Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 530dA -04 Turbo rikki

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Animali
    Bimmer Rookie
    • Nov 2008
    • 37
    • Nurmijärvi

    E60 530dA -04 Turbo rikki

    Eli ensin se vihelsi, sitten tehot alkoivat kadota, kunnes kuului sirkkeli ja lopulta auto alkoi savuttaa todella pahasti.
    No siinä pikaiset diagnoosit ja turboltahan se vaikuttaisi.
    Tyhjäkäynnillä kävi ihan hyvin, mutta jos vaihdetta laittoi silmään ei ahtoja löytynyt.
    Eihän siinä muu auttanut kuin hinausautolla pajalle.
    Tietysti siinä hässäkässä oli unohtunut vielä valot päälle 2 tunniksi, niin eihän se enää 8 tunnin seisonnan jälkeen edes käynnistynyt, vaikka antoi apuvirtaa. Olihan akku ollut huonona jo vähän aikaa.
    Vähän ehti jo säikähtää, että eikö kone edes pyöri.
    Perjaitai illaksi auton sai sitten pajalle. :think

    No saivat työn alle sen nopeasti, eli maanantaina ja odotettu diagnoosihan sieltä tuli, turbo oli ihan hajalla ja eikun vaihtoon.
    Samalla tuli sitten vaihdettua siihen uusi akku, jarrulevyt ja palat eteen, öljyt, öljyn-,ilman- ja raitisilmansuodattimet, sekä poistettua kuuluisat läpät, jotka olivat siis paikoillaan kiltisti.

    Auto saatiin jopa läjään tiistaina ja kaikki hyvin. Laskuahan kertyi mukavat noin 2500e. Eihän tuossa vielä mitään...
    ...ainoa ongelma oli, että moottorihan ei todella pyöri mihinkään.
    Seuraavaksi saakin spekuloida oikein huolella mikä mättää?
    Tuomiota odotellessa...

    Mitään vikavaloa eikä muuta muuten syttynyt missään vaiheessa, luulisi että ajotietokone nykypäivänä mittaillessa vähän kaikkea tajuaisi, että ahtopainetta ei ole. Hassua...

    Tähän vielä lisäksi: autohan on 5,5kk sitten ostettu, mutta myyjä ei halua juuri mitään tuosta korvata ja uudesta viasta ei ole vielä edes ollut puhetta. Tuskinpa sen lämpimämmin suhtautuu. "Autoliike" ei myöskään harjoita enää autokauppa, joten senkin suhteen näyttää aika heikolta...

    Kysymyksinähän ovat:
    Onko tavanomaista ja voiko odottaa, että turbo saattaa hajota BMW 530dA -04 135tkm ajetusta autosta.
    Saati mistä sitten koneen jumi johtuu.

    Vaikka virhevastuulaki yms. olisivat lopulta puolellani, saattaa vielä "autoliike" olla jo lopettanut toimintansa, kun päätöksen siihen riitatapauksessa saisi ja silloinhan se menee omaan piikkiin myöskin
    _________________
    BMW E61 LCI 530xdA -08
    Toyota Avensis -04

    ex:
    BMW E60 530dA -04
    Ford Mondeo 2.0 TDi
    MB R171 SLK350 -04
    MB W203 C220CDI -01
    Toyota Avensis -01
    Toyota Corolla -93
    Opel Ascona -86
  • KATKU
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2006
    • 230
    • Vaasa

    #2
    Kuinka paljon piti ajella, että vihellyksestä mentiin tehojen alenemiseen ja lopulta sirkkeliääneen ?

    Comment

    • WSE1
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 3242
      • Suomusjärvi

      #3
      Originally posted by Animali View Post
      [/SIZE][/FONT] Tyhjäkäynnillä kävi ihan hyvin, mutta jos vaihdetta laittoi silmään ei ahtoja löytynyt.[FONT=Verdana][SIZE=2]
      ??? Mihin hinausta tarvittiin, Voihan sillä ajaa vaikka turbo olisi missä kunnossa tahansa., edes lisävikoja ei tule...Toki jos on pakoputki ihan tukkeentunut niin eipä se silloin mainittavasti kulje.
      Jos auto kerran on korjaamolla niin niidenhän siellä pitäisi osata diagnostisoida ja kertoa missä on vikaa jollei kone (muka?) pyöri... Jos voitelu on loppunut ja turbo & kone leikannut kiinni sen vuoksi niin eipä tuota olisi kannattanut remontoida ollenkaan, Tosin kuljettajan olisi pitänyt huomata moinen jo palavasta öljynpianevalosta & varoituksesta näytössä & kongista... Toki on mahdollista että anturillla olisi ollut painetta mutta kierrossa sen jälkeen ei.
      Tai sitten diagnoosi turbosta on? Tai turbon vika on seuraus, ei syy. Jos kaksi toisistaan riippumatonta vikaa sattuu samaan autoon samalla kertaa niin lotosta täysosuman voittaminen lienee todennäköisempää.

