memebuy23buy

e61 530 Xd -08 täristää -->käynyt pajalla reilu 10 kertaa, APUA tarvitaan!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Seipäänreikä
    Bimmer Rookie
    • Dec 2008
    • 87
    • Rovaniemi

    e61 530 Xd -08 täristää -->käynyt pajalla reilu 10 kertaa, APUA tarvitaan!

    Nyt ollaan tultu siihen tulokseen, ettei enhän keksi, mitä tuolle vehkeelle tekkee.
    Mulla on kaksi erilaista ravistus/ tärinä-ongelmaa, mihin tarvitsisi teidän kokeneempien "fakiirien" tietämystä :think
    Search toimintoa on käytetty ja meleko paljon pähkäilyä harrastettu jälleenmyyjän, maahantuojan ja tehtaan välillä. Sieltäkään ei selkeitä ratkasuja oo tuntunu löytyvän.

    Taustat:
    Vuosi sitte Lähi-idästä palatessani ajoin auton (6000km ajettuna) Turkissa moottoritiellä 90km/h sellaseen metrin halkasijaltaan olevaan kuoppaan. Oikea puoli otti osumaa ja se löi molemmat oikean puolen vanteet soikeiksi.

    Hommasin matkalla uudet orggis vanteet ja ajoin Suomeen.

    Auto täristi ja vakuutusyhtiön piikkiin alettiin keväällä/kesällä etsimään vikaa. Renkaita tasapainotettiin kolmessa eri liikkeessä yht. n. 6 kertaa ja testasin Anzafinin vanteilla sekä vielä jälleenmyyjältä uudesta autosta uusilla vanteilla sekä vanteen pulteilla ja se sama tärinä ilmeni joka kerta. Tärinä tuntui terävänä ratissa, penkissä ja rungossa ja lisäksi jakkaran niskatuki väpätti/ tärisi hieman rauhallisempaan tahtiin.

    Kyselin e60.netissä (5-series.net) apuja ja sieltä tuli kattavia vastauksia vetareista laakereihin...
    Tässä osia, mitä vuoden mittaan on vaihettu:
    - eteen molempien iskareiden yläpäät
    - oikealle puolen kummallekki akselille vetarit
    - oikealle puolen kummallekki akselille navat laakereineen
    - tänään vaihettu kytkin ja vauhtipyörä

    Takalaakeri oli selkiästi vaurioitunu, siinä oli reilu välys ku navasta väänteli ja sen vaiholla terävä täristys häipyi. Penkki väpättää edelleenki.

    Kun laakerivika ratkesi, löyty autosta uus vika, eli yli 80km/h ku ottaa vapaalle tai polkee kytkimen pohjaan, alkaa rungossa asti tuntuva vaimea tärinä. Tuntuu istuimessa ja hieman ratissaki. Vaihteen ku kytkee taas päälle tärinä lakkaa.
    Auto oli taas yhen päivän pajalla ja tutkivat kardaanit ja jakolaatikon. Ei tuottanu tulosta ja viimen saatiin lupa vaihtaa kytkin ja vauhtipyörä.

    Tänään ne vaihettiin, mutta edelleenki poljettaessa kytkin pohjaan yli 80km/h nopeudessa, alkaa se sama tärinä. Tärinää vois kuvailla nopealla tempolla "surraavaksi" tärinäksi.

    Toinen vika ei myöskään muuttunut ainakaan parempaan suuntaan.
    Tasasella asvaltilla ajaessa penkki edelleenki väpättää. Tyhjänä istuimen niskatuki väpättää ihan silminnähden maantienopeuksissa. Moottorijarrutuksessa 100 --> 80km/h väpättäminen/tärinä pahenee hiukan.


    Lisäksi toissaviikonlopun jälkeen tapahtu uus ilmiö:
    Auto seiso 5vrk kovissa pakkasissa parkissa. Roikan nokasta käynnistin ja tuntu ku kone ois käyny 3 pytyllä. Paikallaan ollessa todella kova tärinä, mikä ravisti niin, että kolikot kilisi keskikonsolissa. Auto kävi 15min parkissa ja tärinä alkoi pikkuhiljaa vaimentua, mutta silti ulkopellit ja koko runko tärisi voimakkaasti. Kun autolla oli ajettu 1h kaupungissa ja lähialueilla, tärinä alkoi heikentyä ja tuntui enään vain maantienopeuksissa vapaalla tai kytkin pohjassa. Nyt tämä luultu kytkinvika tuli siis esille jo auton käydessä tyhjäkäyntiä parkissa. Auton kestää olla paikallaan vloppu, eikä siinä tunnu muutoksia, eli tuo vika tulee vain hieman pitemmissä tauoissa.

