E60/61 Automaatti lähtee kakkosella...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Das_Bimmer
    Bimmer Rookie
    • Sep 2009
    • 142
    • Espoo

    E60/61 Automaatti lähtee kakkosella...

    Jonkin aika sitten huomasin että jotain outoa liikkelle lähdettäessä...:think
    Oli jotekin sulavaa ja rauhallista mutta samalla jotenkin ei luontevaa.

    Hetken seurattua huomasin että auto lähtee yleensä aina liikkelle kakkosella, eka vaihto tapahtuu vasta n. 40km/h kohdilla. Vastaavaa ei tapahdu jos steppi S:n puolella. Kysymys kuuluu:
    - WTF miksi se tekee noin ja onko muilla ilmennyt vastaavaa
    - Onko pidemmän päälle haitallista laatikolle / turbiinille

    Laatikko ei ole aina toiminut noin vaan on alkanut jokin aika sitten.
    ___________________
    E61 535D ja reilusti rompetta
    E36 M3 Coupe
  • MikkoK
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2007
    • 748
    • Oulu

    #2
    Originally posted by Das_Bimmer View Post
    Jonkin aika sitten huomasin että jotain outoa liikkelle lähdettäessä...:think
    Oli jotekin sulavaa ja rauhallista mutta samalla jotenkin ei luontevaa.

    Hetken seurattua huomasin että auto lähtee yleensä aina liikkelle kakkosella, eka vaihto tapahtuu vasta n. 40km/h kohdilla. Vastaavaa ei tapahdu jos steppi S:n puolella. Kysymys kuuluu:
    - WTF miksi se tekee noin ja onko muilla ilmennyt vastaavaa
    - Onko pidemmän päälle haitallista laatikolle / turbiinille

    Laatikko ei ole aina toiminut noin vaan on alkanut jokin aika sitten.
    Mulla sigun mukainen pirssi ja se lähtee ihan ykkösestä. Entinen mersu lähti kans kakkosella miellyttävän pehmeästi, mut isolla kaasulla jos lähti kiihdyttään niin sillon ykkösellä. Ihankait se on normaalia. Miten sulla jos kiihytät reippaammin?

    EDIT: ja onko sulla dieseli?

    Comment

    • Das_Bimmer
      Bimmer Rookie
      • Sep 2009
      • 142
      • Espoo

      #3
      Jeps kiisselli on, 535D. Kyl se on ihan ykösellä aina lähteny ja edellinen 530D kanssa. Tämä oireilu alkoi jokin aika sitten....
      ___________________
      E61 535D ja reilusti rompetta
      E36 M3 Coupe

      Comment

      • veku
        Bimmer Enthusiast
        • May 2005
        • 6327
        • P-Pohjanmaa

        #4
        Originally posted by Das_Bimmer View Post
        Jeps kiisselli on, 535D. Kyl se on ihan ykösellä aina lähteny ja edellinen 530D kanssa. Tämä oireilu alkoi jokin aika sitten....
        Oletko ihan varma ?
        Mulla sellainen kutina että normi puolella lähtee kakkosella ja sportti puolella ykkosellä,sen verran hidas toi ykkönen noissa.
        F11 M550D
        E39 M5
        F26 3.0 Da M-Sport
        E61 535D M-Sport

        Comment

        • Tico76
          Bimmer Rookie
          • Nov 2009
          • 55
          • Savo

          #5
          Originally posted by Das_Bimmer View Post
          Jonkin aika sitten huomasin että jotain outoa liikkelle lähdettäessä...:think
          Oli jotekin sulavaa ja rauhallista mutta samalla jotenkin ei luontevaa.

