Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 530d turboko rikki ,ei onneksi (syy väärä öljylaatu koneessa)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • veku
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 6325
    • P-Pohjanmaa

    E61 530d turboko rikki ,ei onneksi (syy väärä öljylaatu koneessa)

    Just tultiin tampereelta ( noin 800 km ajoa) ja pieniä negatiivisiä merkkejä oli ilmassa
    Viime öljyhuolto 2500 km sitten (mobil rally formulla 5\50) ja öljyt lähes alarajassa kun mökillä tänään tsekkasin.
    Suurin ongelma oli se että pukkaa kylmällä koneella sinistä savua ei käynnistyksessä mutta vähän ajan päästä kun ajaa ,ettei olisi turbo mennyt ?
    Koneen lämmetessä ei tule mitään ylimääräsitä putkesta.
    Vedot ihan normaalit.
    Hassua ettei mitään merkkejä,mitä nyt tuo öljynvaihto..onko tuo muuten oikea ainetta ko koneeseen ??
    Voisiko olla jokin muu vika kuin tuo turbo ??

    Asialla olisi kiire kun ensi viikon vaihteessa tulisi 1200km ajoa ja ei viitsi resulla lähteä tien päälle.

    Auto E61 530 da vm 05 aj 180 tkm
    Last edited by veku; 17-12-2008, 21:33.
    F11 M550D
    E39 M5
    F26 3.0 Da M-Sport
    E61 535D M-Sport
  • casino
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2007
    • 663
    • Keski-Suomi

    #2
    Eikös tuon ikäinen peli tarvitse moottoriöljyksi jotain ns. long life -04 luokituksen mukaista?

    Henkilökohtainen mielipiteeni on, että rallyformula 5w-50 on täyttä paskaa ja muuttuu hyvin nopeasti ihan LITKUKSI!

    Jos mobilia haluat käyttää niin sen pitää olla

    5w-30 ESP mobil 1.

    -jos kerran sinistä savuttaa niin veikkaan turbon olevan menossa kohta rikki.
    Last edited by casino; 07-12-2008, 20:04. Reason: Tarkennusta
    Bmw e61 535 d touring M-sport 11/2004 "TÄYSITEHOINEN"
    Ja autoa janottaa alla näkyvään tapaan...
    http://tankkaus.com/cars/public_grap...33/2016/2015/3

    e39 -530d touring 11/1999
    ex:Bmw e21 320 6 syl "kaasari" 1979

    Automaattivaihteiston huuhteluöljynvaihto

    Comment

    • veku
      Bimmer Enthusiast
      • May 2005
      • 6325
      • P-Pohjanmaa

      #3
      Originally posted by casino View Post
      Eikös tuon ikäinen peli tarvitse moottoriöljyksi jotain ns. long life -04 luokituksen mukaista?

      Henkilökohtainen mielipiteeni on, että rallyformula 5w-50 on täyttä paskaa ja muuttuu hyvin nopeasti ihan LITKUKSI!

      Jos mobilia haluat käyttää niin sen pitää olla

      5w-30 ESP mobil 1.

      -jos kerran sinistä savuttaa niin veikkaan turbon olevan menossa kohta rikki.
      Siis tuo 5W-50 olisi väärä öljyä vai ?
      Ko huoltamolla on ykassa mersun\bmw huoltoedustus joten kai ne nyt tietää mitä öljylaatua koneeseen laitetaan.
      Huoltomies sanoi että jotkut meset syö mobilia niin että joutuu lisään öljyä aika reilusti,ongelma oli poistunut kun oli vaihdettu eri öljymerkki koneeseen.
      Sinänsä hassua kun edellisillä öljyillä mentiin 15 tkm ilman että pinta laskeentui yhtään .
      Nyt näillä öljyillä ajettu ainostaan 2500 km ja pinta alkaa ollaan alarajassa.

      Siis voisiko tuo öljylaatu tehdä sen että öljyä kuluu aivan simona ja savuttaa ?
      Tosin aika epätodennäköistä että korjaantuisi öjynvaihdolla korjaantuu tuo vika mutta jotenkin tuossa olisi selvä yhteys..
      Pitäskö aloittaa homma niin että uudet litkut koneeseen ja katsoa miten tilanne muuttuu ..ei viitsii ostaa itselle joullahjaksi uutta turboakaan
      Last edited by veku; 07-12-2008, 21:20.
      F11 M550D
      E39 M5
      F26 3.0 Da M-Sport
      E61 535D M-Sport

      Comment

      • buksin-1
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2003
        • 4592
        • Keski-Pohjanmaa

