Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 akun lataaminen konehuoneesta?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • poke
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 3112

    #16
    Originally posted by Kawa_m3 View Post
    Lataa vaikka tupakansytyttimestä jos sattu pyhävaatteet päälle
    EI! älkää missään nimessä ladatko E60stä tup.sytkän kautta.
    Kulkineet/projektit:

    M2 F87
    530iA E39
    635 CSi E24
    518i E28 M54B30+ G-power http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
    1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

    Comment

    • Kawa_m3
      Bimmer Rookie
      • Jan 2005
      • 143
      • Porvoo / Helsinki

      #17
      Originally posted by poke View Post
      EI! älkää missään nimessä ladatko E60stä tup.sytkän kautta.
      Jaa, ei kai sitten Osaatko perustella?

      Comment

      • poke
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 3112

        #18
        Originally posted by Kawa_m3 View Post
        Jaa, ei kai sitten Osaatko perustella?
        osaan. tämänkin luin TIS:stä. Toisekseen tupsyt ei ole kytkettynä E60ssa kuin virrat päällä (1as.). Vanhemmissa bemuissahan noihin tulee aina virta, kun vain akku on kytkettynä.
        Kulkineet/projektit:

        M2 F87
        530iA E39
        635 CSi E24
        518i E28 M54B30+ G-power http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
        1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

        Comment

        • Kilpuri
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2004
          • 831
          • Tampere

          #19
          Tärkeämpää on, että käyttää nykyaikaisia digitaalisia akkulatureita, eikä mitään museovehkeitä, eihän autokaan ole mikään museoauto.
          Minkäslainen tämä digitaalinen laturi on,ja miten se eroaa esim. tästä?
          Now: 525xd -09
          Ex: 330d -07
          Ex: 328i -96

          Comment

          • Armas P
            Bimmer Rookie
            • Dec 2008
            • 74

            #20
            Itse sekakäyttäjänä käytin vaarin vanhaa Matti-laturia. Matti oli edessä ja takana. Matissa on viisarinäyttö. Akun sillä sai silti täyteen. Eikä auto ole vieläkään mennyt rikki. Muttei se silti ole sanottua, että olisin menetellyt väärin, kerroin vain mitä itse suuressa tietämättömyydessä menin tekemään.

            P.S Matti on ihan oikeasti vaarilta peritty. Silti se vaan jaksaa.

            Comment

            • Gonzalez
              BTCF Member
              • Jun 2003
              • 2632
              • Seinäjoki

              #21
              Originally posted by Armas P View Post
              Itse sekakäyttäjänä käytin vaarin vanhaa Matti-laturia. Matti oli edessä ja takana. Matissa on viisarinäyttö. Akun sillä sai silti täyteen. Eikä auto ole vieläkään mennyt rikki. Muttei se silti ole sanottua, että olisin menetellyt väärin, kerroin vain mitä itse suuressa tietämättömyydessä menin tekemään.

              P.S Matti on ihan oikeasti vaarilta peritty. Silti se vaan jaksaa.
              Vastaavalla Matilla sitä latailee moni muukin ja suoraan konetilan nastoihin. Laturi kuin laturi, kunhan virtaa tulee...
              530d GT F07 2010
              325i E30 Cabriolet 1987

              Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

              Comment

              • TROCK
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2005
                • 435
                • Tampere

                #22
                Originally posted by Gonzalez View Post
                Vastaavalla Matilla sitä latailee moni muukin ja suoraan konetilan nastoihin. Laturi kuin laturi, kunhan virtaa tulee...
                Perintö-Matti löytyy täältäkin! Tosin nyt se on saanut jo siirtyä eläkkeelle ctek:n hoitaessa lataushommat.
                - - - - - - -
                F10 520dA
                ex E61 530dA, ex E39 530dA

                Comment

                • WSE1
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 3242
                  • Suomusjärvi

                  #23
                  Latauksen voi suorittaa joko suoraan akulle tai sitten konetilan apuvirranantoliittimistä, jälkimmäisen ollessa käyttäjälle turvallisempi vaihtoehto (mahdollinen kipinöinti ei tapahdu mahdollista vetykaasua vapauttavan akun vieressä). Laturin tyypilläkään ei ole väliä ellei autossa ole AGM tyyppinen akku jolle maksimilatausjännite ei saa olla liian suuri. Perusmallin laturia ei toki saa unohtaa lataukseen vaan se täytyy kytkeä irti kun akku ei enää ota virtaa vastaan, muutoin akkuvettä alkaa haihtumaan akun "kiehuessa". Automaattilaturin voi sen sijaan vaikka unohtaa lataamaan ilman seurantaa.

