Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60/61 comfort-istuimien niskatuesta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TROCK
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2005
    • 435
    • Tampere

    E60/61 comfort-istuimien niskatuesta

    Comfort-penkeissä on tuollainen erillinen tyyny tuen etuosassa. Lyhyt ja ytimekäs kysymys: miten kummassa sen pitäisi liikkua?! Lihasvoimalla vai jostain nappulasta? Ovat ainakin mun autossa niin jäykät, että en tohdi niitä käsin väännellä. Kertokaahan, jotka tiedätte.

    PS. näkyy myös alla olevassa kuvassa, joskin vähän huonosti
    Attached Files
    - - - - - - -
    F10 520dA
    ex E61 530dA, ex E39 530dA
  • nachi
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2006
    • 378

    #2
    Kyseessähän on ns. aktiiviset niskatuet, jotka suojaavat peräänajossa. En suosittele repimään mihinkään suuntaan.

    Näin kertoo BMW.fi:

    "Hellemmin suojaavat.
    Aktiiviset pääntuet.

    Yksi suurimmista peräänajokolareiden aiheuttamista loukkaantumisriskeistä on kaularankaan ja päähän kohdistuva nopea liike eteen- ja taaksepäin. Tehdaslisävarusteisiin mukavuusistuimiin sisältyvät aktiiviset pääntuet vaimentavat tätä niin sanottua piiskaniskuliikettä ja pienentävät siten loukkaantumisriskiä. Peräänajossa nämä pääntuet liikkuvat 20 millisekunnin kuluessa eteenpäin, joten ne pystyvät paremmin vaimentamaan taaksepäin retkahtavan pään liikettä."

    Comment

    • zakspeed
      BTCF Member
      • Nov 2003
      • 1996
      • Tampere/kainuu

      #3
      Nuo "tyynyt" käsittääskeni on ihan mukavuus juttuja ja niitä ohjataan penkin muiden säätönappien joukossa olevalla napilla.
      -M5- '00
      -i3 94 rex '19
      -Ascona B 4.0 '80
      Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
      -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
      -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

      Comment

      • TROCK
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2005
        • 435
        • Tampere

        #4
        Originally posted by nachi View Post
        Kyseessähän on ns. aktiiviset niskatuet, jotka suojaavat peräänajossa. En suosittele repimään mihinkään suuntaan.

        Näin kertoo BMW.fi:

        "Hellemmin suojaavat.
        Aktiiviset pääntuet.

        Yksi suurimmista peräänajokolareiden aiheuttamista loukkaantumisriskeistä on kaularankaan ja päähän kohdistuva nopea liike eteen- ja taaksepäin. Tehdaslisävarusteisiin mukavuusistuimiin sisältyvät aktiiviset pääntuet vaimentavat tätä niin sanottua piiskaniskuliikettä ja pienentävät siten loukkaantumisriskiä. Peräänajossa nämä pääntuet liikkuvat 20 millisekunnin kuluessa eteenpäin, joten ne pystyvät paremmin vaimentamaan taaksepäin retkahtavan pään liikettä."
        Jep, näinhän minäkin olen jostain lukenut. MUTTA siihen että niitä voisi liikutella myös käsin/napeista viittaa se, että melko usein myyntikuvissa pikkutyynyn päät on "ulkona". Tuskinpa noilla kaikilla näkemilläni on ajettu peräkolaria!
        - - - - - - -
        F10 520dA
        ex E61 530dA, ex E39 530dA

        Comment

        • TJJ
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2003
          • 7591
          • Jyväskylä

          #5
          Ohjekirjaa ei tietenkään kukaan lue...? Siellä sanotaan, että noita tukia voi säätää, ihan lihasvoimalla liikuttamalla. Ja aktiivinen niskatuki on eri asia kuin nuo.
          E39 528iA

          Comment

          • vekkuli
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2005
            • 1326
            • Liminka

            #6
            Jeps, eli aktiiviset pääntuet tuli vasta faceliftiin ja nuita todellakin liikutellaan ihan lihasvoimalla, voihan olla tietenkin vähän jäytkät jos ei ole ikinä liikuteltu.
            E93 ///M3
            E60 530dA aka M5
            F11 525dA Xdrive
            Tesla model 3 LR MY22

            Comment

            • jms1601
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2006
              • 338
              • P-Pohjanmaa

              #7
              Käsin liikkuu oiken mukavasti myös minulla. Ei muutakuin rohkeasti kiinni ja kiskaiset
              530e G30 M-Sport -21
              ***********************
              Ex Audi A6 allroad -17
              Ex X5 xd30 M-Sport -14
              Ex 530dA F11 M-Sport -11
              Ex E61 530xD M-Sport -08
              Ex 530DAT E61
              Ex E39 M-Sport

              Comment

              • TROCK
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2005
                • 435
                • Tampere

                #8
                Originally posted by TJJ View Post
                Ohjekirjaa ei tietenkään kukaan lue...? Siellä sanotaan, että noita tukia voi säätää, ihan lihasvoimalla liikuttamalla. Ja aktiivinen niskatuki on eri asia kuin nuo.
                Voi kuule, kyllä sekin on luettu. Itse asiassa auton käyttöohjekirja on niitä harvoja käyttöohjeita, jotka tulee luettua!

                Kirjasessa vaan ei puhuta lihasvoimasta sanallakaan:

                Sivuosien säätö
                Pääntuen etupuolen sivuosia voi kääntää eteenpäin, jotta pään lepoasennossa sivuttaistuki on paras mahdollinen.

                Pääntuki edessä, aktiivinen
                Mukavuusistuimissa on aktiivinen pääntuki. Aktiiviset pääntuet laukeavat peräkolarissa, joka on riittävän voimakas.

                No ok. Olishan tuosta tietty voinut jo järkeillä, että kun kirjassa ei viitata mihinkään nappulaan, niin käsinhän sitäkin joutuu käyttämään.

                Niin ja kirjan teksti on suoraan vuodelta 2004, joten ovatkohan nuo todella vasta faceliftin hienouksia?

                PS. Ja tosiaan, melko helpostihan nuo liikahtivat. Tainnut edellisellä omistajalla olla lievä hilseongelma...!
                - - - - - - -
                F10 520dA
                ex E61 530dA, ex E39 530dA

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