memebuy23buy

530dA -04 e60, ei lämpene ollenkaan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Whispi
    Bimmer Rookie
    • Oct 2009
    • 131
    • Tampere

    530dA -04 e60, ei lämpene ollenkaan

    Jovain, ihan oma threadi tälle ongelmalle.

    Eilen vaihdettiin päätermari ja egr:n termari. Lähdin aamutuimaan ajelemaan pohjoista kohti ilomielin. Lämmöt nousi mittarissa hikisesti 4550. Kun pääsin perille räpelsin salavalikon auki ja kun tuossa testilenkillä katselin nesteen lämpöjä niin 58-62. Ulkona -2 astetta pohjolan kylmää. Ei hyvää päivää?
    Sisälle puskee kyllä lämpöä niin että voi alastikin ajella halutessaan.

    Onko noita termostaatteja erimallisia jotka aukee alemmassa lämpötilassa? Osat on kyllä auton mallin perusteella haettu merkkiliikkeestä.

    Eikai tuo nyt voi noin alhaiseksi jäädä? Seuraavaksi vaihtoon lämmönvaihdin? Voiko vika olla uusissa termareissa? Mukavasti alkoi lomareissu päänsäryllä prkl...

    Puheli huollon kaveri liikkeessä, kun kysäsin lämmönvaihdinta, että voisi olla liian vahva glykoliseos siellä lillumassa, onko aivan vailla perää tämä väite?
    -12 E70 40d

    Ex:
    -11 Porsche 958
    -11 F11 535dA
    -09 E90 330dA
    -09 E61 530dA
    -09 E60 530xdA
    -04 E60 530dA

    +10 muuta kakkoskolmos värkkiä
  • Anzafin
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2006
    • 3749
    • Kajaani

    #2
    Enpä osaa glykoleista sanoa, mutta lämmönvaihdin voisi kyllä olla mahdollinen.

    Kun meillä oli puhetta siitä DPF:stä, niin jos auto on ollut tällainen pidemmän aikaa ettei lämpene, niin siinähän voisi olla vastaus myös DPF-ongelmaan!

    - Antti -

    Comment

    • Whispi
      Bimmer Rookie
      • Oct 2009
      • 131
      • Tampere

      #3
      Originally posted by Anzafin View Post
      Enpä osaa glykoleista sanoa, mutta lämmönvaihdin voisi kyllä olla mahdollinen.

      Kun meillä oli puhetta siitä DPF:stä, niin jos auto on ollut tällainen pidemmän aikaa ettei lämpene, niin siinähän voisi olla vastaus myös DPF-ongelmaan!

      - Antti -

      Moro, joo koin saman valaistumisen kun täällä foorumilla seikkailin aamun varhaisina tunteina

      Sehän tässä on koko dpf:n syvin ongelma, koska kone ei lämpeä --> ei regeneroi --> tukkoon --> tehot katoaa. Mukavaa on kyllä ollut merkkiliikkeen lähestyminen. Aina vaan piuha kiinni ja sitäkautta ongelman kimppuun

      Mutta nyt tosiaan meinaa tukka lähtee kun nuo lämmöt on noin pirun alhaiset. Voiko muka jäädä noin alas jos se lämmönvaihdin on entinen? Luulisi että termostaattien vaihdon tiimoilta olisi edes 70 astetta nesteillä?

      Kauanko meni aikaa muuten, kun pesit dpf-pöntön?

      -Oskari
      Last edited by Whispi; 03-03-2010, 19:28.
      -12 E70 40d

      Ex:
      -11 Porsche 958
      -11 F11 535dA
      -09 E90 330dA
      -09 E61 530dA
      -09 E60 530xdA
      -04 E60 530dA

      +10 muuta kakkoskolmos värkkiä

      Comment

      • Anzafin
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2006
        • 3749
        • Kajaani

        #4
        Originally posted by höntsä View Post
        Moro, joo koin saman valaistumisen kun täällä foorumilla seikkailin aamun varhaisina tunteina

        Sehän tässä on koko dpf:n syvin ongelma, koska kone ei lämpeä --> ei regeneroi --> tukkoon --> tehot katoaa. Mukavaa on kyllä ollut merkkiliikkeen lähestyminen. Aina vaan piuha kiinni ja sitäkautta ongelman kimppuun

        Mutta nyt tosiaan meinaa tukka lähtee kun nuo lämmöt on noin pirun alhaiset. Voiko muka jäädä noin alas jos se lämmönvaihdin on entinen? Luulisi että termostaattien vaihdon tiimoilta olisi edes 70 astetta nesteillä?

