Announcement

Collapse
No announcement yet.

e60 535d m57n Tehot/väännöt katosivat lähes kokonaan alle ~3000rpm

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Matson^
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2008
    • 2113
    • Seinäjoki

    e60 535d m57n Tehot/väännöt katosivat lähes kokonaan alle ~3000rpm

    Eli tuollaisesta 132tkm ajetusta, täydellä merkkiliikkeen huoltokirjalla olevasta e60 535d:stä olisi kysymys.

    Auto on toiminut aivan oireetta koko sen ajan kun se on minulla ollut, eli n. ~10tkm ja 6kk, tietenkin nyt kun jälkeenpäin asiaa miettii niin tulee mieleen olisiko ajan myötä vähän kaasuunvastaavuus hidastunut.. hankala sanoa kun harvemmin sitä tulee toimivan auton käytöstä seurattua

    Mutta nyt eilen päivällä kun lähdin ajamaan oli käytännössä kaikki teho&vääntö hävinnyt alle 3000 kierroksen. Kulutusmittari ei myöskään pohjaa tuonne 20 litraan kuten ennen kiihdyttäessä. Maantielläkin jos lyö läpän lattiaan nousee kulutusmittari korkeintaan 10 litraan ja "meno" on sen mukaista, eli vauhti ei käytännössä nouse ollenkaan, kilometrin matkalla on vauhtia voinut tulla 10 lisää!
    Kickdownilla laatikko pienentää normaalisti ja auto lähtee kuten ennenkin kunhan kierrokset ovat yli kolmentonnin. Eli jos käyttää korkeita kierroksia tai ajelee korostetun rauhallisesti ei tiedä ko. ongelmasta mitään.
    Auto käy normaalin kuuloisesti, I-Drive ei anna mitään vikakoodia, mutta meno on kuin 60hv autolla. Nämä ainoat oireet.

    Vikakoodithan tuosta varmaan ensin tulisi töpselin päässä tarkistaa ja ehkä tutkia livedataa... :think

    Ainut mikä itsellä tuli mieleen, auton tekniikasta sen kummemmin tietämättä että voisiko pienempi ahdin olla sökö tai sen ohjauksessa jotain sanomista, sillä auto tuskin antaa ruokaa myöskään moottoriin jollei moottorissa ole ilmaa millä sitä poltetaan?

    Hyviä arvauksia ja rahalahjoituksia otetaan vastaan
    Last edited by Matson^; 03-02-2010, 09:36.
    | BMW G30 X-Drive M-Sport |
    | Nissan Navara TREK-1 |
    ex. | BMW e61 535dA Sport Edition LCI 2010 | Mercedes-Benz Vito 116CDI 4x4 2012 |Opel Astra H 5D | BMW e60 535d M5-look | Audi A3 2.0TDI Ambition | BMW e46 330D | Opel Omega 3.0 V6 Executive | Opel Astra G Coupe Bertone | Opel Astra G 3D |
  • peltone
    BTCF Member
    • Jan 2005
    • 8092
    • Willähde

    #2
    Originally posted by Matson^ View Post
    Vikakoodithan tuosta varmaan ensin tulisi töpselin päässä tarkistaa ja ehkä tutkia livedataa... :think
    Itse itsellesi vastaten.
    E30 316 -87
    E91 325i -06
    E61 530d -06
    F10 520d -14
    ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

    Comment

    • -Tapi
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 3117
      • Välisuomi

      #3
      Olen 99% varma että alipaineletkusi ovat murentuneet.

      Niitä on kolmea väriä (helpottaa linjan seuraamista siinä letkuvyyhdissä) ja kun vaihdat kaikki kerralla niin saat hieman pidemmäksi aikaa turvallisen mielen. Varaudu noin 3:lla metrillä sisähalkaisijaltaan noin 3,5 mm letkulla sekä yhdellä ko. letkuun sopivalla T-haaralla. Imusarjan irroituksenkin tuo oikeastaan vaatii mutta samallahan tulee ne läpätkin poistettua

      Aikaa tuohon meni kaikkiaan pari tuntia kun rauhassa teki varoen vanhoja letkuja irrottaessa muovisia vastakappaleita.

      Edit: Vikakoodiluvusta saat vastaukseksi ahtopaineen ohjausvian.
      Last edited by -Tapi; 30-08-2009, 18:40.
      ---

      Comment

      • jsr85
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2007
        • 1375
        • Oulainen

        #4
        Originally posted by Matson^ View Post
        Vikakoodithan tuosta varmaan ensin tulisi töpselin päässä tarkistaa ja ehkä tutkia livedataa... :think
        Siinähän se tulikin.

        Jos arvailla pitää nii toinen vaihto-ehto vois olla ilmamassamittari, mut tuskin sekään nyt noin dramaattisia oireita antais.
        ..pää kumarassa kohti uusia vastoinkäymisiä...

