Announcement

Collapse
No announcement yet.

4F97 EGS: Ratio Monitoring, Clutch B-D vikakoodi vaihteistosta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • HSuomi
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2006
    • 265
    • mäntsälä

    4F97 EGS: Ratio Monitoring, Clutch B-D vikakoodi vaihteistosta

    Kelien kylmetessä on -08 e61 525iX alkanut vaihtamaan todella tökkäsevästi ja pri kertaa tehnyt sellasen että pakki ei pysy päällä kun kylmänä peruuttaa ylämäkeen että joutuu vähän antamaan kaasua reippaammin. Tämän jälkeen ei mene enää myöskään D päälle ja syttyy rattaan kuva näytölle. Virat pois ja tkasin käyntiin ja pikkusen kaasuttelua niin taas naksahtaa vaihde päälle ja pääsee liikkeelle.
    Lootan lämmettyä vaihtaminen on selvästi parempaa eikä ole myöskään ollut pakki ongelmaa.

    Käytin auton Powermaticilla analyysissä ja siellä tarjottiin vaihteiston vaihtoa tai korjausta. Kumpikaan ei ole ihan edullinen remontti näin vanhaan autoon. Onko kenelläkään muulla kokemusta kyseisestä vikakoodista ja onko se nimenomaan kytkimen hajoamiseen liittyvä eikä missään nimessä tule öljyillä tai solenoideilla kuntoon?

    Heikohkosti löytyy tietoa tuosta vikakoodista googlesta haeskelemallsa. Aina on joitain muitakin vikakoodeja lisänä.

    Jos jollain on tommonen ehjä 4-vedon loota vähän ajettuna joutilaana niin voi tarjota
    Bmw 330i -01, KX 250 -03, GSX-R750 -88
    ~~Sälinkään Moottorikerho~~
  • ritariässä
    BTCF Member
    • Jan 2006
    • 3361
    • Raisio

    #2
    Öljymäärä tarkistettu?
    E39&E93

    Comment

    • HSuomi
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2006
      • 265
      • mäntsälä

      #3
      Öljyä pitäisi olla koska vaihde kytkeytyy 1s kuluessa.
      Bmw 330i -01, KX 250 -03, GSX-R750 -88
      ~~Sälinkään Moottorikerho~~

      Comment

      • HSuomi
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2006
        • 265
        • mäntsälä

        #4
        Korjaamolla tosiaan ennustettiin ettei tuo tule millään muulla kikalla kuntoon koska vikakoodi viittaa kytkimen luistamiseen.
        Tänään kun hain auton takasin ni peruutin kotiin päästyä lämpösellä autolla jyrkkään ylämäkeen ja kiihdyttelin rivakasti pakilla ylös. Ei ongelmia. Otin myös tasasella muutamia täyskaasu peruutuksia. En tunne asiaa mutta jotenkin luulisi että luistava kytkin tulisi lämpöisenäkin esiin etenkin noin rajussa testissä. Kylmänä se vaihde putoaa jo ihan kevyelläkin peruutuksella ylämäkeen. Tasasella sentään kulkee.

        Peruutustestien lomassa kävi kerran niin että siellä oli R valittuna mutta ei ollut oikeasti vaihdetta kyktkettynä eikä auto liikkunut. Käytti D:llä ja takasin R niin taas kulki.

        Mitäs jos jossain olisi esim vuotoa tai tukosta ja kylmällä öljyllä ei tulisi kylliksi painetta? Onko suositella etelästä toista vaihteistopajaa tai harrastelijaa josta voisi ostaa kilpailevan analyysin 6HP19 vaihteistolle? Ihan ei vielä viittisi pistää purkuun/myyntiin autoa tai teettää n.4000€ täysremppaa tämän takia ennen kun varmistelee lisää.
        Bmw 330i -01, KX 250 -03, GSX-R750 -88
        ~~Sälinkään Moottorikerho~~

