Announcement

Collapse
No announcement yet.

e60 530da jäähdytysnesteen vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • PeSe
    Bimmer Rookie
    • Jul 2006
    • 116
    • Vlk

    e60 530da jäähdytysnesteen vaihto

    Kysellääs vähän vinkkejä kun ei ole kokemusta hommasta.
    Eli miten onnistuu jäähdytinnesteen vaihto e60 530da-04:seen.
    Ei ole tietoa onko koskaan vaihdettu niin nyt lomalla olis hyvin aikaa.
    Kannattaako termari vaihtaa samalla, ei olis kun n.40€ arvoinen. Meniskö näppärästi nyt samalla vaivalla?
    Lämmöt olleet nyt hiukan yli 80astetta, mutta jos termari menee myöhemmin joutuuko jäähdytinnesteet vaihtamaan taas?

    Hyllyssä on valmiina 5 putelia korrekin sinistä jäähdytinnestettä, joka lantrataan vedellä, onko tietoa kuinka paljon tuota järjestelmään pitäisi upota?

    Ja miten homma hoidetaan oikeaoppisesti?
    Pohjapanssarit tietysti pois ja mistä löytyy tyhjennysproput ja monta niitä on?
    Entä kuinka täyttö onnistuu ilmauksineen?
    Jos on laittaa RealOEM kuvia niin selventää huomattavasti.
    Kiitoksia paljon vinkeistä.
    Last edited by PeSe; 05-01-2010, 21:27.
    E70 X5 30d -07
    E60 520i -03
  • humala
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2005
    • 739
    • Kemi

    #2


    Tuoltahan näitä kuvia löytyy..
    E70 X5 3.0d -07
    E39 530da touring -99
    ex: E36 325i sedan -93

    Comment

    • JKYL
      BTCF Member
      • Aug 2013
      • 41
      • Laukaa

      #3
      Onkos tuohon tyhjentämiseen ja ilmaamiseen liittyen mitään lisättävää.
      Syyläri tyhjätty ja termari vaihtuu samalla eli nuo paikat on auki, mutta onko lohkolle oma tyhjennysroppu m57n tyypissä? En ole tuonne turbon alapuolelle vielä kurkkinut.
      Ilmaus ainakin egr:n linjasta? Webasto?
      Vikakoodien luku ja nollaukset kaikkiin merkkeihin

      Comment

      • mr81
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2010
        • 300
        • PK-seutu

        #4
        Löytyyhän tohon tyhjentämiseen/ilmaamiseen ohjeet:
        Käytä chromea ja käännä russia -> englanniksi
        Tyhjennys:
        http://tis.bmwcats.com/doc1115091/
        Ilmaus:
        http://tis.bmwcats.com/doc1081504/
        Löytyyköhän tota TIS suoraan englanninkielellä netissä?
        Last edited by mr81; 05-09-2013, 15:34.
        E65 730d '08 Monaco blue
        Ex: E60 523iA '08

        Comment

        • JKYL
          BTCF Member
          • Aug 2013
          • 41
          • Laukaa

          #5
          Kiitos linkeistä!
          Vikakoodien luku ja nollaukset kaikkiin merkkeihin

          Comment

          • MNi
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2008
            • 3143
            • Tampere

            #6
            Originally posted by mr81 View Post
            Löytyyhän tohon tyhjentämiseen/ilmaamiseen ohjeet:
            Käytä chromea ja käännä russia -> englanniksi
            Tyhjennys:

            Ilmaus:

            Löytyyköhän tota TIS suoraan englanninkielellä netissä?
            Ei niin helppoa kuin spaghetticoderin saitilla mutta kuitenkin: KLIK.

            Comment

            • Mlatvala
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2003
              • 3553
              • Kuopio

              #7
              Miksi vaihdat ne? Eikai sitä nyt ihan vakuumiin tarvitse imeä jos sen osan vaihtaa joka helposti ulos tulee..

              Aina ilmaantunu oma itsekseen, Egr termarista ottanut pihinät pois ja paisarin kautta aika-ajoin ylävesiletkua puristellen..
              E61 535d alkuunsa viritetty.

              Comment

              • JKYL
                BTCF Member
                • Aug 2013
                • 41
                • Laukaa

                #8
                Originally posted by Mlatvala View Post
                Miksi vaihdat ne? Eikai sitä nyt ihan vakuumiin tarvitse imeä jos sen osan vaihtaa joka helposti ulos tulee..

                Aina ilmaantunu oma itsekseen, Egr termarista ottanut pihinät pois ja paisarin kautta aika-ajoin ylävesiletkua puristellen..
                Jos minulta tuota kysyit niin nesteen värisävy houkutti vaihtamaan kun ei tiennyt vaihtohistoriaa. Sen väri ei ollut vihreää, sinistä eikä punaista vaan jotain noitten välistä. Nytpä on huuhdellen vaihdettu uudet nesteet joka kolkkaan. Tuli muuten lohkon kyljestä olevan ropun kautta vielä aika lailla sama määrä kuin mitä jäähdyttimen ropun kautta poistui.
                Vikakoodien luku ja nollaukset kaikkiin merkkeihin

                Comment

                • jaki
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2003
                  • 2978
                  • Uusimaa

                  #9
                  Niinpä, tämäkin tarpeellinen asia ilmeisesti alkaa olla katoavaa kansaperinnettä. Jäädytinnesteeseen tulee ruostetta ja kaikkea mahdollista paskaa moottorin sisuskaluista. Totta kai neste kannattaa vaihtaa parin vuoden välein.
                  Voisin kuvitella, että termarit ja vesipumppukin tykkää hyvää, kun neste on puhdasta.
                  BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                  Comment

                  • JJtalo
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2011
                    • 350
                    • Kokkola

                    #10
                    lainaten tekniikan maailmaa aiheesta(09/2013):
                    ...
                    "Jäähdytinnesteen yksi tärkeä tehtävä onkin muun muassa vesipumpun ja tiivisteiden voitelu. Tämä ominaisuus heikkenee käytön myötä, jolloin neste tulisi vaihtaa."
                    ...
                    "Jäähdytinnesteen voiteluominaisuudet ja korroosionestokuku riippuvat täysin siitä, mitä lisäaineita valmistaja on nesteeseen sekoittanut. Nämä lisäaineet kuluvat käytössä ja ovat syy siihen, että neste pitää säännöllisin väliajoin vaihtaa."
                    ...

