Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 / E61 ilmanputsarin vaihto?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • APA530
    Bimmer Rookie
    • Sep 2008
    • 108

    E60 / E61 ilmanputsarin vaihto?

    Kannattaako vaihtaa e61 530d ilmanputsari sport-malliseen?
    Onko vaikea homma?
    Onko mitään hyötyä / haittaa?

    Esim K&N myymä putsari mallia E-2657 h.100e sopisi tuonne pellin alle...
    nyt: E61 535dAt
    EX Carbon Schwarz
    M-Sport 530d

    sigpic
  • WarHead
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2005
    • 774

    #2
    Originally posted by APA530 View Post
    Kannattaako vaihtaa e61 530d ilmanputsari sport-malliseen?
    Onko vaikea homma?
    Onko mitään hyötyä / haittaa?

    Esim K&N myymä putsari mallia E-2657 h.100e sopisi tuonne pellin alle...
    Meitsi haluis tietää mitä hyötyä siitä on, että imetään lämmintä ilmaa (lue : happiköyhää ilmaa) moottoritilasta koneen tarpeiksi? Toisaalta, välijäähyhän se sen ilman jäähdyttää moottorin tarpeiksi...
    Sanoisin, että joutavan päiväistä. Myyntimiehillä luonnollisesti omat vahvat mielipiteet.
    E91 335iAT -08

    -Iiiiskää, saapi tulla pyyhkimään! -

    Comment

    • Yltti
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 2792
      • Kuopio suamen texas

      #3
      Kyseessähän on kuitenkin vakiokoteloon tuleva suodatin. Eli ei ime sen kuumempaa ilmaa konehuoneesta. Mutta onko hyötyä. Persdyno tai penkkilappu sen vahvistaa.

      1st Gen Chevrolet Monte Carlo 383cid SS
      F10 525d Xdrive comfort sitte
      Kerran kysyttiin pahin pelkosi Vastasin: Pelkään että sotkeennun omaan näppäryyteeni.Kerran luulin olleeni väärässä,mutta onneksi erehdyin.
      www.rotator.fi

      Comment

      • WarHead
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2005
        • 774

        #4
        Originally posted by Yltti View Post
        Kyseessähän on kuitenkin vakiokoteloon tuleva suodatin. Eli ei ime sen kuumempaa ilmaa konehuoneesta. Mutta onko hyötyä. Persdyno tai penkkilappu sen vahvistaa.

        Mutta onhan tuo silti aika tykin näkönen?
        E91 335iAT -08

        -Iiiiskää, saapi tulla pyyhkimään! -

        Comment

        • Yltti
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 2792
          • Kuopio suamen texas

          #5
          Originally posted by WarHead View Post
          Mutta onhan tuo silti aika tykin näkönen?
          Niin ihan vakio suodattimen näköinen.
          1st Gen Chevrolet Monte Carlo 383cid SS
          F10 525d Xdrive comfort sitte
          Kerran kysyttiin pahin pelkosi Vastasin: Pelkään että sotkeennun omaan näppäryyteeni.Kerran luulin olleeni väärässä,mutta onneksi erehdyin.
          www.rotator.fi

          Comment

          • FastDsl
            Bimmer Rookie
            • Apr 2003
            • 178
            • nollayhdeksän

            #6
            Originally posted by APA530 View Post
            Kannattaako vaihtaa e61 530d ilmanputsari sport-malliseen?
            Onko vaikea homma?
            Onko mitään hyötyä / haittaa?

            Esim K&N myymä putsari mallia E-2657 h.100e sopisi tuonne pellin alle...
            Mulla vakio suodatin riitti n.90hv lisäykseen. Viittaan aikaisempaan keskusteluun http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=165983
            Last edited by FastDsl; 12-05-2009, 20:08.
            Musta 335i E91 N55
            Musta 520d F11
            Musta 535d E60
            Musta 320d E91
            Musta 330d E46

            Comment

            • APA530
              Bimmer Rookie
              • Sep 2008
              • 108

              #7
              otappa tuosta nyt sitten selvää...

              Onko jollain kokemusta tuon vaihdosta? paljonko pitää purkaa konehuoneesta?
              nyt: E61 535dAt
              EX Carbon Schwarz
              M-Sport 530d

              sigpic

              Comment

              • WarHead
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2005
                • 774

                #8
                Originally posted by APA530 View Post
                otappa tuosta nyt sitten selvää...

                Onko jollain kokemusta tuon vaihdosta? paljonko pitää purkaa konehuoneesta?
                Selviäää tai melkein selviää...