        Kauanko meni aikaa muuten, kun pesit dpf-pöntön?

        -Oskari
        Irroittaminen pari tuntia (pultit/mutterit aika juntturassa), pestä tuhersin noin kolme tuntia, kuivaaminen tunti, kiinnitys reilu puoli tuntia.

        Kirjoittelin tarkempaa projektikuvausta tänne.

        - Antti -

        Comment

        • tinke76
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2008
          • 293
          • Lempäälä

          #5
          Originally posted by höntsä View Post
          Lämmöt nousi mittarissa hikisesti 4550. Kun pääsin perille räpelsin salavalikon auki ja kun tuossa testilenkillä katselin nesteen lämpöjä niin 58-62.
          Itsellä nousee kanssa 4550 hujakoille, tosin salavalikon mukaan lämmöt tuolloin 88-89.



          F11 525 dA M-sport & F45 218iA& Corvette C5

          Comment

          • Milko75
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2007
            • 853
            • Kuopio

            #6
            Originally posted by tinke76 View Post
            Itsellä nousee kanssa 4550 hujakoille, tosin salavalikon mukaan lämmöt tuolloin 88-89.
            Itsellä 4600 paikkeilla lämmöt nyt 88-90 astetta ja myös ennen lämmönvaihtimen vaihtoa oli myös tuolla 4600 paikkeilla, mutta lämmöt 60 asteessa. Ei kannata luottaa yhtään tuohon kierroslukulämpömittariin, ihan huuhaata koko keksintö.

            Tässä tapauksessa ei muuta ohjetta, kuin se lämmönvaihdin vaihtoon. Tosin ennen vaihtoa kannattaa huollossa kokeeksi pyytää laitattamaan se letku tukkoon (BMW:n oma ohje) esim. letkupihdeillä ja katsoa nouseeko lämmöt ennen osan (~200 eur) vaihtoa tuonne ohjearvoihin. Näin minulla tekivät ja vian syyksi paljastui se lämmönvaihdin. Nyt lämpenee ja toimii niinkuin pitääkin.
            G05 | X5 45e M-Sport | Mineral White – 2020
            Tesla Model S Long Range Raven | Pearl White – 2020

            Comment

            • Whispi
              Bimmer Rookie
              • Oct 2009
              • 131
              • Tampere

              #7
              Originally posted by Milko75 View Post
              Itsellä 4600 paikkeilla lämmöt nyt 88-90 astetta ja myös ennen lämmönvaihtimen vaihtoa oli myös tuolla 4600 paikkeilla, mutta lämmöt 60 asteessa. Ei kannata luottaa yhtään tuohon kierroslukulämpömittariin, ihan huuhaata koko keksintö.

              Tässä tapauksessa ei muuta ohjetta, kuin se lämmönvaihdin vaihtoon. Tosin ennen vaihtoa kannattaa huollossa kokeeksi pyytää laitattamaan se letku tukkoon (BMW:n oma ohje) esim. letkupihdeillä ja katsoa nouseeko lämmöt ennen osan (~200 eur) vaihtoa tuonne ohjearvoihin. Näin minulla tekivät ja vian syyksi paljastui se lämmönvaihdin. Nyt lämpenee ja toimii niinkuin pitääkin.
              Hyvä tietää että muillakin on ollut noin alhaalla lämmöt.

              Mikä lie kun juuri kävin kokeilemassa semmosen 40km lenkin, ajon aikana lämmöt se 55-62. Kotipihassa jurnuutin ees taas kun ei halunnu tossa lumimuhjussa tulla oikeen perille, katoin huvikseen lämpöjä ja noussu 69. Kai se ajoviima sinne puree sit. Mutta joo, täytyy käydä koittamassa sitä letkua tukkoon ennenkun tilaan sen osan.
              -12 E70 40d

              Ex:
              -11 Porsche 958
              -11 F11 535dA
              -09 E90 330dA
              -09 E61 530dA
              -09 E60 530xdA
              -04 E60 530dA

              +10 muuta kakkoskolmos värkkiä

              Comment

              • jarkk0
                Bimmer Rookie
                • Feb 2007
                • 26

                #8
                Lämmönvaihdin vain vaihtoon. Itselläni oli sama ongelma ja lämmöt nousi välittömästi vaihdon jälkeen 85-90 lukemiin. Molemmat termarit oli vaihdettu tuota ennen, eikä ollut merkittävää muutosta.

