Nyt ollaan tultu siihen tulokseen, ettei enhän keksi, mitä tuolle vehkeelle tekkee.
Mulla on kaksi erilaista ravistus/ tärinä-ongelmaa, mihin tarvitsisi teidän kokeneempien "fakiirien" tietämystä :think
Search toimintoa on käytetty ja meleko paljon pähkäilyä harrastettu jälleenmyyjän, maahantuojan ja tehtaan välillä. Sieltäkään ei selkeitä ratkasuja oo tuntunu löytyvän.
Taustat:
Vuosi sitte Lähi-idästä palatessani ajoin auton (6000km ajettuna) Turkissa moottoritiellä 90km/h sellaseen metrin halkasijaltaan olevaan kuoppaan. Oikea puoli otti osumaa ja se löi molemmat oikean puolen vanteet soikeiksi.
Hommasin matkalla uudet orggis vanteet ja ajoin Suomeen.
Auto täristi ja vakuutusyhtiön piikkiin alettiin keväällä/kesällä etsimään vikaa. Renkaita tasapainotettiin kolmessa eri liikkeessä yht. n. 6 kertaa ja testasin Anzafinin vanteilla sekä vielä jälleenmyyjältä uudesta autosta uusilla vanteilla sekä vanteen pulteilla ja se sama tärinä ilmeni joka kerta. Tärinä tuntui terävänä ratissa, penkissä ja rungossa ja lisäksi jakkaran niskatuki väpätti/ tärisi hieman rauhallisempaan tahtiin.
Kyselin e60.netissä (5-series.net) apuja ja sieltä tuli kattavia vastauksia vetareista laakereihin...
Tässä osia, mitä vuoden mittaan on vaihettu:
- eteen molempien iskareiden yläpäät
- oikealle puolen kummallekki akselille vetarit
- oikealle puolen kummallekki akselille navat laakereineen
- tänään vaihettu kytkin ja vauhtipyörä
Takalaakeri oli selkiästi vaurioitunu, siinä oli reilu välys ku navasta väänteli ja sen vaiholla terävä täristys häipyi. Penkki väpättää edelleenki.
Kun laakerivika ratkesi, löyty autosta uus vika, eli yli 80km/h ku ottaa vapaalle tai polkee kytkimen pohjaan, alkaa rungossa asti tuntuva vaimea tärinä. Tuntuu istuimessa ja hieman ratissaki. Vaihteen ku kytkee taas päälle tärinä lakkaa.
Auto oli taas yhen päivän pajalla ja tutkivat kardaanit ja jakolaatikon. Ei tuottanu tulosta ja viimen saatiin lupa vaihtaa kytkin ja vauhtipyörä.
Tänään ne vaihettiin, mutta edelleenki poljettaessa kytkin pohjaan yli 80km/h nopeudessa, alkaa se sama tärinä. Tärinää vois kuvailla nopealla tempolla "surraavaksi" tärinäksi.
Toinen vika ei myöskään muuttunut ainakaan parempaan suuntaan.
Tasasella asvaltilla ajaessa penkki edelleenki väpättää. Tyhjänä istuimen niskatuki väpättää ihan silminnähden maantienopeuksissa. Moottorijarrutuksessa 100 --> 80km/h väpättäminen/tärinä pahenee hiukan.
Lisäksi toissaviikonlopun jälkeen tapahtu uus ilmiö:
Auto seiso 5vrk kovissa pakkasissa parkissa. Roikan nokasta käynnistin ja tuntu ku kone ois käyny 3 pytyllä. Paikallaan ollessa todella kova tärinä, mikä ravisti niin, että kolikot kilisi keskikonsolissa. Auto kävi 15min parkissa ja tärinä alkoi pikkuhiljaa vaimentua, mutta silti ulkopellit ja koko runko tärisi voimakkaasti. Kun autolla oli ajettu 1h kaupungissa ja lähialueilla, tärinä alkoi heikentyä ja tuntui enään vain maantienopeuksissa vapaalla tai kytkin pohjassa. Nyt tämä luultu kytkinvika tuli siis esille jo auton käydessä tyhjäkäyntiä parkissa. Auton kestää olla paikallaan vloppu, eikä siinä tunnu muutoksia, eli tuo vika tulee vain hieman pitemmissä tauoissa.
Mikä ihme voi voimansiirrossa mennä epätasapainoon auton seisoessa 5 vrk paikallaan? Ihan käsittämätöntä. Ei voi käsittää!
Onko tässä muita vaihtoehtoja ku alkaa vaihattaan kardaanit molemmille akseleille? Moottorin petikumet(mitkä sielä onkaan) ne on tarkastanu merkkipajalla, voihan sieläki olla vikaa. Tuollanen vika ei kuitenkaan mistään alustan tukivarsista pitäs johtua...
