E60 530i M54 ECT-sensorin sijainti?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kamikaze
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2003
    • 296
    • Mänttä-Vilppula

    E60 530i M54 ECT-sensorin sijainti?

    Auto on E60 530i -03 M54-motilla. Auto antoi alkutalvesta vikakoodia P3242 (Cooling thermostat control circuit - signal high. Probable cause: wiring, thermostat). Merkkiliikkeen mukaan koodi johtui luultavasti termostaatin viallisesta sähkövastuksesta, joten autoon vaihdettiin uusi termostaatti koteloineen ja lämmitysvastuksineen. Tämä toimenpide lopetti tuon koodin ilmestymisen, ja tämän jälkeen auto alkoi lämpenemään nopeammin.

    So far, so good, mutta vähän aikaa tämän jälkeen auto alkoi pukkaamaan vikakoodia P2185 (Engine coolant temperature (ECT) sensor 2 - circuit high. Probable cause: wiring short to positive, ECT sensor). Eli jäähdytysnesteen lämpötilatunnistin 2 on sökönä tai sen plussajohto ei saa kontaktia. Luen noita koodeja Scangauge II:lla (yhdistetty vikakoodien luku/nollauslaite ja ajotietokone, www.scangauge.net), joka kuitenkin saa ainakin joltain sensorilta jäähdytysnesteen lämpötilan ja näyttää sen oikein.

    Kysymys kuuluu, että missä tämä kyseinen sensori 2 sitten sijaitsee? Ilmeisesti niitä nesteen lämpöä mittaavia tunnistimia on useampia, koska Scangauge saa OBD2-portin kautta tiedon lämpötilasta, vaikka yksi tunnistin luultavasti ainakin vikakoodin mukaan on pimeänä. Merkkiliikkeen mukaan nesteen lämpöä mittaavia tunnistimia ei autossa olisi kuin yksi, joka mittaa samalla myös öljyn lämpötilaa, ja sijaitsee aika hankalassa paikassa imusarjan alla koneen peräpäässä, osa nro 3 seuraavassa kuvassa: http://www.realoem.com/bmw/showparts...69&hg=11&fg=15

    Jotta en turhaan menisi ostamaan ja vaihtamaan tätä sensoria, niin olisi hyvä tietää, onko autossa toinenkin eli tämä "sensori kakkonen" jossain helpommin käsillä olevassa paikassa? Pääsisi sitten tsekkaamaan johdotuksia ja mahdollisesti vaihtamaan tunnistimen.
    BMW 530d xDrive Luxury F10 LCI -14 Sapphire Black
    Toyota MR2 2.0 GTi -93
  • peto2
    BTCF Member
    • Jan 2007
    • 8282
    • Järvikylä (Nakkila)

    #2
    Coolant-temperature sensor
    The coolant-temperature sensor is screwed into the cylinder head and registers the temperature of the coolant by means of its variable resistor (NTC= negative temperature coefficient).

    Among other things, the coolant temperature serves as a measured variable for the following functions:

    •Start volume calculation

    •Injection volume calculation

    •Nominal idle speed

    In the event of the coolant-temperature sensor failing, a fault code is entered in the DME control unit and a substitute value is calculated from the value of the intake air temperature sensor with the aid of a temperature model.
    -----------------------------------------------
    Coolant Temperature Sensor at Radiator Outlet
    This temperature sensor is fitted in the outlet hose of the radiator and registers the coolant temperature after it flows out of the radiator.

    The coolant temperature at the radiator outlet serves the purpose of driving the electric fan.
    -----------------------------------------------
    kyllä siellä on wds:n mukaan kaksi
    F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
    ex:
    E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
    Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
    Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
    Nakkaa privaa jos tarvetta.

    Comment

    • Kamikaze
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2003
      • 296
      • Mänttä-Vilppula

      #3
      Originally posted by peto2 View Post
      kyllä siellä on wds:n mukaan kaksi
      Kiitos tiedosta. Kumpikohan noista sitten on se vikakoodin antava "sensor 2"? Täytyy yrittää paikallistaa tuo jäähdyttimen poistoletkussa oleva sensori, en sitä kyllä pikaisella silmäyksellä löytänyt.

      Onko netissä missään saatavilla Bemareihin korjausmanuaaleja pdf:nä ilmaiseksi? Niistä voisi olla iso apu tässä ja monessa muussakin asiassa. Pdftown.com ja muutama muu vastaava paikka on jo tsekattu, sieltä ei löytynyt E60:n korjausmanuaalia. Kovasti yritin myös googlailla ja selata ulkomaisia forumeita, mutta ei tärpännyt.