        #4
        Paha mennä sanomaan formula öljystä, kun en tunne. Itse olen diiseleissä käyttänyt AINOASTAAN Castrolin LL04 öljyä eikä ole ollut vastaavia ongelmia.
        Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
        Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
        SISUSTAT modaukset

        Comment

        • veku
          Bimmer Enthusiast
          • May 2005
          • 6325
          • P-Pohjanmaa

          #5
          Originally posted by buksin-1 View Post
          Paha mennä sanomaan formula öljystä, kun en tunne. Itse olen diiseleissä käyttänyt AINOASTAAN Castrolin LL04 öljyä eikä ole ollut vastaavia ongelmia.
          Mullakaan ei edellinenkään e39 530d bemari koskaan syöny öljyä vaikka edellisessä oli turbo sökökin..joten hassua on
          F11 M550D
          E39 M5
          F26 3.0 Da M-Sport
          E61 535D M-Sport

          Comment

          • Jukka621
            Newbiemmer
            • Jun 2006
            • 12

            #6
            Kannattaa puhdistaa tai vaihtaa moottorin huohottimen suodatin. omassa e39 530d oli tukossa.
            Tuli painetta kampikammioon eikä turbon paluuöljy päässyt vapaasti takas kammioon.

            Comment

            • sassi
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2008
              • 412
              • Nivala

              #7
              Originally posted by veku View Post
              Ko huoltamolla on ykassa mersun\bmw huoltoedustus -clip-


              En osaa auttaa ongelmassa, mutta mikä on tuo liike Ylivieskassa?
              Millaiset kokemukset muuten huollon laadusta ja hinnasta?

              Olen tähän saakka käyttänyt aina Kokkolassa Kust-Carilla, siellä saa asiallista palvelua ja työt tehdään kunnolla, mutta käytännössä tuo reissu vaatii aina vapaapäivän ottamista...
              --
              Sassi
              - F10 530d
              - KTM 690 Enduro
              Ex. E90 330d, E46 330d

              Comment

              • veku
                Bimmer Enthusiast
                • May 2005
                • 6325
                • P-Pohjanmaa

                #8
                Huoltokeskus Lintonen on tuo paja.
                Auto menee keskiviikkona kust-carille ja vaihdetaan se ed mainittu huohotinsuodatin mikä voisi olla syypää tuohon .
                Toki voi olla turbokin mutta aloitetaan tuolla operaatiolla.
                F11 M550D
                E39 M5
                F26 3.0 Da M-Sport
                E61 535D M-Sport

                Comment

                • z3
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2004
                  • 273
                  • Tre

                  #9
                  Mulla savutti juuri kuvaamallasi tavalla kun turbo oli laskenut pakoputkeen öljyt.
                  - Parin Bemarin kokemuksella -

                  Comment

                  • Lallevihtinen
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2006
                    • 690
                    • Tampere

                    #10
                    Sulla on hiukkasuodatin, eikös? Sen kanssa pitäisi käyttää nimenomaan vm.04 longlife hyväksyntä öljyjä. Mobil ESP 5W30 tai Castrollin vastaava. Eli öljy on ainakin aivan väärä tuohon koneeseen!!!
                    sigpic
                    BMW E93 335i & BMW M550Dx
                    EX:F30 320ix Performance, Audi A6 4G 3.0Tdi, Audi A5 Sportback, E46 M3 Cabriolet, X6 35d, X5 3.0sd, E92 335xi, Alpina B3 Cab, E60/E61 530d, Mini Cooper S, E46 330dAT
                    XHP Vaihteisto ohjelmoinnit Tampereella, kysy privalla.

                    Comment

                    • MarttiKK
                      BTCF Member
                      • Oct 2004
                      • 1638

                      #11
                      Originally posted by Lallevihtinen View Post
                      Sulla on hiukkasuodatin, eikös? Sen kanssa pitäisi käyttää nimenomaan vm.04 longlife hyväksyntä öljyjä. Mobil ESP 5W30 tai Castrollin vastaava. Eli öljy on ainakin aivan väärä tuohon koneeseen!!!
                      Joo, partikkelifiltteri on kuulemma tarkka lisäaineistuksesta, muutoin ei regeneraatio-operaatio puhdista sitä kunnolla. Seurauksena nousevat pakopaineet ja turbon kuluminen nopeutuu.