        Comment

        • Shatter
          BTCF Member
          • Mar 2013
          • 854
          • Oulu

          #5
          Helpoin homma ensin tarkistaa öljymäärä. laatikkoöljyt 40C lämpöön ja auto käynnissä täytyproppu auki. Jos ei tule öljyä niin vajausta.
          Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

          E91 330dA xDrive M-Sport '09
          VW Golf Mk4 1.9TDI Automatic `05
          VW Golf Mk5 2.0TDI `09
          MB W108 250S -67

          Comment

          • HSuomi
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2006
            • 265
            • mäntsälä

            #6
            Öljyhän sieltä oli vähissä ja syykin löytyi. Öljypohjassa särö joka kostuu ja ajan kanssa auton alle ilmestyy pikku läntti. Ei vaan ole huomannut vuotoa aiemmin kun se on imeytynyt sinne pohjalevyn päällä olevaan n.10kg painoiseen hiekka- ja pölyesiintymään. Lisäsin öljyä niin toiminta muuttui huomattavasti paremmaksi ja pakki pysyy päällä normaalisti.
            Mistä kannttaa tilata tuo pohja ja öljyt? Saako perus rassaaja samalla vaihdettua sen mekatroniikan 8-tiivisteen vai onko syytä olla koskematta siihen?
            Motonetti tarjoaa tällästä sarjaa: https://www.motonet.fi/tuote/automaa...roduct=19-0362
            Bmw 330i -01, KX 250 -03, GSX-R750 -88
            ~~Sälinkään Moottorikerho~~

            Comment

            • JaniLap
              BTCF Member
              • Sep 2012
              • 2554
              • Tampere

              #7
              Originally posted by HSuomi View Post
              Saako perus rassaaja samalla vaihdettua sen mekatroniikan 8-tiivisteen vai onko syytä olla koskematta siihen?
              Motonetti tarjoaa tällästä sarjaa:
              Löytämäsi öljynvaihtosarja on juuri oikeanlainen. Mainitun tiivisteblokin vaihtoa varten mekatroniikka täytyy käyttää irti, ja samalla kannattaa vaihtaa myös ne kolme kumiholkkia, mikäli olet tiivisteidenkin uusimista miettinyt. Vaihto ei edellytä isompaa erityisosaamista.
              N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
              BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
              Webasto ja Eberspächer vikadiagnostiikka.
              Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
              Tampere

              Comment

              • HSuomi
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2006
                • 265
                • mäntsälä

                #8
                Onko adaptaatiot nollattava kun vaihtaa öljyt ja noi tiivisteet?
                Bmw 330i -01, KX 250 -03, GSX-R750 -88
                ~~Sälinkään Moottorikerho~~

                Comment

                • Rattiukko
                  BTCF Member
                  • Nov 2022
                  • 338
                  • Uusimaa

                  #9
                  Ei kai se pakko ole mutta minä ainakin nollaisin.

                  Comment

                  • HSuomi
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2006
                    • 265
                    • mäntsälä

                    #10
                    Originally posted by Rattiukko View Post
                    Ei kai se pakko ole mutta minä ainakin nollaisin.
                    Saisiko perustelut miksi tekisit sen?

                    Netistä löysin kahta tietoa:
                    1. nollaa tai vaihteistosi hajoaa
                    2. älä nollaa tai vaihteistosi hajoaa

                    Tässä on 229000 mittarissa jos se vaikuttaa tohon päätökseen.
                    Bmw 330i -01, KX 250 -03, GSX-R750 -88
                    ~~Sälinkään Moottorikerho~~

                    Comment

                    • Rattiukko
                      BTCF Member
                      • Nov 2022
                      • 338
                      • Uusimaa

