemmetin tyytyväinen alustan toimintaan,sama matkustusmukavuus kuin vakiossakin

    Eli millaisilla painella porukka ajelee 19" tossuilla ja mitäs muita vinkkejä tarjotaan
    Last edited by veku; 27-04-2008, 21:25.
    F11 M550D
    E39 M5
    F26 3.0 Da M-Sport
    E61 535D M-Sport
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #2
    Siis "vikuri" se on ja tulee niin kauan olemaankin jos/kun renkaan kyljessä lukee 19" ja Dunlop. No, jollain lailla siedettävän E60:stä saat kun säädätät etupään aurauksen nollaan ja etupäähän niin vähän camberia kuin mahdollista.
    Toki myös takapään camber pitää olla niin lähellä toleranssialueen pystypuolella, kuin mahdollista.
    Kovilla rengaspaineilla saat hetken helpotuksen kun takapää kulkee renkaan 5-10cm:n sisäkantilla, mutta heti juhannuksena kun sitten kankaat alkaa kuultamaan kumista läpi, alkaa "soutaminen ja huopaaminenkin" uudelleen.

    Comment

    • jms1601
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2006
      • 338
      • P-Pohjanmaa

      #3
      Itellä alla E61:ssä 18" vanteet ja kumit Marangoni Mythokset 245/40 ja viime viikolla käytin nelipyörä säädössä niin ei minkäänlaista vetelyä enään. Mutta ennen säätöä veteli jonkin verran (ei pahasti) ja ratti on ollut suorassa koko ajan, eli ainakin se korjaantuu nelipyörä säädössä jos sulla sitä vikaa on. Takapään säädöt oli ainakin mun autossa aivan persiillään, mutta etupää oli aika ok.
      Rengas paineet muistaakseni 2,7-2,8.
      530e G30 M-Sport -21
      ***********************
      Ex Audi A6 allroad -17
      Ex X5 xd30 M-Sport -14
      Ex 530dA F11 M-Sport -11
      Ex E61 530xD M-Sport -08
      Ex 530DAT E61
      Ex E39 M-Sport

      Comment

      • jaki
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2003
        • 2978
        • Uusimaa

        #4
        Itsellä 18" origgis BMW vanteet tietysti ja Bridgestonen Runflatit (245 ja 275). vakioalusta (DynamicDrive) ja paineet ohjekirjasta. Vetely käytännössä nolla.
        Tuossa ketjun aloittajan autossahan menee heti jo alustassa pieleen = ei ole original BMW. ihan sama mitä tulee niskaan, mutta vaihdappa alkuperäinen alusta takaisin, katso, että orggisiskarit ja kaikki puslat on timmit (tai vaihda) ja säädä kulmat. Palaa sitten asiaan.
        BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #5
          Originally posted by jaki View Post
          Itsellä 18" origgis BMW vanteet tietysti ja Bridgestonen Runflatit (245 ja 275). vakioalusta (DynamicDrive) ja paineet ohjekirjasta. Vetely käytännössä nolla.
          Tuossa ketjun aloittajan autossahan menee heti jo alustassa pieleen = ei ole original BMW. ihan sama mitä tulee niskaan, mutta vaihdappa alkuperäinen alusta takaisin, katso, että orggisiskarit ja kaikki puslat on timmit (tai vaihda) ja säädä kulmat. Palaa sitten asiaan.
          Siis miten/miksi 30mm:n madallus aiheuttaisi kuvaillun kaltaiset oireet ajettavuudessa? Eli oletko sitä mieltä että 19" vanteilla/renkailla ajettavuus stabiloituu kunhan alusta nostetaan vakiokorkeuteen? Ja tosiaan, miksi näin?

          Comment

          • veku
            Bimmer Enthusiast
            • May 2005
            • 6317
            • P-Pohjanmaa

            #6
            tupla
            F11 M550D
            E39 M5
            F26 3.0 Da M-Sport
            E61 535D M-Sport

            Comment

            • veku
              Bimmer Enthusiast
              • May 2005
              • 6317
              • P-Pohjanmaa

              #7
              Originally posted by Hemi View Post
              Siis miten/miksi 30mm:n madallus aiheuttaisi kuvaillun kaltaiset oireet ajettavuudessa? Eli oletko sitä mieltä että 19" vanteilla/renkailla ajettavuus stabiloituu kunhan alusta nostetaan vakiokorkeuteen? Ja tosiaan, miksi näin?
              Juuri näin,uskoisin että tuo H&R madallus on lähes sama kuin tehtaan m-sport ja tuskin se auto tietää onko autossa alkup jouset vai jotkut muut
              Ainakin E39 alusta toimi todeölla hyvin kun vaan kulmat oli kondiksessa esim keulam madallus tuli testattua 20-55 mm haarukassa

              Eli uskoisin että kun auton kulmat yms on kunossa niin auto menee ihan mukavasti.
              Siis ei auto mikään huono ole ajaa mutta selvästi enempi vetelee kuin 16" talvinakeilla
              Missä jms1601 käytit auton suuntauksessa,vianorilla ykassa ?
              Pitää nyt kuitenkin ensin tsekata noi rengaspaineet.
              F11 M550D
              E39 M5
              F26 3.0 Da M-Sport
              E61 535D M-Sport

              Comment

              • jms1601
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2006
                • 338
                • P-Pohjanmaa

                #8
                Autosähkössä Ykassa. On sellaiset koneet että tulee myös ratti suoraan renkaisiin nähde. Tarkastus maksaa 64 ekeä + säädöt päälle tuntihommina. Olivat saaneet kuulemma koneeseen uudet "tarraimet" niin ei tule vanteisiinkaan jälkiä. Mulla säätivät takapäätä ja aikaa kului noin 2-2,5h. Etupää ok.
                530e G30 M-Sport -21
                ***********************
                Ex Audi A6 allroad -17
                Ex X5 xd30 M-Sport -14
                Ex 530dA F11 M-Sport -11
                Ex E61 530xD M-Sport -08
                Ex 530DAT E61
                Ex E39 M-Sport

                Comment

                • 180578
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2007
                  • 172

                  #9
                  Pitääkö nelipyöräsuuntaus tehdä juuri niillä vanteilla ja renkailla, joilla ajetaan vai voinko tehdä sen nyt ennekuin laitan uudet vanteet alle?

