Originally posted by Kawa_m3
View Post
E60 akun lataaminen konehuoneesta?
Collapse
X
-
EI! älkää missään nimessä ladatko E60stä tup.sytkän kautta.Kulkineet/projektit:
M2 F87
530iA E39
635 CSi E24
518i E28 M54B30+ G-power http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991
-
osaan. tämänkin luin TIS:stä. Toisekseen tupsyt ei ole kytkettynä E60ssa kuin virrat päällä (1as.). Vanhemmissa bemuissahan noihin tulee aina virta, kun vain akku on kytkettynä.Originally posted by Kawa_m3 View PostJaa, ei kai sitten
Osaatko perustella?
Kulkineet/projektit:
M2 F87
530iA E39
635 CSi E24
518i E28 M54B30+ G-power http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991
Comment
-
Itse sekakäyttäjänä käytin vaarin vanhaa Matti-laturia. Matti oli edessä ja takana. Matissa on viisarinäyttö. Akun sillä sai silti täyteen. Eikä auto ole vieläkään mennyt rikki. Muttei se silti ole sanottua, että olisin menetellyt väärin, kerroin vain mitä itse suuressa tietämättömyydessä menin tekemään.
P.S Matti on ihan oikeasti vaarilta peritty. Silti se vaan jaksaa.
Comment
-
Vastaavalla Matilla sitä latailee moni muukin ja suoraan konetilan nastoihin. Laturi kuin laturi, kunhan virtaa tulee...Originally posted by Armas P View PostItse sekakäyttäjänä käytin vaarin vanhaa Matti-laturia. Matti oli edessä ja takana. Matissa on viisarinäyttö. Akun sillä sai silti täyteen. Eikä auto ole vieläkään mennyt rikki. Muttei se silti ole sanottua, että olisin menetellyt väärin, kerroin vain mitä itse suuressa tietämättömyydessä menin tekemään.
P.S Matti on ihan oikeasti vaarilta peritty. Silti se vaan jaksaa.530d GT F07 2010
325i E30 Cabriolet 1987
Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007
Comment
-
Perintö-Matti löytyy täältäkin! Tosin nyt se on saanut jo siirtyä eläkkeelle ctek:n hoitaessa lataushommat.Originally posted by Gonzalez View PostVastaavalla Matilla sitä latailee moni muukin ja suoraan konetilan nastoihin. Laturi kuin laturi, kunhan virtaa tulee...- - - - - - -
F10 520dA
ex E61 530dA, ex E39 530dA
Comment
-
Latauksen voi suorittaa joko suoraan akulle tai sitten konetilan apuvirranantoliittimistä, jälkimmäisen ollessa käyttäjälle turvallisempi vaihtoehto (mahdollinen kipinöinti ei tapahdu mahdollista vetykaasua vapauttavan akun vieressä). Laturin tyypilläkään ei ole väliä ellei autossa ole AGM tyyppinen akku jolle maksimilatausjännite ei saa olla liian suuri. Perusmallin laturia ei toki saa unohtaa lataukseen vaan se täytyy kytkeä irti kun akku ei enää ota virtaa vastaan, muutoin akkuvettä alkaa haihtumaan akun "kiehuessa". Automaattilaturin voi sen sijaan vaikka unohtaa lataamaan ilman seurantaa.
Comment
-
Kuvaamasi laturi juuri noita museolatureita, samanlainen, kuin monella isältä peritty Akkuteollisuuden Matti-laturi. Toimii mutta vaatii tarkkailua. Digitaaliset laturit huolettomampia ja jos AGM-akku, niin ei myöskään akkuhöyryjä, koska akku hermeettisesti suljettu. Tarvikeliikkeissä myyjä osaa kyllä kertoa digi-vaihtoehdon, vähän kalliimpi, mutta...Originally posted by Kilpuri View PostMinkäslainen tämä digitaalinen laturi on,ja miten se eroaa esim. tästä?
http://www.motonet.fi/web/guest/etus...ductid=45-5517
Comment
-
Karkeasti sanottuna "museolaturissa" latausjännite on yhtäjaksoista jännitepiikkiä keskiarvon ollessa 14V tuntumassa. Digitaalilatureissa latausjännite ja siitä johtuen myös -virta on oikeasti tasaista. Tuon lisäksi siis vielä nuo edellämainitut edut.Originally posted by Kilpuri View PostMinkäslainen tämä digitaalinen laturi on,ja miten se eroaa esim. tästä?
http://www.motonet.fi/web/guest/etus...ductid=45-5517
Itse en uskalla ladata kiinni olevaa akkua tuollasella vanhalla laturilla.Kokeilemalla se selviää...
Comment
-
E36 lataus konehuoneesta
Pystyykö E36:sen lataamaan myös konehuoneen puolelta?
Ei ollut motonetissä ctekkiä ni piti ostaa jokin kiinalainen korvike, digitaalinen sekin. Ohjeissa sanottiin ettei akkua saa ladata akkujohtojen ollessa paikoillaan jos maadoitus on plus-navasta, kuten se on e36.
En kyllä uskonut tuota mutten uskaltanut ottaa riskiäkään jos akku sitten sattuisikin räjähtämään tms. Otin sitten kaapelit irti ja latasin suoraan napoihin, mutta sanoisinko että pikkusen turhan työlästä..
Comment
-
Originally posted by Radar View PostPystyykö E36:sen lataamaan myös konehuoneen puolelta?
Ei ollut motonetissä ctekkiä ni piti ostaa jokin kiinalainen korvike, digitaalinen sekin. Ohjeissa sanottiin ettei akkua saa ladata akkujohtojen ollessa paikoillaan jos maadoitus on plus-navasta, kuten se on e36.
En kyllä uskonut tuota mutten uskaltanut ottaa riskiäkään jos akku sitten sattuisikin räjähtämään tms. Otin sitten kaapelit irti ja latasin suoraan napoihin, mutta sanoisinko että pikkusen turhan työlästä..
Ei ole e36 maadoitus +navasta ja voi ladata konehuoneen liittimistä.
Comment
-
-
+maadoitus tarkoittaa käytännössä sitä, että akun +napa on kytketty auton runkoon ja laitteet akun -navan ja rungon välille. Näin ei kuitenkaan e36 ainakaan alunperin ole. Akusta lähtevien johtojen määrä ei tähän vaikuta.Originally posted by Radar View PostAinakin REALOEM näin väittää ja silminnähden PLUS-navasta lähtee kaksi piuhaa ja miinuksesta vain yksi. Auto on -96 328i.
Mutta toivotaan että lataaminen konehuoneesta onnistuu.
Comment
-
Okei, luotetaan tähän. Kiitokset neuvoista.Originally posted by arska86 View Post+maadoitus tarkoittaa käytännössä sitä, että akun +napa on kytketty auton runkoon ja laitteet akun -navan ja rungon välille. Näin ei kuitenkaan e36 ainakaan alunperin ole. Akusta lähtevien johtojen määrä ei tähän vaikuta.
Katselin tuossa uudestaan sitä realin kuvaa, niin siinäkin näyttäisi ehkä olevan maadoitus miinus-napaan, jos oikein ymmärsin.
Comment

Comment