Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 kulutusmittari ja airbag-varoitus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • masiaro
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2008
    • 406

    E60 kulutusmittari ja airbag-varoitus

    Moi!

    Vasta muutamaa päivää sitten tajusin, ettei se kulutusmittari (l/100km) toimi ollenkaan. Se on pysähtynyt siihen n.1-2l-kohdalle eikä liikunut lainkaan. Pysyy siinäkin moottorin sammutettuna (kaikki muut menevät "nollalle" paitsi tämä kulutusmittari).

    Täytyykö sit vaihtaa koko mittariston vai voiko tätä kulutusmittaria korjata? Luulen että joku osa jumissa.

    Ja vielä, auton keskusvalvontanäyttö varoittaa aina viallisesta airbagista ja pipittää. En tiedä missä bagissa vika on kyseessä. Mittariston keskelle ei kuitenkaan ilmesty airbag-kuvake punaisena, vaan ilmestyy siihen isoon näyttöön. Vaikka ohjekirjan mukaan pitäisi ilmestyä varoituskuvake mittaristoon. Mitä tämän suhteen kannattaa tehdä?

    BMW Laakkoselta sanottiin, että vianmääritys maksaa jotakin 140e plus työt plus uusi mittaristo 500e luokkaa. Jätin väliin, kun tää ei ole mulle iso ongelma. Kiva kuitenkin jos kulutusmittaria saadaan toimimaan ja airbag-varoitus pois.
    Last edited by masiaro; 17-03-2009, 23:53.
  • WarHead
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2005
    • 774

    #2
    Virtaa

    Moroo.
    Ensimmäisenä tulee mieleen akun kunto.
    Hyvinkin yleinen syy vähä vaivaan ku vaivaan. Akun elämää seuraa fiksu IBS-jutska, joka ei vissiin taijja ollakkaan niin fiksu, ainakaan meilä täällä pohjoisessa.
    Viisammat saa jatkaa tästä.

    Akkukauppaan menoon vinkki : Paikallinen merkkiliike ilmoitti, että jos haluat rahojasi säästää, niin ota tää mersun akku. Puolenhintainan orkkis akkuun verrattuna. Tarvikeakkua (paitsi tässä tapauksessa tarvikeakkuna Mersun akku) on hyvin vaikea löytää (saman kokoinen fyysisesti ja amppeerillisesti). Mersun akku mitoiltaan sama, myös amppeereiltaan, hintaan reipas 150€.

    Väitetään, että uusi akku tulee koodata merkkiliikkeessä järjestelmään, JOS amppeerit muuttuu alkuperäisestä.

    PS. itellä kovilla pakkasilla vepaston käytön jälkeen herjaa aktiiviohjausta. Akun latautuisen jälkeen vaiva häviää.
    E91 335iAT -08

    -Iiiiskää, saapi tulla pyyhkimään! -

    Comment

    • bmw e34
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2002
      • 633
      • raahe

      #3
      pyydä jotakin itseäsi lähellä asuvan foorumin jäsenen jolla on tarpeellinen laite suorittamaan vikakoodien luku ja mittaristo / instrumenttitesti jolla pystyy näkemään onko se jumissa. taisi sen pystyä E60 tekemään itsekkin ilman laitteita mittaristosta käsin. ja ei muuten maksa 140 € !! . on niin ilmanaikuinen homma etten itse edes ilkeäsi pyytää tai edes äänenn sanoa "joo, nakkaa tuosta semmonen vaikka sellanen . . ..140 € ".
      ohjeajat ynnä vastaavat my ass . . .

      Comment

      • Dunky
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2003
        • 4929
        • Kotka

        #4
        Originally posted by WarHead View Post
        Väitetään, että uusi akku tulee koodata merkkiliikkeessä järjestelmään, JOS amppeerit muuttuu alkuperäisestä.
        Tämä väite on ihan totta.
        Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

        Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

        Comment

        • masiaro
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2008
          • 406

          #5
          Originally posted by WarHead View Post
          Moroo.
          Ensimmäisenä tulee mieleen akun kunto.
          Hyvinkin yleinen syy vähä vaivaan ku vaivaan. Akun elämää seuraa fiksu IBS-jutska, joka ei vissiin taijja ollakkaan niin fiksu, ainakaan meilä täällä pohjoisessa.
          Viisammat saa jatkaa tästä.

          Akkukauppaan menoon vinkki : Paikallinen merkkiliike ilmoitti, että jos haluat rahojasi säästää, niin ota tää mersun akku. Puolenhintainan orkkis akkuun verrattuna. Tarvikeakkua (paitsi tässä tapauksessa tarvikeakkuna Mersun akku) on hyvin vaikea löytää (saman kokoinen fyysisesti ja amppeerillisesti). Mersun akku mitoiltaan sama, myös amppeereiltaan, hintaan reipas 150€.

