Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 -06 rattiakselissa väljää?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • j_mp
    Bimmer Rookie
    • Oct 2009
    • 60
    • Seinäjoki

    E61 -06 rattiakselissa väljää?

    Onko muilla tullut vastaan, että kun kääntelee rattia nopeasti laidasta laitaan niin kuuluu kloksautus aina välillä. Jos kääntelee varovasti niin ei kuulu mitään.

    Raidetangon päät on kunnossa, eikä muuallakaan väljää.

    Voiko ratinakselissa tai jossain muualla olla väljää. Ei vaikuta millään tavalla ajamiseen, mutta ärsyttää tuo ääni.

    Kiitos vinkeistä!
    Volvo XC60 D5 AWD
    Ex. BMW 535D M-Sport
    Ex. 520D Touring
  • Teme8
    Newbiemmer
    • Apr 2009
    • 11
    • Uusimaa

    #2
    Originally posted by j_mp View Post
    Onko muilla tullut vastaan, että kun kääntelee rattia nopeasti laidasta laitaan niin kuuluu kloksautus aina välillä. Jos kääntelee varovasti niin ei kuulu mitään.

    Raidetangon päät on kunnossa, eikä muuallakaan väljää.

    Voiko ratinakselissa tai jossain muualla olla väljää. Ei vaikuta millään tavalla ajamiseen, mutta ärsyttää tuo ääni.

    Kiitos vinkeistä!
    Mulla klonksunta ilmenee erityisesti ratin keskiasennossa kun kääntelee niin ja etupää kolisee erityisesti terävissä pienissä nypyissä.

    Vloppuna tutkin asiaa ja kolina ilmeisestikin tulee tosiaan hammastangosta (olen jo vaihtanut sisemmät ja ulommat raidetangon päät). Vloppuna laitoin hammastangon sisään reippaasti vaseliiniä ja poisti isoimmat kolinat. Taitaa vaan tulla nopeasti takaisin tuo klonksunta :think

    Päätin kuitenkin uusia pian vielä reaktiotankojen sisemmät kumit, kun maksaa 60eur ja ne vaikutti melko löysiltä, ei kuitenkaan ole vielä murtumia juurikaan. Lisäksi vaihtoon menee samalla molemmat koiranluut, jotka maksaa noin 50€.

    Uusi hammastanko kuulemma maksaa noin 1500eur, joten en ihan heti sitä ala vaihtamaan.

    Kokemuksia muilta mielellään myös kuullaan!

    Comment

    • Ceeray
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2005
      • 1399
      • Kuopio

      #3
      Jenkkifoorumeilla oli jotain jorinoita tosta kolinasta, siellä on vaihdeltu osat ratista alaspäin kaikki jotta kolina poistuu.

      Halpaa jos on takuu, kallista jos ei. BMW :n ylläpito alkaa olla turhan hintavaa kun tollaiset "kulutusosat" kuten ohjaus yms. leviää ennen aikojaan.

      Itsellä kolahtaa aina aamun ensimmäisenä kääntönä, muttei enää sen jälkeen. Ei ole haitannut elämää...
      Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

      Comment

      • TUv530
        Bimmer Rookie
        • Aug 2008
        • 75
        • Etelä-Suomi

        #4
        Ohjaus tosiaan tökkii. Mulla on alusta asti lämmetessään narissut, mitään kolinoita ei kuulu, auton ulkopuolella ei kuulu mitään, kylmänä ei kuulu mitään mutta lämpimänä narisee rattia kääntäessä. Laakosella ei ollut ratkaisua, muuta kuin vaihdetaan tarpeeksi osia, noin tonnilla kuntoon. Eihän toi mitään haittaa (?) mutta ei ole tullut aikaisemmin vastaan.
        Volkswagen Passat Alltrack -13
        Ex E61 530DA -04
        Ex E39 523IA -98
        Ex E34 520IA -95

        Comment

        • j_mp
          Bimmer Rookie
          • Oct 2009
          • 60
          • Seinäjoki

          #5
          Eihän tuo tosiaan mitään haittaa, mutta välillä ottaa päähän tuo ääni kun muualta ei kuulu mitään...
          Volvo XC60 D5 AWD
          Ex. BMW 535D M-Sport
          Ex. 520D Touring

          Comment

          • jube9
            Bimmer Rookie
            • Mar 2004
            • 78
            • Turku

            #6
            Originally posted by TUv530 View Post
            Ohjaus tosiaan tökkii. Mulla on alusta asti lämmetessään narissut, mitään kolinoita ei kuulu, auton ulkopuolella ei kuulu mitään, kylmänä ei kuulu mitään mutta lämpimänä narisee rattia kääntäessä. Laakosella ei ollut ratkaisua, muuta kuin vaihdetaan tarpeeksi osia, noin tonnilla kuntoon. Eihän toi mitään haittaa (?) mutta ei ole tullut aikaisemmin vastaan.
            Jos toi ääni on sellaista vitinää rattia käännellessä ja tehostimessa on ATF-öljyt( tuontiauto), niin BMW:llä on tonne öljyyn jonkinlainen lisäaine mikä on ainakin muutamaan autoon auttanu.

            Comment

            • Teme8
              Newbiemmer
              • Apr 2009
              • 11
              • Uusimaa

              #7
              Ärsyttää tosiaan pienet äänet kun auto muuten hiljainen ja miellyttävä. Mutta en olisi henkilökohtaisesti uskonut, että ohjausakseli voi alkaa kolisemaan neljä vuotta ja 170tkm ajetussa mielestäni muuten laatuautossa. Muuta vikoja ei sitten olekaan ollut, joten usko "laatuautosta" ei ole vielä tämän takia kovin pahasti horjunut

              Edelleen on kolinat pysyneet pois ja hoitona oli tosiaan hammastangon voitelu vaseliinillä. Eilen tilasin vielä nuo muut todelliset kulutusosat, koiranluut ja reaktiotangon kumit. Eipä ainakaan noista sitten tule ylimääräisiä ääniä.