                  Comment

                  • Reiska56
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2008
                    • 185
                    • Kerava

                    #24
                    Originally posted by Kilpuri View Post
                    Minkäslainen tämä digitaalinen laturi on,ja miten se eroaa esim. tästä?
                    http://www.motonet.fi/web/guest/etus...ductid=45-5517
                    Kuvaamasi laturi juuri noita museolatureita, samanlainen, kuin monella isältä peritty Akkuteollisuuden Matti-laturi. Toimii mutta vaatii tarkkailua. Digitaaliset laturit huolettomampia ja jos AGM-akku, niin ei myöskään akkuhöyryjä, koska akku hermeettisesti suljettu. Tarvikeliikkeissä myyjä osaa kyllä kertoa digi-vaihtoehdon, vähän kalliimpi, mutta...

                    Comment

                    • kaol
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2003
                      • 5007
                      • Ilmajoki

                      #25
                      Originally posted by Kilpuri View Post
                      Minkäslainen tämä digitaalinen laturi on,ja miten se eroaa esim. tästä?
                      http://www.motonet.fi/web/guest/etus...ductid=45-5517
                      Karkeasti sanottuna "museolaturissa" latausjännite on yhtäjaksoista jännitepiikkiä keskiarvon ollessa 14V tuntumassa. Digitaalilatureissa latausjännite ja siitä johtuen myös -virta on oikeasti tasaista. Tuon lisäksi siis vielä nuo edellämainitut edut.

                      Itse en uskalla ladata kiinni olevaa akkua tuollasella vanhalla laturilla.
                      Kokeilemalla se selviää...

                      Comment

                      • Radar
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2004
                        • 120
                        • Schrick-Region

                        #26
                        E36 lataus konehuoneesta

                        Pystyykö E36:sen lataamaan myös konehuoneen puolelta?

                        Ei ollut motonetissä ctekkiä ni piti ostaa jokin kiinalainen korvike, digitaalinen sekin. Ohjeissa sanottiin ettei akkua saa ladata akkujohtojen ollessa paikoillaan jos maadoitus on plus-navasta, kuten se on e36.

                        En kyllä uskonut tuota mutten uskaltanut ottaa riskiäkään jos akku sitten sattuisikin räjähtämään tms. Otin sitten kaapelit irti ja latasin suoraan napoihin, mutta sanoisinko että pikkusen turhan työlästä..

                        Comment

                        • arska86
                          BTCF Member
                          • Jan 2008
                          • 309
                          • Helsinki

                          #27
                          Originally posted by Radar View Post
                          Pystyykö E36:sen lataamaan myös konehuoneen puolelta?

                          Ei ollut motonetissä ctekkiä ni piti ostaa jokin kiinalainen korvike, digitaalinen sekin. Ohjeissa sanottiin ettei akkua saa ladata akkujohtojen ollessa paikoillaan jos maadoitus on plus-navasta, kuten se on e36.

                          En kyllä uskonut tuota mutten uskaltanut ottaa riskiäkään jos akku sitten sattuisikin räjähtämään tms. Otin sitten kaapelit irti ja latasin suoraan napoihin, mutta sanoisinko että pikkusen turhan työlästä..

                          Ei ole e36 maadoitus +navasta ja voi ladata konehuoneen liittimistä.

                          Comment

                          • Radar
                            Bimmer Rookie
                            • Sep 2004
                            • 120
                            • Schrick-Region

                            #28
                            Originally posted by arska86 View Post
                            Ei ole e36 maadoitus +navasta ja voi ladata konehuoneen liittimistä.

                            Ainakin REALOEM näin väittää ja silminnähden PLUS-navasta lähtee kaksi piuhaa ja miinuksesta vain yksi. Auto on -96 328i.

                            Mutta toivotaan että lataaminen konehuoneesta onnistuu.

                            Comment

                            • arska86
                              BTCF Member
                              • Jan 2008
                              • 309
                              • Helsinki

                              #29
                              Originally posted by Radar View Post
                              Ainakin REALOEM näin väittää ja silminnähden PLUS-navasta lähtee kaksi piuhaa ja miinuksesta vain yksi. Auto on -96 328i.

                              Mutta toivotaan että lataaminen konehuoneesta onnistuu.
                              +maadoitus tarkoittaa käytännössä sitä, että akun +napa on kytketty auton runkoon ja laitteet akun -navan ja rungon välille. Näin ei kuitenkaan e36 ainakaan alunperin ole. Akusta lähtevien johtojen määrä ei tähän vaikuta.

                              Comment

                              • Radar
                                Bimmer Rookie
                                • Sep 2004
                                • 120
                                • Schrick-Region

                                #30
                                Originally posted by arska86 View Post
                                +maadoitus tarkoittaa käytännössä sitä, että akun +napa on kytketty auton runkoon ja laitteet akun -navan ja rungon välille. Näin ei kuitenkaan e36 ainakaan alunperin ole. Akusta lähtevien johtojen määrä ei tähän vaikuta.
                                Okei, luotetaan tähän. Kiitokset neuvoista.

                                Katselin tuossa uudestaan sitä realin kuvaa, niin siinäkin näyttäisi ehkä olevan maadoitus miinus-napaan, jos oikein ymmärsin.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