          Hetken seurattua huomasin että auto lähtee yleensä aina liikkelle kakkosella, eka vaihto tapahtuu vasta n. 40km/h kohdilla. Vastaavaa ei tapahdu jos steppi S:n puolella. Kysymys kuuluu:
          - WTF miksi se tekee noin ja onko muilla ilmennyt vastaavaa
          - Onko pidemmän päälle haitallista laatikolle / turbiinille

          Laatikko ei ole aina toiminut noin vaan on alkanut jokin aika sitten.
          Mulla 330d E46 ja tietty automaatilla. Olen huomannut saman asian, että lähtee kakkosella liikkeelle, tosi nätisti kylläkin. Olen ainakin itse ollut siinä uskossa ja toivossa, että olisi normaalia. Tosin jos antaa heti kunnolla ronttosta niin eiköhän se ykkönenkin sieltä löydy
          Kertokaa ihmeessä joku tietävä jos on jotain vian tynkää

          Comment

          • Clavurion
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2005
            • 9159
            • Oulu

            #6
            Originally posted by veku View Post
            Oletko ihan varma ?
            Mulla sellainen kutina että normi puolella lähtee kakkosella ja sportti puolella ykkosellä,sen verran hidas toi ykkönen noissa.
            Näin ainakin E39:ssä ja tähän päivän saakka elänyt uskossa, että samoin myös E60/61:ssä.
            E39 530dA -02 M-Sport
            E53 X5 3.0dA -06 Sport
            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

            Comment

            • touring39
              BTCF Member
              • May 2005
              • 3901
              • Kaarina

              #7
              Riippuupi ajotyylistä, eli jos on rauhallista ajoa takana, niin valoista lähtee kakkosella, mutta jos on repinyt, lähtee ykkösellä. Näin ainakin mun LCI 530d.

              Ihan normaalia siis.
              Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

              Ex:
              e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

              Comment

              • TROCK
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2005
                • 435
                • Tampere

                #8
                Originally posted by touring39 View Post
                Riippuupi ajotyylistä, eli jos on rauhallista ajoa takana, niin valoista lähtee kakkosella, mutta jos on repinyt, lähtee ykkösellä. Näin ainakin mun LCI 530d.

                Ihan normaalia siis.
                Multa myös ääni tälle diagnoosille.
                - - - - - - -
                F10 520dA
                ex E61 530dA, ex E39 530dA

                Comment

                • Das_Bimmer
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2009
                  • 142
                  • Espoo

                  #9
                  No hittolainen vanhaksiko sitä tässä alkaa tulemaan kun ajotyylikin on noin rauhoittunut

                  Hmm kun tarkemmin miettii niin tuossa talven aikana auto kävi softapäivityksessä ja varmaan laatikon opit samalla resetoitunut... Sittemmin ei ole kelit sallinu kovin kummoista kepitystä... Hmm voisihan tuo noin olla, en ollut vaan koskaan aikaisemmin huomannut tuota tekevän, lienee kertovan omaa kaurua totuutta kaasujalan asennosta

                  Pääasia lienee että kaikki vaikuttaisi olevan kunnossa ja eiköhän se kadonnut ykkönen taas löydy kevään koittaessa...
                  ___________________
                  E61 535D ja reilusti rompetta
                  E36 M3 Coupe

                  Comment

                  • Tontsa80
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2009
                    • 271
                    • pori

                    #10
                    juu

                    Kakkosella lähtee täälläkin 530d e39, laatikon nollaamisen jälkeen tais lähtee kerran pari ykkösel, mut siirty taas heti käyttää kakkosta lähdöissä pitääkin kokeilla tota spurttiasentoa jos sil lähtee kerran ykkösellä...

                    Muutenkin tuntuu et kun on rauhallisemmin ajellu, ni laatikko survoo isompaa pesään minkä kerkee vaikka vauhtii ei olis juuri lainkaan
                    Vikakoodien lukua porin suunnalla

                    Comment

                    • ritariässä
                      BTCF Member
                      • Jan 2006
                      • 3701
                      • Raisio

                      #11
                      Näyttäs olevan normaalin yleistä kakkosen käyttö lähtiessä, esim. e39 bensastepilläkin käyttää kakkosella lähtöa ja jos esim stepillä ajelee ja pysähtyy valoihin keppiin koskematta ,ei laske kakkosta pienempää pesään ellei itse kepistä tyrkkää.