              Comment

              • j_mp
                Bimmer Rookie
                • Oct 2009
                • 60
                • Seinäjoki

                #8
                Vaihdoin uuden rattiakselin ja äänet hävisi. Vika oli moottoritilan ristinivelessä. Nyt toimii...
                Volvo XC60 D5 AWD
                Ex. BMW 535D M-Sport
                Ex. 520D Touring

                Comment

                • Bergeri
                  Bimmer Rookie
                  • Jul 2010
                  • 70
                  • Etelä-Suomi

                  #9
                  Originally posted by j_mp View Post
                  Vaihdoin uuden rattiakselin ja äänet hävisi. Vika oli moottoritilan ristinivelessä. Nyt toimii...
                  Saako kysyä, minkä hintainen operaatio oli osineen? Omassa kuuluu silloin tällöin vaimea lonksahdus, mutta eipä tuo ainakaan vielä häiritse.
                  e61 530da m-sport 2006
                  ex. e46 330xd -04, e36 323 -95, e30 316 -88, 1502 -75

                  Comment

                  • poke
                    BTCF Member
                    • Feb 2005
                    • 3102

                    #10
                    Originally posted by Teme8 View Post
                    Ärsyttää tosiaan pienet äänet kun auto muuten hiljainen ja miellyttävä. Mutta en olisi henkilökohtaisesti uskonut, että ohjausakseli voi alkaa kolisemaan neljä vuotta ja 170tkm ajetussa mielestäni muuten laatuautossa. Muuta vikoja ei sitten olekaan ollut, joten usko "laatuautosta" ei ole vielä tämän takia kovin pahasti horjunut

                    Edelleen on kolinat pysyneet pois ja hoitona oli tosiaan hammastangon voitelu vaseliinillä. Eilen tilasin vielä nuo muut todelliset kulutusosat, koiranluut ja reaktiotangon kumit. Eipä ainakaan noista sitten tule ylimääräisiä ääniä.

                    reaktiotankojen kumit on tosiaan löysänoloiset mutta niin ne on uudetkin, joten niiden vaihto tuskin auttaa kuvaamaasi ongelmaan. Koiranluut sen sijaan kuulostaa järkevältä syyn aiheuttajalta.

                    Iskarin yläpään laakerit saattavat olla myös kolinan aiheuttaja.
                    Kulkineet/projektit:

                    640D F06
                    530iA E39
                    635 CSi E24
                    518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
                    1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

                    Comment

                    • uijui
                      Bimmer Rookie
                      • Jun 2010
                      • 172
                      • suomi

                      #11
                      Originally posted by Ceeray View Post
                      Jenkkifoorumeilla oli jotain jorinoita tosta kolinasta, siellä on vaihdeltu osat ratista alaspäin kaikki jotta kolina poistuu.

                      Halpaa jos on takuu, kallista jos ei. BMW :n ylläpito alkaa olla turhan hintavaa kun tollaiset "kulutusosat" kuten ohjaus yms. leviää ennen aikojaan.

                      Itsellä kolahtaa aina aamun ensimmäisenä kääntönä, muttei enää sen jälkeen. Ei ole haitannut elämää...
                      Ainakin E91 kolmesatasessa nivel on paljas, ja ihan kuiva. Ruiskuttelin sinne hyvää vasukkaa, kestänee isältä pojalle näin.

                      Comment

                      • Esa-Pekka
                        Newbiemmer
                        • Oct 2008
                        • 18

                        #12
                        Originally posted by Teme8 View Post
                        Ärsyttää tosiaan pienet äänet kun auto muuten hiljainen ja miellyttävä. Mutta en olisi henkilökohtaisesti uskonut, että ohjausakseli voi alkaa kolisemaan neljä vuotta ja 170tkm ajetussa mielestäni muuten laatuautossa. Muuta vikoja ei sitten olekaan ollut, joten usko "laatuautosta" ei ole vielä tämän takia kovin pahasti horjunut

                        Edelleen on kolinat pysyneet pois ja hoitona oli tosiaan hammastangon voitelu vaseliinillä. Eilen tilasin vielä nuo muut todelliset kulutusosat, koiranluut ja reaktiotangon kumit. Eipä ainakaan noista sitten tule ylimääräisiä ääniä.
                        Minkälaista vaseliinia käytit, vetoakselivasukkaa kenties? Itsellä samat vaivat 180tkm ajetussa.

                        Comment

                        • j_mp
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2009
                          • 60
                          • Seinäjoki

                          #13
                          Rattiakselin hinta muistaakseni 300€ ja oli suhteellisen helppo vaihtaa...

                          Nyt taitaa mennä ohjausvaihde vaihtoon kun tuntuu olevan siellä väljää. Tuuli ja maantien urat vie auto aivan minne sattuu...
                          Volvo XC60 D5 AWD
                          Ex. BMW 535D M-Sport
                          Ex. 520D Touring

                          Comment

                          • Aceishigh
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2007
                            • 289

                            #14
                            Vanha ketju, mutta vastataan, kun omassa samanlaista klonksuntaa rattia kääntäessä vasemmalle ja myös tuntuu ratissa. Raidetangon pää vaihdettu, mutta klonksunta ei loppunut. Tarkemmassa tarkastelussa syyksi paljastui hammastanko, mutta ei haittaa menoa, joten en aio vaihdatuttaa kallista osaa.
                            Old golfers never die, they only lose their balls.

                            BMW 740d xDrive (06/2014).

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