                Originally posted by höntsä View Post
                Hyvä tietää että muillakin on ollut noin alhaalla lämmöt.

                Mikä lie kun juuri kävin kokeilemassa semmosen 40km lenkin, ajon aikana lämmöt se 55-62. Kotipihassa jurnuutin ees taas kun ei halunnu tossa lumimuhjussa tulla oikeen perille, katoin huvikseen lämpöjä ja noussu 69. Kai se ajoviima sinne puree sit. Mutta joo, täytyy käydä koittamassa sitä letkua tukkoon ennenkun tilaan sen osan.

                Comment

                • Lallevihtinen
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2006
                  • 690
                  • Tampere

                  #9
                  Topicin alottajalla näyttää olevan 04 vuoden auto m-sporttina. Onko auto aito M-sport vai pelkällä ulkopaketilla? Meinaan ulkopakettia asentaessa ohje käskee poistaa keulilta munuaisten takaa "kaihtimet" jotka ovat talvella erittäin hyvät, estävät siis ilman pääsyn jäähdyttimelle. Aidoissa m-sporteissa näitä ei myöskään ole.
                  Että sinänsä ei vaikuta tän hetkiseen ongelmaan mutta jos tuntuu että ajo viima tappaa lämpöjä niin kaihtimia/pahvia keulille, tosin sekään ei ehkä ole ihan helppo homma kun niitä ohjataan magneettikytkimellä jolle ei välttämättä ole johtoja valmiina.

                  Lämmönvaihdin vaihtoon ja sitten miettimään lisää jos ei lämpene.

                  Ja tosiaan sen kierroslukumittarin "lämpömittarin" tuijotus kannattaa lopettaa, oikeestaan yhtä turhan kanssa.
                  Last edited by Lallevihtinen; 04-03-2010, 17:11.
                  sigpic
                  BMW E93 335i & BMW M550Dx
                  EX:F30 320ix Performance, Audi A6 4G 3.0Tdi, Audi A5 Sportback, E46 M3 Cabriolet, X6 35d, X5 3.0sd, E92 335xi, Alpina B3 Cab, E60/E61 530d, Mini Cooper S, E46 330dAT
                  XHP Vaihteisto ohjelmoinnit Tampereella, kysy privalla.

                  Comment

                  • Whispi
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2009
                    • 131
                    • Tampere

                    #10
                    Originally posted by Lallevihtinen View Post
                    Topicin alottajalla näyttää olevan 04 vuoden auto m-sporttina. Onko auto aito M-sport vai pelkällä ulkopaketilla? Meinaan ulkopakettia asentaessa ohje käskee poistaa keulilta munuaisten takaa "kaihtimet" jotka ovat talvella erittäin hyvät, estävät siis ilman pääsyn jäähdyttimelle. Aidoissa m-sporteissa näitä ei myöskään ole.
                    Että sinänsä ei vaikuta tän hetkiseen ongelmaan mutta jos tuntuu että ajo viima tappaa lämpöjä niin kaihtimia/pahvia keulille, tosin sekään ei ehkä ole ihan helppo homma kun niitä ohjataan magneettikytkimellä jolle ei välttämättä ole johtoja valmiina.

                    Lämmönvaihdin vaihtoon ja sitten miettimään lisää jos ei lämpene.

                    Ja tosiaan sen kierroslukumittarin "lämpömittarin" tuijotus kannattaa lopettaa, oikeestaan yhtä turhan kanssa.
                    Kyllä tuossa löytyy kaihtimet. Myös nahkajakkarat, ratti, alusta jne sporttista mallia. Tiedä sitten onko alkuperäinen M. Uskottelen itselleni, että siinä jotain pakettia olisi

                    Edit: Hoksasin vasta aivan hiljattain tuon kierroslukulämpö"mittarin"
                    Last edited by Whispi; 04-03-2010, 20:04.
                    -12 E70 40d

                    Ex:
                    -11 Porsche 958
                    -11 F11 535dA
                    -09 E90 330dA
                    -09 E61 530dA
                    -09 E60 530xdA
                    -04 E60 530dA