                  EDIT: nyt alla 225/55 R16 ja tulossa 245/35 R19 eteen ja 275/30 R19 taakse...
                  Last edited by 180578; 29-04-2008, 11:37.

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    #10
                    Originally posted by veku View Post
                    Juuri näin,uskoisin että tuo H&R madallus on lähes sama kuin tehtaan m-sport ja tuskin se auto tietää onko autossa alkup jouset vai jotkut muut
                    Ainakin E39 alusta toimi todeölla hyvin kun vaan kulmat oli kondiksessa esim keulam madallus tuli testattua 20-55 mm haarukassa

                    Eli uskoisin että kun auton kulmat yms on kunossa niin auto menee ihan mukavasti.
                    Siis ei auto mikään huono ole ajaa mutta selvästi enempi vetelee kuin 16" talvinakeilla
                    Missä jms1601 käytit auton suuntauksessa,vianorilla ykassa ?
                    Pitää nyt kuitenkin ensin tsekata noi rengaspaineet.
                    Ja se on nimenomaan niin päin, että mitä matalampi rengasprofiili ja siis mitä jäykempi kylkinen se on, sitä matalammalla auton painopiste pitää olla.
                    Eli kun renkaan kylki ei enään anna joustoa sivusuunnassa, "huojuttaa" se enemmän koria mikäli sille annetaan mahdollisuus. Esim.e39 on varsin epämukava ajella orggis "horokkijousilla" ja leveällä 19" rengastuksella, mutta tilanne muuttuu täysin kun alusta lasketaan vastaamaan rengastusta ja auto muuttuu selkeästi junamaiseksi jo 30mm:n pudotuksella(kunhan kulmat samalla laitetaan vastaamaan madallusta+rengastusta).
                    Samasta syystä kun alle kiepautetaan 19":n käyttörengastus, ptää myös alustan mahdolliset väljyydet poistaa.
                    Eli orggisjousitus matalalla 19" rengastuksella on kyllä täysin tuhoontuomittu ajatus...myös tietenkin ulkonäöllisesti.

                    Comment

                    • jaki
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2003
                      • 2978
                      • Uusimaa

                      #11
                      Originally posted by Hemi View Post
                      Siis miten/miksi 30mm:n madallus aiheuttaisi kuvaillun kaltaiset oireet ajettavuudessa? Eli oletko sitä mieltä että 19" vanteilla/renkailla ajettavuus stabiloituu kunhan alusta nostetaan vakiokorkeuteen? Ja tosiaan, miksi näin?
                      Ok ,jos noilla tarvikejousilla alusta madaltuu tismallen saman (eikä yhtään enempää) silloin tilanne on toki sama. Siis kuin orggis M-sport alustalla. Nyt en muista miten M-sport eroaa muiden alustan osien suhteen siitä Sportische farbestimmung:sta (tms). Jossa siis vaihdetaan vain jouset. Muutenhan tukivarret menee sellaisiin asentoihin johon niitä ei ole alunperin suunniteltu.
                      Mutta: veikkaan, että paras lopputulos saadaan, kun vaihdetaan kaikki alustan puslat varmuuden vuoksi. Siis, jos autolla on ajettu esim yli 100 tkm.
                      BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                      Comment

                      • _artsi_
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2005
                        • 579
                        • Pori

                        #12
                        Originally posted by 180578 View Post
                        Pitääkö nelipyöräsuuntaus tehdä juuri niillä vanteilla ja renkailla, joilla ajetaan vai voinko tehdä sen nyt ennekuin laitan uudet vanteet alle?

                        EDIT: nyt alla 225/55 R16 ja tulossa 245/35 R19 eteen ja 275/30 R19 taakse...
                        Ei tarvi.
                        BMWssä suuntaus tehdään kuormitettuna.
                        Omassakin joutuivat vaihtamaan pienemmät pyörät, että tuli hyvä.
                        Euromasterin suuntauksen jälkeen oli ratti vinossa ja veteli aika
                        pahasti.
                        Saahan noita 19" pyöriä ensiasennuksenakin, ettei pitäisi olla kauhean
                        hankalaa vaikka jotkut väittävätkin.
                        BMW 330dA e92 M-SPORT

                        Comment

                        • 180578
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2007
                          • 172

                          #13
                          Originally posted by _artsi_ View Post
                          Euromasterin suuntauksen jälkeen oli ratti vinossa ja veteli aika pahasti.
                          Missäs sitten kävit korjauttamassa tuon?

                          Comment

                          • _artsi_
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2005
                            • 579
                            • Pori

                            #14
                            Originally posted by 180578 View Post
                            Missäs sitten kävit korjauttamassa tuon?
                            BMWllä kävin ja todella hyvä ajaa kesä 19" ja talvirenkailla 18".
                            BMW 330dA e92 M-SPORT

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