Miten seuraatte counter lukemia ajon aikana ja mitkä syyt antaa 3104 vikakoodin N53 koneella?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Misfire counters
Collapse
X
-
Onko tämä luettu?
How to act if problems with NOx system are solved, the engine performs Stratified charge again, but in some conditions uneven run is noticed or 3104 error (uneven run, Stratified charge) is stored. (1) Software upgrade of the existing release using ISTA P: The service data status ”Button designation: improve […]E93 335i Aarre, Montego blue
E90 318i talvipulkka
Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.
-
👍 1
Comment
-
-
https://bimmerprofs.com/rough-run-summary/ Täältä itse löytänyt melkein kaiken aiheeseen liittyen ja tosta löytyy heti top20 viat 3104 koodille.
Oon katellut countereita ebayn halpis ELM327 palikalla ja TouchScan ohjelmalla läppärillä. Omalle autolle joutui laittamaan NOXEM anturin, polttoaineen paineanturin matalapainepuolelle ja uudet suuttimet jotta sain ongelmat pois. Toki muutamaan kertaan piti NOX anturi vaihtaa tuohon NOXEMIN perään uuteen kun se tuppaa menemään rikki jos vuotavilla suuttimilla ajelee liian kauan ja yrittää säästellä. Mutta toki kaikilla ei varmasti ole suuttimet vialliset mutta valitettavan yleisiä syyllisiä ne tuntuu olevan.
Se vähä mitä olen yrittänyt tästä moottorista ymmärtää (korjatkaa viisaammat jos menee ihan metsään) niin noi misfire counterit ei sitten (yleensä) kerro suutinvian olevan siinä pytyssä jossa misfirejä tulee. Eli jos suutin vuotaa, pyttyyn tulee liikaa bensaa. Tällöin kyseisen bankin lambda huomaa että jaha tänne tulee liikaa ainetta ja vähentää syöttöä koko bankille. Mutta kun se ei tiedä mikä niistä suuttimista vuotaa niin se vähentää sitä syöttöä kaikista pytyistä. Ja tällöin misfirejä alkaa syntyä niissä pytyissä joissai oli alunperin ihan oikea määrä ainetta ja niissä onkin nyt liian vähän ainetta ja seos ei meinaa syttyä. Sekavaa on vielä jos siellä onkin useampi viallinen suutin samassa bankissa tai jokin niistä onkin osittain jumissa kiinni eli ainetta tuleekin liian vähän. Suutinvikaa pitäs näinollen tarkastella sitten ennemmin INPAlla mutta ei sekään ole ihan yksiselitteistä tulkita viallista suutinta.
Jos vika on tulpissa/puolissa niin sitten toki tuolla misfire counterilla ja tulppien/puolien paikkoja vaihtamalla pitäisi aika äkkiä nähdä että seuraako vika mukana. Itsekin tätä koitin mutta misfiret tuppasi menevän vähän sinne sun tänne ilman mitään loogista syytä joten oli aika vaikea niistä tehdä mitään analyysiä. Tulpathan nyt kannattaa muutenkin vaihdella uusiin ja puolat myös, ne on vielä halpoja verrattuna suuttimiin. Ja noissa tietenkin tarkkana että sinne kelpaa vain se yksi NGK:n tulppa ja ainakin bimmerprofs suosittelee pelkästään boschin puolaa.
Bimmerprofs tarjoaa vianhakuun ja ratkaisuihin apuja sivuillaan, toki he yrittävät myös samalla tarjota omaa diagnostiikkapalveluaan mikä ei kyllä ole kallis ja sillä pääsee yleensä eteenpäin. Olen tuon kaksi kertaa ostanut ja saatiin kyllä hetkellinen ratkaisu mutta lopulta suuttimet piti kuitenkin vaihtaa kaikki kun ongelmat ei kuitenkaan loppuneet.