        Comment

        • Matson^
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2008
          • 2113
          • Seinäjoki

          #5
          Originally posted by -Tapi View Post
          Olen 99% varma että alipaineletkusi ovat murentuneet.

          Niitä on kolmea väriä (helpottaa linjan seuraamista siinä letkuvyyhdissä) ja kun vaihdat kaikki kerralla niin saat hieman pidemmäksi aikaa turvallisen mielen. Varaudu noin 3:lla metrillä sisähalkaisijaltaan noin 3,5 mm letkulla sekä yhdellä ko. letkuun sopivalla T-haaralla. Imusarjan irroituksenkin tuo oikeastaan vaatii mutta samallahan tulee ne läpätkin poistettua

          Aikaa tuohon meni kaikkiaan pari tuntia kun rauhassa teki varoen vanhoja letkuja irrottaessa muovisia vastakappaleita.

          Edit: Vikakoodiluvusta saat vastaukseksi ahtopaineen ohjausvian.
          Jeps, tälläistä juttua jo jostain löysinkin että joku oli nuo letkut vaihtanut, mutta vika oli jotenkin sen verran epäselvästi kerrottu etten osannut/uskaltanut yhdistää.
          Laitoin jo privaa "Thuppu" - nimimerkille että jos katsotaan nuo vikakoodit kuitenkin ensin ja käydään vasta sitten (toivottavasti) letkukaupassa ja ollaan tyytyväisiä

          Kiitokset kaikille tähän astisista, jatketaan koodien luvun jälkeen
          Last edited by Matson^; 30-08-2009, 19:05. Reason: sorminäppäryyttä..
          | BMW G30 X-Drive M-Sport |
          | Nissan Navara TREK-1 |
          ex. | BMW e61 535dA Sport Edition LCI 2010 | Mercedes-Benz Vito 116CDI 4x4 2012 |Opel Astra H 5D | BMW e60 535d M5-look | Audi A3 2.0TDI Ambition | BMW e46 330D | Opel Omega 3.0 V6 Executive | Opel Astra G Coupe Bertone | Opel Astra G 3D |

          Comment

          • MajorDrake
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 7527
            • Jyväshyvä

            #6
            Kyllä ne on ne letkut erittäin todennäköisesti.
            Tuo tehonpuute alle 3000 rpm johtuu siitä
            että läppä joka ohjaa pakokaasut isommalle/pienemmälle turbolle
            ohjaa ne oletuksena isolle jos alipainenkelloon ei tule alipainetta...

            Kiihtyvyys oli liki nolla alle 3000 rpm ja sen jälkeen toimi kunnolla...

            Pikakorjauksena voi letkut uusia ilman imusarjan irroitustakin,
            kun ne hapertuu siitä turbojen kohdalta.
            Hommaa muutama pissapojan "jatkokappale" ja letkua,
            ja jatka letkuja koneen etupäästä alipainekytkimille,
            eli siitä turbojen yläpuolelta...

            Toki ne kannattaa kokonaan vaihtaa kun siihen on aikaa
            ja samalla repiä ne läpätkin pois...

            Itse laitoin uusien letkujen päälle sopivasti menevää polttoaineputkea
            jotta eivät ihan heti lämpeä uudestaan...

            LCI mallisa onkin turbot erilaiset ja lisäksi sellainen "foliokääre" kyseisessä kohtaa...
            Last edited by MajorDrake; 30-08-2009, 19:52.
            M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
            Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
            Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

            Comment

            • Matson^
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2008
              • 2113
              • Seinäjoki

              #7
              Originally posted by -Tapi View Post

              Edit: Vikakoodiluvusta saat vastaukseksi ahtopaineen ohjausvian.
              Noniin kyllähän sieltä jotain tuon suuntaista koodia pukkasi, ja pikku ajolenkillä livedata kertoi ahtopaineen pyynniksi ihan jotain muuta kuin ilmanpaineen, mitä ahtimilta pukkasi kunnes alettiin lähestyä tuota 3000rpm jonka jälkeen paine hyppäsi pyydettyy ja auto lähti kulkemaan. Isot kiitokset vielä kyseisestä hommasta paikalliselle kyvylle, "Thuppu"

              Ja sen vähä mitä alipaineletkuja tutkittiin niin kyllähän en aika "rapsakoilta" tuntui suurin osa, eli ei tässä välttämättä vielä tarvitse emäntää panttilainaamoon viedä

              Huomenna jos ehtisi letkut vaihdella ja vääntää läpiltä niskat nurin, niin saadaan taas toivottavasti 535:sen tasainen veto takaisin.
              | BMW G30 X-Drive M-Sport |
              | Nissan Navara TREK-1 |
              ex. | BMW e61 535dA Sport Edition LCI 2010 | Mercedes-Benz Vito 116CDI 4x4 2012 |Opel Astra H 5D | BMW e60 535d M5-look | Audi A3 2.0TDI Ambition | BMW e46 330D | Opel Omega 3.0 V6 Executive | Opel Astra G Coupe Bertone | Opel Astra G 3D |

