Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 530d -04 Jarruremonttia?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Olsberg
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2006
    • 349
    • Jyväskylä

    #16
    Voihan ne levyt kellottaa renkaanvaihdon yhteydessä, niin saa varmuuden. Itse olen myös puslien kannalla.
    Ex. e46 330iA -03, e46 320d Touring -04, e36 323i -97

    Comment

    • Cell
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 7037
      • Uusikaupunki

      #17
      Originally posted by Olsberg View Post
      Voihan ne levyt kellottaa renkaanvaihdon yhteydessä, niin saa varmuuden. Itse olen myös puslien kannalla.
      Pieni heitto levyissä ei tunnu missään, sen sijaan jumittavasta jarrusatulasta aiheutuu helposti kitkakertoimen vaihtelua eri kohdissa jarrulevyä, joka kyllä tuntuu ja sitten tutisee.

      Itse olen E39:stä korjannut jarrutärinät kerrasta pelkästään vaihtamalla jarrusatulan tiivisteet ja männän, joka oli syöpynyt pölysuojan irrottua. Itse pölysuoja oli ihan ehjä, syytä irtoamiseen en tiedä. Mitään muuta ei tarvinnut vaihtaa, vanhoilla paloilla ja levyillä jatkettiin ajoa täysin tärinävapaasti.

      Luultavasti siellä on muuten samanlaiset öljytäytteiset puslat kuin E39:ssä, murtuvat ja vuotavat tyhjäksi -> vatkaa jarrutuksessa.
      325i -08
      i3 REx -17
      M5 -98 Imolarot
      535i -90 N/A project (maatumassa)

      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

      Comment

      • besserwisser
        Newbiemmer
        • Dec 2009
        • 2
        • tampere

        #18
        samaa vikaa

        valistakaas vähän tyhmää kun itsellä on samoja oireita ja nuo ammattinimikkeet/slangi vähän hukassa eli korjauksena on siis useimmin tuo reaktiotangon kumisarja eikä tuo alatukivarsi? siihen alatukivarteen ei kai saa erikseen mitään puslasarjoja?

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #19
          Originally posted by herja View Post
          Mulla oli ex. e36 325issä sitten se 5% vika kun satuloissa oli männät ja liu'ut niin jumissa kun olla ja voi. Siitä tuli ihan kauheat tärinät mutta noin vähän ajetussa autossa ei voi siitä olla kyse.

          edit. levyt oli silti ihan suorat
          Niin, mutta nuo jumittavat ohjuritkaan ei juuri saa kummoisia jarrutärinöitä aikaiseksi mikäli etupää on välyksetön/kulumaton.
          Levyn ne sitten lopulta saa kieroon, jolloin niiden herkistely ei enään poista tärinöitä, mutta tämä on utraharvinaista.
          Eli käytännössä mikäli etupää on välyksetön ja "kova", ei jarrutärinöitä juuri synny edes jumittavista ohjureista tai kieroista levyistä, vaan tämä tuntuu ainoastaan hitaissa nopeuksissa kevyesti jarrua painaen pienenä ratin "vispauksena".
          Tärinät vaatii käytännössä lähes aina, myös akseliston ylimääräisiä välyksiä/pehmeyttä, jolloin jarrutärinöiden ilmaannuttua on ihan turha lähteä levy+palakaupoille kun eteen tulee joka tapauksessa vielä toinen osien hakureissu.
          Tärinät toki hetkeksi uusilla levyillä+paloilla katoaa, mutta vain siihen asti kunnes levyn ja palojen pinta uudelleen lasittuu(...ja sitten taas syytellään niitä kuuluisia "motonetin" paskoja jarrulevyjä).

          Comment

          • marcus83
            Newbiemmer
            • Jul 2004
            • 20

            #20
            Mulla viime syksynä vaihdettu kaikki tukivarret eteen ja silti jarrut rupes täristämään tässä kuukausi takaperin. Välyksiä ei tuntunut olevan missään, eikä kolinoita. Levyt ja palat vaihdettiin ja kas kummaa tärinät hävisi. Ei se aina vika ole tukivarsissa.

            Comment

            • Dunky
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2003
              • 4929
              • Kotka

              #21
              Originally posted by marcus83 View Post
              Mulla viime syksynä vaihdettu kaikki tukivarret eteen ja silti jarrut rupes täristämään tässä kuukausi takaperin. Välyksiä ei tuntunut olevan missään, eikä kolinoita. Levyt ja palat vaihdettiin ja kas kummaa tärinät hävisi. Ei se aina vika ole tukivarsissa.
              Vaihdettiinko reaktiotankojen puslat samalla?
              Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

              Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

              Comment

              • marcus83
                Newbiemmer
                • Jul 2004
                • 20

                #22
                Originally posted by Dunky View Post
                Vaihdettiinko reaktiotankojen puslat samalla?
                Reaktiotangot ja ne puslat tulivat mukana myös.

                Comment

                • Kosta87
                  Bimmer Rookie
                  • Jul 2013
                  • 178
                  • Finland

                  #23
                  Itsellä kanssa 530D ja jarrutuksessa tuntuu tärisevän välillä voimakkaammin ja välillä vähemmän.

                  Sanokaas mitkä kaikki kannattaisi vaihtaa etupäähän? Reaktiotangon puslat, tukivarret, koiranluut ? Iskarin yläpäät? Terävissä möykyissä tuntuu väljyyttä jossain olevan.

                  Comment

                  • Saarikoski
                    R.I.P.
                    • Feb 2005
                    • 726
                    • KOKKOLA

                    #24
                    Ihan ensimmäisenä kannattaa seurata ettei kisko pulttipyssyllä vanteita kiinni liian tiukkaan, nyrkkipajalla (ja muuallakin) monesti kinnaavat ilman momenttia kiinni ja jonkin ajan jälkeen alkaa puistaminen..

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