Ilmastointi, AC kompressori

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • torppa47523
    Bimmer Rookie
    • Feb 2013
    • 72
    • Helsinki

    #1

    Ilmastointi, AC kompressori

    Mitä pitäisi tapahtua, kun painelee INPA/KOREL ohjausyksikössä ein/aus? Muiden toimilaitteiden ohjauksessa aina jokin naksahtaa, surraa tai muuten ääntelee, mutta tässä en kuule mitään. Jouduin tähän, kun ilmastointi lopetti eilen yllättäin viilennyksen ja antoi vikakoodin 9C6A (AC clutch), eikä antanut sitä poistaa. Mutta parin tunnin ähellyksen jälkeen, revin, naputtelin painelin, puhaltelin kaikkea ohjaamossa ja konehuoneessa ja yllättäin vikakoodi katosi ja viilennys palasi. INPA antaa sivutolkulla hyvää dataa teeseitse miehelle, jota voi tutkia ja testata. Arveluttaa, että ongelma voi palata. Onko ongelma kenellekään tuttu?
    Ohessa kuva asiaan liittyen
  • Rattiukko
    BTCF Member
    • Nov 2022
    • 789
    • Uusimaa

    #2
    Kompuran magneettikytkin on luultavasti loppu. Se on siinä kompuran päässä ja sen voi uusia erikseen. Kiekko pyörii hihnapyörän mukana jos päällä, jos ei pyöri niin kompurakaan ei pyöri.

    Comment

    • torppa47523
      Bimmer Rookie
      • Feb 2013
      • 72
      • Helsinki

      #3
      Ei sitten lähde enää lainkaan pyörimää kompura, kuten jo aikaisemmin pelkäsin. INPAlla kaikki näyttää hyvältä, lukemat ja ohjaukset ovat järkeviä. Mutta kun pitäisi lähteä pyörimään antaa "AC chluch" vikakoodin. US poikien kirjoittelua katselin ja oli samanlaisia oireita, toimii, ei toimi, toimii ja lopuksi ei toimi -- magneettikytkimen kela vaihtoon.
      Miten voisin vielä varmistaa, että kela ei magnetoidu, eli piirissä ei impedanssia, eli poikki? Voinko tarjota sille liittimeen, johon on valitettavan vaikea päästä käsiksi tai johonkin muualle 12V tai maadoitusta, tai mitata impedanssin? Ymmärsin jotakin teknisestä datasta, että se tottelisi 7-16V.
      Jos magneettikela pitää uusia, onko työ tehtävissä yläkautta? Vaikuttasi mahdolliselta, käyttää lukkorengaspihtejä, ulosvetäjää ja peiliä. Onko kukaan tehnyt tätä itse, vai vaatiiko likaa hikeä ja kyyneleitä?
      Attached Files

      Comment

      • Rattiukko
        BTCF Member
        • Nov 2022
        • 789
        • Uusimaa

        #4
        Siihen liittimelle voi antaa 12v ja katsoa miten käy. Bemarissa ei taida olla relettä mistä syöttää virtaa ja piuhat menee mistä lie. Mutta jos kytkin ensin pätkii ja lopuksi ei toimi niin melko varma vikapaikka. Bemariin en ole tehnyt mutta toisenmerkkiseen kylläkin ja oli vielä ahtaampi paikka. Tuohon saa lisää tilaa kun ottaa flektin pois? Itse tekisin ehkä alakautta, on lähempänä? Termotec kytkin on toiminut hyvin pari vuotta.

        Comment

        • will3
          Bimmer Rookie
          • Nov 2011
          • 40
          • Hyvinkää

          #5
          Jos se kuitenkin joskus toimii niin veikkaus että kytkin on sen verran kulunut että sähkömagneetti ei aina jaksa napata kytkintä kiinni. Liittimestä voi toki mitata yleismittarilla suoraan onko kelan piiri ehjä mutta mikäli se välillä toimii niin ei se poikki voi olla. Toki kela on voinut kyrvähtää ja sulaa langat yhteen väärästä välistä jolloin piiri näyttää myöskin ehjältä mutta sähkömagneetin teho ei enää riitä lutkisemaan kytkintä. Sen näkee resistanssin mittaamalla mutta ei ole hajua mitä ehjän kelan resistanssi pitäisi olla.

          Vastaava vika oli kaverin volvossa jossa kompuran kytkintä simmattiin pienemmälle välykselle jolloin magneetti taas jaksoi napata kiinni ja saatiin pelaamaan.

          Comment

          • torppa47523
            Bimmer Rookie
            • Feb 2013
            • 72
            • Helsinki

            #6
            Kiitos hyvistä vinkeistä ja havainnoista. Onneksi ollaan jo tukevasti elokuun puolella, niin ei ehkä enää niin ahdista vaikka kylmää ei puhaltaisi ja voi rauhassa harkita peliliikkeitä. Pyrin suorittamaan kelan mittauksen/testauksen, kun aika sen sallii.

            Comment

            • torppa47523
              Bimmer Rookie
              • Feb 2013
              • 72
              • Helsinki

              #7
              Nonii, tässä väliaikatilanne, saanko itse vaihdettua magneettikytkimen kelan autotallissa yläkautta.

              Sain liittimen irti, ahdasta ja työlästä tämäkin. Mittasin kelan, noin 20 kOhmia, eikä reagoinut tarjoamaani 12V. Joten vaikuttaisi olevan piiri poikki.
              Seuraava vaihe, onnistunko irrottamaan kelan miinus-johdon. Kyllä, kun irrotin ensin pakoputken jäähdytyskanavan, ruuvi tuli näkyviin.
              Seuraava vaihe, irtoaako kytkimen päässä oleva ruuvi, kun pyörä pyörii vapaana. Kyllä, aika helposti, kun sai sen pienellä tangolla jumitettua.
              Tämä kaikki vielä irrottamatta etuylälevyä ja fläktiä. Nyt sitten täytyisi hankkia lukkorengaspihdit, ulosvetäjä varalta ja se kela. Voipi kestää jonkin aikaa...
              Last edited by torppa47523; 13-08-2025, 18:18.

              Comment

              Working...
              X