Announcement

Collapse
No announcement yet.

e60 eturenkaan kuluminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pete79
    Newbiemmer
    • Mar 2004
    • 18
    • keski-pohjanmaa

    e60 eturenkaan kuluminen

    Eli eturengas, vasen, kuluu sisäreunasta epätasaisesti "harjanteelle". Missä vika? renkaat suunnattu tuokokuussa ja toissapäivänä katsastettu, ei välystä alustassa. Autossa on m-sport alusta 19" vanteet jotka on suorat. liitteenä raportti suuntauksesta. Siinä sanomista camperissa mutta sanoivat ettei tuo haittaa ja sitä ei pysty säätää? Eli onko kuitenkin camberi syönyt kumen vituralleen ja eikö sitä muka saa säädettyä?
    Attached Files
    BMW 530 DA -04

    EX: BMW 320 D -03, BMW 320 D -98, VW GOLF -94, VOLVO 360 GL turbo -87.
  • ockelbo4500
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2007
    • 924
    • Sotkamo--Oulu

    #2
    Johtunee juuri tuosta Camberista tuo kuluminen koska negatiivista eli yläreuna sisempänä. Tuommonen 40 minuuttia(38'') tarkottaa käytännössä että renkaan yläreuna on jotain 6-7mm sisempänä kuin alareuna(jos katsot autoa suoraan edestä tai takaa).

    Takana tuota Camberia on negatiiviisena reilusti (siis BMW:ssä tyypillisesti) ja sitä kompensoidaan reilulla aurauksella takapyörissä. Tuossa lapussa näkyy taka-aurausta olevan liian vähän(en tiedä voiko säätää) ohjearvoihin nähden, mutta jos ei sisäreunat renkaista häviä niin se ei haitanne mitään.
    BMW E84 X1 18dXdrive -14

    Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
    Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
    Ex, E46 320 d Touring -01
    Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

    Comment

    • FastDsl
      Bimmer Rookie
      • Apr 2003
      • 178
      • nollayhdeksän

      #3
      Kokemuksesta uskallan sanoa, että camber ei aiheuta renkaan kulumista tuolla tavalla. Varsinkaan noin pienillä camber kulmilla. Camber saa olla reilusti alle -1asteen eikä sekään kuluta renkaita. Eli kuluminen johtuu liialisesta harituksesta, aurauksesta tai kulkukulmasta jos välyksiä ei ole. Jos oikein tulkitsen tuota lappua, niin sulla on aurausta 0ast38min, kun ohjearvo on välillä -0ast5min 0ast15min. Eli jonkin verran liikaa on aurausta, about yli tuplaten. Kuluminen saattaa johtua siis liiasta aurauksesta. En osaa sanoa paljonko tuo 38min on millimetreinä, mutta nyrkkisääntönä pyörät pitäisi olla suorassa tai 1-2mm aurausta.

      En ole tutustunut E60 camber säätöön mutta todennäköisesti sitä saa hieman säädettyä. Pitää vain viilata/sahata ne yläpään lukitustapit poikki, jolloin yläpäätä pääsee säätämään mikäli pultin reiät ovat ovaalin muotoiset. Näin ainakin on E46:ssa.

      Toisaalta jos suuntauksen jälkeen on unohtunut kiristää raidetangot yms. paikat tai ne ovat löystyneet suuntauksen jälkeen, sun pyöränkulmat voi olla mitä tahansa -->kulumista. Joka tapauksessa sun kannattaa käydä nuo ohjauskulmat uudellen tarkistamassa+säätämässä.
      Last edited by FastDsl; 29-10-2008, 22:06.
      Musta 335i E91 N55
      Musta 520d F11
      Musta 535d E60
      Musta 320d E91
      Musta 330d E46

      Comment

      • Rocla
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2002
        • 7692
        • Kajaani

        #4
        Yleensä toisen renkaan kuluminen ei johdu aurauksesta/harituksesta, vaan sen virheellisyys syö molempien puolien renkaat, samoin toispuoleinen välys ohjauksessa.
        Olli.

        Comment

        • Ha2
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 1786
          • Oulu

          #5
          Sellastakin oon kuullu, että huonot iskarit syö renkaan hampaalle. Mulla kului E36:ssa takarenkaat sisälaidoista (kulmat kunnossa) hampaalle noepastikin, kun takaiskarit oli vaihtokunnossa. Uusilla isakreilla ja uusilla renkailla (kulmien säätöihin ei koskettu tässä välissä) tuota hampaalle kulumista ei tullut.

          Edit: Kai se jokin väljyyskin voi tehdä tuollaista. Katsastajat ei vaan huomaa/osaa kattoa kaikkea.
          E61 525d LCI

          Comment

          • poke
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 3102

            #6
            Originally posted by pete79 View Post
            Eli eturengas, vasen, kuluu sisäreunasta epätasaisesti "harjanteelle". Missä vika? renkaat suunnattu tuokokuussa ja toissapäivänä katsastettu, ei välystä alustassa. Autossa on m-sport alusta 19" vanteet jotka on suorat. liitteenä raportti suuntauksesta. Siinä sanomista camperissa mutta sanoivat ettei tuo haittaa ja sitä ei pysty säätää? Eli onko kuitenkin camberi syönyt kumen vituralleen ja eikö sitä muka saa säädettyä?
            oliko säädettäessä autossa kuormaa? Bemarin pyöräkulmat on aina säädettävä kuormattuna.
            Kulkineet/projektit:

            640D F06
            530iA E39
            635 CSi E24
            518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
            1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

            Comment

            • pete79
              Newbiemmer
              • Mar 2004
              • 18
              • keski-pohjanmaa

              #7
              säätö tehtiin merkkiliikkeessä ja silloin myös tarkistettiin ettei ole välyksiä missään. Kuormaa ei kylläkään ollut säädön aikana, ja iskarit tuntuu ihan hyviltä ja katsastus arvojen mukaan melkein 80% kunnossa "mikäli siitä voi jotain päätellä". Itestä tuntuu vähän siltä että vika johtuu tuosta camberista, mutta se säätöhomma kiinnostaa. Onko tässä säätöjä vai ei. Kyllähän se tietysti selviäis ko jaksais mennä tuonne pakkaseen ruuvaamaan yläpäästä pari mutteria irti ja kattois onko reissä säätövaraa vai ei mutta kyllä täällä varmaan joku tietää sen.
              BMW 530 DA -04

              EX: BMW 320 D -03, BMW 320 D -98, VW GOLF -94, VOLVO 360 GL turbo -87.

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