Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 530 XD vaihdot tökkii kylmänä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Timo N
    Bimmer Rookie
    • Oct 2014
    • 168
    • Ylöjärvi

    E61 530 XD vaihdot tökkii kylmänä

    Autolla menty n. 370tkm, tänä talvena ilmennyt, että kylmänä varsinkin 1-2 ja 2-1 vaihto töksähtää. Lämpöisellä laatikolla ei oiretta ole.
    Mikä mahtaa olla vikana?
  • edva
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2018
    • 286
    • Pirkkala

    #2
    Montako kertaa lootaan tehty öljynvaihto ja millon viimeksi?
    Onko tiedossa, että megatroniikan tiivisteitä tai muita osia olisi vaihdettu?
    Onko ohjelma edelleen tehtaan alkuperäinen?
    Lämpiäähän kone normaalisti eli nollakelissä noin 15-30min ajossa jäähynesteen lämmöt on 90 astetta.

    Sokkona sanoisin, että lootan öljyt ja pohja(suodatin) vaihtoon huuhtelemalla ja kunnon vellit tilille (ZF oma öljy, LiquiMoly tms. laatumerkki, joka tarkoitettu ZF 6hp laatikolle). Samalla megatroniikka alas ja tiivisteet vaihtoon (4 lakupötkön näköistä kumia ja 8-tiiviste). Jos tämä yhtään auttaa tai lootan toiminta paranee, laittaisin lootaan uuden xHP ohjelman. Suosittelen stage 3 suoraan. Siinä D on mukava ajella ja sportilla sitten rallipätkät.

    Jos öljyn ja megan tiivisteiden vaihto ei auta mitään, luultavasti loota on jo isomman huollon tarpeessa.
    e61 530xd LCI 3/2007

    Comment

    • Timo N
      Bimmer Rookie
      • Oct 2014
      • 168
      • Ylöjärvi

      #3
      Moro
      Öljyt vaihdettu lukemassa 230tkm, tuskin muulloin. En usko että megaa on pidelty. Onkos nuo mainitsemasi osat pahat vaihdettavat? Laatikon olen irroittanut toisesta samanlaisesta mutta tuota megatroniikkaa en ole pidellyt.
      Ohjelma on alkuperäinen ja tuon xhp ajattelin asennuttaa.

      Comment

      • edva
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2018
        • 286
        • Pirkkala

        #4
        Check out https://www.oembimmerparts.com to get your parts to repair your ZF 6HP19 transmission!The ZF 6HP19 transmission has it's common problems just like ...

        Megan tiivisteet menee suunnilleen näin. Tuossa E90 kori ja 6hp19. Sulla vissiin sama ku mulla eli 6hp26 mut periaate sama. Helppo homma.
        Last edited by edva; 14-01-2024, 12:51. Reason: Ne on vähän eri mittasia et kato et menee oikeille paikoilleen. Mulla noi lakut oli kutistunu niin et oli noin 2mm lootan sisällä eikä siis tiivistelly kyl enää mitään. Loota nyki kylmänä ja humppas l
        e61 530xd LCI 3/2007

        Comment

        • HSuomi
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2006
          • 265
          • mäntsälä

          #5
          Nelivetoiseen e61 on aika kulli vaihtaa mekatroniikan tiivisteet. Justiin tein ittelle. Hyvä varata viikonlopun verran aikaa tai ainakin pari pitkää iltaa. Myös hyvä olla kaveri mukana kun ottaa mekatroniikkaa irti/laittaa paikalleen.
          Öljypojan ja tiivisteiden mukana tulleet 6l öljyä (aeromotorsin kitti) ei riittänyt vaan hain vielä muistaakseni 3l lisää.
          Kannattaa varata runsaasti sanomalehtiä ja purua nosturin alle ja huonoimmat vaatteet päälle. Se homma on kauheaa öljykylpyä.