-
👍 1
Comment
-
-
Originally posted by will3 View Posthttps://bimmerprofs.com/rough-run-summary/ Täältä itse löytänyt melkein kaiken aiheeseen liittyen ja tosta löytyy heti top20 viat 3104 koodille.
Oon katellut countereita ebayn halpis ELM327 palikalla ja TouchScan ohjelmalla läppärillä. Omalle autolle joutui laittamaan NOXEM anturin, polttoaineen paineanturin matalapainepuolelle ja uudet suuttimet jotta sain ongelmat pois. Toki muutamaan kertaan piti NOX anturi vaihtaa tuohon NOXEMIN perään uuteen kun se tuppaa menemään rikki jos vuotavilla suuttimilla ajelee liian kauan ja yrittää säästellä. Mutta toki kaikilla ei varmasti ole suuttimet vialliset mutta valitettavan yleisiä syyllisiä ne tuntuu olevan.
Se vähä mitä olen yrittänyt tästä moottorista ymmärtää (korjatkaa viisaammat jos menee ihan metsään) niin noi misfire counterit ei sitten (yleensä) kerro suutinvian olevan siinä pytyssä jossa misfirejä tulee. Eli jos suutin vuotaa, pyttyyn tulee liikaa bensaa. Tällöin kyseisen bankin lambda huomaa että jaha tänne tulee liikaa ainetta ja vähentää syöttöä koko bankille. Mutta kun se ei tiedä mikä niistä suuttimista vuotaa niin se vähentää sitä syöttöä kaikista pytyistä. Ja tällöin misfirejä alkaa syntyä niissä pytyissä joissai oli alunperin ihan oikea määrä ainetta ja niissä onkin nyt liian vähän ainetta ja seos ei meinaa syttyä. Sekavaa on vielä jos siellä onkin useampi viallinen suutin samassa bankissa tai jokin niistä onkin osittain jumissa kiinni eli ainetta tuleekin liian vähän. Suutinvikaa pitäs näinollen tarkastella sitten ennemmin INPAlla mutta ei sekään ole ihan yksiselitteistä tulkita viallista suutinta.
Jos vika on tulpissa/puolissa niin sitten toki tuolla misfire counterilla ja tulppien/puolien paikkoja vaihtamalla pitäisi aika äkkiä nähdä että seuraako vika mukana. Itsekin tätä koitin mutta misfiret tuppasi menevän vähän sinne sun tänne ilman mitään loogista syytä joten oli aika vaikea niistä tehdä mitään analyysiä. Tulpathan nyt kannattaa muutenkin vaihdella uusiin ja puolat myös, ne on vielä halpoja verrattuna suuttimiin. Ja noissa tietenkin tarkkana että sinne kelpaa vain se yksi NGK:n tulppa ja ainakin bimmerprofs suosittelee pelkästään boschin puolaa.
Bimmerprofs tarjoaa vianhakuun ja ratkaisuihin apuja sivuillaan, toki he yrittävät myös samalla tarjota omaa diagnostiikkapalveluaan mikä ei kyllä ole kallis ja sillä pääsee yleensä eteenpäin. Olen tuon kaksi kertaa ostanut ja saatiin kyllä hetkellinen ratkaisu mutta lopulta suuttimet piti kuitenkin vaihtaa kaikki kun ongelmat ei kuitenkaan loppuneet.
Tällä palikalla (Amazon.de) ja TouchScan läppärille ja sen saa myös luuriin OBDLink nimisenä appina joka nopea käyttää ja voi lähettää mailiin tulosteet.
Attached Files
-
👍 1
Comment
-
-
Originally posted by azlakki View Post
E60 -07 epäiltiin 6-suuttimen vuotavan kun antoi sille misfireä ja P0175 rikasta (bank2). INPAlla STFT bank2 tapissa -30% ja 6-suutin arvot verrattuna muihin.Last edited by Rattiukko; 29-10-2024, 21:26.
