Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 530D sammui kesken ajon - starttaa, ei käynnisty *RATKAISTU*

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Izzman
    Bimmer Rookie
    • Apr 2008
    • 97

    #16
    KIITOKSIA KAIKILLE vihjeistä ja ERITYISKIITOS Clavurionille, jonka vinkki F01 / huohottimen lämmitin osui naulan kantaan! Kiitoksia myös Ongelmalapselle, johon olin puhelinyhteydessä ko. komponenttien löytämiseksi, merkkihuolto kun ei tiennyt missä huohottimen lämmitin on Mukavia ihmisiä tosin hekin ja tekivät tänään ylitöitä liikkeen jo sulkeuduttua, jotta ei tarvitsisi pidentää lomareissua turhan päiten.

    Asiainkulku siis tänään huollossa:

    Minä siellä väittämässä, että DDE:n sulakkeet pitää tarkistaa ja he väittämässä että ei tarvitse. Asentajalla oli edellinen homma kesken joten pyysin itselleni sitten kiinto- ja torx-avaimia raitisilmasuodattimen ja DDE-boksin avaamiseen, jostan sain sulakkeet paikannettua. Palanut oli juurikin tuo F01 ja sitten vain irroittelimme yksi kerrallaan sen kautta virtansa saavat komponentit, kunnes sulake ei enää palanut. Kyseessä oli huohottimen lämmitin ja se jätettiin irti, jotta matka pääsi jatkumaan. Samalla kävi ilmi ettei tuontiautooni ole tehty sitä huohottimen pohjoismaisissa oloissa vaatimaa muutostyötä, joten pitää hoitaa se samalla kuntoon.

    230 euroa köyhdyin kuitenkin, mutta maksoin käytännössä vain niistä tunneista, joita tällä viimeisellä visiitillä kului, jossa oli jo hyvät vihjeet käytössä ... eli ehkä ei täysin kohtuullista mutta ei täysin kohtuutontakaan. Kiittelivät kyllä, että olin niin sinnikäs.. heh. Itselleni pääasia on, ettei kyseessä ollut läppäkatastrofin jatko-onnettomuus eikä polttoainepumppu ollut kärähtänyt tai mitään.

    Nyt onnellisena siirryn seuraavan oluen kimppuun, kiitoksia vielä kerran!
    BMW 135is Coupe manuaali

    Comment

    • _nixu_
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2006
      • 8972
      • Kellokoski

      #17
      Originally posted by Izzman View Post
      KIITOKSIA KAIKILLE vihjeistä ja ERITYISKIITOS Clavurionille, jonka vinkki F01 / huohottimen lämmitin osui naulan kantaan! Kiitoksia myös Ongelmalapselle, johon olin puhelinyhteydessä ko. komponenttien löytämiseksi, merkkihuolto kun ei tiennyt missä huohottimen lämmitin on Mukavia ihmisiä tosin hekin ja tekivät tänään ylitöitä liikkeen jo sulkeuduttua, jotta ei tarvitsisi pidentää lomareissua turhan päiten.

      Asiainkulku siis tänään huollossa:

      Minä siellä väittämässä, että DDE:n sulakkeet pitää tarkistaa ja he väittämässä että ei tarvitse. Asentajalla oli edellinen homma kesken joten pyysin itselleni sitten kiinto- ja torx-avaimia raitisilmasuodattimen ja DDE-boksin avaamiseen, jostan sain sulakkeet paikannettua. Palanut oli juurikin tuo F01 ja sitten vain irroittelimme yksi kerrallaan sen kautta virtansa saavat komponentit, kunnes sulake ei enää palanut. Kyseessä oli huohottimen lämmitin ja se jätettiin irti, jotta matka pääsi jatkumaan. Samalla kävi ilmi ettei tuontiautooni ole tehty sitä huohottimen pohjoismaisissa oloissa vaatimaa muutostyötä, joten pitää hoitaa se samalla kuntoon.

      230 euroa köyhdyin kuitenkin, mutta maksoin käytännössä vain niistä tunneista, joita tällä viimeisellä visiitillä kului, jossa oli jo hyvät vihjeet käytössä ... eli ehkä ei täysin kohtuullista mutta ei täysin kohtuutontakaan. Kiittelivät kyllä, että olin niin sinnikäs.. heh. Itselleni pääasia on, ettei kyseessä ollut läppäkatastrofin jatko-onnettomuus eikä polttoainepumppu ollut kärähtänyt tai mitään.