      Comment

      • Risto113
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2005
        • 1204
        • GrassLake

        #4
        Oliko KAIKKI läpät paikoillaan?

        Ahtimen laakerointi pettänyt, siivet palasina, ja nyt sylinterissä?

        Comment

        • VolvoTDi
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2006
          • 1576
          • Tampere - Pori

          #5
          Mulla aikoinaan Passatin lintassa hajosi turbo ja lykkäsi öljyt coolerin kautta koneeseen ja kone jumiin! Eli olisiko öljyä mäntien päällä...
          Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
          Check:
          www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
          Tampere 044-5867096

          Comment

          • Thuppu
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2007
            • 3626
            • Seinäjoki

            #6
            Juu, ja kannattaa tosiaan putsata myös imuputket ja kuuleri siitä öljymömmöstä jottei sitten kun koneen saa käyntiin lähe polttaman tota öljyä. Kone saattaa silloin laulaa täysillä kierroksilla eikä sitä saa sammumaan ennen kuin öljy loppuu.
            BMW 740iA "ALPINA"
            BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
            Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
            Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

            Comment

            • grimmy
              Newbiemmer
              • Oct 2007
              • 1

              #7
              Originally posted by WSE1 View Post
              ??? Mihin hinausta tarvittiin, Voihan sillä ajaa vaikka turbo olisi missä kunnossa tahansa., edes lisävikoja ei tule...
              Mihin perustat tämän naurettavan väitteen? Ensinnäkin jos turbo laukee kunnolla ja ajelet autolla niin takana tulevat eivät näe mitään, vai luuletko että savu haihtuu mystisesti ilmaan kun on tullut putkesta ulos? Ja jos sieltä tulee paljon öljyä niin mihin se mahdollisesti menee?

              Toki jos on pakoputki ihan tukkeentunut niin eipä se silloin mainittavasti kulje.
              ja sun mielestä autolla voi ajella vaikka siitä tulisis niin paljon öljyä että koko putki menee tukkoon?

              Jos auto kerran on korjaamolla niin niidenhän siellä pitäisi osata diagnostisoida ja kertoa missä on vikaa jollei kone (muka?) pyöri...
              sähän oot oikeen sankari, tiedät täältä foorumilta jo että ei ne siellä korjaamolla osaa ees konetta pyörittää? Oisko niillä homma kesken jos auto on viety sinne turbon takia?

              Jos voitelu on loppunut ja turbo & kone leikannut kiinni sen vuoksi niin eipä tuota olisi kannattanut remontoida ollenkaan, Tosin kuljettajan olisi pitänyt huomata moinen jo palavasta öljynpianevalosta & varoituksesta näytössä & kongista... Toki on mahdollista että anturillla olisi ollut painetta mutta kierrossa sen jälkeen ei.
              No kyllä nyt varmaan ihan täys idioottikin tollasesta ymmärtää että on jotain vikaa, mutta jos mitään muuta oiretta ei oo ollu ku pieni vihellys menohalujen puute niin ei siinä ensimmäisenä rupee miettimään että mulla ei oo öljyy ja kone leikkaa kiinni

              Tai sitten diagnoosi turbosta on? Tai turbon vika on seuraus, ei syy. Jos kaksi toisistaan riippumatonta vikaa sattuu samaan autoon samalla kertaa niin lotosta täysosuman voittaminen lienee todennäköisempää.
              Varmaan ne siellä korjaamolla selvittää sen, mutta hyvä tietää että täältää saa myös meedio apua.
              Last edited by grimmy; 13-05-2009, 12:21.

              Comment

              • Animali
                Bimmer Rookie
                • Nov 2008
                • 37
                • Nurmijärvi

                #8
                Originally posted by VolvoTDi View Post
                Mulla aikoinaan Passatin lintassa hajosi turbo ja lykkäsi öljyt coolerin kautta koneeseen ja kone jumiin! Eli olisiko öljyä mäntien päällä...
                Ei huono, juuri tuli soitto, että öljyä männän päällä
                Kaverikin veikkasi samaa ja oikeassahan olitte.

