memebuy23buy

E60 530DA kierrokset huojuu

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • vaisailk
    Newbiemmer
    • Apr 2008
    • 15

    E60 530DA kierrokset huojuu

    Terve

    Yritin löytää asian tiimoilta keskusteluja mutten löytänyt kuin yhden sellasen?

    otsikoilla:
    E60 530 da Kierrosten hyppiminen "moottorijarrutuksessa"

    Josko jollakin olisi ollut vastaava ongelma tai onko asiasta ollut keskusteluja?

    Ongelma on siis seuraava: kierroslukumittarin lukema huojuu noin 80km:n vauhdissa 1300-1700 välissä. Kierrosten kasvaessa (nopeutta lisättäessä) huojuminen hieman rauhoittuu muttei poistu.

    Huojumista on havaittavissa eritoten liikkeelle lähdettäessä. Auton nopeus kuitenkin pysyy tasaisena.

    Liittyykö tuo humppaaminen siihen, ettei vaihde lukitu?

    Auto on vm2003 ja ajettu 115tkm.

    Huollossa on ehdotettu laatikon softan päivitystä, laatikko öljyn ja suodattimen vaihtoa.

    Em. keskustelussa oli korjattu momentin muunnin. Onkohan semmonen remontti kuinkakin arvokas?
  • Dunky
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2003
    • 4927
    • Kotka

    #2
    Uudet softat koko katiskaan niin johan humppaaminen rauhoittuu
    Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

    Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

    Comment

    • WarHead
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2005
      • 774

      #3
      Sitten kun, jos ja kun, päivität ohjelmiston pyydä päivittäjältä tieto, että minkä ikäinen päivitys koneessa oli ja laitettiinko uusin sisään.




      Originally posted by vaisailk View Post
      Terve

      Yritin löytää asian tiimoilta keskusteluja mutten löytänyt kuin yhden sellasen?

      otsikoilla:
      E60 530 da Kierrosten hyppiminen "moottorijarrutuksessa"

      Josko jollakin olisi ollut vastaava ongelma tai onko asiasta ollut keskusteluja?

      Ongelma on siis seuraava: kierroslukumittarin lukema huojuu noin 80km:n vauhdissa 1300-1700 välissä. Kierrosten kasvaessa (nopeutta lisättäessä) huojuminen hieman rauhoittuu muttei poistu.

      Huojumista on havaittavissa eritoten liikkeelle lähdettäessä. Auton nopeus kuitenkin pysyy tasaisena.

      Liittyykö tuo humppaaminen siihen, ettei vaihde lukitu?

      Auto on vm2003 ja ajettu 115tkm.

      Huollossa on ehdotettu laatikon softan päivitystä, laatikko öljyn ja suodattimen vaihtoa.

      Em. keskustelussa oli korjattu momentin muunnin. Onkohan semmonen remontti kuinkakin arvokas?
      E91 335iAT -08

      -Iiiiskää, saapi tulla pyyhkimään! -

      Comment

      • MakeH
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2004
        • 1170
        • Vantaa

        #4
        Eikös näissä ole turbiinien kanssa ollut ongelmaa?

        Comment

        • Dunky
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2003
          • 4927
          • Kotka

          #5
          Originally posted by WarHead View Post
          Sitten kun, jos ja kun, päivität ohjelmiston pyydä päivittäjältä tieto, että minkä ikäinen päivitys koneessa oli ja laitettiinko uusin sisään.
          Kyllähän ne tulostaa pyytämättäkin että mitä autoon on laitettu. Tai ainakin pitäisi tulostaa.
          Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

          Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

          Comment

          • TROCK
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2005
            • 435
            • Tampere

            #6
            Originally posted by MakeH View Post
            Eikös näissä ole turbiinien kanssa ollut ongelmaa?
            Käsittääkseni tätä on aina joku silloin tällöin arvellut tuon hummaamisen syyksi, mutta eipä se ole kuitenkaan turbiiniksi tainnut loppujen lopuksi osoittautua. Luultavasti siis softa.
            - - - - - - -
            F10 520dA
            ex E61 530dA, ex E39 530dA

            Comment

            • Ceeray
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2005
              • 1400
              • Kuopio

              #7
              Ittellä kanssa tasa-ajossa vatkaa tuo kierroslukumittari viisarin leveyden verran , mutta kun katsoo salavalikosta aktuaalisia kierroksia niin ei siellä kyllä isoja muutoksia tapahdu, +-10 rpm.