          Nii joo ja vaikka luulee ettei sitä läpiviennin tiivistettä saa nelivetoisessa vaihdettua purkamatta jakolootaa, niin kyllä se tulee kun sorkkaraudalla vääntää vaihteiston kannattimia "auki" niin juuri ja juuri mahtuu saamaan sen pois ja uuden tilalle. Ja valkoisella tussilla merkki siihen uuteen läpivientiin että tietää mihin asentoon se pitäisi tulla. Pienikätiselle helpompi homma saada se paikalleen.
          Bmw 330i -01, KX 250 -03, GSX-R750 -88
          ~~Sälinkään Moottorikerho~~

          Comment

          • ErkkiE
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2006
            • 519
            • Espoon haja-asutus

            #6
            Itse urheilin sen jakolaatikkoon kiinnittyvän pakoputken kannatinraudan pois tieltä mielenkiintoisella yhdistelmällä niveltorxeja ja jatkoja, mutta siinä on aikamoinen taiteilu, että saa ne ensin pultit pois jo lopulta takaisin paikalleen. Helpompaa lienee jokin muu tekniikka, jolla vääntämällä tai laatikon takapäätä laskemalla tekee hiukan lisää tilaa siihen. Eihän se sen raudan irrotuksenkaan jälkeen vielä kovin tilavaa ole, mutta helpompaa. Ei siinä nelivetoisessa kyllä tuon läpiviennin lisäksi mitään sen ihmeempää ole.

            Sinänsä sitten tietysti hiukan herran hallussa, että kuinka paljon paremmaksi vanha laatikko noilla tulee. Omassa tapauksessa ei edes (lisäksi) solenoidit ja zipkit kokonaan pelastaneet (vaikka tekivät kyllä paremmaksi ja antoivat jatkoaikaa), vaan Maaningan reissu tarvittiin.

            E
            Last edited by ErkkiE; 16-01-2024, 08:39.

            Comment

            • Timo N
              Bimmer Rookie
              • Oct 2014
              • 168
              • Ylöjärvi

              #7
              Originally posted by ErkkiE View Post
              Itse urheilin sen jakolaatikkoon kiinnittyvän pakoputken kannatinraudan pois tieltä mielenkiintoisella yhdistelmällä niveltorxeja ja jatkoja, mutta siinä on aikamoinen taiteilu, että saa ne ensin pultit pois jo lopulta takaisin paikalleen. Helpompaa lienee jokin muu tekniikka, jolla vääntämällä tai laatikon takapäätä laskemalla tekee hiukan lisää tilaa siihen. Eihän se sen raudan irrotuksenkaan jälkeen vielä kovin tilavaa ole, mutta helpompaa. Ei siinä nelivetoisessa kyllä tuon läpiviennin lisäksi mitään sen ihmeempää ole.

              Sinänsä sitten tietysti hiukan herran hallussa, että kuinka paljon paremmaksi vanha laatikko noilla tulee. Omassa tapauksessa ei edes (lisäksi) solenoidit ja zipkit kokonaan pelastaneet (vaikka tekivät kyllä paremmaksi ja antoivat jatkoaikaa), vaan Maaningan reissu tarvittiin.

              E
              Onkos kustannus mimmoinen jos uusii noi solenoiditkin ja zipkitin, mikälie?

              Comment

              • ErkkiE
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2006
                • 519
                • Espoon haja-asutus

                #8
                Solenoidit on siinä halvimmillaan jossain 350-400 e tuohon laatikkoon (gen 2 e-shift). Zipkit (Sonnax) noin 200 e. Välitiiviste vajaa 100 e. Omaa työtä aika monta tuntia askarrellessa Zipkitin asennus siis vaatii mekan "halkaisun".

                En usko, että tuota kannattaisi teettää ulkopuolisella (ainakaan kaupallisella toimijalla), kun usein tehdään valmiiksi huonosti toimivaan laatikkoon. Työtä mene kuitenkin aika paljon ja kukaan ei voi tuosta taata, kuinka paljon paremmaksi tulee, kun ei se zipkit korjaa vaikka venttiilien väljyyksiä mekassa tai laatikon muita mekaanisia vikoja. Ne sitten saa kuntoon vain täydellä kunnostuksella, mutta sen kannattavuus tietysti jokaisen pitää itse arvioida, kun iso investointi vanhoihin autoihin.

                E
                Last edited by ErkkiE; 17-01-2024, 08:52.

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