    Mikä ihme voi voimansiirrossa mennä epätasapainoon auton seisoessa 5 vrk paikallaan? Ihan käsittämätöntä. Ei voi käsittää!

    Onko tässä muita vaihtoehtoja ku alkaa vaihattaan kardaanit molemmille akseleille? Moottorin petikumet(mitkä sielä onkaan) ne on tarkastanu merkkipajalla, voihan sieläki olla vikaa. Tuollanen vika ei kuitenkaan mistään alustan tukivarsista pitäs johtua...

    Tulipahan novelli, mutta kaikki apu olisi todellakin nyt tarpeen!

    Mika
    2008 e61 530Xd
  • PetriS
    Newbiemmer
    • Nov 2007
    • 11
    • Akaa

    #2
    Onko iskareita testattu?

    Comment

    • Seipäänreikä
      Bimmer Rookie
      • Dec 2008
      • 87
      • Rovaniemi

      #3
      Originally posted by PetriS View Post
      Onko iskareita testattu?
      Juu ne suoritti Helsingin Laakkosella heti maahan tullessani sen BMW:n iskarien täristystestin, eikä ollu uuteen eroja. Kesällä vielä Kajaanissa alustaa on tutkittu katsastusasemalla Wetterin asentajan ja katastajan kans puolituntia. Sielä kokkeiltiin kaikki tukivarret yms läpi ja välyksiä ei löydetty.
      2008 e61 530Xd

      Comment

      • Dunky
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2003
        • 4927
        • Kotka

        #4
        Originally posted by Seipäänreikä View Post
        Juu ne suoritti Helsingin Laakkosella heti maahan tullessani sen BMW:n iskarien täristystestin, eikä ollu uuteen eroja. Kesällä vielä Kajaanissa alustaa on tutkittu katsastusasemalla Wetterin asentajan ja katastajan kans puolituntia. Sielä kokkeiltiin kaikki tukivarret yms läpi ja välyksiä ei löydetty.
        Eipä aina puslissa välykset tunnu jos ja kun osa niistä on öljy täytteisiä.
        Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

        Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

        Comment

        • 304386
          Newbiemmer
          • Aug 2005
          • 13
          • Helsinki

          #5
          Onhan pyörienkulmat tarkistettu monttuunajon jälkeen?
          E46 316i Touring

          Comment

          • TFV
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2006
            • 3080
            • Nurmijärvi

            #6
            Eikös tässä ole moottorin tukityynyt jotenkin paineistetut? Toimii vain moottorin käydessä. Jos vuotaa ja patti lepää raudan päällä, niin suristaahan se.
            E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.

            Comment

            • Seipäänreikä
              Bimmer Rookie
              • Dec 2008
              • 87
              • Rovaniemi

              #7
              Taasen oppii uutta

              Originally posted by Dunky View Post
              Eipä aina puslissa välykset tunnu jos ja kun osa niistä on öljy täytteisiä.
              Jaahans...missä niitä tuola sijaitsee, jotta tietäsin alkaa maanantaina ehotteleen Wetterille rojektin jatkotoimenpiteitä, tai ainaki ehotella vaihtoehtoja mistä jatkethan...

              Voisko nuista mahollisesti johtua se penkin tärinä? Se kolaus oli niin kova, että löi laakerin paskaksi, joten oon miettinykki, että heleposti on voinu mennä muutaki:think Vakuutusyhtiö ei vaan oo antanu tukivarsia ja puslia ainakaan vielä vaihtaa. Siksi net passitti sinne katastuskonttorillekki mejät asentajan kans tutkiin alustaa.

              Jotenki vaan tuntuu, että mulla on kardaani tai joku muu osa soiro ja se aiheuttaa vapinaa/tärinää
              2008 e61 530Xd

              Comment

              • Seipäänreikä
                Bimmer Rookie
                • Dec 2008
                • 87
                • Rovaniemi

                #8
                Kiitos aktiivisuudesta!

                Originally posted by 304386 View Post
                Onhan pyörienkulmat tarkistettu monttuunajon jälkeen?
                Joo netki tarkastethin sielä tsadin Laakkosella ja sitte vielä kesällä täälä Kajaanin Wetterillä.
                edit: niin ja Istanbulissa merkkiliikkeessä heti seuraavana päivänä...sillon yks arvo keulassa oli 4° väärässä ja punasella. Käsittääkseni ei siis juuri huomattavaa eroa ollut.