Comment
-
-
Originally posted by Rattiukko View Post
Eli siis sama kuin dieselissä, katsotaan suuttimien ruiskutusarvoja ja se suutin joka ruiskuttaa eniten on rikki? Vai mikä tuo 6 suutin arvot edellä tarkoittaa? Ruiskutusta vai misfire arvoja? Misfiret oli korkealla, mutta oliko ruiskutusarvot ja näkeekö niitä?
Comment
-
-
Joopa, on tää N53 aivan uskomaton kone, todella herkkä kaikille pikku asioille. Mutta voihan sitä ajatella myös niin, että se on täydellinen kohde harrastajalle ja autotekniikasta kiinnostuneelle. Vaatii kuitenkin pitkää pinnaa ja taskuakin joutuu kaivelemaan silloin tällöin aika syvältä.
Luin taas kerran kaikki Misfire- ja 3104- Bimmerprofs blokit jonkin asteisella ajatuksella läpi. On tietenkin hieno asia, että joku taho on viitsinyt syventyä asiaan noin tarkasti ja on antanut tiedon meidän käyttöön, vaikkakin taustalla on myös myyntipuhetta.
Koska erilaisten vikojen määrä on suuri ja vikakoodeja on paljon, täytyy vaan yrittää tajuta mikä johtuu mistäkin. Ainahan sitä toivoisi, että softan tekijä olisi vielä tarkemmin määritellyt vikakoodien juurisyyn, mutta näillä mennään mitä BMW tarjoaa.
Kaikki tekniikka ja SW polttoaineen paineen ja ulos virtaavaan pakokaasun välillä pitää olla kunnossa, jotta tavoite polttoaineen säästämiseen ja ympäristön suojelemiseen täyttyisi. Kova tavoite vanhentuvalla kalustolla.
Itsellä on 185 tkm ajettu 07 käyttöönotettu LCI, softa päivitetty 2011. Muutama vuosi sitten vaihdoin NoX anturin, resetoin ISTAlla katin ja vaihdoin kaikki suuttimet Index-11. Huohottimen kalvon uusin mallia ”venäläinen”. Kaikki on toiminut melko hyvin, laihamoodi toimii, lambda 2,5 – 3, tyhjäkäynti tasaista, neula ei liiku lainkaan. Muutama kuukausi sitten ilmoitti taas NoX kat ikääntynyt - resetoin ja taas toimii, mutta antaa epämääräisesti 3104 vikakoodia ja alkaa käydä joksikin aikaa lambda 1,5. Yleensä se tapahtuu moottoritiellä tasaisella nopeudella tai sen päätyttyä – ihmettelen.
Huohottimen kalvo ei taida toimia täysin oikein, kuuluu puhinaa ja koneen kuumaksi ajon jälkeen tyhjäkäynnillä viheltää, joten taitaa olla hieman auki voimakkaasta imusarjan alipaineesta huolimatta, vaikka jousta lyhensinkin Bimmerprofs ohjeen mukaisesti ja korkin antaa avata ja kone jää käyntiin. Sen verran laitoin liimaa väliin, että en tiedä uskallanko ruveta uudelleen irrottamaan. Täytynee vaihtaa koko koppa.
Alkuperäinen kysymyksen ajatus oli, kannattaako hankkia ELM327 USB adapteri ja TouchScan SW läppärille. Vai onko se vain uusi ”lelu hiekkalaatikkoon”? Onko kännykkä appsit, joista löytyy misfire counters vain Anroid käyttikselle vai toimiiko myös iPhonella?
Vielä se kysymys, että nollautuuko Misfire counterit aina uudelleen käynnistyksessä ja saako ISTAlla jotain tutkittua?
Last edited by torppa47523; 30-10-2024, 12:34.
Comment
-
-
Originally posted by torppa47523 View PostVielä se kysymys, että nollautuuko Misfire counterit aina uudelleen käynnistyksessä ja saako ISTAlla jotain tutkittua?Last edited by JaniLap; 31-10-2024, 06:29.IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
Tampere
Comment
-
Comment