                    +10 muuta kakkoskolmos värkkiä

                    Comment

                    • Lallevihtinen
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2006
                      • 690
                      • Tampere

                      #11
                      Originally posted by höntsä View Post
                      Kyllä tuossa löytyy kaihtimet. Myös nahkajakkarat, ratti, alusta jne sporttista mallia. Tiedä sitten onko alkuperäinen M. Uskottelen itselleni, että siinä jotain pakettia olisi

                      Edit: Hoksasin vasta aivan hiljattain tuon kierroslukulämpö"mittarin"
                      M-kynnyslistat? Musta kattoverhous? Jos noikin löytyy niin M-sportista puhutaan.
                      sigpic
                      BMW E93 335i & BMW M550Dx
                      EX:F30 320ix Performance, Audi A6 4G 3.0Tdi, Audi A5 Sportback, E46 M3 Cabriolet, X6 35d, X5 3.0sd, E92 335xi, Alpina B3 Cab, E60/E61 530d, Mini Cooper S, E46 330dAT
                      XHP Vaihteisto ohjelmoinnit Tampereella, kysy privalla.

                      Comment

                      • Whispi
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2009
                        • 131
                        • Tampere

                        #12
                        Originally posted by Lallevihtinen View Post
                        M-kynnyslistat? Musta kattoverhous? Jos noikin löytyy niin M-sportista puhutaan.
                        Eipä ole orkkis M-sportti meikäläisellä siis
                        -12 E70 40d

                        Ex:
                        -11 Porsche 958
                        -11 F11 535dA
                        -09 E90 330dA
                        -09 E61 530dA
                        -09 E60 530xdA
                        -04 E60 530dA

                        +10 muuta kakkoskolmos värkkiä

                        Comment

                        • MajorDrake
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 7551
                          • Jyväshyvä

                          #13
                          Originally posted by Lallevihtinen View Post
                          M-kynnyslistat? Musta kattoverhous? Jos noikin löytyy niin M-sportista puhutaan.
                          Noo, mun ex. 535d:ssä oli tummanharmaa kattoverhous, sen kun on voinut ruksia listalta ei m-sporttiinkin...

                          Eipä tuota oikein päältäpäin tiedä että onko orkkis m-sportti jos
                          on nuo kaikki hilppeet jälkikäteen asentanut, ps. tuo kattoverhous,
                          sen vaihtoon nyt tuskin kukaan jäkikäteen jaksaa ruveta...
                          M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                          Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                          Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                          Comment

                          • Lallevihtinen
                            Bimmer Fanatic
                            • Sep 2006
                            • 690
                            • Tampere

                            #14
                            Kyllähän mustan katon voi ruksia listalta, mutta se on melkein se suurin ja kallein operaatio tehdä jälkikäteen, siksi otin sen tässä esille.
                            Mutta topicin alottajalle melkein parempi tässä kohtaa että ei ole aito M-Sport, kun lämmöistä puhutaan.
                            sigpic
                            BMW E93 335i & BMW M550Dx
                            EX:F30 320ix Performance, Audi A6 4G 3.0Tdi, Audi A5 Sportback, E46 M3 Cabriolet, X6 35d, X5 3.0sd, E92 335xi, Alpina B3 Cab, E60/E61 530d, Mini Cooper S, E46 330dAT
                            XHP Vaihteisto ohjelmoinnit Tampereella, kysy privalla.

                            Comment

                            • Whispi
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2009
                              • 131
                              • Tampere

                              #15
                              Originally posted by Lallevihtinen View Post
                              Kyllähän mustan katon voi ruksia listalta, mutta se on melkein se suurin ja kallein operaatio tehdä jälkikäteen, siksi otin sen tässä esille.
                              Mutta topicin alottajalle melkein parempi tässä kohtaa että ei ole aito M-Sport, kun lämmöistä puhutaan.
                              Jovain, torstaina pannaan päitä pölkylle jos ei ala lämmönvaihtimen vaihdon myötä lämmöt nouseen.
                              -12 E70 40d

                              Ex:
                              -11 Porsche 958
                              -11 F11 535dA
                              -09 E90 330dA
                              -09 E61 530dA
                              -09 E60 530xdA
                              -04 E60 530dA

                              +10 muuta kakkoskolmos värkkiä

                              Comment

                              Working...
                              X