          Väitetään, että uusi akku tulee koodata merkkiliikkeessä järjestelmään, JOS amppeerit muuttuu alkuperäisestä.

          PS. itellä kovilla pakkasilla vepaston käytön jälkeen herjaa aktiiviohjausta. Akun latautuisen jälkeen vaiva häviää.
          Vaikuttaako akku siihen mittaristoon? Vaikutus airbagiin kuulostaa uskottavammalta kuin mittaristoon, se on aina siinä samassa paikassa.

          Itse asun pääkaupunkiseudulla (pohjois-helsingissä), löytyykö vikakoodilukijaa naapurikorttelista? tarjoan korvausta vaivasta.

          Comment

          • WSE1
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 3242
            • Suomusjärvi

            #6
            Akku ei vaikuta mittaristoon, paitsi jos jännite on olematon (eli autossa ei tapahdu enää oikein mitään muutakaan järkevästi), mutta ei silloinkaan tuolla tavoin.
            Akun voi koodata myös muualla kuin merkkiliikkeessä (sopivan testerin omaavat korjaamot).
            Diagnostiikkaa on tarjottu jossakin päin jopa 10€ nimellistä korvausta vastaan

            Comment

            • VESiX
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2007
              • 407
              • Kehä 1

              #7
              Ensimmäisenä kannattaa tosiaan tehdä mittaristotesti itse. Siinä kaikki mittarit "ajetaan" tappiin pari kertaa. Sitten varmasti tietää jumittaako kulutusmittari vai olisiko vika vaikka anturissa.

              Mittaristo testi on salavalikossa. Ohjeet löytyy mm. ketjusta, jossa on keskustelu e60 530d mallin moottorin lämpiämisestä. Toinen hyvä tietolähde on e60.net ja hakusanaksi "hidden menu".

              Comment

              • masiaro
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2008
                • 406

                #8
                Originally posted by VESiX View Post
                Ensimmäisenä kannattaa tosiaan tehdä mittaristotesti itse. Siinä kaikki mittarit "ajetaan" tappiin pari kertaa. Sitten varmasti tietää jumittaako kulutusmittari vai olisiko vika vaikka anturissa.

                Mittaristo testi on salavalikossa. Ohjeet löytyy mm. ketjusta, jossa on keskustelu e60 530d mallin moottorin lämpiämisestä. Toinen hyvä tietolähde on e60.net ja hakusanaksi "hidden menu".
                Pääsin siihen valikkon, paitsi näkyi vain se KI TEST, eikä ole muita valikkoja. No ihan sama, pääsinpä katsomaan kaikki mittarit läpi. Kaikki kyllä ajavat tappiin asti, muttei se kulutusmittari. Eli se on rikki. Pitääkö sitten vaihtaa koko mittariston? :(

                Comment

                • Dunky
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2003
                  • 4929
                  • Kotka

                  #9
                  Lähtikö se kulutus viisari liikkeelle muiden neulojen kanssa samaan aikaan vai hetkeä myöhemmin?:think
                  Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

                  Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

                  Comment

                  • masiaro
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2008
                    • 406

                    #10
                    Originally posted by Dunky View Post
                    Lähtikö se kulutus viisari liikkeelle muiden neulojen kanssa samaan aikaan vai hetkeä myöhemmin?:think
                    Ei se liikunut lainkaan. :think

                    Comment

                    • bmw e34
                      Bimmer Fanatic
                      • Dec 2002
                      • 633
                      • raahe

                      #11
                      Originally posted by masiaro View Post
                      Ei se liikunut lainkaan. :think
                      se viisari tai sen akseli saattaa olla vain niin tiukasti jumissa että mittaria käyttävä moottori ei jaksa liikkuttaa sitä, neula irti ja herkistelyä. tai sen pyöritysmoottorin johdot/liitokset murtuneet irti piirilevyltä ja on siinä tapauksessa ehjättävissä oleva vika. käytä mittaristo irti ja levällään niin se selviää .
                      mutta älä missään nimessä ensitöiksi mene merkkiliikkeeseen ostamaan uutta mittaristoa mitä ne huollossa varmasti tarjoavat ratkaisuksi heti kättelyssä.

                      Comment

                      • masiaro
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2008
                        • 406

                        #12
                        Jeh,

                        mittariston kulutusmittarin moottoria vaihdettu uuteen ja airbag-varoitus nollattiin. Koko homma maksoi vain 100e.

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