                Vaihto vaatii purkamista vähä reippaammin, mitä normaalisti pemareissa oon tottunu...
                Kuoret moottorin päältä poies, vinotuet myös irti, tuulilasialareunan/raitisilmasuodattimen kopat ja muut vuorausmuovit veks ja sitte pääsee ilmanputsarin kannen poiston jälkeen kiinni asiaan...
                Itse yritin uittaa eka kerralla suodatinta sen kannan alta, muttei onnistu. Tähä saa muute tuhrattua reippaan tunnin, ku edellisessä kiesissä (E39 528iA) paneelisuodattimen vaihtoi rööki toisessa kädessä alle minuuttiin.
                Kerroppa kokemukset kotelosta löytyvästä paskan määrästä ku saat suodattimen vaihdettua. Ite vaihoin reipas 100tkm ajettuna ja eipä ollu paskamäärästä johtuen vaihdettu ikään. Aiwa karmeesti paskoo. Vaihdosta ei myöskään löydy dokumenttia huoltokirjasta. Että silleen.

                Linkin alkupään kuvia voi käyttää hyväkseen : http://forums.e60.net/index.php?showtopic=53457&hl=
                E91 335iAT -08

                -Iiiiskää, saapi tulla pyyhkimään! -

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #9
                  Originally posted by WarHead View Post
                  Mutta onhan tuo silti aika tykin näkönen?
                  Väri on vain eri kuin orggis paperisuodattimessa?

                  Comment

                  • MarttiKK
                    BTCF Member
                    • Oct 2004
                    • 1637

                    #10
                    Originally posted by Hemi View Post
                    Väri on vain eri kuin orggis paperisuodattimessa?
                    Puuttuu siitä se vanupäällys

                    Comment

                    • WarHead
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2005
                      • 774

                      #11
                      Originally posted by Hemi View Post
                      Väri on vain eri kuin orggis paperisuodattimessa?
                      Niin, ja tuo marjapuuro-väri nostattaa mummo-astetta pari pykälää.
                      E91 335iAT -08

                      -Iiiiskää, saapi tulla pyyhkimään! -

                      Comment

                      • APA530
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2008
                        • 108

                        #12
                        Originally posted by WarHead View Post
                        Niin, ja tuo marjapuuro-väri nostattaa mummo-astetta pari pykälää.
                        jos mummo speksit nousee, nousee hevosetkin takajaloilleen konepellin alla.. ainakin + 1800hv
                        nyt: E61 535dAt
                        EX Carbon Schwarz
                        M-Sport 530d

                        sigpic

                        Comment

                        • -Tapi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 3117
                          • Välisuomi

                          #13
                          Originally posted by MarttiKK View Post
                          Puuttuu siitä se vanupäällys
                          Puuttuu se vakiostakin kun sen jättää irti.

                          K&N virittely M57-sarjan koneissa (ja miksei muissakin VNT-dieselbemareissa) on kyseenalaista jo senkin takia että vähenevä imuvastus ennen ahdinta saa ahtimen siipien säätöpiirin sekoamaan. Ahtopaine nousee nopeammin kuin kartta pyytää, jolloin siivet ohjataan takaisinpäin ja sitten ahdot tippuvatkin enemmän jolloin taas nostetaan mutta mennäänkin heti yli kartalta. Vakio-ohjelmalla vapaammin virtaava (ja MAF:ia likaava) ilmansuodatin vähentää tästä syystä tehoa ja saa menon ihan perstuntumaltakin aaltoilevaksi. Tämä korostuu alipainesäätöisissä VNT:issa. Ohjelmaa muokkaamalla temppuilua saa kuriin ja lopputuloksena ison työn jälkeen saatetaan päästä vakiotehoihin mutta ei kokemuksen mukaan edes vakioilmanputsarilla saatavaan tehoon viriohjelmalla.
                          ---

                          Comment

                          • Thuppu
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2007
                            • 3626
                            • Seinäjoki

                            #14
                            Niin mutta virityshän on onnistunut jos korkeintaan puolet tehoista katosi.

                            Eipä tuota orkkis suodattimenkaan päällivanua kannata pois ottaa. Se suodattaa suurimmat roskat, kuivat lehdet, kärpäset, oravat jne. eikä nuo patruunan lamellit mee niin äkkiä tukkoon.
                            BMW 740iA "ALPINA"
                            BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                            Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                            Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                            Comment

                            • hh..rom
                              Bimmer Rookie
                              • Jun 2007
                              • 101

                              #15
                              Kuinka usein kannattaa vaihtaa ilmanputsari?

                              Sen verran tuli purettua kuoria koneen päältä että näin missä kunnossa ilmanputsari oli omassa kärryssä ja pisti miettimään että kuinka useasti toi kyseinen putsari pitäis vaihtaa normaalisti? Vielä kun sen vaihtaa niin onko mitään järkeä nyt ostaa mitään muuta kuin perusputsari tilalle vai joku muu? Kokemukset kiinnostai...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