Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 525dA -05 - 203 000 km purkaa akun yönaikana

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mwkorhon
    Newbiemmer
    • Dec 2008
    • 10

    E60 525dA -05 - 203 000 km purkaa akun yönaikana

    Hei. Tämä onkin ensimänen postini tänne foorumile, jossa olen innolla muiden juttuja seurannut.
    Ostimme BWM 525dA -05 203 000km 12.4.09 ensimmäiset 2 viikkoa olimme onnellisia. Sitten autoon syttyi airbag valo ja viikko sen jälkeen auto söi yön aikana virrat. Soitimme autokauppaan ja autokauppa otti vastuuta ja sanoivat että viekää korjaamoon. Veimme auton Tampereella Metro-Autoon.
    Ensimmäisellä kerralla nollasivat airbagin ja increased emission valon. 1 päivä (virtavuoto ei tullut kuntoon)
    Toisella kerralla tutkivat ja löysivät ”vian” airbag ohjain. 1 päivä korjaamolla.
    Komannella kerralla 2.päivää korjaamolla. Purkaa edeleen ja vika ei tiedossa. (ei ollu airbag) Lisäksi nyt turvatyöt eivät toimi (herjaa kiristysautomaatiosta)

    Nyt auto on 4. kertaa kormaamolla ja sottivat, että nyt syy on mittaristo, joka purkaa sähköt.... Sanoin, että sehän tulee 6 minuutissa kuntoon, katselin juuri aiheeseta viedon... http://www.youtube.com/watch?v=dYuZDDAtm2I

    Itse olen vuotomitannut akun halvalla kiinalaisella yleismittarilla vuotoa 6 A, jos laitan parkit ja sisävalot päälle virtaa menee 12A. Ilmoitin myös että kojelauta (lämmpäri tai cd) pitää hurinaa vaikka auto olisi ollut tunnin lepotilassa.. vastaus jojoo.. auto ei heidän näkemyksen mukaan mene kuulemma lepotilaan (vaikka mm. vaihteiston valo sammuu)

    Voiko vika okeasti olla mittaristo vai mielummin joku muu. Otin kaikki sulakkeet pois ja vuotovirta säilyi. Eli virran syöjä ei ole niiden takana. Mihinhän auto kannattasi Tampereen seudulla viedä, jos tuolla ei tule kuntoon? Sanoivat referenssiksi, että viimeksi heillä meni vastaavassa yli kuukausi.. itse sanoin, että ammattilaiselta odottaisin noin tunnin työtä... Olen lueskellut kyllä täällä aiheeseen liittyvät ketjut.. toivo menee : )

    Mauri
  • Thuppu
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2007
    • 3626
    • Seinäjoki

    #2
    Olikos näissä vielä se kuuluisa "siili"?
    BMW 740iA "ALPINA"
    BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
    Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
    Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

    Comment

    • mwkorhon
      Newbiemmer
      • Dec 2008
      • 10

      #3
      En tiedä onko siilitä, mutta siis vika voi oikeasti olla tuolla kojelaudassa.. ..

      Se tuosta minulta vielä unohtui, että auto toimii kaikin puolin moitteettomast, kunhan vain illalla muistaa ottaa akun johdon irti : )

      Mauri

      Comment

      • Thuppu
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2007
        • 3626
        • Seinäjoki

        #4
        Siili eli lämmityslaitteen puhallinmoottorin etuvastus on varsin yleinen vikakohta e39 malleissa ja se oireilee niin että puhallin saattaa puhallella omiaan vaikka virrat on pois päältä. Puhaltelee niin kauan että akku tyhjenee.
        BMW 740iA "ALPINA"
        BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
        Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
        Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

        Comment

        • Dunky
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2003
          • 4927
          • Kotka

          #5
          No jos sä kerran mittaristoa epäilet vuotokohdaksi niin ota miinus akunkenkä irti, laita amppeeri mittari miinusnavan ja maan väliin, ota se mittaristo irti ja odota 16min koskematta autoon.
          Pitäisi romahtaa 16min kohdalla milliamppeereihin kulutus.

          Niin ja kuinka monta sulaketta sinun "kaikki" sulakkeet on?? Niitä on aika paljon ja eri paikoissa E6x:n sisuksissa.
          Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

          Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

          Comment

          • Jürgen_
            Bimmer Enthusiast
            • May 2008
            • 2707
            • Mylsä

            #6
            Sellainen tapauskin on ollut että viallinen laturi purkaa akun. Ei ihan heti tule edes ajateleeksi. Ota laturista piuhat irti niin selviää sekin
            Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

            Comment

            • bmw e34
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2002
              • 633
              • raahe

              #7
              tuossa on pikkuisen WDS :stä tietoa / vinkkiä vianhakuun :


              1. WDS Wiring Diagram System

              Energy diagnosis: Unfavourable customer usage

              Unfavourable customer behaviour with vehicle faults is a main cause of breakdowns due to a depleted battery. In detail, the following individual causes can be determined:

              Position light, parking light or hazard warning lights were switched on

              The position light, parking light or hazard warning lights were switched on for too long with the vehicle parked. If possible, point out these facts to the customer.