                      Spurttiasenolla luonnollisesti ykkösellä

                      Comment

                      • jsa014
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2006
                        • 1651
                        • Turun Pallivaha

                        #12
                        Eikös se ollut jo E34:n loota (ainakin myöhempi 5HP30) joka oppi ajotyylin ja sääti vaihdot sen mukaan. Muistaakseni haistelee kaasupolkimen asentoa, kickdownien määrää ja etu vs taka-akselin pyörimiserojen määrää tai luistoneston aktiivisuutta jos sellainen on. Eli mitä vähemmän kickdowneja ja akselien pyörimiseroja, niin sitä herkemmin vaihtaa isommalle. Kakkosella sekin lähti, ettei jopa kolmosella joskus.

                        Sen kanssa tuli hassuja tilanteita, kun esim. kesällä laatikko oli oppinut että kun ohitetaan, niin vaihdetaan 5->3 perustuen kickdownien määrään. Sitten kun tuli ensiliukkaat, ja lähti rekan ohi, niin samanhan se teki... ja sitten oli jännää hetken aikaa Sitten taas jonkun ajan päästä oli opittu talven metkut ja ohitettaessa vaihtoi neloselle, jos sillekkään.
                        316 E21 -> 320 E30 -> VW,Ford,Renault -> 540 E34-> 525 E39 ///M-Sport Touring

                        Comment

                        • tanppu
                          Bimmer Rookie
                          • May 2008
                          • 169
                          • Vantaa

                          #13
                          oma lähtee kans 2lla jos normaalisti lähtee valoista, mut jos pikkasen reilumman kaasun kans lähtee ni sit 1llä. oon just tien päällä ni tuli koitettua samantien muutamaan otteeseen. jos kylmällä koneella lähtee ni käyttää 1stä herkemmin kyllä.
                          Ex vehkeet..
                          X5 40d E70, 535iA F10, 335iA E92, M5 E60, 335iA E92, 330iA E90 LCI, 330xiA E91, 123d E82, 330dA E90, 30dA E39, Evo V (aivopieru), 328i E46, 325i E36

                          Comment

                          • viktor
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2006
                            • 1272
                            • ...

                            #14
                            Originally posted by touring39 View Post
                            Riippuupi ajotyylistä, eli jos on rauhallista ajoa takana, niin valoista lähtee kakkosella, mutta jos on repinyt, lähtee ykkösellä. Näin ainakin mun LCI 530d.

                            Ihan normaalia siis.
                            Näin se menee. Kakkosella lähtee jos painaa vain vähän kaasua.

                            Laatikon saa nollattua, nyt se on "oppinut" rauhallisempaan ajotyyliin ajan kanssa.

                            Itse olen laatikon ottanut tavaksi nollata kelien vaihtuessa oleellisesti, sekä renkaiden vaihdon yhteydessä, kun saattaa vierintäkehä yms muuttua.
                            Last edited by viktor; 21-03-2010, 08:51.
                            ///M5
                            "Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."

                            Comment

                            • Reiska56
                              Bimmer Rookie
                              • Jan 2008
                              • 185
                              • Kerava

                              #15
                              Originally posted by ritariässä View Post
                              Näyttäs olevan normaalin yleistä kakkosen käyttö lähtiessä, esim. e39 bensastepilläkin käyttää kakkosella lähtöa ja jos esim stepillä ajelee ja pysähtyy valoihin keppiin koskematta ,ei laske kakkosta pienempää pesään ellei itse kepistä tyrkkää.

                              Spurttiasenolla luonnollisesti ykkösellä
                              525dA -05 lähtee kyllä aina ykkösvaihteella puolentoista vuoden kokemuksella. Johtunee varmaankin pienistä hevosmääristä.

                              Comment

                              Working...
                              X