                    Comment

                    • Saarikoski
                      R.I.P.
                      • Feb 2005
                      • 726
                      • KOKKOLA

                      #11
                      Tuohon nesteiden vaihtamiseen yksi konsti siten että paisuntasäiliöön menevä pikkuletku poikki ja jonnekin saaviin ohjaus ja valmista nestettä hollille, auto käyntiin, lämmöt täysille ja pitää paisuntasäiliön ylärajassa kokoajan. Vaihtuu riittävän hyvin kun tilavuuden verran kaataa läpi eikä tarvi miettiä ilmaamisia..

                      Comment

                      • Mlatvala
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2003
                        • 3553
                        • Kuopio

                        #12
                        Niinpäniin. Eipä noilla termareilla kahta vuotta pääse ja kyllähän sieltä muutama litra tulee kun muutaman kuukauden välein vaihtaa aina termarin kerrallaan..

                        Näissä autoissa on siis sellainen automaattinen jäähdytysnesteenvaihtojärjelmä. On nää hienoja pelejä pasiansseineen
                        E61 535d alkuunsa viritetty.

                        Comment

                        • JKYL
                          BTCF Member
                          • Aug 2013
                          • 41
                          • Laukaa

                          #13
                          Originally posted by Saarikoski View Post
                          Tuohon nesteiden vaihtamiseen yksi konsti siten että paisuntasäiliöön menevä pikkuletku poikki ja jonnekin saaviin ohjaus ja valmista nestettä hollille, auto käyntiin, lämmöt täysille ja pitää paisuntasäiliön ylärajassa kokoajan. Vaihtuu riittävän hyvin kun tilavuuden verran kaataa läpi eikä tarvi miettiä ilmaamisia..
                          Joo, tuota samaa mietin viikonloppuna kun täytin/vaihdon/ilmasin järjestelmää että tuosta letkusta se onnistunee kierrätys näppärästi seuraavan kerran.
                          Tällä kertaa vaan "sopivasti" oli pakosarjan vaihdon yhteydessä helppo pääsy myös tuonne lohkon kylkeen tyhjennysropulle ja samoilla hikipisaroilla nousi syyläri ja välijäähykin pois pesua varten sekä päätermari ja hihnatkin on nyt uusittu.

                          Pienenä vinkkinä että tuo syyläri kannattaneekin ainakin joskus nostaa tiloiltaan pois, sillä sen ja ilmastoinnin kennon väli oli ainakin itsellä toiminut täydellisenä kompostorina. Oli kärpäset ja paskat muuttanut itsensä jo mullan muotoon ja hyvin nopeasti olisi saattanut syödä kennojakin pilalle. Lampulla kannattaa ainakin tilanne kurkata kennojen välistä.
                          Vikakoodien luku ja nollaukset kaikkiin merkkeihin

                          Comment

                          • MayheM
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2008
                            • 521
                            • Oulu

                            #14
                            Heitetäämpä tähän typerä kysymys, eli mitä nestettä pitäisi nakata sigun E61n sisään termarien vaihdon yhteydessä? Onko vain värillä väliä, vai onko noissa muutenkin isoja eroja? Eli onko sillä väliä onko se motonetistä haettua, vai merkkiliikkeestä? Voisin tuon urakan ottaa tuossa pikapuoliin tehdäkseni. Viimeksi taisin E39n kanssa jäädä ihmettelemään noita nesteitä (muuten selvässä keississä) ja lopulta heitin kärryn pajalle...

                            Ja kun omassa pelissä webasto, niin ilmeisesti ohjeen mukaisesti pitäisi webastoa käyttää päällä hetki, että saa järjestelmän kokonaan tukittua nesteellä?
                            BMW F11 520 da XDrive Touring -16 (2023->)
                            BMW E61 530 xd(A) Touring 280 hp / 620 Nm -06,. (2016-2023)
                            BMW E91 320 D Touring -06 (2013-2016)
                            BMW E39 525 DA Touring -01 (2012-2013)
                            VW Passat Highline Touring 2.0 TDI -06 (2011-2012)
                            BMW E46 323i -98 (2008-2011)
                            Opel Vectra (B) CD Sport 2.0 -96 (2005-2008)
                            Opel Vectra (A) 1.8 -90 (2002-2005)
                            Ford Orion 1.4 -87 (2000-2002)

                            Comment

                            • mr81
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2010
                              • 300
                              • PK-seutu

                              #15
                              Tätä käyttänyt itse motonetistä
                              http://m.motonet.fi/fi/tuote/609863/...ininen-15l-100
                              http://www.realoem.com/bmw/enUS/part...&q=83192211191

                              Tuossa ohjeet:http://workshop-manuals.com/bmw/5_se...(m57tu_m57t2)/
                              Ei sitä ilmaamista kannata pelätä, lyhennettynä ajelee jonkun verran tarkistaa ja täyttää sit.
                              Last edited by mr81; 02-07-2016, 11:06.
                              E65 730d '08 Monaco blue
                              Ex: E60 523iA '08

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