              Eli tuon pienen vatkaamisen uskoisin olevan ihan kierroslukumittarin "ominaisuus"

              Isompi humppaaminen voisi olla sitten sitä että visko ei pidä?
              Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

              Comment

              • TUv530
                Bimmer Rookie
                • Aug 2008
                • 75
                • Etelä-Suomi

                #8
                Sama tilanne kun Ceerayllä,

                vatkaa tasasella mittarin viisarin leveyden verran. Ei muuten mitään ongelmia.
                Volkswagen Passat Alltrack -13
                Ex E61 530DA -04
                Ex E39 523IA -98
                Ex E34 520IA -95

                Comment

                • vaisailk
                  Newbiemmer
                  • Apr 2008
                  • 15

                  #9
                  Huolto suoritettu "E60 530DA kierrokset huojuu"

                  Noh nih

                  Auto on huollettu.

                  Kaikki maailman softat päivitetty autoon (ei ole listaa eikä versioita tiedossa). Kuulema laitettu viimisimmat versiot. Siis moottorin ja laatikon softia päivitelty.

                  Laatikkoöljyt sekä -suodatin vaihdettu (ei ole tieto millä menetelmällä eli onko huuhdeltu moneen kertaan tms).

                  Lämpimänä ei humppaa kierrokset ollenkaan. Vaihtaa perstuntumalla sanottuna paremmin. Kylymänä hiukkasen hakee kierroksia, mutta selkeä muutos parempaan suuntaan.

                  Comment

                  • joko
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2004
                    • 1968
                    • Seinäjoki

                    #10
                    Itellä sama vika ja samat toimenpiteet tehty, ei ole kunnossa vieläkään. Joko laatikosta jumii joku turbiinin lukitusta ohjaava venttiili tai sitten turbiini on hajalla. Osaisko kukaan muuten suositella osaava pajaa ton laatikon ihmettelyyn etelä-pohjanmaan lähettyviltä? Tai miksei tietysti kauempaakin. Jos jossain oikeasti tiedettäis mikä tuota vaivaa, kun kunnossa olevana ei taatusti käyttäydy noin.
                    F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                    W906 319 sprinter - 14

                    Comment

                    • Wese
                      Bimmer Rookie
                      • Jun 2006
                      • 34
                      • Southern Germany

                      #11
                      Täällä sama vika. 1500 kierroksen paikkella, tasasella kaasulla alkaa nykiminen ja kierroslukumittarin hyppiminen. Lisää kaasuttaessa ei mitään ongelmaa, ei myöskään moottorijarrutuksessa, vika siis ainoastaan tasaisella kaasulla mentäessä. Tänään huollossa käymään, katotaan mitä löytyy. Huoltoaikaa kun soittelin niin meinasivat että tod. näk. ilmamäärämittari alkaa sanomaan sopimusta irti.

                      Jotenki tuo softan päivittäminen tuntuu hieman kyseenalaselta, koska auto on toiminu tähän asti hyvin... voiko softa mennä rikki? Samoin laatikon öljyt pitäis olla auton elinikäiset, tosin näiden saksan standardien mukaan toi on jo loppuunajettu paskakasa (135tkm), eli "auton elinikä" on jo reilusti ylitetty.

