Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW e60 -04 parkkivalo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Reiska56
    Bimmer Rookie
    • Jan 2008
    • 185
    • Kerava

    #16
    Originally posted by Das_Bimmer View Post
    Juurikin näin, nokkapellin alla edessä on poikittainen tiiviste jonka irroittamalla paljastuu 6 (muistaakseni) ruuvia joita voi pikkasen löystää niin umpio tulee helpommin ulos.

    Tuo ledien häiriö ilmenee niin että radiokanavissa joissa heikko signaali tulee valot päällä ollessa surinaa yms. häiriötä. Heikko kanava saattaa kuulua vielä ihan hyvin mutta valot heikentää sen niin ettei ole enään kiva kuunnella... Outo ilmiö mutta todellinen. Monet valmistajat ilmoitaa että "No interference to FM radio" mutta on bullia. Käsittääkseni asia on vielä niin että Taiwanilainen Racing Dash valmistaa n.80-90% noista valoista mitä myydään eri nimillä ja paketeissa (myös mtec v2) niin suuressa osassa sama ongelma.
    En ole varma koskeeko tämä vain diesel autoja, bensavehkeillä ajelevat voisivat vahvistaa

    Mulla on R-Dashit E61 Professional HIFI Logic 7 soittimessa ja häiriöt todella pienet/huomaamattomat
    Outo juttu tuo häiriö radiossa. Uusissa autoissa suuntaus on selvästi led-valoihin esim. uudet audit on täynnä led-valoja. Käyttävätköhän samoja led-lamppuja, mitä mainitsit?

    Comment

    • Das_Bimmer
      Bimmer Rookie
      • Sep 2009
      • 142
      • Espoo

      #17
      Ongelma lienee vain siinä ettei noita parkkeja ole alunperin suuniteltu ledeiksi vaan normi polttimoille. Jos olisi niin ongelmaa ei olisi kuten mainitsemassasi Audissa. Onhan umpiossa ledit sivulle joista ei aiheudu ongelmaa... Kun vaan joku keksisi miten tuon häiriön saisi eliminoitua kokonaan. Mahtaisko liittyä maadoitukseen??? Jossain E39 oli pikkasen helpottanut kun oli laittanut sellasen ferriitti magneetin piuhan ympärille mutta tuossa e60 ei oikeen mahdollista...
      ___________________
      E61 535D ja reilusti rompetta
      E36 M3 Coupe

      Comment

      • NikoE60
        Newbiemmer
        • Jun 2008
        • 1

        #18
        vaihto

        Itse vaihdoin parkkivalon n. vuosi sitten. poltin on jämäkästi kiinni heijastimessa. Jyrsin sen irti sivuleikkureilla muistaakseni, ja tilalle kaupasta ostettu normipolttimo. Hyvin toiminut eikä kirkkauseroakaan ole. Rupesi niin ärsyttämään kun tehty muka BMW only parkkivalo prkl

        Comment

        • TROCK
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2005
          • 435
          • Tampere

          #19
          Originally posted by NikoE60 View Post
          Itse vaihdoin parkkivalon n. vuosi sitten. poltin on jämäkästi kiinni heijastimessa. Jyrsin sen irti sivuleikkureilla muistaakseni, ja tilalle kaupasta ostettu normipolttimo. Hyvin toiminut eikä kirkkauseroakaan ole. Rupesi niin ärsyttämään kun tehty muka BMW only parkkivalo prkl
          No ei kait tuohon mitään jyrsimisiä kuitenkaan tarvita?! Polttimon pohja on kuin mistä tahansa lampusta, ainoa ero on, että heijastimeen ei ole tehty koloja, joista polttimon sivuissa olevat kyhmyt mahtuisivat tulemaan.