      Nyt onnellisena siirryn seuraavan oluen kimppuun, kiitoksia vielä kerran!
      230€ siitä että asiakas kertoo mitä autosta pitää korjata, onhan taas asiantuntemus korjaamolla kohdallaan
      E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

      Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

      Comment

      • TJJ
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2003
        • 7591
        • Jyväskylä

        #18
        Originally posted by _nixu_ View Post
        230€ siitä että asiakas kertoo mitä autosta pitää korjata, onhan taas asiantuntemus korjaamolla kohdallaan
        Siis asiakashan ei vain kertonut vaan purki itse autoa ja etsi sen viallisen sulakkeen. Ja maksoi 230 euroa kiinto- ja torx-avaimen lainasta. Melko reilua...
        E39 528iA

        Comment

        • _nixu_
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2006
          • 8972
          • Kellokoski

          #19
          Originally posted by TJJ View Post
          Siis asiakashan ei vain kertonut vaan purki itse autoa ja etsi sen viallisen sulakkeen. Ja maksoi 230 euroa kiinto- ja torx-avaimen lainasta. Melko reilua...
          Pitäisköhän perustaa merkkikorjaamo :think
          Taidot ainakin riittäisi.
          E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

          Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

          Comment

          • Tontsa
            Bimmer Fanatic
            • May 2003
            • 201
            • Uusimaa

            #20
            Tuleekohan vielä se päivä ,että esim. Metroauto kyselee BTCF:ltä vinkkejä.
            Audi S3 -07

            Ex: Skoda 120, Opel Kadett -68, Ford Taunus L -76,
            Ford Escort LX -84, Ford Sierra -85, Toyota Carina 2 -88,
            Toyota Celica GT -89, Toyota Corolla Si -94, Toyota Celica/Supra -84,
            BMW 730i -89, Audi S4 -92, Toyota Corolla -89,
            BMW 530dA -00, Audi S3 -07

            Comment

            • Dunky
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2003
              • 4929
              • Kotka

              #21
              Originally posted by Tontsa View Post
              Tuleekohan vielä se päivä ,että esim. Metroauto kyselee BTCF:ltä vinkkejä.
              Onhan sitä tullut autettua merkkiliikettä
              Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

              Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

              Comment

              • Izzman
                Bimmer Rookie
                • Apr 2008
                • 97

                #22
                Noniin, jotain rajaa

                Tuskin olisin saanut edes sitä DDE-boksia auki ilman apua enkä varsinkaan niitä kaikkia liittimiä. Ja olihan siitä testeristä hyötyä, että päästiin asian jäljille.

                Ittekin ajattelin, että jos pitäisin korjaamoa niin taatusti voisi kysellä täältä apuja, voisihan sitä olla jokin vastaajien taloudellinen palkitsemisjärjestelmä käytössä yrityskäyttäjille tms.
                BMW 135is Coupe manuaali

                Comment

                • Clavurion
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2005
                  • 9159
                  • Oulu

                  #23
                  Ei sole poka mikhän! Pääasia, että tuli kuntoon. Itse en toki olisi maksanut kuin ehkä normaalin vikalukutaksan tuosta arvonnasta. Mitäs pojat tuumasivat, kun sait hommat hoidettua?
                  E39 530dA -02 M-Sport
                  E53 X5 3.0dA -06 Sport
                  * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                  Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                  Comment

                  • Phaedrus
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2004
                    • 1888
                    • Helsinki

                    #24
                    Hyvä että vika löytyi. Nokka-akselin asentotunnistimen pimenemisen luulisi vaikuttavan ainoastaan auton käynnistämiseen, joten selittämättä jäi vielä se miksi auto sammui kesken ajon. Ilmeisesti sammuminen johtui oikosulun aiheuttamasta äkillisestä virtapiikistä ennen sulakkeen palamista, mikä pistää elektroniikkan kyykkyyn ja hankaloittaa vianetsintää (vrt. alkuperäiset harhaanjohtavat vikakoodit)? Onko huohottimen lämmittimen lisäksi muita laitteita, joiden vikaantuminen saa vastaavaa hämminkiä aikaan?