              Comment

              • Matson^
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2008
                • 2113
                • Seinäjoki

                #8
                Kaikki alipaineletkut vaihdettu, turbojen läheisyydessä olevat kumiletkut kuulostivat lähinnä näkkileivältä kun niitä taitteli ja puristeli.. hankala sanoa missä letkussa se suurin vika/vuoto oli mutta nyt tuntuisi toimivan kuten ennenkin. Kuumimpiin paikkoihin kiedoin letkujen ympärille vielä tuollaista "foliokäärettä" estämään saman tapahtumista ainakaan heti uudelleen

                Läpätkin heivasin imusarjasta pois, en kyllä usko että ne tuosta koneesta olisivat koskaan itsekseen minnekkään lähteneet. Nämä pienet torx-pultit olivat "niitattu" takapuoleltaan eli eivät päässeet pyörimään auki, mutta joistain pulteista sain kannan väännettyä irti, joka ei sekään ollut mikään helppo juttu. Suurin osa pulteista nulppaantui ja ne täytyi porata tai repiä väkisin pois. Tangon paksuutta en huomannu mitata mutta ei siihen kyllä sivuleikkureilla saanut kuin naarmut, ei vaikka kuinka kiroili. Läpät oli kyllä käytännössä puhtaat, ainoastaan saaneet vähän väriä pintaan ja muutenkin imusarja & egr oli yllättävän hienossa kunnossa. Odotin paljon pahempaa täällä foorumilla nähtyjen kuvien perusteella.

                Elikkäs siis kiitokset vielä kerran kaikille, taas säästi satasia

                ps. modet vois heittää tän tonne ongelmat puolelle, löytäisi varmasti paremmin etsivien käsiin..
                | BMW G30 X-Drive M-Sport |
                | Nissan Navara TREK-1 |
                ex. | BMW e61 535dA Sport Edition LCI 2010 | Mercedes-Benz Vito 116CDI 4x4 2012 |Opel Astra H 5D | BMW e60 535d M5-look | Audi A3 2.0TDI Ambition | BMW e46 330D | Opel Omega 3.0 V6 Executive | Opel Astra G Coupe Bertone | Opel Astra G 3D |

                Comment

                • joko
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2004
                  • 1964
                  • Seinäjoki

                  #9
                  Huomasitko kiinnittää vaihteiston toimintaan huomiota? Eli muuttuiko meno mitenkään nykivämpään suuntaan?
                  F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                  W906 319 sprinter - 14

                  Comment

                  • MajorDrake
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 7527
                    • Jyväshyvä

                    #10
                    Originally posted by joko View Post
                    Huomasitko kiinnittää vaihteiston toimintaan huomiota? Eli muuttuiko meno mitenkään nykivämpään suuntaan?
                    Ei mulla ainakaan ole muuttunut mihinkään läppien poistossa,
                    kokemusta 530d -06, 535d -05 ja 535d -08
                    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                    Comment

                    • joko
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2004
                      • 1964
                      • Seinäjoki

                      #11
                      Originally posted by MajorDrake View Post
                      Ei mulla ainakaan ole muuttunut mihinkään läppien poistossa,
                      kokemusta 530d -06, 535d -05 ja 535d -08
                      Tarkoitinkin vuotavien letkujen takia, läpät ei tuohon nykimiseen vaikuta(nyki itselläkin jo ennen läppien poistoa)
                      F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                      W906 319 sprinter - 14

                      Comment

                      • Matson^
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2008
                        • 2113
                        • Seinäjoki

                        #12
                        Originally posted by joko View Post
                        Huomasitko kiinnittää vaihteiston toimintaan huomiota? Eli muuttuiko meno mitenkään nykivämpään suuntaan?
                        En huomannut kiinnittää, mutta olisin sen varmastikkin huomannut mikäli olisi ollut jotain kiinnitettävää..
                        Alusta asti on kierrokset satunnaisesti humpannut tuolla 50-70km/h välillä kylmänä tasaista nopeutta ajettaessa, sen verran että sen jenkamittarista huomaa.. taitaa tehdä sitä nykyäänkin.. mielletty jo ominaisuudeksi niin ei oo tullu seurattua
                        Mutta mitään nykimistä ei oo koskaan ollu eikä nykyäänkään.. kop kop..

                        Vika ilmestyi kun nukuin yön yli, eli koittakaa pysyä hereillä
                        Last edited by Matson^; 05-09-2009, 02:01. Reason: hifistelyä
                        | BMW G30 X-Drive M-Sport |
                        | Nissan Navara TREK-1 |
                        ex. | BMW e61 535dA Sport Edition LCI 2010 | Mercedes-Benz Vito 116CDI 4x4 2012 |Opel Astra H 5D | BMW e60 535d M5-look | Audi A3 2.0TDI Ambition | BMW e46 330D | Opel Omega 3.0 V6 Executive | Opel Astra G Coupe Bertone | Opel Astra G 3D |

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