      Edit: Löytyihän se toinenkin sensori, osa nro 3 tuossa kuvassa: http://www.realoem.com/bmw/showparts...73&hg=17&fg=05

      Vielä kun tietäisi, kumpi noista nyt sitten sen koodin antaa. Ainakin Toyotan ja Mitsun valmistajan omissa korjaamokäsikirjoissa on ohjeet, joilla voi testata, onko sensori kunnossa vai sökönä. Ovat paljon parempia kuin mitkään Haynesin tms. oppaat. Mistähän tähän autoon sellaisen löytäisi?
      Last edited by Kamikaze; 09-03-2010, 12:36.
      BMW 530d xDrive Luxury F10 LCI -14 Sapphire Black
      Toyota MR2 2.0 GTi -93

      Comment

      • Pasi_K
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2003
        • 685
        • Tyrnävä

        #4
        No eikä se oo nätti homma jos otat piuhat irti siitä alavesiletkun anturista ja katot mitä se sun koodinlukija sitten sanoo?
        Vaimolla E65 ja pojalla E60, itellä tuulen huuhtoma perse.

        Tsekkaa myytävät osat tästä

        Comment

        • Kamikaze
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2003
          • 296
          • Mänttä-Vilppula

          #5
          No niin, kun pääsin viimein töistä kotiin ja kurkistamaan pellin alle, niin taisi löytyä syy siihen koodiin. Kun tiesi katsoa oikeasta paikasta, niin sensori löytyi, ja kuinka ollakaan, sen johto riippui siellä irrallaan!

          En oikein keksi, miten se piuha olisi itsekseen päässyt irtoamaan tunnistimesta, kun liittimessä on sen verran hyvät lukitukset. Mutta sen verran huomasin muutosta liittimen kiinnittämisen jälkeen, että flekti ei lähtenyt pyörimään, vaikka nesteen lämpötila oli 90 astetta. Kun tämä sensorihan ohjaa pelkästään flektin toimintaa, varsinaisen lämmön ilmoittaa se toinen yhdistelmäsensori. Aiemmin flekti pyöri aina, kun auto oli käynnissä, joten ilmeisesti homma on toteutettu niin, että jos flekti ei saa tuolta anturilta mitään tietoa, niin varmuuden vuoksi se pyörii sitten koko ajan.

          Toivottavasti se flekti nyt sitten tästä eteenpäin kuitenkin lähtee pyörimään silloin kun on tarvis, ettei tule ylikuumenemisongelmia. Ettei entinen omistaja ole tahallaan napannut piuhaa irti, jos flekti ei ole toiminut ollenkaan silloin kun piuha on kiinni. Missähän lämpötilassa tuon flektin kuuluisi käynnistyä? Nyt kun se ei pyöri koko ajan heti käynnistyksestä lähtien, niin veikaanpa, että taas lämpenee auto hieman entistä nopeammin normaaliin käyntilämpötilaan.

          Tuo laitteeni ei jostain syystä suostunut nollaamaan sitä vikakoodia, vaan se pukkaa sitä edelleen. Katsellaan, jos se tuosta häviäisi itsekseen tai saisin sen nollattua myöhemmin. Vaikka ei kai tällainen koodi aiheuta hylsyä katsastuksessa, jossa nykyään nuo koodit luetaan?
          BMW 530d xDrive Luxury F10 LCI -14 Sapphire Black
          Toyota MR2 2.0 GTi -93

          Comment

          • Cell
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 7035
            • Uusikaupunki

            #6
            Tuo kone lämpeää muistaakseni n. 105 asteeseen, joten 90 asteessa ei tietysti kuulukkaan flektin pyöriä. Tuon anturin tietoja käytetään myös termostaatin lämmityksen ohjauksessa, joten pelkkä flektin ohjain se ei ole, tietokin päätyy eculle. Tuota ei voi selittää muulla, kuin että se on unohtunut irti.
            325i -08
            i3 REx -17
            M5 -98 Imolarot
            535i -90 N/A project (maatumassa)

            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

            Comment

            • Niko]]
              Newbiemmer
              • Sep 2011
              • 1
              • Finland Iisalmi

              #7
              530i

              Mistähän kohtaa tuo Temperature sensori löytyy? niin osaisi sit vaihtaa. vähä jos neuvoa saisi.

              Comment

              • peto2
                BTCF Member
                • Jan 2007
                • 8282
                • Järvikylä (Nakkila)

                #8
                Originally posted by Niko]] View Post
                Mistähän kohtaa tuo Temperature sensori löytyy? niin osaisi sit vaihtaa. vähä jos neuvoa saisi.
                melko paskamaisessa paikassa.. imusarjan alla, aivan kannen takapäässä

                #3


                Last edited by peto2; 29-09-2013, 16:19.
                F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                ex:
                E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                Nakkaa privaa jos tarvetta.

                Comment

                • Cell
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 7035
                  • Uusikaupunki

                  #9
                  Jos kyseessä onkin tuo kakkossensori, eli jäähdyttimen ulostulosta mittaava, se löytyy alavesiletkusta.
                  325i -08
                  i3 REx -17
                  M5 -98 Imolarot
                  535i -90 N/A project (maatumassa)

                  Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                  Comment

                  Working...
                  X