                    Comment

                    • Clavurion
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2005
                      • 9159
                      • Oulu

                      #25
                      Originally posted by Phaedrus View Post
                      Hyvä että vika löytyi. Nokka-akselin asentotunnistimen pimenemisen luulisi vaikuttavan ainoastaan auton käynnistämiseen, joten selittämättä jäi vielä se miksi auto sammui kesken ajon. Ilmeisesti sammuminen johtui oikosulun aiheuttamasta äkillisestä virtapiikistä ennen sulakkeen palamista, mikä pistää elektroniikkan kyykkyyn ja hankaloittaa vianetsintää (vrt. alkuperäiset harhaanjohtavat vikakoodit)? Onko huohottimen lämmittimen lisäksi muita laitteita, joiden vikaantuminen saa vastaavaa hämminkiä aikaan?
                      Saman sulakkeen takana ovat myös rail paineregulaattori ja korkepainepumpun tulopuolen määräsäädin. Korkeapainepuoli tilttaa, kun nuo molemmat on pois pelistä.
                      Hankala sanoa, miksi DDE:lle ei alkuun päässyt diagnostiikalla kiinni, koska tuo sulake ei sitä selitä.
                      E39 530dA -02 M-Sport
                      E53 X5 3.0dA -06 Sport
                      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                      Comment

                      • WSE1
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 3242
                        • Suomusjärvi

                        #26
                        Originally posted by Izzman View Post
                        Noniin, jotain rajaa

                        Tuskin olisin saanut edes sitä DDE-boksia auki ilman apua enkä varsinkaan niitä kaikkia liittimiä. Ja olihan siitä testeristä hyötyä, että päästiin asian jäljille.

                        Ittekin ajattelin, että jos pitäisin korjaamoa niin taatusti voisi kysellä täältä apuja, voisihan sitä olla jokin vastaajien taloudellinen palkitsemisjärjestelmä käytössä yrityskäyttäjille tms.
                        Jos korjaamoa meinaa pitää tulee tiedonkulkusuhteen kuitenkin olla ainakin 90% toisinpäin jotta hommasta selviää pääsääntöisesti kunnialla. Ei toki ole mikään häpeä tunnustaa tietämättömyyttään, sillä aina tulee vastaan vikoja ja järjestelmiä joihin ei ole aiemmin perehtynyt, siispä tämä ja kaikki muutkin maailman nettifoorumit ovat kyllä sopivasti seulottuina hyvä tietoapu, kiitoksia siitä kaikille aktiiviharrastajille. Toki keskustelun joukossa on usein myös arvailua joten joskus lukeminen ja tiedonseulonta ottaa aikansa. Clavurionille täytyy nostaa hattua perehtymisestä ja informaation jakamisesta. Yritän itsekin parhaani mukaan jatkaa samalla linjalla - siitäkin huolimatta jotta se söisi liiketoimintaa hieman - vanha harrasteaktiivitausta painaa paljon enemmän.

                        Comment

                        • Izzman
                          Bimmer Rookie
                          • Apr 2008
                          • 97

                          #27
                          On tullu nyt kaks kertaa jatkoa tohon F01-sulakeongelmaan eli n kuukauden sisään palanu kerran paikallaan ollessa eli todnäk heti startatessa ja tänään kesken ajon.. Onneks en ollu kaukana kotoa ni naapurin kyydissä sain työkalut haettua ja Biltemasta hain aiemmin paketin sulakkeita ihan varalta.. Huh. Pääsin alle puolessa tunnissa pientareelta matkaan.

                          Kysymys: tuolloin 1,5 v sitten oli se huohotinputken lämmitysvastus oikosulussa ja se vaihdettiin, nyt pääsen jatkamaan matkaa sulamisen vaihdolla eli mikähän tuon nyt tekee että palaa satunnaisesti eikä polta jatkuvasti? Yhä lämmitysvastus oisko muka? Sen vaihto uudestaan ei mun maalaisjärjen mukaan ei vois auttaa.
                          BMW 135is Coupe manuaali

                          Comment

                          • _nixu_
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2006
                            • 8972
                            • Kellokoski

                            #28
                            Jos johdot menee samanlailla pakosarjan/turbon päältä kuin E39 niin ne on sulaneet ja lyö välillä maihin :think
                            E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                            Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                            Comment

                            • YAERJHAE
                              Bimmer Rookie
                              • Nov 2017
                              • 47
                              • Kempele

                              #29
                              [QUOTEmerkkihuolto kun ei tiennyt missä huohottimen lämmitin on [/QUOTE]

                              No missä se sijaitsee? Samanlaisia oireita on...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