                      #11
                      Mikä se adaptaatio on? Suomeksi sopeutus. Kaikki valmistustoleranssit mitkä vaihteistossa on, käytetyssä osien kuluminen, öljyn viskositeetti joka on erittäin tärkeä turbiinin toiminnan kannalta, sovitetaan vaihteiston toimintaan. Laatikon aivot sisältää tämän ohjelman jolla sopeutus tehdään. Ihmisen tekemä ohjelma laskee parhaansa mukaan mikä mahtaisi olla esim. kytkinlevyjen etäisyys jolla turbiinin levyjä pidetään erossa toisistaan. Öljyn viskositeetti on oleellinen osa tätä laskentaa, ja siksi öljynvaihdon jälkeen nollaus tulisi tehdä. Muitakin muuttujia on, vain ohjelman tekijä tietää tai joku joka on purkanut ohjelmakoodin joka laatikkoa käskee.

                      Se mitä laatikko on vaikka 100 000km matkalla oppinut öljyistään ja toiminnastaan ei öljynvaihdon jälkeen pidä enää paikkaansa. Siksi adaptaatio on hyvä nollata ja laatikko opettelee asiat uudestaan. Jos ei opettele, laatikossa on vikaa. Tämä on minun käsitys asiasta.
                      Last edited by Rattiukko; 22-11-2023, 06:18.

                      Comment

                      • Shatter
                        BTCF Member
                        • Mar 2013
                        • 854
                        • Oulu

                        #12
                        Adaptaatiot on ja tulee varmasti olemaan kuuma peruna aina ja mieli piteitä niin monta kuin tekijää, oikea ohje sopeutuksen nollaamiseen mahtaa olla ainoastaan jonkin mekaanisen osan vaihto.

                        Jos laatikko on kunnossa ja sopeutukset nollaa öljynvaihdossa kuten moni pajakin tekee ne kyllä katselee paikkansa uudelleen ajan kanssa. Sopeutukset kuitenkin on mekaanisten osien kulumista/toleransseja varten joten en usko että uusien vs vanhojen öljyjen vaikutus olisi niin iso etteikö laatikko sopeutuisi niihin nopeampaa kuin se että niitä lähdetään ajamaan sisään täysin nollasta.

                        Useamman mekaremontin perusteella kun on arkiajossa ajettu sopeutukset takaisin nollauksen jälkeen ne on alkaneet pysymään paikallaan vasta useamman tuhannen kilsan jälkeen.
                        Last edited by Shatter; 22-11-2023, 06:38.
                        Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

                        E91 330dA xDrive M-Sport '09
                        VW Golf Mk4 1.9TDI Automatic `05
                        VW Golf Mk5 2.0TDI `09
                        MB W108 250S -67

                        Comment

                        • Rattiukko
                          BTCF Member
                          • Nov 2022
                          • 338
                          • Uusimaa

                          #13
                          Jostain löytyy varmasti ZF:n paperi mitä öljynvaihdon / tiivisteiden vaihdon jälkeen kannattaisi laatikolle tehdä. ZF:n ja BMW:n suosituksethan poikkeaa toisistaan esim. laatikon öljynvaihdon osalta, vaihdetaanko niitä ollenkaan vai ei. Mieluummin uskon ZF:ää. En ole paperia lukenut, mutta jos joku löytää...
                          Last edited by Rattiukko; 22-11-2023, 06:55.

                          Comment

                          • ErkkiE
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2006
                            • 519
                            • Espoon haja-asutus

                            #14
                            Öljynvaihto-ohjeessa on vain ohjeet öljyn täyttöön, ei puhuta adaptaatioista mitään.

                            Solenoidien mukana tulevassa ohjeessa kehotetaan nollaamaan adaptaatiotkin.

                            Tiivisteiden (kasitiiviste ja ne mekan ja vaihteiston väliin tulevat pötkylät sekä läpiviennin tiiviste) mukana ei ole ohjetta, joka sanoisi asiasta juuta tai jaata. Näiden vaihto edellyttää mekan irrotusta eli samalla sitten tosiaan vaihtuu johtosarjan läpiviennin tiistekin, kun johto pitää ottaa irti.

                            E

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