Announcement

Collapse
No announcement yet.

530xd alipaine letkut

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • p0ks
    Bimmer Rookie
    • Oct 2013
    • 80
    • lahti

    530xd alipaine letkut

    09/2005 malli(2006 papereissa), imusarjan alla 4 nippainen alipaine hässäkkä, ensimmäinen(lähinnä keulaa) tulpattu tulpalla ja tulipeltiä lähin tulpattu pultilla js selkeästi letku katkaistu, mitä tämä viimeinen alipaine lähtö ohjaa?
    Otin kokeeks egr letkun irti ja siinä tuntui imua, onko ok? Myös samalla loppui turbon puolella hassu kumina?! Letku takaisin kiinni ja heti alkoi kumina uudestaan.
    Vikakoodina 4501 ja 438D
  • Clavurion
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 9078
    • Oulu

    #2
    Jos on 9/2005 valmistettu, niin tämä on ilmeisesti M57N2 servo-ohjatulla turbolla? Siksi se yksi alipainelähtö on jo tehtaalta tulpattu. Viimeinen jälkikäteen tulpattu lienee imusarjan läppien solenoidille menevä (solenoidi plenumin alapuolella, lähtevä letku keltaraitainen) ja liittyy poistettuihin läppiin. Jos EGR on softassa edelleen käytössä, niin vähän kuulostaisi siltä, että EGR:n alipainesolenoidi ei toimi oikein.
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • p0ks
      Bimmer Rookie
      • Oct 2013
      • 80
      • lahti

      #3
      Kiitos vastauksesta.
      En nähnyt äkkiseltään alipaine ohjausta turbossa ja imusarjan läpät on kuullemma poistettu joten sillä selittyisi tuo itse tulpattu letku.
      https://spareto.fi/tuotteet/pierburg...l/7-22796-01-0 onko tämä se solenoidi?
      Näyttäisi olevan vähän pahassa paikassa, mihkä toinen alipaine letku menee?
      Mietin vanhan jättämistä paikalleen ja vetäisin uudet alipaine letkut muuta kautta, kuhan tiedän mihkä toinen menisi.

      Comment

      • Clavurion
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 9078
        • Oulu

        #4
        Kyllä tuo on se solenoidi. Vaikka Motointegratorista pikkusen edukkaammin.



        Ota suosiolla imusarja irti, niin alipaineletkujen ja solenoidin uusinta onnistuu nätisti. Toinen jakotukilta lähtevistä alipaineletkuista menee moottorin tukikumien solenoidille, joka on myös siinä lohkon kyljessä hieman taaempana.
        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        • ErkkiE
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2006
          • 519
          • Espoon haja-asutus

          #5
          Mulla pitäisi olla vielä ainakin yksi tuollainen solenoidi hyllyssä, jonka pitäisi olla ehjä (laita YV, jos kiinnostaa). Näppärin sormin on tuollainen tullut vaihdettua imusarja paikoillaankin, mutta ei siinä välttämättä ajassa voita kylläkään.

          Yksi alipaineletku muuten (ainakin jos LCI ja ei-M-sport) saattaa mennä vielä sinne puskurin suuntaan. Siellä on sinne jarruille menevässä jäähdytyskanavassakin alipaineläppäsysteemi(!)

          E
          Last edited by ErkkiE; 17-11-2023, 09:55.

          Comment

          • p0ks
            Bimmer Rookie
            • Oct 2013
            • 80
            • lahti

            #6
            Tuli osa vaihdettua imusarja paikalla, meni suht helposti, puolisen tuntia, mutta en katsonut tarkkaan kumpi letkuista menee säätimen ylempään nippaan, varmaan on merkitystä miten menee, nyt egr:lle menevä muistaakseni ylemmässä ja rupes tulee vikakoodi maffista ja ahtopaine säätimestä.41AB ja 3FF0, myös 4501 koodi palasi, letkut väärin päin vai hajosiko kerralla muutakin?

            Comment

            • ErkkiE
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2006
              • 519
              • Espoon haja-asutus

              #7
              Näkyiskö tuossa?



