Announcement

Collapse
No announcement yet.

Täyttömäärät xdriven voimansiirtoon

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hietase
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2012
    • 557
    • Espoo

    Täyttömäärät xdriven voimansiirtoon

    Omistajan käsikirjaa ei vielä ole ja netistä löytyi monenlaisia tietoja. Tarkoitus olisi tehdä perushuoltoa.

    Auto on 11/2007 525xd manuaali

    - onko 83222365987 BMW synthetic OSP oikea öljy sekä etu- että takaperään? Riittääkö litran pullo per perä?
    - onko 83222409710 BMW DTF 1 / TF0870 oikea öljy jakolaatikkoon? Riittääkö litran pullo?
    - onko 83222339221 BMW MTF LT-3 oikea öljy vaihdelaatikkoon? Kuinka paljon menee?

    Ilmeisesti 33117525064 on tyhjennysproppu sekä etu- että takaperiin ja jakolaatikkoon?

    Vaihdelaatikon tyhjennysproppua en löytänyt realoemista, tai muualtakaan. Vinkkejä?

    Kuinka kranttuja nämä yleisesti ottaen ovat öljyjen suhteen, eli onko kannattavaa maksaa marmorille, vai selviääkö jollain muulla vaihtoehdolla?

  • Rattiukko
    BTCF Member
    • Nov 2022
    • 577
    • Uusimaa

    #2
    Kyllä siellä muutkin öljyt toimii. Vaihdelaatikon proppu on muovisessa öljypohjassa, muovia. Suodatin on myös kiinteänä öljypohjassa ja öljypohja pitää vaihtaa jos haluaa vaihtaa suodattimen.

    Litran pullo riittää jakolaatikkoon. Monet on vaihtanut sen tyhjennyspropun kautta. Foorumilta löytyy topikkeja kuinka se tapahtuu ja youtubesta video. Tuskin siihen uutta proppua tarvitsee.

    Joku muu tietää ehkä etu ja takaperistä.

    Comment

    • hietase
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2012
      • 557
      • Espoo

      #3
      Muovinen öljypohja ja proppu - jessus!!

      Tuon youtubepätkän olen varmaan nähnytkin. Kaveri porasi kumitulppaan reiän pumpun letkulle. Ihan näppärä idea, aikamoinen purkaminen olisi jos täyttöreiästä laittaisi.

      Comment

      • vekkuli
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2005
        • 1326
        • Liminka

        #4
        Originally posted by hietase View Post
        Muovinen öljypohja ja proppu - jessus!!

        Tuon youtubepätkän olen varmaan nähnytkin. Kaveri porasi kumitulppaan reiän pumpun letkulle. Ihan näppärä idea, aikamoinen purkaminen olisi jos täyttöreiästä laittaisi.
        Kaiketi kyseessä manuaali? Ei ole muovista öljypohjaa. Samanlaiset proput siellä on kuin perissäkin.
        E93 ///M3
        E60 530dA aka M5
        F11 525dA Xdrive
        Tesla model 3 LR MY22

        Comment

        • ErkkiE
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2006
          • 608
          • Espoon haja-asutus

          #5
          Manuaalissa ei ole ihan samanlaiset proput kuin perissä (etuperä, takaperä, jakolaatikko kaikissa keskenään samanlaiset). Manuaalissa on sellaiset alumiiniset proput, joissa paljon pienempi avainkoko (ja se proppu on ihan kosmisen hintainen, jos niitä vaihtaa uusiin, tyyliin 20+ euroa; yleensä vaihtanut tyhjennyspropun, jos olet vaihtanut). Samanlainen proppu sekä tyhjennys että täyttö. Manuaalin öljy vaihtuu noilla kieppeilla LT2 ja LT3 välillä, mutta noissa öljyissä on joku ihan minimaalinen ero viskositeetissa ja laatikossa sisäisesti ei käsittääkseni vaihtunut mikään tuossa välissä. Loppuvuoden 2007 auto on todennäköisesti ollut LT3:lla - laatikon kyljessä saattaa olla jotain vanhaa tarraa, joka kertoo, mitä siellä on ollut tai sitten ei. Manuaaliin menee noin 1.5-1.6 l. Bemarin oma (arvokas) öljy toimii, mutta toimii myös muut LT2/LT3-yhteensopivat. Esim. Castrol Syntrans B 75W.

          Peräöljy ei ole enää nimellä OSP vaan markkinanimi on jotain muuta (tyyliiin Castrol Syntrax Longlife 75W-90). Sopivia BMW-hyväksynnällä löytyy niin Castrolilta kuin muiltakin. Etuperään menee noin 6 desiä, takaperään menee noin litra sen mukaan, paljonko saat imettyä pois, koska tyhjennysproppua ei ole. 2l yhteensä riittää varmasti periin.

          Jakolaatikkoon menee myös sellainen jotain 6-7 desiä. Litran pullo riittää. Itse en näe syytä vaihtaa tyhjennyspropun kautta. Kannakeraudan taiteilee pois tieltä, niin saa nätisti täytettyä täyttöpropusta eikä tarvi arpoa, tuliko oikea määrä. Tyhjennysproppukin oli manuaalissa hiukan vähemmän ahtaasti kuin automaatissa. Ihan hyvin on toiminut jakolaatikossa Febin korvaava öljy, jollei viitsi maksaa marmorin hintoja.