          Itse tein niin, että porasin pienellä poralla (olisiko ollut 1mm tjsp) kolon heijastimen alareunaan, jolloin polttimon sai otettua helposti pois. Tämän jälkeen polttimon vaihto on seuraavallakin kerralla yhtä juhlaa.
          - - - - - - -
          F10 520dA
          ex E61 530dA, ex E39 530dA

          Comment

          • joko
            Bimmer Enthusiast
            • May 2004
            • 1964
            • Seinäjoki

            #20
            Omassani on kans muutaman kerran nyt oik. parkkirinkula pimentynyt. Tähän asti on alkanut toimimaan kun lamppuun on hieman kopauttanut päälle. Taitaa olla nyt polttimot mennyt sitten tälläkertaa. Onkohan noita led sarjoja jollain toimittajilla hyllyssä vai liekö kaikilla tilaustavaraa? Olis ihan ok. jos moisia lamppuja ei tarvis puolta vuotta odottaa vaan vois ne jostain tästä e-pohjanmaan alueelta käydä hyllystä hakemassa... Toiveajattelua?
            F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
            W906 319 sprinter - 14

            Comment

            • joko
              Bimmer Enthusiast
              • May 2004
              • 1964
              • Seinäjoki

              #21
              Onko tosiaan noin että noita parkkipolttimoita on vain yksi per umpio? Onko kellään heittää kuvaa tai linkkiä miten tuo yksi polttimo on tuonne umpioon sijoitettu? ajattelin näin väliaikais ratkaisuna patentoida tuohon alkuperäiseen kantaan vain uuden polttimon kun ei tuota ajotietokoneen herjailua rikkinäisestä lampusta jaksa kukaan kauaa katsella...
              F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
              W906 319 sprinter - 14

              Comment

              • joko
                Bimmer Enthusiast
                • May 2004
                • 1964
                • Seinäjoki

                #22
                Jahas, simppeli hommahan tuohon kantaan oli vaihtaa vain pelkkä polttimo. Taas vältettiin aseeton ryösto, kulut 2,5e ja umpiota en irrottanut. Löytyi paikallisesta autotarvike liikkeestä samanlainen 12v 10w polttimo.
                F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                W906 319 sprinter - 14

                Comment

                • JSLA
                  Bimmer Rookie
                  • Dec 2009
                  • 64
                  • Oulu

                  #23
                  Originally posted by joko View Post
                  Jahas, simppeli hommahan tuohon kantaan oli vaihtaa vain pelkkä polttimo. Taas vältettiin aseeton ryösto, kulut 2,5e ja umpiota en irrottanut. Löytyi paikallisesta autotarvike liikkeestä samanlainen 12v 10w polttimo.
                  Siis sielläkö on vain yksi polttimo/puoli? Itselläni sammui eilen kuskin puolen molemmat rinkulat. Lienee parmpi vaihtaa itse niin säästyy turhalta kustannukselta. Onko tuo polttimo edestä katsottuna munuaisten vai ulomman lampun kohdalla? Eli mitä pitää aukaista jotta tuohon pääsee käsiksi?
                  F11 530 x-Drive -11
                  Ex. E61 530 xd -06

                  Comment

                  • JSLA
                    Bimmer Rookie
                    • Dec 2009
                    • 64
                    • Oulu

                    #24
                    Helppo nakki, ei muutakuin ottaa vanhan pois ja uusi tilalle. Hieman oli ahtaat paikat mutta ei ollut ongelmia.

                    Lamppu löytyy munuaisten puolelta. Eli kierrettävä kansi auki ja lisäpitkien lamppu pois edestä ja sitten vaan vaihtaa sen alimmaisen hehkun...

                    F11 530 x-Drive -11
                    Ex. E61 530 xd -06

                    Comment

                    • JSLA
                      Bimmer Rookie
                      • Dec 2009
                      • 64
                      • Oulu

                      #25
                      Alko kiinnostamaan tuo ledin käyttö polttimoiden tilalla. Mitä tuo muutos tarvii? Löytyykö jostain pelkät ledit jotka voi laittaa polttimoiden tilalle?

