Mistä lähtisi tutkimaan kun kabiiniin kuuluu semmonen pieni rutina jostain ratin/vaihdekepin seudulta? Aluksi ajattelin että se olisi rattiakseli, mutta nyt rutina kuuluu myös jarrua kevyesti painaessa kun autoa valuttelee hitaasti. Linkin videolla kuuluu tuo ääni: https://youtu.be/cNRlmFhdUVE?si=rhhWVTPOUr-2lz_h
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E60 530xd rutina kabiinissa (ratkaistu!)
Collapse
X
-
Noniin nyt tein hieman lisää tutkimuksia. Etukardaani värjäytynyt punaiseksi, eli onkohan se sanomassa sopimuksen irti? Linkissä vielä video missä ääni kuuluu auton ulkopuolella. Mielestäni sain tuon äänen kuulumaan kuitenkin vaikka auto ei ollut käynnissä silloin tosin vain yhden kerran rattia käännellessä.
Mitään väljyyttä en huomannut käsin heilutellessa, voiko tuo ääni olla kardaanista peräisin?
Comment
-
-
Etukardaani vaihdettu, ei tosiaan vaikuttanut tuohon ääneen. Sen huomasin että kun ajossa vaihtaa nyt vapaalle niin auto alkaa täristämään? Mielestäni vanhalla kardaanilla tätä ei ollut. D:n kun laittaa niin tärinä lakkaa. Uusi kardaani on "tehdaskorjattu" ja tasapainoitettu.
Löysin myös videon missä vastaava ääni kuului kabiinissa rattia käännellessä. Tämä korjaatui ohjausvaihteen kiinnityspulttien kiristyksellä.
Kokeilin saman, mutta ei vaikutusta. Tässä video: https://youtu.be/nJP-D9fNeV8?si=Ax_74DhM_yWRzGJG
Vaihdoin myös tukivarsien puslat mutta edelleen sama ääni. Voiko olla jakolaatikon pusla? Alkaa ideat loppumaan...
Comment
-
-
Kannattaa kokeilla varulta vetolevyä, ei ehkä samanlainen ääni mut voisi selittää tuota tärinää. Se on kaksi osainen ja ne niitti kohalta väljistyi multa. Tunsi selkeästi kun vaiheteiston ja moottorin välistä startin hampaan kohalta heilutteli.Tämän hetken kulkineet
BMW E39 525TDS
BMW E36 325TDS Montrealblau metallic
Comment
-
-
Nyt löytyi vihdoin ratkaisu! Kohdistin tuon äänen tuohon moottorin alapuolella olevaan apurunkoon?. Eli se alumiininen levy. Ensinnäkin se oli melko paskanen ja olisiko ollut sitten jotenkin pännillä ja pääsi kuitenkin jotenkin liikkumaan, vaikkakin pultit olivat todella kireellä. Putsasin ja laitoin ohuet "kumiprikat" väliin. Rutina loppui siihen, ei olisi ikinä uskonut.
Comment
-
-
Tervehdys. Ainakin TIS kieltää ilman tuota "reinforcement platea" ajamisen. Ja tuon tulisi olla tiukalla kiinni. Onkohan se jätetty liian löysälle ja sen takia ulisee, kun liikkuu.
Itselle tosin kiristin tuon "väärällä tapaa" omaan E53, eli nyyttonit kohdalleen ja valmiksi venytellyt pultit sitten ihan vähän lisää tuohon, sen verran että avain liikahtaa.
Jos vanhoja pultteja käyttää ja venyttää ne taas uudella 90 asteella, niin saattaa napsahtaa poikki.
Suosittelisin kuitenkin toki uusia, jos et jatkuvasti pois otiskele.
""9AZ Reinforcement plate to front axle support/engine carrier E53 Replace screws & nuts Jointing torque 56 Nm Torque angle 90 ° E60 / Rear end, E61 / Rear end, E63, E64, E65, E66, E67 Replace screws & insertion nuts 56 Nm Jointing torque 56 Nm Torque angle 90 ° E60 / Four Wheel Drive, E61 / Four Wheel Drive Replace screws Jointing torque 56 Nm Torque angle 90 °
Comment
-
Comment