                      Comment

                      • pouri
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2007
                        • 370
                        • 06 area

                        #12
                        Kyllähän tuo Mobil ESP on näköjään suunniteltu pidentämään pakokaasujen puhdistujärjestelmän ikää, mutta tuntuu hassulta, jos se on noin tarkka ettei Rally Formula kelpaa. Kun ei tässä kuitenkaan millään Farmoililla oltu ajettu.
                        Diesel, fuel of satin man

                        Comment

                        • jokes911
                          Bimmer Fanatic
                          • May 2008
                          • 875
                          • Espoo

                          #13
                          Jos olet menossa pajalle niin käskeppä mittaamaan öljyn määrä. Omassani on seuraavanlainen vika jota en ole vielä maalaisjärjellä pystynyt selittämään:

                          Ensin alkoi pidemmillä matkoilla öljyvalo palamaan. Ihan summa mutikassa joko alarajan tai sitten alarajan alittavaa varoitusta. Jos auton sammutti niin mittatikulla mitattuna oli tarpeeksi öljyä. Itse asiassa jopa ylärajalla. Noh, koska matkaa oli yli tuhat kilometriä ostin huoltamolta LL04 öljyä ja lisäilin sitä yhteensä litran, vähän kerrallaan. Öljyvalo tuli joka lisäyksen jälkeen takaisin mutta vasta n. 50-70km ajon jälkeen, ei siis koskaan heti.

                          Kun pääsin kotiin niin mittasin parikin kertaa öljyt niin että auto oli seisonut koko yön tasaisella maalla. Kummallakin kertaa kun vetäisin mittatikun pois niin tikussa ei ollut yhtään öljyä! Kun taas tikun laittoi takaisin niin sitä oli jopa yli sallitun rajan?

                          Noh, vei auton sitten öljyn vaihtoon kun pulssi ja verenpaine ei laskenut. Autosta löytyi öljyä yhteensä 10,5 litraa, eli ainakin tarpeeksi sitä oli ollut. Edellinen omistaja on varmaan samaan tapaan lisäillyt öljyä. Sittemmin olen ajanut yhden pidemmän ajon jonka aikana taas öljyvalo syttyi.

                          Eli, öljyanturissa on varmasti jotain fiilua, mutta sitä en ymmärrä miksi yön yli seisseen auton tikussa ei ole yhtään öljyä ja miksi sitten tikun takaisin työntäessä se on taas aivan täynnä. Luultavasti Gynther on suunnitellut tikun/putken niin että kastelee sen vaikka öljyä ei olisikaan. Sitten ihmetyttää minne se öljy jää jos sitä ei ole öljypohjassa? Olisiko tuo huohotin syynä ja öljyt jäisivät kanteen?

                          Ps. huollossa oltiin huomattu samanlaisia oireita muissakin E60:ssä
                          2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
                          2022 X3 Charged Edition Msport
                          1999 Honda CBR 900 SC33
                          2009 Husqvarna SMR 510
                          2017 KTM EXCF 350

                          Comment

                          • FastDsl
                            Bimmer Rookie
                            • Apr 2003
                            • 178
                            • nollayhdeksän

                            #14
                            Originally posted by jokes911 View Post
                            Kun pääsin kotiin niin mittasin parikin kertaa öljyt niin että auto oli seisonut koko yön tasaisella maalla. Kummallakin kertaa kun vetäisin mittatikun pois niin tikussa ei ollut yhtään öljyä! Kun taas tikun laittoi takaisin niin sitä oli jopa yli sallitun rajan?
                            Samanlaisia kokemuksia myös minulla. Aamulla kun katsoo tikkua on se "kuiva", laitan takaisin ja vedän ylös niin öljyt ylärajassa???? Pitääpä kysyä paikalliselta valtuutetulta...
                            Musta 335i E91 N55
                            Musta 520d F11
                            Musta 535d E60
                            Musta 320d E91
                            Musta 330d E46

                            Comment

                            • jsr85
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2007
                              • 1375
                              • Oulainen

                              #15
                              Tässähän vois olla semmonen homma et öljytikku menee putken sisällä öljypohjaan ja tikun ku nostaa ylös nii öljy pääsee nousemaan putkeen. sama ilmiö ku laittaa pullon veteen ylösalaisin nii sinnehän ei vesi mene. m40 koneessa tais olla siinä öljytikun putkessa pieni huohotus reikä et öljy elää vapaasti putken sisällä.

                              edit. Meneekö tikun yläpään tiiviste niin pitkälle et työntää öljyn pois putkesta?

                              Vaikeaa selittää mut jos joku jummartais

                              -Janne
                              ..pää kumarassa kohti uusia vastoinkäymisiä...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