              Voin omastakin autosta tarkistaa kyllä, mutta todnäk väärin päin nyt.

              E

              Comment

              • p0ks
                Bimmer Rookie
                • Oct 2013
                • 80
                • lahti

                #8
                Tarkistin eli kauimmainen sähköliittimestä menee suoraan egr, kuten tuossa kuvassa on, nämä kuvat ilmeisesti luotettavia?
                Isommassa letkussa mihkä toinen letku menee vaihtui sen paikka, mutta eihän sillä ole merkitystä mihkä sen niistä laittaa kun kaikki on yhteydessä toisiinsa?
                Vaihdoin alipaine letkut, ehkä hieman ohueenpaa ja menee sormin puristamalla kasaan, voiko olla niin paljon alipainetta että se imisi letkun kasaan ja siitä tulisi nämä uudet oireet?
                Osa on alkuperäisestä vastaava.

                Comment

                • ErkkiE
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2006
                  • 519
                  • Espoon haja-asutus

                  #9
                  On tai ei tai sitten osasta on variaatioita. Katsoin purkukoneessa ollutta alkuperäisosaa ja siinä nuo on just päinvastoin kuin realoem:n kuvassa eli alipaine tulee siihen päässä olevaan nippaan!

                  Mutta osassa on itse asiassa myös merkattu letkujen paikat. Siellä on "VAC" ja "OUT". VAC (vacuum) on se siltä alipaineen jakokiskolta tuleva alipaine ja "OUT" on sitten se paineohjaimelta EGR:lle menevä alipaineohjaus. Vanhassa osassa tietysti jonkin öljymujun peitossa, kun tuolla päin konetta harvoin on ihan öljytöntä. Sillä ei ole merkitystä, mistä alipaineen kiskolta olevasta nipasta se tulee, kunhan alipaine ei muuten vuoda mistään. Alipainepumppu tekee maksimissaan jotain 0,7...0,8 bar muistaakseni, niin varmaan se ihan löysän letkun imee kasaan, mutta aloittaisin nyt kuitenkin letkujen laittamisesta oikein.

                  3FF0 on MAF mutta eikö 41AB ole ahtopaineen anturi (imusarjassa) eikä ahtopaineen säätö. Toki ehkä noikin voi sekoilla, jos EGR:n virtaukset sekaisin? Tai sitten kaksi eri vikaa?

                  E

                  Last edited by ErkkiE; 23-11-2023, 10:12.

                  Comment

                  • p0ks
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2013
                    • 80
                    • lahti

                    #10
                    Kiitos kun tsekkasit omastasi.
                    Mulla taisi vaihtua imusarjan läppiin liittyvä ja egr solenoidin alipaine nippojen paikat siinä jakokiskossa.
                    Vaihdan ne takaisin sekä muutan solenoidin alipaineletkut toisin päin.
                    Näitä maf ja ahtopaine anturi koodeja ei oo aikaisemmin ollut ja nyt se vetää tehot pois autosta, eli uskoisin että jollain tapaa liittyisi tähän solenoidi hässäkkään.
                    Ahtopaine anturi on vissiin aika lähellä tota solenoidia, imusarjassa päällä? Sitä vähän käänsin mutta en irrottanut, voi toki olla että ottanut itseensä..

                    Comment

                    • ErkkiE
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2006
                      • 519
                      • Espoon haja-asutus

                      #11
                      Ahtopaine (tai imusarjan paineen) anturi on tosiaan siinä imusarjassa (siinä "yhtenäisessä osassa") noin viitospytyn kohdilla eli ihan noilla kohdilla, missä se painesäädin on siellä alla. Anturi on ihan vain painamalla siinä kumitutissa kiinni, mutta mitään jykevää tekoahan se ei ole. (Tuommoinenkin löytyy ylimääräisenä nurkista.)

                      Sillä ei pitäisi olla merkitystä, missä kiskon nipassa letku on, kun niissä kaikissa pitäisi olla sama alipainepumpun tekemä alipaine.

                      E
                      .
                      Last edited by ErkkiE; 23-11-2023, 16:09.

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