                      Kyllä se on hienoo olla 5-sarjalaisen omistaja, tuntuu että on joka ainut tyyppivika osunu kohalle. Ja takuuhan "ei juuri tätä nimenomaista osaa" korvaa, ihan sama mikä on paskana. Kohta puoltoista vuotta saksassa asuneena, käsitys saksalaisesta laadusta on muuttunu aikalailla ... (katkeran miehen puhetta)...
                      * Seppokin sen jo tiesi: "Saksa on paska maa." *

                      Comment

                      • Wese
                        Bimmer Rookie
                        • Jun 2006
                        • 34
                        • Southern Germany

                        #12
                        Ja loogisuus sen ku lisääntyy... Tankki täyteen Shellin V-power dieseliä, ja baanalle ja kunnolla lämäriä autolle ja avot, vika on poissa Katotaan kuinka kauan...
                        * Seppokin sen jo tiesi: "Saksa on paska maa." *

                        Comment

                        • joko
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2004
                          • 1968
                          • Seinäjoki

                          #13
                          Jotenkin en usko tuohon ilmamäärämittarin tai polttoaineen vaikutukseen, kumpikaan kun ei taida juurikaan liittyä turbiinin lukittumiseen...
                          Eli varmaankin tuo huojunta tapahtuu n. 75-115km/h välillä? eli omalla autolla ainakin pystyy ajamaan 60km/h niin että kierrokset on tasan 1500rpm koska silloin ei ilmeisestikkään turbiini vielä lukitu? Ongelmaa ei myöskään ole jos ajan hetken kaupnkiajoa ennen maantievauhtiin siirtymistä. Eli tuntuis että laatikon hieman lämmettyä ongelmakatoaa. Softa päivitettiin syksyllä, laatikon käytös parani jonkinverran mutta ongelma ei poistunut. Myös laatikkoöljyt on vaihdettu, ei vaikutusta. Eli voisikohan tuon saada esim. jollain Karalan softalla hoidettua kuntoon? Kun en oikein tahdo uskoa tuohon turbiinin vikaankaan kun se ei tosiaan oireile mitenkään lämpimänä. Ennemminkin sitten joku turbiinin lukitusta ohjaava venttiili tai joku jumii? Uuden turbiinin vaihto on vissiin joissain tapauksissa poistanut ongelmat, mutta liekö todellinen vika siinä kuitenkaan?
                          F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                          W906 319 sprinter - 14

                          Comment

                          • Senkka
                            Newbiemmer
                            • Jul 2008
                            • 27

                            #14
                            Mulla alkoi syksyllä samat oireet. Autona 535da 2005 ajettu 165 tkm. Lämpimänä toimii normaalisti, mutta kylmänä oireet oli aika isot noin 300-400 kierrosta hyppi kierroslukumittari. Laatikon öljyt vaihdettu ja softa päivitetty.

                            Nyt poistin imusarjan läpät ja vaihdoin alipaineletkut niin vika poistui. Alipaineletkuista ainakin yksi oli rikki. Eli nuo alipaineletkut menee ainakin tässä turbojen päältä. Osa menee hukkaporteille ja osa imusarjan alle. Olivat sellaista rättiletkua, jotka oli kovettuneet ja murtuneet. Imusarja piti ottaa pois, että osan sai vaihdettua. Toivottavasti vika nyt oli noissa ja kierrosten heittely pysyy poissa.

                            Comment

                            • MajorDrake
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 7551
                              • Jyväshyvä

                              #15
                              Originally posted by Senkka View Post
                              Imusarja piti ottaa pois, että osan sai vaihdettua. Toivottavasti vika nyt oli noissa ja kierrosten heittely pysyy poissa.
                              Otitko ne läpät pois, siitähän oli privassa puhetta...

                              Oletko muuten kellotellut 80-120 kiihtyvyyttä tai 0-100?

                              Oma 535DTA menee n. 4 sekka/6.9 paras 0-100,
                              dtc rajoitetussa tilassa. Jos pistä kokonaan pois niin kumi vaa palaa ;-)

                              mitattu Racechrono + kunnon 5hz gps mokkula.
                              M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                              Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                              Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                              Comment

                              Working...
                              X