                      Onko noita sopivia polttimoja olemassa tehokkaampia kuin 10w ja jos on niin onko kukaan kokeillu?
                      F11 530 x-Drive -11
                      Ex. E61 530 xd -06

                      Comment

                      • trama
                        Newbiemmer
                        • Aug 2010
                        • 2
                        • Espoo

                        #26
                        Youtubesta löytyy kaikenlaisia how-to videopätkiä. Esim ohessa linkki kuinka parkin saa vaihdettua E60:een. Itselläni ei ainakaan riitä sormissa notkeus parkin vaihtoon umpion ollessa paikallaan.

                        Comment

                        • kalyytik
                          Bimmer Rookie
                          • Jul 2006
                          • 77
                          • Espoo

                          #27
                          Halogeenipolttimon valinta tarkkaa

                          Vaihdoin äsken uuden 10W halogeenipolttimon siihen muoviseen heijastimeen parkkivaloa varten. Autovaraosamyymälän AU-LITE merkkinen polttimo on vissiin dimensioiltaan kuitenkin sen verran erilainen, että se valokeila on liian leveä osuakseen tehokkaasti siihen pieneen prismaan. Olis ehkä pitänyt säätää polttimon jousikannan asemointia heijastimessa ennen kuin liimasin kannan takaisin kiinni heijastimeen; otin sen nimittäin irti heijastimen viilaamisen ajaksi. Sillä tavalla olis ehkä voinut säätää valokeilaa kapeammaksi.

                          Marmoritiskiltä jos olis hakenut uuden polttimon heijastimineen, niin olisi tuskin tullut tällaisia ongelmia. Nyt oikeanpuoleinen parkkivalo on himmeämpi kuin vasen, vaikka polttimot on samantehoisia.
                          2005 530d(A) touring
                          ex: 1998 325tds touring

                          Comment

                          • dädi
                            Bimmer Fanatic
                            • Jun 2012
                            • 348
                            • Seinäjoki

                            #28
                            Originally posted by trama View Post
                            Youtubesta löytyy kaikenlaisia how-to videopätkiä. Esim ohessa linkki kuinka parkin saa vaihdettua E60:een. Itselläni ei ainakaan riitä sormissa notkeus parkin vaihtoon umpion ollessa paikallaan.

                            http://www.youtube.com/watch?v=15ght75I-mo

                            tää oli paras ohje tähän mennessä mitä kysymykseen yleensä voi saada...kuva kertoo enemmän ku tuhat sanaa ja taitaa video kertoa enemmän ku 10 000 sanaa.

                            kun vaan ensin Haku.lla osaa oikein etsiä niin löytää...täälläkin joka aiheesta niin monta sivua matskua.Patient
                            E39 528iA

                            Comment

                            • melli
                              Bimmer Rookie
                              • May 2015
                              • 147
                              • Pori

                              #29
                              Jatketaan vanhaa ketjua.

                              Muutin omat parkkivalot sellaiseksi, että saa polttimot vaihdettua. Dremelin kuumailmapuhaltimella sai sulatettua kiinnitykset niin, että heijastimen sai irti kannasta ja sen jälkeen porakoneella urat sopivaan paikkaan heijastimeen.

                              Pitäisi jatkossa onnistua siis vaihto helpommin, mun käsillä kyllä joutuu avaamaan puskuria ylhäältä, että saa umpion paikaltaan. Vielä kun keksisi, miksei oikealle parkille tule jännitettä ("sivuparkille" siihen ihan viereen tulee).
                              E61 530dA 2004 "velipojan (rip) vanha"

                              Comment

                              • melli
                                Bimmer Rookie
                                • May 2015
                                • 147
                                • Pori

                                #30
                                No löytyi luultavasti syy parkin toimimttomuudelle: johtosarjahan on tietysti poikki myös edestä. Eli oikean umpion alla töötin nurkilla oli ainakin yksi paksumpi johto irtipoikki ja monta ohuempaa kuori rikki, pitää katsella ajan kanssa nuokin kuntoon. Kukaties parkkitutkakin heräisi siitä henkiin.
                                E61 530dA 2004 "velipojan (rip) vanha"

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