Tulipahan novelli, mutta kaikki apu olisi todellakin nyt tarpeen!
Mika

Mulla on kaksi erilaista ravistus/ tärinä-ongelmaa, mihin tarvitsisi teidän kokeneempien "fakiirien" tietämystä :think

Search toimintoa on käytetty ja meleko paljon pähkäilyä harrastettu jälleenmyyjän, maahantuojan ja tehtaan välillä. Sieltäkään ei selkeitä ratkasuja oo tuntunu löytyvän.
Taustat:
Vuosi sitte Lähi-idästä palatessani ajoin auton (6000km ajettuna) Turkissa moottoritiellä 90km/h sellaseen metrin halkasijaltaan olevaan kuoppaan. Oikea puoli otti osumaa ja se löi molemmat oikean puolen vanteet soikeiksi.
Hommasin matkalla uudet orggis vanteet ja ajoin Suomeen.
Auto täristi ja vakuutusyhtiön piikkiin alettiin keväällä/kesällä etsimään vikaa. Renkaita tasapainotettiin kolmessa eri liikkeessä yht. n. 6 kertaa ja testasin Anzafinin vanteilla sekä vielä jälleenmyyjältä uudesta autosta uusilla vanteilla sekä vanteen pulteilla ja se sama tärinä ilmeni joka kerta. Tärinä tuntui terävänä ratissa, penkissä ja rungossa ja lisäksi jakkaran niskatuki väpätti/ tärisi hieman rauhallisempaan tahtiin.
Kyselin e60.netissä (5-series.net) apuja ja sieltä tuli kattavia vastauksia vetareista laakereihin...
Tässä osia, mitä vuoden mittaan on vaihettu:
- eteen molempien iskareiden yläpäät
- oikealle puolen kummallekki akselille vetarit
- oikealle puolen kummallekki akselille navat laakereineen
- tänään vaihettu kytkin ja vauhtipyörä
Takalaakeri oli selkiästi vaurioitunu, siinä oli reilu välys ku navasta väänteli ja sen vaiholla terävä täristys häipyi. Penkki väpättää edelleenki.
Kun laakerivika ratkesi, löyty autosta uus vika, eli yli 80km/h ku ottaa vapaalle tai polkee kytkimen pohjaan, alkaa rungossa asti tuntuva vaimea tärinä. Tuntuu istuimessa ja hieman ratissaki. Vaihteen ku kytkee taas päälle tärinä lakkaa.
Auto oli taas yhen päivän pajalla ja tutkivat kardaanit ja jakolaatikon. Ei tuottanu tulosta ja viimen saatiin lupa vaihtaa kytkin ja vauhtipyörä.
Tänään ne vaihettiin, mutta edelleenki poljettaessa kytkin pohjaan yli 80km/h nopeudessa, alkaa se sama tärinä. Tärinää vois kuvailla nopealla tempolla "surraavaksi" tärinäksi.
Toinen vika ei myöskään muuttunut ainakaan parempaan suuntaan.
Tasasella asvaltilla ajaessa penkki edelleenki väpättää. Tyhjänä istuimen niskatuki väpättää ihan silminnähden maantienopeuksissa. Moottorijarrutuksessa 100 --> 80km/h väpättäminen/tärinä pahenee hiukan.
Lisäksi toissaviikonlopun jälkeen tapahtu uus ilmiö:
Auto seiso 5vrk kovissa pakkasissa parkissa. Roikan nokasta käynnistin ja tuntu ku kone ois käyny 3 pytyllä. Paikallaan ollessa todella kova tärinä, mikä ravisti niin, että kolikot kilisi keskikonsolissa. Auto kävi 15min parkissa ja tärinä alkoi pikkuhiljaa vaimentua, mutta silti ulkopellit ja koko runko tärisi voimakkaasti. Kun autolla oli ajettu 1h kaupungissa ja lähialueilla, tärinä alkoi heikentyä ja tuntui enään vain maantienopeuksissa vapaalla tai kytkin pohjassa. Nyt tämä luultu kytkinvika tuli siis esille jo auton käydessä tyhjäkäyntiä parkissa. Auton kestää olla paikallaan vloppu, eikä siinä tunnu muutoksia, eli tuo vika tulee vain hieman pitemmissä tauoissa.
Mikä ihme voi voimansiirrossa mennä epätasapainoon auton seisoessa 5 vrk paikallaan? Ihan käsittämätöntä. Ei voi käsittää!
Onko tässä muita vaihtoehtoja ku alkaa vaihattaan kardaanit molemmille akseleille? Moottorin petikumet(mitkä sielä onkaan) ne on tarkastanu merkkipajalla, voihan sieläki olla vikaa. Tuollanen vika ei kuitenkaan mistään alustan tukivarsista pitäs johtua...
Tulipahan novelli, mutta kaikki apu olisi todellakin nyt tarpeen!
Mika
Comment