                Nythän sitten jännitetään onko kiertokanki vääntynyt. :think
                _________________
                BMW E61 LCI 530xdA -08
                Toyota Avensis -04

                ex:
                BMW E60 530dA -04
                Ford Mondeo 2.0 TDi
                MB R171 SLK350 -04
                MB W203 C220CDI -01
                Toyota Avensis -01
                Toyota Corolla -93
                Opel Ascona -86

                Comment

                • Animali
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2008
                  • 37
                  • Nurmijärvi

                  #9
                  Originally posted by KATKU View Post
                  Kuinka paljon piti ajella, että vihellyksestä mentiin tehojen alenemiseen ja lopulta sirkkeliääneen ?
                  Aika vienoa oli vihellys edellisenä päivänä ja 50-100km turbon täydelliseen tuhoutumiseen.
                  _________________
                  BMW E61 LCI 530xdA -08
                  Toyota Avensis -04

                  ex:
                  BMW E60 530dA -04
                  Ford Mondeo 2.0 TDi
                  MB R171 SLK350 -04
                  MB W203 C220CDI -01
                  Toyota Avensis -01
                  Toyota Corolla -93
                  Opel Ascona -86

                  Comment

                  • superfast
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2004
                    • 567
                    • Kurikka

                    #10
                    Originally posted by grimmy View Post
                    Mihin perustat tämän naurettavan väitteen? Ensinnäkin jos turbo laukee kunnolla ja ajelet autolla niin takana tulevat eivät näe mitään, vai luuletko että savu haihtuu mystisesti ilmaan kun on tullut putkesta ulos? Ja jos sieltä tulee paljon öljyä niin mihin se mahdollisesti menee?



                    ja sun mielestä autolla voi ajella vaikka siitä tulisis niin paljon öljyä että koko putki menee tukkoon?



                    sähän oot oikeen sankari, tiedät täältä foorumilta jo että ei ne siellä korjaamolla osaa ees konetta pyörittää? Oisko niillä homma kesken jos auto on viety sinne turbon takia?



                    No kyllä nyt varmaan ihan täys idioottikin tollasesta ymmärtää että on jotain vikaa, mutta jos mitään muuta oiretta ei oo ollu ku pieni vihellys menohalujen puute niin ei siinä ensimmäisenä rupee miettimään että mulla ei oo öljyy ja kone leikkaa kiinni



                    Varmaan ne siellä korjaamolla selvittää sen, mutta hyvä tietää että täältää saa myös meedio apua.

                    Eiköhän tosta jo selvinnyt kuinka sen moottorin pyöriminen todettiin:think
                    Ei taidettu paljoa tutkia vaan ahdinta heti vain vaihtoon.

                    No saivat työn alle sen nopeasti, eli maanantaina ja odotettu diagnoosihan sieltä tuli, turbo oli ihan hajalla ja eikun vaihtoon.
                    Samalla tuli sitten vaihdettua siihen uusi akku, jarrulevyt ja palat eteen, öljyt, öljyn-,ilman- ja raitisilmansuodattimet, sekä poistettua kuuluisat läpät, jotka olivat siis paikoillaan kiltisti.

                    Auto saatiin jopa läjään tiistaina ja kaikki hyvin.


                    E60 525 Msport
                    E36 318ti compact

                    Comment

                    • Animali
                      Bimmer Rookie
                      • Nov 2008
                      • 37
                      • Nurmijärvi

                      #11
                      Status päivitys

                      Ensin kone saatiin pyörimäänkin jo, mutta vielä oli jäähdytin täynnä öljyä ja pestävä.
                      Sen jälkeen on saatu jo kone käyntiinkin.
                      Savuttaa vaan kuulemma tosi paljon ja pitää katsoa täytyykö pakopuolelle porata reikä, jotta saa öljyt sieltäkin pois. Olivat poliisitkin pysäyttäneet savujen takia koeajolla.
                      Jossain Volvossa oli turbon laukeamisen jälkeen savutellut vielä viikon verran.

                      Huomenna voinee hakea pois korjaamolta. Saas nähdä miten pelaa ja loppulaskukin jännittää, kun pelkkä turbo oli 1700€. :think
                      _________________
                      BMW E61 LCI 530xdA -08
                      Toyota Avensis -04

                      ex:
                      BMW E60 530dA -04
                      Ford Mondeo 2.0 TDi
                      MB R171 SLK350 -04
                      MB W203 C220CDI -01
                      Toyota Avensis -01
                      Toyota Corolla -93
                      Opel Ascona -86

                      Comment

                      • Cell
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2004
                        • 7037
                        • Uusikaupunki

                        #12
                        Olipa edukas turbo, joku on saanut hyvät katteet, vaikka sitä tasoa se taitaa olla useammassakin suomalaisessa firmassa.