              Terminal R or terminal 15 was switched on

              Terminal R or terminal 15 were switched on for too long while the engine was off. The current consumption of the vehicle is then, depending on the equipment, 10-15 A. This discharges the battery very quickly. If possible, point out these facts to the customer.

              Long immobilisation period

              The vehicle was parked for a very long period. The vehicle has a standard closed-circuit current consumption of 10 - 40 mA, depending on the equipment fitted. This leads to slow but continuous battery discharge. Depending on the state of charge of the battery when the vehicle is parked, the residual capacity necessary to start the vehicle is reached after an immobilisation period of approx. 4 - 12 weeks. If possible, point out these facts to the customer.

              Unfavourable driving profile

              The battery can be depleted due to unfavourable driving characteristics of the customer:
              - In the case of extreme short-distance driving, it is possible that starting the engine takes more energy from the battery than is charged in the subsequent trip.
              The charge balance deteriorates if a great many current consumers are switched on during the subsequent trip.
              - Very few trips: If the vehicle is moved very infrequently and the individual trips are not sufficiently long, it is possible that during the immobilisation period more energy is taken from the battery by normal closed-circuit current than is charged while the vehicle is being driven.
              If possible, point out these facts to the customer.

              ------------------------------------------------------------------------
              2. WDS Wiring Diagram System

              Energy diagnosis: Closed-circuit current monitoring

              Unfavourable customer behaviour with vehicle faults is a possible cause of breakdowns due to a depleted battery. In detail, the following individual causes can be determined:

              Vehicle does not ”go to sleep”

              If the vehicle does not reach the idle state after terminal R Off, i.e. the bus systems remain active, the causing control unit is normally determined by the energy diagnosis.
              The troubleshooting must be continued in the peripherals (e.g. defective sensor or switch) of each control unit. If no fault is determined, replace the control unit.

              If a number of control units on the PT CAN bus with the same kilometre reading are entered as cause in the energy history memory (e.g. EKP, DSC and SZL on diesel model or DME, DSC and SZL on vehicles with petrol engines), the wake-up line should be checked:
              • Short circuit to earth or positive
              • Loose contact
              • First, check the connections of the wake-up line on the IBS, CAS and KGM

              For vehicles produced before 12/2006:
              If terminal 15 can no longer be switched using the START-STOP button or the electrical steering interlock (ELV) cannot be unlocked, check the installation location of the battery for traces of dampness and examine the fault code memory entries regarding the IBS: IBS can be defective due to moisture and keep the wake-up line at high level. In this case, replace the IBS.
              In this case, replace the IBS. For vehicles produced after 12/2006, a new water-tight IBS is used.

              Important!
              Operation by the customer can also lead to an entry in some control units: e.g. listening to the radio with terminal R OFF leads to the registration of the head unit (M-ASK or CHAMP with the same kilometre reading as cause in the energy history memory.

              Vehicle keeps being woken up

              If the vehicle is wakened time and again, the maximum number of wakings in an off-load phase (terminal R off) for the last 5 weeks in each case and the IDs of the last 26 waking messages of the K CAN are determined by the energy diagnosis. In some cases, the causing control unit is determined by the energy diagnosis.
              If it is possible to determine the waking control unit, troubleshooting must then be continued in the peripherals (e.g. defective sensor or switch, loose contact) of the control unit. If no fault is determined, the control unit must be replaced.
              Note: In exceptional cases, it is possible that the result ”Vehicle keeps being woken up” is generated by unfavourable customer behaviour. (E.g. frequent waking of the vehicle at terminal R off by opening and closing the luggage compartment lid or doors.)
              Excessive closed-circuit current

              The result ”Excessive closed-circuit current” means that the vehicle, occasionally at least, has had a closed-circuit current greater than 80 mA. Here, the vehicle was in the idle state, that is, the bus systems were inactive. A possible cause of this could be defective control units. As troubleshooting, run a closed-circuit current measurement and identify possible causes by disconnecting fuses or disconnecting the corresponding control units step by step.
              Procedure for external closed-circuit current measurement: see Service Information number 61039947.