          E

          Comment

          • Rattiukko
            BTCF Member
            • Nov 2022
            • 577
            • Uusimaa

            #6
            Noita on manuaaleinakin? Luulin että automaatti.

            Comment

            • hietase
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2012
              • 557
              • Espoo

              #7
              Joo, tämä on manuaali, valmistettu 11/2007. Tarkoituksella ostin kun aloitetaan pojan kanssa ajoharjoittelu.

              Tässä kyllä on tyhjennysproppu takaperässä. Tänään pääsin nosturille niin kävin vähän ihmettelemässä paikkoja.

              Kiitos neuvoista.

              Comment

              • ErkkiE
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2006
                • 608
                • Espoon haja-asutus

                #8
                Se vaihdelaatikon tulpan nro on 23117531356 (Screw Plug With Gasket Ring; M18X1,5). Onnittelut manuaalin löytymisestä. Mulla E91:n kopassa yhdistelmä diesel-neliveto-manuaali ja se on paljon enemmän omaan makuun kuin tuo toinen auto E61 diesel-neliveto-automaatti.

                E

                Comment

                • hietase
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2012
                  • 557
                  • Espoo

                  #9
                  Kiitos tästäkin osanumerosta.

                  Onhan tässä itsellä hieman totuttelua näihin pk-seudun jonoihin, kun edellinen manuaali oli e39 530i vuonna 2012... Mutta hyvältä tuntuu, välitykset passaavat moottorin luonteeseen.

                  Kävin koeajamassa myös alkupään F11 530d manuaalin. Siitä en oikein tykännyt, kun esim. kiihdytyksessä sai pitää niin mahdotonta kiirettä. Tietysti se varmaan johtui sen menohaluista, veto tuntui kerrassaan raivokkaalta tällaisen 12 vuotta e39 530da:lla ajaneen näkökulmasta.

                  Comment

                  • Heguli 31
                    BTCF Member
                    • Oct 2004
                    • 10030
                    • KVLA

                    #10
                    Originally posted by Rattiukko View Post
                    Noita on manuaaleinakin? Luulin että automaatti.
                    Tämmöttinen kirjoitus oli aloitus postauksessa: "Auto on 11/2007 525xd manuaali"
                    Last edited by Heguli 31; 17-09-2024, 11:53.

                    Comment

                    • hietase
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2012
                      • 557
                      • Espoo

                      #11
                      Löysin perien ja jakolaatikon propuille kiristysmomentiksi 60 Nm. Tämä tuli vastaan lukuisilta sivuilta, joten lienee totta

                      Mutta mikä on manuaalivaihteiston proppujen momentti? Siihen löytyy kaikenlaista "tietoa" netistä.

                      Comment

                      • JaniLap
                        BTCF Member
                        • Sep 2012
                        • 2712
                        • Tampere

                        #12
                        Originally posted by hietase View Post
                        Mutta mikä on manuaalivaihteiston proppujen momentti?
                        Kiristysmomentti tyhjennys- ja täyttöpropulle on 35 Nm.

                        IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                        BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                        Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                        Tampere

                        Comment

                        • hietase
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2012
                          • 557
                          • Espoo

                          #13
                          Loistavaa, kiitos!

                          Comment

                          • hietase
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2012
                            • 557
                            • Espoo

                            #14
                            Kävin vaihtamassa litkut.

                            Oli kuten edellä joku sanoi, eli takaperässä oli vain yksi proppu. Siitä imin mitä sain ja täytin, kunnes alkoi lirua.

                            Etuperässä oli kaksi proppua. Tyhjennysproppu oli helposti esillä, ylempään piti operoida pyöränkotelon puolelta. Täytin ylemmästä kunnes alkoi lirua.

                            Jakolaatikon ylempään proppuun pääsi käsiksi, kuten jossain palstan ketjussa todetaan, ottamalla kannatinrauta pois ja taivuttamalla hieman lämpösuojaa. Varmistin vaihteistonosturilla, ettei tule roikotusta. Jakolaatikosta tuli tosi vähän tavaraa ulos tyhjennyspropusta, varmaan vain 2,5-3 dl. Täytin ylemmästä kunnes alkoi lirua. Meni noin 7 dl.

                            Vaihdelaatikkoon laitoin 1,6 l. Tässä vaiheessa ei vielä lirunut täyttöaukosta.

                            Kaikki nesteet olivat yllättävän kirkkaat, ilmeisesti auton mukana tullut huoltokirjanpito todella pitää paikkansa.

                            Otsikkoon liittymätön tyhmä kysymys. Jos etukardaanin vaihtaa, valuuko silloin jakolaatikosta öljyä ulos? Ihmettelen vaan tuota vähäistä nestemäärää joka sieltä tuli. Vuotoja ei nähdäkseni ollut, mutta autoon on vaihdettu hiljattain etukardaani. Jos siinä yhteydessä on vähän valunut ulos, eikä olla täytetty...

                            Comment

                            • edva
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2018
                              • 301
                              • Pirkkala

                              #15
                              Etukardaanin irrotus ei aiheuta nesteiden valumista
                              e61 530xd LCI 3/2007

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