                        Dieseleissä on paikat yleensä sen verran vahvempaa tekoa, että voi selvitä ilman hajonneita paikkoja nestelukosta. Sinänsä kyllä jännä firma, että moisen jälkeen ei tyhjennetä putkistoa ja imupuolta öljystä, etenkin jos työn osuus on turbon vaihdossa ollut noinkin suuri ja riski öljyllä käymisestä/nestelukosta on olemassa ja varmasti sokeallekin nähtävissä. Kun turbo on irti, ei loppuputkiston irroitus ole monen minuutin homma, ja imusarjakin on kuitenkin käytetty irti joten miksei ole siivottu samalla.
                        325i -08
                        i3 REx -17
                        M5 -98 Imolarot
                        535i -90 N/A project (maatumassa)

                        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                        Comment

                        • jlaxx
                          Newbiemmer
                          • Oct 2010
                          • 5
                          • Espoo

                          #13
                          Jatketaanpa tähän ketjuun, asiani saattaa liittyä tähän:

                          Minulla on myös otsikossa mainittu E60 530DA -04. Mittarissa 125.000.

                          Loppukesästä huomasin että ilmastointi vetää pakokaasun hajua sisään. Laakkosen huollossa, määräaikaishuollon yhteydessä 5 päivää sitten pyynnöstä selvitettiin että vikana on halkeama pakosarjassa. Tämähän on ihan mukiinmenevä syy tuohon oireeseen.

                          Huollosta lähtiessäni huomasin noin parin kilometrin ajon jälkeen että auto savuttaa aivan tajuttomasti. (eli auto siis ei savuta heti käynnistettäessä). Sininen paksu savu ilmestyi pakoputkesta niin että jalankulkijat vetivät maihin ja kaupungin katuvalot syttyivät hämäräkytkimestä. Tämä savutus kuitenkin loppui hetken kuluttua. Ajoin vielä pari kilometriä kotiin ilman savutusta mutta "tuoreen öljyn haju" leijali pysäköidyn autoni ympärillä.

                          Tätä on nyt jatkunut siis vajaan viikon. Välillä savuttaa, välillä ei. Huollossa ilmeisesti öljytikun yläviivaan asti täytetty öljy on kulunut ehkä 50km ajon aikana alaviivaan asti.

                          Poljintuntuman mukaan turbo kyllä toimii enkä erota erityisiä muutoksiä äänessä.

                          Mistäs tässä nyt on kyse ? Sain varattua huollon pakosarjan vaihtoa varten viikon päähän, joten pitäisikö auto pitää pihassa viikko vai voiko sillä ajaa ?

                          Tää on kyllä niin tätä. Olin jo sopinut puhelimitse vaihdosta ja välirahasta autoliikkeen kanssa uuteen 520D:hen hintaan mikä miellytti, mutta enhän mä nyt voi tollasta viedä vaihtoautona kauppaan.

                          Comment

                          • Metalgod
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2009
                            • 201
                            • Helsinki

                            #14
                            Vaihda se huohatin tamppooni venttilikopan päältä uudenmalliseen vortex hässäkkään. 04 autossa on tamppooni.

                            Tamppooni tukkeutuu --> turbolta palaava öljyn paine nousee ja hajoittaa lopulta turbon...
                            -530dA 600 Nm
                            - BENSALLA PESTÄÄN PENSSELIT, DIESELILLÄ TEHDÄÄN VOIMAA -

                            Comment

                            • jlaxx
                              Newbiemmer
                              • Oct 2010
                              • 5
                              • Espoo

                              #15
                              Kiitos kommentista !

                              Tänään kun ajelin duuniin ton 5km matkan niin savuttaminen oli aivan jumalatonta. Valkoinen/Sininen kamalan hajuinen savu seuraa perässä.

                              Saan auton Autokeskukseen ensi maanantaina, Laakkoselle olis ollut aika vasta viikolle 46. Tilauksena on siis pakosarjan vaihto ja savuttamisen syyn etsiminen. Vihjasin että katsovat turboahtimen suuntaan.

                              En uskalla (kehtaa) enää ajella tällä nyt loppuviikolla. Tuli mieleeni että osaisiko joku suositella Espoo / länsi-Helsinki/Vantaa -alueelta jotain luotettavaa nyrkkipajaa joka osais katsoa mikä tossa nyt on paskana ja mahdollisesti vaihtaa filtterit sun muut jos kyse on vaan niistä.

                              Olisko ehdotuksia / muita kommentteja ?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