              Battery or alternator defective

              Even though the battery was not the cause of the complaint, it might have been damaged beforehand due to deep discharge for a longer period. For this reason, check the battery condition if you suspect that the battery might have been damaged beforehand.
              See ”Master document, battery” BMW Service Technology:
              TIS -> Document -> Service Information -> Enter Number
              SI number: 610702875
              If there is a suspicion that the alternator is defective, it must be determined whether the DME/DDE has relevant fault code memory entries. Fault code memory entries with regard to the IBS must also be taken into account.
              If the vehicle comes to a standstill and will not start during or shortly after a journey, the cause probably lies in the charge balance of the alternator. A requirement here is that the charged battery was still able to deliver adequate current for the starting operation.


              toivottavasti auttaa edes jonkin verran . tunti on varmasti tuollaisenkin listan läpikäyntiin ammattimiehellekkin aika nihkeä aika,
              mutta se on varma että ei siinä yli kuukautta mene .
              Last edited by bmw e34; 04-06-2009, 17:26.

              Comment

              • mwkorhon
                Newbiemmer
                • Dec 2008
                • 10

                #8
                Kiitos vinkeistä..
                Asiallinen komentti, että mun "kaikki" sulakkeet ei olleet kaikki. Laturin ovat kaiketi rajanneet pois. Tänään auto taas Metro-Autossa ja vaihtavat kai mittariston. Päivitän tänne tilanteen kyllä sitten. Ratkeaa sitten tai ei.

                Mauri

                Comment

                • Simpel
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2008
                  • 405

                  #9
                  Originally posted by mwkorhon View Post
                  Kiitos vinkeistä..
                  Asiallinen komentti, että mun "kaikki" sulakkeet ei olleet kaikki. Laturin ovat kaiketi rajanneet pois. Tänään auto taas Metro-Autossa ja vaihtavat kai mittariston. Päivitän tänne tilanteen kyllä sitten. Ratkeaa sitten tai ei.

                  Mauri
                  jos saat auton niin kokeile itse se laturi homma vaikka ne on sanonnutkin että toimii..ei niihin ole aina luottamista.

                  Comment

                  • mwkorhon
                    Newbiemmer
                    • Dec 2008
                    • 10

                    #10
                    No niin auto on saatu takaisin ja mittaristo vaihdettu. Ei korjanutkaan asiaa - yllätys No nyt meillä on uusi mittaristo, näyttää olevan vähän faceliftiä siinä 2005 vuodesta.

                    Auton ottaisivat maanantaina takaisin. Olemme siis alku pisteessä ja ovat kuulemma käyttäneet siihen 24 tuntia, hankkineet akunjohtoon jonkun suojan (miinus ei ollut sitä). Airbagyksikön ja uuden mittariston. Soittelin eilen autokauppaankin ja kysyin, että koska meinaavat viheltää pelin poikki.

                    Edeleen tämä bemarimies ottaa aina kotiin tultua akkukaapelin pois. Kohtahan tuo tuntuu jo ominaisuudelta eikä vialta.

                    Taidampa itse tutkia tuota laturia tänään. Kiitos vinkistä

                    Mauri

                    Comment

                    • Thuppu
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2007
                      • 3626
                      • Seinäjoki

                      #11
                      Laita siihen päävirtakaapeliin sellainen tappokatkaisin mitä ralliautoissakin käytetään.
                      BMW 740iA "ALPINA"
                      BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                      Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                      Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                      Comment

                      • e61_525d_2005
                        Newbiemmer
                        • Jul 2008
                        • 6

                        #12
                        Minulla akun purki imusarjasta starttimoottorin päälle vuotanut öljy, joka ilmeisesti aiheutti oikosulkua. Tosin olisivat varmasti merkkihuollossa huomanneet tällaisen vian.

                        Comment

                        • WSE1
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 3242
                          • Suomusjärvi

                          #13
                          Originally posted by e61_525d_2005 View Post
                          Minulla akun purki imusarjasta starttimoottorin päälle vuotanut öljy, joka ilmeisesti aiheutti oikosulkua. Tosin olisivat varmasti merkkihuollossa huomanneet tällaisen vian.
                          Moottoriöljy ei johda sähköä nimeksikään joten akun purkautuminen on johtunut jostakin muusta syystä.

                          Comment

                          • WSE1
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 3242
                            • Suomusjärvi

                            #14
                            Originally posted by mwkorhon View Post
                            Olemme siis alku pisteessä ja ovat kuulemma käyttäneet siihen 24 tuntia, hankkineet akunjohtoon jonkun suojan (miinus ei ollut sitä). Airbagyksikön ja uuden mittariston.
                            Pitänee lähettää pihtivirtamittari ja käyttöohjeet tuonne kun vaikuttaa olevan moiset hukassa...

                            Comment

                            • @Biimer
                              Bimmer Fanatic
                              • Sep 2008
                              • 505
                              • Oulu

                              #15
                              Originally posted by Thuppu View Post
                              Laita siihen päävirtakaapeliin sellainen tappokatkaisin mitä ralliautoissakin käytetään.
                              tällä siitä viimekäessä seleviää tsup

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