                Originally posted by TFV View Post
                Eikös tässä ole moottorin tukityynyt jotenkin paineistetut? Toimii vain moottorin käydessä. Jos vuotaa ja patti lepää raudan päällä, niin suristaahan se.
                Onko tämä faktaa? Koska jos sielä tuollaset on niin sehän selittäs, että pakkasessa kauemmin seistessä sielä tyhjeni pehmusteet ja siksi se runkoki tärisi niin p***eleesti. Tätä(ki) oon nyt ihmetelly, että miten sielä mikhän voi painua/valua epätasapainoon...
                Last edited by Seipäänreikä; 03-03-2010, 18:26.
                2008 e61 530Xd

                Comment

                • MarttiKK
                  BTCF Member
                  • Oct 2004
                  • 1638

                  #9
                  Itsellä jyristi aikoinaan E39 ja syynä oli sekä moottorintuen alumiiniosa, joka oli poikki sekä pakoputken haitariosa.

                  Comment

                  • TFV
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2006
                    • 3080
                    • Nurmijärvi

                    #10


                    Faktalta tuo näyttäisi.
                    Last edited by TFV; 03-03-2010, 18:43.
                    E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.

                    Comment

                    • Seipäänreikä
                      Bimmer Rookie
                      • Dec 2008
                      • 87
                      • Rovaniemi

                      #11
                      LOISTAVAA

                      Taas päästään kahlaamaan eteenpäin tässä suossa
                      Tämä pittää ainaki tarkastuttaa...
                      2008 e61 530Xd

                      Comment

                      • Tontsa80
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2009
                        • 271
                        • pori

                        #12
                        mites kun..

                        Originally posted by Seipäänreikä View Post
                        LOISTAVAA

                        Taas päästään kahlaamaan eteenpäin tässä suossa
                        Tämä pittää ainaki tarkastuttaa...
                        Ainakin e39 mallissa nuo vaimenninkumit toimii niin että kierroksilla jäykistyy.. eli alipaineella toimii.. eli ei se makaa minkään rautojen päällä vaikka ei auto kävisi.. tosin autosi on 10v pian omaani uudempi ja maastomalli eli voi olla ihan eri systeemi..
                        Vikakoodien lukua porin suunnalla

                        Comment

                        • Dunky
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2003
                          • 4927
                          • Kotka

                          #13
                          Originally posted by Seipäänreikä View Post
                          Jaahans...missä niitä tuola sijaitsee, jotta tietäsin alkaa maanantaina ehotteleen Wetterille rojektin jatkotoimenpiteitä, tai ainaki ehotella vaihtoehtoja mistä jatkethan...

                          Voisko nuista mahollisesti johtua se penkin tärinä? Se kolaus oli niin kova, että löi laakerin paskaksi, joten oon miettinykki, että heleposti on voinu mennä muutaki:think Vakuutusyhtiö ei vaan oo antanu tukivarsia ja puslia ainakaan vielä vaihtaa. Siksi net passitti sinne katastuskonttorillekki mejät asentajan kans tutkiin alustaa.

                          Jotenki vaan tuntuu, että mulla on kardaani tai joku muu osa soiro ja se aiheuttaa vapinaa/tärinää
                          9 tai 15 tai molemmat...

                          Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

                          Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

                          Comment

                          • Jamppa1983
                            BTCF Member
                            • Jan 2005
                            • 739
                            • Pirkanmaa

                            #14
                            Moottorin kannatinkumit todellakin tekee tärinää ja jyrinää pienillä kierroksilla. Vaikea testata, en tiedä miten edes pystyy. Paitsi jos ihan paskana niin kone "nousee" jarrua vasten. Sen vain "tuntee". Mullakin näytti ulospäin ehjille mutta rikkihän ne oli. Myös laatikon kannatinkumit kannattaa tarkistaa.

                            Minulta ajotärinöihin ääni alustanpuslilta. Tarkisteli se katsastusmies minunkin autoa vasta, leima/kehuja tuli vaikka edessä molemmat alatukivarsien puslat todella väljät.
                            Last edited by Jamppa1983; 03-03-2010, 20:32.
                            Tyytyväinen ihminen on kehityksen jarru!

                            M3 e90 & "M3" e30 turbo

                            Comment

                            • Cell
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2004
                              • 7035
                              • Uusikaupunki

                              #15
                              Tuo pusla nro. 9 dunkyn laittamassa kuvassa on öljytäytteinen, ja aiheuttaa vapinaa ainakin pienemmissä koreissa kun öljyt karkaa. Myös taka-apurungon puslat saattaa olla öljytäytteiset (esim. e39 touring ne ovat öljytäytteiset), ja voivat hyvinkin vaurioitua moisessa röykyssä.
                              325i -08
                              i3 REx -17
                              M5 -98 Imolarot
                              535i -90 N/A project (maatumassa)

                              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                              Comment

                              Working...
                              X